Tips voor een gebruiksvriendelijke SEO webshop

Het is misschien dé uitdaging voor mensen die een webshop starten; een SEO webshop creëren. Een webshop biedt producten aan, waarbij korte productomschrijvingen en enkele afbeeldingen in principe de enige content vormen. Daarom is het lastig een webshop SEO vriendelijk te maken, laat staan deze hoog in de zoekresultaten van Google terug te laten vinden. Het is echter wel mogelijk, maar je moet voldoende productkennis hebben en weten hoe je dit moet inzetten om Search Engine Optimalization optimaal te implementeren binnen jouw webshop. Lees hier de tips.

Unieke content werkt, ook binnen een SEO webshop

En wanneer we het hebben over unieke content in een webshop, dan hebben we het over een pakket van content. Een productomschrijving kan vrij basic zijn, zeker wanneer je in een markt zit waar tientallen andere bedrijven hetzelfde product verkopen. Je kunt echter wel meer doen voor de klant dan alleen een productomschrijving geven. Ondersteun deze met een instructievideo of een uitleg van het product en wat je ermee kunt. Een eigen video werkt extreem goed; het geeft een stuk extra waarde aan de bezoeker, waarmee deze kan worden overgehaald tot een conversie. Tegelijk zien zoekmachines in eigen video’s een waardevolle extra dienst, waarmee de kwaliteitsscore van jouw webshop een directe impuls krijgt. Productvideo’s mogen simpel en doeltreffend blijven.
Een andere manier om unieke content op jouw webshop te verwelkomen, is door gebruik te maken van reviews. Deze mag je overigens best promoten, bijvoorbeeld via de mail of op de productpagina zelf. Een review, hoe positief of negatief ook, levert unieke content op. Deze wordt opgepikt door de zoekmachine en zodoende groeit je bereik met een uitgebreid reviewsysteem.

Een sterke URL

Een webshop bevat over het algemeen meer pagina’s dan een reguliere website. Voor een optimale SEO webshop kan je het beste de URL’s eenvoudig houden. Het kan zijn dat jouw CMS de URL’s al voor je invult, maar dit kunnen vaak ingewikkelde of onnodig lange URL’s zijn. Bij de meeste CMS-systemen kan je evenwel de URL’s zelf bepalen. We raden dan ook de KISS-formule aan; Keep It Short & Simple. De URL’s moeten namelijk herkenbaar in de zoekmachine gaan ranken.

Interne links

Kijken we naar interne links, dan werkt een SEO webshop in principe hetzelfde als een reguliere website. Door intern te linken versterk je meerdere pagina’s op de website en zorg je ervoor dat de bezoeker langer op de website blijft. Door producten met elkaar te combineren en pagina’s zo te koppelen, realiseer je een logische structuur op de website. Dit is goed voor de website zelf én geeft een impuls aan de ranking van je webshop in de zoekmachine.
Een andere vorm van intern linken is het tagging systeem. Heb je meerdere producten die in dezelfde categorie vallen, dan is het goed om als het ware een ‘kapstok’ te maken, waaraan je de diverse producten kunt ophangen. Zo ontstaat andermaal een goede structuur binnen de website en weten bezoekers waar ze de betreffende productcategorie kunnen vinden. Het geeft ook een duidelijke hiërarchie aan de website, waardoor je een hogere kwaliteitsscore genereert voor jouw website.

De webshop klein houden

Het succes van een SEO webshop is te vinden in het ‘klein houden’ van het geheel. Een klant moet binnen enkele klikken op de gewenste pagina zien te komen. Dat ziet er als volgt uit: home > categorie > producten > gewenste product. Dit zijn in de praktijk drie klikken om op de juiste pagina te komen. Zou je tussen dit systeem nog enkele stappen zetten, dan wordt het geheel te uitgebreid en zullen mensen helaas in een vroeg stadium afhaken. Wil je mensen blijven activeren en behouden binnen je webshop, zorg er dan voor dat het overzichtelijk en relatief klein blijft, ondanks dat je tientallen of honderden producten kunt hebben.

Jouw webshop laten scoren

Je bent nu onderweg naar een logische website met rijke informatie voor de zoekmachine. Waar kan je verder nog aan denken? Voorzie afbeeldingen op de website van een ALT & TITLE. Dit is de beschrijving van de foto. Vaak bevatten foto’s een standaard omschrijving, zoals ‘IMG_343’ of ‘Normal_134’. Deze omschrijving heeft echter geen waarde en dus voegt het ook niks toe aan de unieke content die je op de website hebt staan. Een foto met een relevante naam geeft die waarde wel mee aan de webshop en dat geeft een impuls aan de kwaliteitsscore die door een zoekmachine wordt toegekend. Wil je scoren met een SEO webshop? Denk dat aan alle details.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen