Wat is het Google algoritme?

Wat is een algoritme?

In de krant, op SEO websites en in het achtuurjournaal gaat het vaak over algoritmes, maar wat zijn algoritmes eigenlijk? Op deze pagina geven je een stoomcursus over algoritmes. Een algoritme is een reeks van instructies die je volgt om een bepaald doel te bereiken of om een bepaald probleem op te lossen. Een algoritme wordt vaak in combinatie met technologie gebruikt, maar dat is niet noodzakelijk. Een recept is bijvoorbeeld ook een algoritme: je volgt een reeks instructies met als doel een lekkere maaltijd te bereiden. Ook het uitrekenen van een wiskundesom doe je volgens een algoritme: je volgt een vast stappenplan om iets uit te rekenen.

Wat is het Google algoritme?

In de context van SEO optimalisatie is voornamelijk het Google algoritme van belang. Het Google algoritme is een reeks instructies die aan zoekmachinespiders worden gegeven. Dit zijn geautomatiseerde softwareprogramma’s die continue op zoek zijn naar nieuwe websites en webpagina’s of veranderingen in websites en webpagina’s. Deze spiders controleren de inhoud van deze websites of webpagina’s en bepalen op basis daarvan waar deze websites en webpagina’s moeten worden weergegeven in de Google zoekresultaten. Heb je een blog geschreven over bezienswaardigheden in Amsterdam? De spiders zorgen ervoor dat jouw blog in de Google zoekresultaten verschijnt wanneer iemand zoekt op zoekwoorden als ‘bezienswaardigheden Amsterdam’ en ‘attracties Amsterdam’. Het Google algoritme geeft instructies aan deze spiders, bijvoorbeeld over het aantal pagina’s dat maximaal mag worden geïndexeerd en de volgorde waarin de pagina’s moeten worden geïndexeerd. Zo instrueert het Google algoritme de spiders bijvoorbeeld om webpagina’s van hoge kwaliteit een hogere positie in de zoekresultaten te geven dan webpagina’s van lage kwaliteit.

Hoe werkt het Google algoritme?

Hoe het Google algoritme precies in elkaar zit, is onbekend – niemand weet precies welke instructies zoekmachinespiders krijgen. Door veel te testen hebben SEO experts in de loop der jaren echter wel een goed beeld gekregen van de werking van zoekmachinespiders. Ook brengt Google mondjesmaat informatie naar buiten. Hierdoor weten we ongeveer op welke factoren spiders letten bij het vaststellen van de SEO ranking. Zo weten we bijvoorbeeld dat een snelle laadtijd een positief effect heeft op de positie van een webpagina in zoekresultaten. Een ander voorbeeld van een factor die invloed heeft op de SEO score is het gebruik van keywords. Als bepaalde zoekwoorden op een webpagina worden gebruikt, verhoogt dat de SEO positie van die webpagina bij deze zoekwoorden. Let wel – als je te veel zoekwoorden op je webpagina plaatst, kan dit averechts werken! Als er te veel zoekwoorden worden gebruikt, gaat de leesbaarheid van je pagina namelijk achteruit. Dit zorgt voor een lagere SEO score. Ook linkbuilding is van belang voor je SEO positie: hoe vaker er naar een bepaalde webpagina wordt gelinkt, hoe hoger de SEO score van die webpagina.

De belangrijkste updates van het Google algoritme

Zoekmachines zijn altijd op zoek naar manieren om hun algoritmes te verbeteren. Google is hier geen uitzondering op. Het algoritme van Google is de afgelopen jaren dan ook vaak uitgebreid en aangepast. Wij hebben de belangrijkste updates van de afgelopen tijd voor je op een rijtje gezet.

  • In de Google Panda update werd het algoritme uitgebreid met manieren om websites van lage kwaliteit te herkennen. Deze websites krijgen sinds deze update een lage positie in de zoekresultaten of worden helemaal niet meer weergegeven. Om te bepalen of content van lage kwaliteit is, kijken de spiders niet alleen naar de inhoud van de content, maar ook onder andere naar de leesbaarheid van de content en het bestaan van duplicate content.
  • De Google Penguin update heeft betrekking op linkbuilding. Hierboven vertelden we al dat linkbuilding kan leiden tot een hogere SEO positie. Sinds de Google Penguin update wordt er echter niet alleen naar het aantal links gekeken, maar ook naar de kwaliteit van deze links. Alleen links die op eerlijke, organische wijze zijn verkregen, zullen tot een hogere SEO score leiden. Heb je links gekocht of geruild? Grote kans dat het Google algoritme je straft met een lagere SEO ranking.

Laat het Google algoritme in je voordeel werken met de hulp van Intelligent Online

We vertelden hierboven al kort over manieren om je SEO score te verhogen. Er zijn echter nog veel meer manieren om een betere positie in de zoekresultaten te krijgen! Wil je meer weten? Als SEO bedrijf voorziet Intelligent Online je graag van advies. Op basis van jouw wensen en behoeften ontwikkelen we een SEO strategie die bij jouw onderneming past. Ons doel? Het vergroten van je online vindbaarheid, naamsbekendheid en autoriteit. Lijkt het je leuk om samen te werken met onze SEO specialisten? Neem dan gerust contact met ons op.