De checklist om over te stappen op HTTPS

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Dit is de checklist om over te stappen op HTTPS. Maakt jouw website nog geen gebruik van het HTTPS protocol? Dan is het nu echt twee voor twaalf. Of eigenlijk zelfs twee over twaalf. Al lange tijd geleden is aangekondigd dat HTTPS de nieuwe standaard zou worden en dat sites die deze beveiligde verbinding niet gebruiken, ernstig getroffen zullen worden in hun SEO. Ben je nog niet over op HTTPS, dan is de kans zeer groot dat je de negatieve gevolgen daarvan al ondervindt. Je kunt overstappen op HTTPS. Moet, kunnen we beter zeggen, want voor je SEO ranking en verkeer is HTTPS van levensbelang. Volg deze checklist om goed over te stappen. Doe je dit namelijk niet goed, dan zul je ook schade toebrengen aan je SEO.

Waarom moet je overstappen naar HTTPS?

Er zijn diverse redenen waarom je over moet stappen naar HTTPS. Dit heeft niet alleen te maken met je SEO.
Met je website verzend en verwerk je persoonsgegevens. Dit valt onder de privacywet (AVG). Deze wet stelt dat je persoonsgegevens goed moet beveiligen. Een reguliere HTTP-verbinding valt hier niet meer onder. Heb je nog geen HTTPS-verbinding, dan handel je in strijd met deze wet en kun je een forse boete krijgen.
De reden waarom HTTPS in het leven geroepen is, is veiligheid. Over HTTPS kan data-overdracht veiliger plaatsvinden. Gegevens zijn versleuteld en kunnen niet worden aangepast zonder dat dit merkbaar is en dus ook niet zonder dat je hiervan als gebruiker op de hoogte wordt gesteld.
Vanwege het belang van HTTPS heeft Google dit ook als voorwaarde gesteld voor een goede indexering. Kortom, als je geen gebruikmaakt van HTTPS handel je in strijd met de regelgeving, ben je onveilig en kwetsbaar en zul je door Google en andere zoekmachines worden afgestraft.
De eerste stap is het inventariseren van je huidige pagina
Wanneer je overgaat van HTTP naar HTTPS krijgen al je pagina’s een nieuwe URL. Je witl er zeker van zijn dat dit goed gebeurt. Daarom is de eerste stap bij het overstappen naar HTTP het inventariseren van je website. Breng alle pagina’s van je website in kaart en maak een offline kopie. Wat er ook gebeurt; je bent de informatie van deze pagina’s dan nooit kwijt.
Het inventariseren van je pagina gaat verder dan alleen het in kaart brengen van je pagina’s en het maken van kopieën in geval van nood. Na de overgang van HTTP naar HTTPS wil je natuurlijk ook de prestaties van je pagina’s bijhouden, zeker ten opzichte van voor de overgang. Breng dan ook de ranking van je pagina’s in kaart. Breng in kaart op welke zoekwoorden je goed presteert en wat de posities van je pagina’s zijn in de zoekresultaten. Op die manier kun je, wanneer je enige tijd draait op HTTPS, een vergelijking maken en zo kijken over er vooruitgang optreedt.

Stel redirects in

Het is van tevoren belangrijk om redirects in te stellen, zodat na migratie verkeer kan worden doorgestuurd. Doe je dit niet, dan betekent dit dat bezoekers een foutmelding krijgen. Al je http-pagina’s zijn namelijk niet meer op dit adres te vinden, maar zijn nu https-pagina’s. Je wilt ervoor zorgen dat verkeer dat nog binnenkomt op je oude URL automatisch wordt doorgestuurd naar de nieuwe URL om geen bezoekers te verliezen. Stel je de redirects niet goed in, dan kun je echt een enorme daling in je bezoekersaantallen en SEO-autoriteit verwachten.
Vergeet ook niet je robots.txt bestand aan te passen. Dit bestand wordt door zoekmachines gebruikt als startpunt om je website te crawlen. Je wilt hier de zoekmachine uiteraard vertellen dat de nieuwe HTTPS-pagina’s geïndexeerd moeten gaan worden.

Verhuis ook je trackers mee

Wanneer je redirects instelt, hoef jij je geen zorgen te maken om verloren verkeer. Bezoek dat nog binnenkomt op de HTTP-pagina, wordt automatisch doorgeleid naar de HTTPS-pagina. Echter, wanneer je trackers gebruikt om verkeer te meten, zul je deze wel handmatig aan moeten passen. Deze blijven anders nog ingesteld op HTTP en zullen dan geen verkeer meer meten.

Geavanceerde manieren om aan te passen in bulk

Wie meer geavanceerde kennis heeft, of wie zijn/haar website laat beheren door een webmaster, kan meer geavanceerde manieren gebruiken om in bulk aan te passen. Zo kun je voor verwijzingen gebruikmaken van relative URL’s. Dit zijn URL’s die werken met alleen de extensie achter de domeinnaam. Omdat de domeinnaam hierin zelf niet is meegenomen, hoeft er naar een HTTP/HTTPS-verandering ook niets te worden aangepast.
Redirects (301 redirects) instellen naar een 302 redirect, kan ook automatisch via aanpassingen in het .htaccess bestand. Je webmaster weet hiervoor de juiste rewrite rules.

Kies het juiste HTTPS-certificaat

Je webmaster of host kan je adviseren bij het kiezen van het juiste HTTPS-certificaat. Kijk zelf ook naar de geldigheidsduur van een certificaat. Een HTTPS-certificaat zal periodiek moeten worden vernieuwd. Hoe langer het certificaat geldig is, des te minder zorgen je hierom hoeft te maken.

Ben je over? Check je redirects

Wanneer je over bent op HTTPS, is het eerste wat je wilt doen, checken of al je redirects werken. Dit kun je handmatig doen door je URL’s te controleren, maar een middelgrote pagina heeft al snel enkele tientallen tot honderden (of misschien wel meer) URL’s. Dit wil je dus niet handmatig doen. Maak daarom gebruik van een redirect checker en kijk of je nieuwe URL-stuctuur goed is doorgevoerd.

Controleer je Google Analytics

Bij de overstap van HTTP naar HTTPS zijn er best veel factoren waar je rekening mee dient te houden. Controleer direct ook je Google Analytics account en verzeker jezelf ervan dat traffic nog goed gemeten wordt.
Naast de zaken die direct met je website te maken hebben, dien je ook enkele andere plekken te controleren. Denk onder andere aan:
– Je backlinks (geef wijzigingen door waar mogelijk)
– Je plug-ins en social media koppelingen
– Je XML sitemap
– Je campagnes

Houd traffic in de gaten

Na het hanteren van deze checklist om over te stappen van HTTP naar HTTPS, ben je er als het goed is klaar voor en draait je site nu op het veilige HTTPS. Houd de komende tijd je traffic scherp in de gaten. Zie je een aanhoudende dip, dan is er ergens iets nog niet in orde. Zie je juist een stijging, dan is dit een teken dat HTTPS begint te werken.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online