SEO keywords: een handleiding voor beginners
Zeg nu zelf – als jij gebruikmaakt van Google, hoe vaak kijk je dan verder dan de eerste pagina met zoekresultaten? Onderzoek* wijst uit dat maar liefst 25% van de Google gebruikers op het eerste zoekresultaat klikt, en dat maar liefst 75% van hen niet doorklikt naar de tweede pagina. Om je online vindbaarheid te vergroten en je klantenkring uit te breiden, is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komt te staan – maar hoe doe je dat? Daar kunnen wij je mee helpen. De sleutel tot een goede SEO ranking is het optimaliseren van je SEO keywords. Op deze pagina leggen we je uit wat SEO keywords zijn en hoe je ze kunt gebruiken om je SEO score te verbeteren.
Wat is SEO?
Om goed uit te kunnen leggen wat SEO keywords zijn, zullen we eerst moeten ingaan op het begrip ‘SEO’. Waar staat SEO eigenlijk voor? De afkorting SEO verwijst naar Search Engine Optimization. Dit betekent dat een website of webpagina zodanig wordt (her)ingericht dat deze website of webpagina zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google (of een andere zoekmachine) komt te staan. Er zijn diverse manieren om de SEO te optimaliseren. Het gebruik van SEO keywords is er daar één van.
Wat zijn SEO keywords?
SEO keywords worden in het Nederlands ook wel SEO zoekwoorden genoemd. Een keyword of zoekwoord is een woord of zinsdeel dat een Google gebruiker intypt als hij of zij iets wil opzoeken. Als hij of zij bijvoorbeeld op zoek is naar een website die horloges verkoopt en zoekt op ‘dameshorloges’, dan is ‘dameshorloges’ het zoekwoord. Er kan natuurlijk ook op andere zoekwoorden worden gezocht, zoals ‘horloges dames’.
Waarom zijn SEO keywords belangrijk?
Als je een webshop hebt die horloges verkoopt, wil je natuurlijk dat Google gebruikers jouw website zien als ze ‘dameshorloges’, ‘horloges dames’ of een ander relevant zoekwoord intikken. Met andere woorden, als iemand op dit soort termen zoekt, wil je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen. Wij leggen je uit hoe je dit aanpakt.
Stap 1: ga op zoek naar de juiste SEO keywords
Als horlogewebshop heb je er natuurlijk niets aan als je hoog scoort op zoektermen als ‘studieboeken HBO’ of ‘elektronica’: je wilt alleen hoog scoren op zoektermen die jouw doelgroep gebruikt. Het is daarom noodzakelijk om eerst te onderzoeken welke SEO keywords jouw doelgroep het meest gebruikt. Op deze manier kom je erachter hoe je je doelgroep kunt bereiken. Om relevante keywords te vinden kun je gebruikmaken van keyword research tools, zoals Word Tracker of KWFinder. Houd er echter wel rekening mee dat het doen van keyword research heel wat tijd kan kosten.
Stap 2: kies een SEO focus keyword en verwerk dit keyword in relevante content
Heb je een lijst met relevante keywords opgesteld? Dan is het nu zaak om ervoor te zorgen dat jouw website bij deze keywords zo hoog mogelijk in de zoekresultaten wordt getoond. Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken, maar een van de meestgebruikte methodes is het schrijven van relevante content rondom deze keywords. Dit houdt in dat je diverse artikelen en/of blog posts schrijft waarin je deze keywords verwerkt. Kies voor elk artikel of blog post één keyword waar je je het meest op wilt richten. Dit keyword wordt ook wel het SEO focus keyword genoemd. Je kunt het best kiezen voor een focus keyword dat drie of meer woorden bevat, ook wel een ‘long tail keyword’ genoemd. Het is bij dit soort SEO keywords namelijk een stuk makkelijker om hoog in de zoekresultaten te komen. Heb je zelf geen vlotte pen? Schakel dan de hulp van een copywriter in voor het schrijven van de teksten.
Intelligent Online helpt je groeien
Het schrijven van blog posts en artikelen is een goede eerste stap naar een mooie SEO score. Er zijn echter wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om duplicate content te vermijden. Als Google duplicate content detecteert, kun je namelijk gestraft worden met een lagere SEO positie. Ook is het belangrijk om niet te veel keywords in je content te proppen – dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd. Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van goede SEO content of het doen van keyword research? Of ben je nieuwsgierig naar alle andere manieren waarop je je SEO score kunt verbeteren? Intelligent Online helpt je graag. Neem gerust contact met ons op via 030-3070322 of info@intelligentonline.nl. * Bronnen https://www.webfx.com/internet-marketing/seo-statistics.html https://www.searchenginejournal.com/google-first-page-clicks/374516/