arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Google’s Hummingbird update: oud, maar actueler dan ooit

Google’s zoekmachine evolueert in hoog tempo, zo is onder andere te zien Google’s Hummingbird update. Er wordt constant gesleuteld aan de algoritmes. Dat heb je de afgelopen jaren waarschijnlijk wel gemerkt aan de data van je website. Zeker wanneer je aan de slechte kant zat van de wijzigingen, heb je helaas waarschijnlijk aan den lijve ondervonden hoe groot de impact van Google’s algoritme tweaks kunnen zijn.

Met enige regelmaat lanceert Google echt grote updates en ingrijpende wijzigingen in het algoritme. Een update eind 2013 is in het specifiek bijzonder. Vaak worden de algoritme-updates van Google een aantal jaar later aan de kant gezet voor nieuwe ontwikkelingen. De Hummingbird update uit 2013 vormt erop terugkijkend een uitzondering. Deze update uit 2013 is anno nu nog net zo relevant. Misschien zelfs wel relevanter. Dat is bijzonder, want Google heeft de neiging om door te ontwikkelen en bij elke grote algoritme-update het roer een beetje om te gooien.

De wijzigingen die de Hummingbird update met zich meebracht, zijn blijvertjes gebleken. Op veel zaken die bij deze update werden geïntroduceerd, is inmiddels voortgebouwd. Wij nemen je graag mee langs de belangrijkste, nog immer relevante punten.

Beter begrijpen en meer verbanden leggen

Toen Google de Hummingbird introduceerde, liet het bedrijf direct weten dat het voornaamste doel van het nieuwe algoritme was om websites en zoekopdrachten beter te leren begrijpen. Dit moest zorgen voor een betere koppeling en dus relevantere, betere zoekresultaten. Klinkt dat bekend? Dat kan heel goed, want Google heeft dit punt in de laatste grote algoritme-update nog sterker aangezet. Vrij recente ontwikkelingen op het gebeid van semantiek en structured data moeten er ook aan bijdragen om een nog beter beeld te krijgen van de inhoud van websites en de zoekbehoeften van gebruikers.

Knowledge graphs


De term “knowledge graphs” is een beetje uitgestorven. Dit fenomeen is namelijk behoorlijk geëvolueerd. Inmiddels spreken we van rich data, maar de aanzet hiertoe werd echt al in 2013 gegeven. Met de Hummingbird update begon Google voor het eerst op andere manieren zoekresultaten te tonen. Het traditionele zoekoverzicht met organische (en daarboven betaalde) resultaten, was ineens niet meer vanzelfsprekend.

Anno nu kennen we niet anders meer: dankzij diverse soorten rich snippets krijgen we zoekresultaten steeds vaker in alternatieve vormen voorgeschoteld. Het past in de doelstelling van Google om in plaats van een zoekmachine een antwoordmachine te worden.

Lokaliteit

Lokal Hummingbird


De opkomst van lokaliteit in 2013 hing samen met het streven van Google om context beter te begrijpen. Wie voor de release van het Hummingbird algoritme een zoekopdracht als “pizzarestaurant in de buurt” invoerde, kreeg zeer wisselende resultaten. Want wat betekende “de buurt”? Google had dit nog niet altijd goed door. Met Hummingbird begon Google te leren.

Na de meest recente wijzigingen en updates is lokaliteit een nog belangrijkere rol gaan spelen. In je optimalisatie is het nu zelfs raadzaam om echt goed rekening te houden met lokale of locatie gebonden zoekopdrachten. Websites die niet het hele land als doelgroep hebben, of zich specifiek richten op bepaalde regio’s of plaatsen, maken doorgaans van local seo zelfs topprioriteit.

Microdata

Microdata


Ook het punt microdata kan weer geschaard worden onder de ambitie om beter verbanden te kunnen leggen en inhoud te kunnen bepalen. In 2013 stond dit nog redelijk in de kinderschoenen. Een flink aantal jaar later is microdata, dat wij tegenwoordig onder andere kennen als “structured data”, nog steeds niet helemaal ingeburgerd. Google blijft echter stimuleren om middels “mark-up schemes” informatie aan inhoud toe te voegen, die eenvoudiger gelezen en begrepen kan worden door de zoekmachine.

Backlinks

Backlinks


Het vergaren van zo veel mogelijk backlinks was jarenlang dé manier om te werken aan je autoriteit en om bezoekersaantallen te boosten. Met de release van de Hummingbird update kwam er voor het eerst een radicale verandering in de manier waarop Google backlinks beloont en bestraft. Kwaliteit boven kwantiteit werd voor het eerst echt hard toegepast. Niet langer was het aantal backlinks bepalend, maar de relevantie ervan.

Google is doorgegaan op deze ingeslagen weg. Wat toen begon te gelden, geldt nu alleen nog maar sterker. Relevantie en waarde zijn de sleutelwoorden. Stuurt een backlink kwalitatieve bezoekers door? Dat is de vraag die Google wil beantwoorden. Ziet de zoekmachine dat de kwaliteit van bezoeken via een backlink een stuk lager ligt dan die van andere bronnen van traffic (bijvoorbeeld omdat er sprake is van een hogere bounce rate of veel lagere time on site), dan kun je een straf verwachten. Ook wanneer de verwijzende site op geen enkele wijze relevant is aan de jouwe, werkt dit niet in je voordeel. De beste backlinks zijn kwalitatieve, logische links vanaf relevante sites met een hoge autoriteit.

Vraag en antwoord


Een van de Hummingbird update wijzigingen die destijds een beetje onder de radar bleven, is achteraf gezien heel erg belangrijk geweest. Google wilde namelijk in 2013 meer werk gaan maken van een vraag-en-antwoord-structuur. Gebruikers die een vraag stelden aan de zoekmachine, moesten direct een antwoord kunnen krijgen. Deze update had lang nodig en is nog steeds groeiende, maar Google is duidelijk in die richting aan het bewegen.

Google stimuleert nu zelfs om op bepaalde pagina’s content in de vorm van een vraag-en-antwoord-structuur aan te bieden. Dit moet de zoekmachine helpen om een sneller en duidelijker antwoord te geven op een gestelde vraag. Dat gebeur zeker niet meer altijd in de vorm van een zoekresultaat dat linkt naar een website: de beste antwoorden worden in de zoekmachine getoond.

Reactie plaatsen