arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Local SEO: 5 manieren om je strategie te verbeteren en zo beter de consument te bereiken.

 

Lokale bedrijven hebben unieke concurrentievoordelen ten opzichte van grotere merken. Dit artikel analyseert een onderzoek van Yodle om manieren te vinden die je om kunt zetten in een effectieve zoekstrategie.

De lokale business geniet een sterk stijgende groei, zowel door de vraag van de consumenten als vanwege zakelijke belangen. Het midden en kleinbedrijf (MKB) vormt hierbij de ruggengraat van de economie. Volgens recente data van het U.S. Census Bureau (uit 2012), bestaat 90% van alle werkgeversbedrijven uit ondernemingen met minder dan 20 werknemers en produceren zij een gezamenlijke omzet van $4 triljoen.

Met het oog op hun toekomstige groei worden deze ondernemingen ook steeds aantrekelijker gevonden onder marketeers. Het lokale online marketing bedrijf Yodle bracht daarom een rapport uit met de titel, “Yodle Insights: What Consumers Want from Local Businesses,” waarvoor meer dan 6.000 consumenten ondervraagd werden.

 

Yodle ontdekte dat 82% van de Amerikaanse consumenten gebruik maakt van lokale bedrijven en dat ze deze meer gebruiken dan nationale bedrijven. Belangrijker nog, 47% van de consumenten gaf aan dat ze dit jaar meer gebruik hebben gemaakt van lokale bedrijven dan vorig jaar en 48% was van plan om de komende 12 maanden nog meer gebruik te gaan maken van lokale bedrijven. Bijna niemand gaf aan dat ze minder gebruik zouden gaan maken van lokale bedrijven (1–2%).

Deze groei in het lokaal uitgeven van consumentendollars is een grote kans voor marketeers om kleine bedrijven te gaan helpen. Yodles gegevens met betrekking tot wat consumenten willen van lokale bedrijven is erg belangrijk om te kunnen begrijpen hoe er gebruik gemaakt kan worden van deze kansen en op welke punten de marketing van die lokale bedrijven zich onderscheidt door hun sterke punten te gebruiken.

Yodles onderzoek laat zien dat 42% van de consumenten online vergelijkingen of sociale media gebruikt om een bedrijf online te bekijken. Er is daarnaast een significante overlap en synergie tussen verschillende media bij het zoeken, ontdekken en overwegen van producten en diensten door consumenten. (Bijvoorbeeld een zoekopdracht op Google naar Chinese restaurants in Frisco, Texas, geeft resultaten van Yelp, Zomato, TripAdvisor, YellowPages.com en FourSquare.)

Met dat in je achterhoofd, is het belangrijk om een van de volgende strategieën te gebruiken voor search marketing.

1. Bekijk Wat Consumenten Waarderen Aan Lokale Bedrijven

Consumenten waarderen lokale bedrijven om hun kwaliteit. Ze kiezen met een grote meerderheid lokale bedrijven boven nationale bedrijven daar waar het ging om het leveren van persoonlijke service, het leveren van kwaliteitswerk, het eerlijk behandelen van klanten en de betrouwbaarheid in het leveren van een product of dienst zoals beloofd.

Al deze bedrijfseigenschappen vertegenwoordigen een concurrentievoordeel dat lokale bedrijven hebben ten opzichte van bedrijven met een grotere, meer herkenbare merknaam. Een manier om deze eigenschappen uit te lichten is om tekst in zoekresultaten te verwerken waaruit deze eigenschappen blijken.

 

Voor zoekresultaten met betrekking tot “keuken verbouwen”, verwerk je bijvoorbeeld in de bedrijfsbeschrijving termen als “aangepaste designs”, “handgesneden steen”, “kwaliteitsverbouwing” of andere termen die de klant eraan herinneren dat het leveren van kwaliteit een belangrijke factor is in het beoordelen van een bedrijf.

Een andere manier om te profiteren van deze consumentenperceptie is door te benadrukken dat je bedrijf lokaal is. Omdat bij consumenten de overtuiging bestaat dat lokale bedrijven beter zijn, zorgt het labelen van je bedrijf als lokaal er meteen voor, dat je gezien wordt als een bedrijf met hoge kwaliteit en persoonlijke service.

Verwerk dus informatie in je meta-beschrijving, landing pages en bedrijfsoverzichten op andere websites (zoals Yelp) die je lokale aanwezigheid aantoont. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het adres, de buurt, kaarten en de postcode.

Ook nationale franchisebedrijven kunnen klanten laten weten dat de winkel een lokale eigenaar heeft. Plaats op een prominente manier foto’s van lokale eigenaars en personeel op de website en gebruik de term “lokaal” om van de voordelen te genieten die je hebt wanneer je gezien wordt als een lokaal bedrijf.

2. Vraag Klanten Om Positieve Reviews Te Plaatsen

 

Reviews in Local SEO

Yodle ontdekte dat meer dan 75% van de klanten aangeeft dat online beoordeling een grote rol spelen in hun beoordeling van een lokaal bedrijf, waarbij 40% aangeeft reviews te verwachten en 36%  gelooft dat het een lokaal bedrijf boven de concurrenten plaatst. Het meest opmerkelijke is dat 90% van de gebruikers een beoordeling achter zou laten wanneer ze hiernaar gevraagd zouden worden. In werkelijkheid blijkt dat slechts 7% van de consumenten dit ooit gevraagd is om te doen.

Terwijl sommige bedrijven afgeschrikt worden door online beoordelingen, omdat ze bang zijn dat klagers meer durven te zeggen en eerder reviews zullen plaatsen, heeft Yodles onderzoek uitgewezen dat 80% van de klanten beoordelingen plaatste naar aanleiding van positieve ervaringen met een bedrijf.

Kortom, lokale bedrijven missen een grote kans op positieve PR, inhoud en reviews, die stuk voor stuk bijdragen aan SEO en ranking. Voer zoekopdrachten uit met betrekking tot je eigen bedrijf om te zien welke websites met beoordelingen in de zoekresultaten tevoorschijn komen.

Wanneer we het eerdere voorbeeld bekijken van Chinese restaurants in Frisco, Texas, zou een lokaal restaurant reviews moeten vinden op Yelp, Zomato, TripAdvisor, YellowPages.com en FourSquare. Daarnaast worden beoordelingen ook veel geplaatst in map search resultaten zoals Google Maps.

3. Update Websites In Zowel Vorm als Inhoud

Onderzoek door de Local Search Association (LSA) laat zien dat 50% van de consumenten aangeeft dat ze hoogstwaarschijnlijk naar websites van bedrijven zullen gaan, wanneer ze op zoek zijn naar lokale bedrijven. Dat is de tweede grootste bron van zoekmachines. En 67% van de consumenten heeft behoefte aan verbeteringen of mobiel-geoptimaliseerde websites van deze bedrijven, volgens Yodle.

Het belang van websites als informatiebron is duidelijk: zoekresultaten, online reviews en advertenties bevatten gelimiteerde informatie en linken vaak naar de website, waar meer gedetailleerde informatie beschikbaar is, zoals menu’s, prijzen, gedetailleerde beschrijvingen van diensten, personeelskwalificaties en andere informatie die consumenten nodig hebben om zich te kunnen informeren voordat ze iets kopen.

Hierbij gaan we er natuurlijk wel vanuit dat je al een website hebt. LSA’s Local Pulse Survey, die eerder dit jaar werd georganiseerd door Thrive Analytics, toonde aan dat alechts 51% van de eenmanszaken een website heeft. Meer dan 30% van de bedrijven met minder dan 25 werknemers heeft nog geen website.

Degenen die wel een website hebben, maar het onderhouden ervan nalaten – of hun website als een statisch gegeven beschouwen – kun je hoogstwaarschijnlijk ook in de groep van ondernemingen plaatsen die helemaal heen website heeft. Verouderde of onjuiste informatie frustreert consumenten en vergroot het risico op het verliezen van waardevolle klanten.

Het wellicht meest bekende voorbeeld van problemen die verouderde websites kunnen veroorzaken, was de zaak waarbij Harvard professor Ben Edelman volgens hem $4 te veel in rekening was gebracht door een lokaal restaurant. Edelman meldde het restaurant bij de lokale autoriteiten en dreigde met juridische stappen. Edelmans lompe gedrag bereikte de virale status. Het teveel rekenen van de $4 bleek het resultaat van verouderde menuprijzen op de website van het restaurant te zijn. In het restaurant zelf had men echter de correcte, nieuwe prijzen van de menu’s in rekening gebracht.

Volgens LSA’s Local Pulse Survey, wacht 56% van het MKB minstens zes maanden voordat ze hun websites updaten en 60% is niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Nieuwe content en optimalisatie voor mobiel gebruik helpen niet alleen de SEO, maar het is ook wat gebruikers van ondernemingen verwachten.

4. Gebruik Aanbiedingen en Kortingen Voor Prijsconcurrentie

Het enige grote voordeel wat nationale merken hebben, is de grote schaal waarop ze werken. Hierdoor kunnen ze lagere prijzen aan consumenten vragen. Maar het lijkt erop, dat wanneer prijzen vergelijkbaar zijn, klanten de bedrijven kiezen waarvan zij denken dat het lokale bedrijven van hogere kwaliteit zijn.

Aan de andere kant zijn significante prijsstijgingen de tweede reden waarom onderzochte klanten stoppen met het gebruiken van lokale bedrijven. Het is dus geen succesvolle strategie om je prijzen tijdelijk te verlagen om klanten te krijgen, om ze daarna weer te verhogen.

De oplossing is waarschijnlijk om aanbiedingen en kortingen te gebruiken. Maar liefst 88% van de consumenten in het onderzoek van Yodle heeft behoefte aan speciale aanbiedingen voor terugkerende klanten, waarbij 57% zegt dat dit het bedrijf aantrekkelijker maakt en 31% het gewoon verwacht.

Kortingen zorgen ervoor dat reguliere prijzen op een vast niveau blijven, terwijl er tijdelijke eenmalige aanbiedingen worden gedaan. Deze aanbiedingen trekken klanten aan om de kwaliteit en service van een lokaal bedrijf te ervaren.

Aanbiedingen en kortingen zijn vooral effectief op het vlak van mobiel adverteren. Consumenten die mobiele apparaten gebruiken om lokale bedrijven te vinden zijn vaak onderweg en willen meteen kopen. Kortingen die slechts korte tijd geldig zijn motiveren hen aankopen te doen.

Het Local Search Report van Thrive Analytics’ 2015 voor LSA heeft ontdekt dat 50% van de consumenten die op een mobiele advertentie klikte en iets kocht, dit deed omdat de advertentie een aantrekkelijke aanbieding of korting bood.

De grootste factor die er volgens consumenten in het Yodle onderzoek voor zorgde dat lokale bedrijven er uitsprongen in vergelijking met de concurrentie, was het gebruik van aanbiedingen en kortingen in resultaten van zoekmachines, advertenties, landing pages en andere zoekresultaten.

5. Email Je Klanten Om Je Bedrijf Levendig Te Houden

E-mail marketing klanten

Een andere mogelijkheid, waar lokale bedrijven niet het volledige voordeel uit halen, is het communiceren met bestaande klanten. Goede communicatie met bestaande klanten kan zorgen voor merkreputatie en -management.

Er zijn veel redenen die het opnemen van contact met klanten rechtvaardigen: het herinneren aan afspraken, de al eerder genoemde aanbiedingen en kortingen, tijdgebonden advies zoals seizoensgebonden tuintips, promoties van evenementen, nieuwe diensten en algemeen interessant nieuws. Gelukkig staan klanten open voor deze communicatie, zoals de volgende grafiek van Yodle laat zien.

Bedrijven geven vaak aan dat tijdgebrek de reden is waarom ze deze vorm van communicatie niet uitvoeren. Een gemiste kans aangezien bijna 70% van de onderzochte consumenten liever communicatie van bedrijven via email ontvangt dan via de telefoon of post. E-mail en digitale diensten zoals online kunnen boeken en betalen zijn eenvoudig te automatiseren. Middels het opzetten van deze gewaardeerde online hulpmiddelen ga je als bedrijf uiteindelijk veel tijd en dus ook geld besparen.

Regelmatige e-mails zullen een bedrijf een levendige indruk geven. Wanneer klanten zoekopdrachten geven zullen ze eerder geneigd zijn doelgerichtere trefwoorden te gebruiken, waardoor het bedrijf in de resultaten zal verschijnen.

Conclusie

Lokale bedrijven hebben veel concurrentievoordelen ten opzichte van grote merknamen. Hiermee kunnen ze klanten aantrekken. Consumenten doen overwegend liever zaken met lokale bedrijven. Weten wat de behoeften van klanten zijn en inspelen op deze wensen zal je helpen ze voor je te winnen.

Het belangrijkste is dat wanneer klanten zoeken naar lokale producten en diensten, de resultaten en daarop volgende acties tijdens het ontdekken en overwegen van lokale bedrijven, allemaal factoren versterken die gewaardeerd worden in lokale ondernemingen.  Communiceer de voordelen van zakendoen met een lokaal bedrijf en klanten zullen terug blijven komen. En ze zullen het ook door vertellen in de buurt!

 

Meer vragen over linkbuilding? Bel Intelligent Online

 

Reactie plaatsen