arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Wat is SEO?

Wat is SEO en wat betekent het voor uw bedrijf? Het betreft een marketingterm welke staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Goede content op een website zorgt ervoor dat uw bedrijf beter wordt gevonden in de onbetaalde, ook wel organische zoekresultaten. Dat is prettig, want dit zorgt ervoor dat u geen geld hoeft uit te geven aan dure advertenties, om toch bovenaan in de zoekmachine zichtbaar te worden. Voor veel bedrijven is het schrijven van kwalitatief goede content lastig, omdat SEO aan bepaalde eisen dient te voldoen. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden van SEO.

Wat is SEO en hoe werkt het?

Op het internet maken we gebruik van diverse zoekmachines. De bekendste zoekmachine is Google, maar daarachter zijn namen als Yahoo en Bing ook bekend. Deze zoekmachines helpen mensen die op het internet ergens naar op zoek zijn, om zodoende een juiste match te krijgen. Stel dat een bezoeker op zoek is naar een restaurant in een willekeurige stad, dan helpt de zoekmachine om die persoon ook daadwerkelijk restaurants uit die stad te tonen. De zoekmachines kennen daarnaast een bepaalde waarde toe aan iedere website, afhankelijk van de kwaliteit en content die hierop te vinden is. Alle algemene technieken die kunnen worden toegepast op de website helpen om de SEO-score van de website te verhogen en zodoende een betere vindbaarheid te realiseren in de zoekmachine.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Afbeeldingsresultaat voor hoe werkt zoekmachine optimalisatie

Het optimaliseren van de SEO-score op de website is essentieel om een duurzame positie in de zoekmachine te garanderen. Het is daarom één van de meest gewilde functionaliteiten voor een ondernemer, want een sterke website zorgt op de lange termijn voor veel meer bezoekers. Ga maar na, iedere positie hoger in de zoekmachine kan al tientallen tot honderden extra bezoekers opleveren. Doel is natuurlijk om met uw website bij de eerste drie zoekresultaten zichtbaar te worden, want hier blijken bezoekers het vaakst te kijken.

Alle voordelen ten spijt heeft SEO één klein nadeel; u kunt niet écht gericht de doelgroep benaderen, zoals u met advertising wel kunt doen. Daarom is het belangrijk om vooraf te bepalen waarop de mensen uit uw doelgroep zouden zoeken om u te vinden. Aan u dus de taak om te bepalen op welke zoektermen u gevonden wilt worden. Maar daar stopt het niet; SEO is meer dan content of een unieke zoekterm; het is ook de algemene website. Hoe gebruiksvriendelijk is uw website en heeft u al nagedacht over de customer journey? Eenmaal op de website wilt u de bezoeker het liefst richting een conversie duwen. Een conversie kan een verkoop zijn, maar ook een contactaanvraag of simpelweg een naamsbekendheid; dat is afhankelijk van uw doel én doelgroep.

Hoe werkt SEO in de praktijk?

Zoekmachine optimalisatie is niet eenvoudig, aangezien dit op meerdere niveau gebeurt; van pagina-, tot website- en webniveau. De bezoeker moet alles op uw website eenvoudig kunnen vinden. Zo moet de landingspagina optimaal zijn bij een specifieke zoekopdracht, maar evenwel moet de bezoeker ook vanaf de hoofdpagina van uw website eenvoudig op relevante pagina’s kunnen komen. Wanneer u op webniveau aan SEO doet, dan betekent dit dat u hoog moet scoren op naamsbekendheid. Heeft u relevante informatie die ook van toegevoegde waarde kunnen zijn voor andere websites? Dan kunt u op die andere websites een vermelding krijgen en dat ziet de zoekmachine op haar beurt dan weer als een vorm van autoriteit; dit komt uw SEO-score ten goede.

SEO kent dus grofweg een aantal onderdelen, waarvan content het belangrijkste is. Heeft u een helder verhaal op de website en komen hierin de belangrijkste zoektermen van uw onderneming terug? Die essentiële content hoeft u niet direct perfect op de website te zetten, want u kunt tussendoor altijd content optimalisatie toepassen voor een betere content score. De technische achterkant van de website is eveneens cruciaal. Hieronder vallen onder meer de snelheid van de website, de gebruiksvriendelijkheid en de mate waarin alles makkelijk te vinden is. Tot slot kan whitelabel linkbuilding een bijdrage leveren aan de autoriteit van uw website. Hoewel sommigen zeggen dat linkbuilding verleden tijd is, is het voor zoekmachines nog altijd interessant om te volgen.

Tot slot is het belangrijk om voor uzelf de vragen te stellen; waar is mijn doelgroep te vinden, op welke zoektermen wil ik gevonden worden en hoe trachten ze dat te vinden? Het zijn de vragen die u antwoord kunnen geven op de vraag hoe u met SEO uw doelgroep effectief kunt bereiken.

Reactie plaatsen