Wat is het belang van interne linkstructuur voor seo?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Interne links gebruiken op de website: dit doet het voor SEO

Het toepassen van SEO is te allen tijde belangrijk voor jouw website. Het zorgt er immers voor dat je een hogere vindbaarheid hebt in zoekmachines als Google en Yahoo. Bezoekers zoeken aan de hand van zoekwoorden naar producten of diensten en komen hiermee ook op jouw website uit. Hiervoor moet je wel hoog in Google verschijnen. Je kan tijdens het toepassen van SEO ook kijken naar het gebruik van interne links. Maar hoe kan je interne linking toepassen op de website? En wat is het belang ervan voor SEO? Onderstaande informatie zet alles voor jou op een rij.

 

Wat zijn linkbuilding en interne links?

Voordat je kan bekijken wat interne links voor jou betekenen moet je goed weten wat linkbuilding precies inhoudt. Linkbuilding is het verkrijgen van links, zoals backlinks van externe websites voor de website. Het doel van linkbuilding is om een hogere waardering te krijgen van de zoekmachines, zodat je meer bezoekers naar jouw website kan trekken. Hiervoor zijn ook de juiste zoekwoorden benodigd, omdat je hier de links in moet plaatsen. Bij interne linkbuilding draait het voornamelijk om de zoekwoorden die je nodig hebt om naar pagina’s binnen jouw website te linken.

Het toevoegen van linkbuilding, en dan met name de interne links op de website, is belangrijk voor het verbeteren van de SEO. Een zoekmachine hecht namelijk waarde aan het aantal relevante links op de website. Hoog in Google komen met het gebruik van de juiste links helpt jou dan weer aan meer bezoekers op de website, wat ook weer voordelen oplevert bij de ranking die je van de zoekmachines krijgt.

 

Wat is het belang van interne linkstructuur voor SEO?

Linkbuilding en dan met name de interne linkstructuur kan dus helpen om een betere waardering te krijgen van Google. Het is daarbij een manier om een soepele navigatie door de website te realiseren voor bezoekers. Bij SEO draait het echter om de linkwaarde binnen de website en de resultaten die je hiermee behaalt in zoekmachines als Google. Hoe beter de pagina’s met elkaar verbonden zijn door SEO specialisten of jezelf, hoe meer waarde een pagina krijgt. De interne links zorgen daarom voor een beter signaal aan de zoekmachine en de relevantie van de pagina’s die je hierop hebt staan.

Om jouw website in de Google zoekresultaten te laten verschijnen moet je wel goed weten welke links je toe kan passen. Er zijn namelijk meerdere soorten links, die allemaal een eigen waarde hebben. Ieder element binnen de website kan daarom ook weer geheel andere linkmogelijkheden met zich meebrengen. De links kunnen daarbij ook direct een betere gebruikservaring geven. Dit neemt een zoekmachine ook mee in de beoordeling van de website en het geven van een indexering.

 

Hoe kan je interne linkbuilding toepassen voor een betere SEO?

Interne linkbuilding kan je niet zomaar toepassen om jouw SEO te verbeteren. Er zijn namelijk verschillende regels aan verbonden. De zoekmachine kijkt hiervoor naar een groot aantal factoren die samen zorgen voor een bepaalde waardering en dus ook een verbeterde ranking. Voordat je kan beginnen moet je daarom weten welke stappen je moet doorlopen. Iedere stap brengt jou weer verder naar het hoog in de zoekmachine verschijnen. Je moet daarom ook aan alle onderdelen van SEO werken voordat je begint met linkbuilding.

 

Stap 1: Linkwaardige content schrijven

Voordat je de interne links toe kan passen binnen de website moet je eerst de juiste content voor de pagina’s schrijven. Bij linkwaardige content draait het om relevante en informatieve teksten nodig zijn om de links in te zetten. Als je deze content schrijft, kan je er niet alleen voor zorgen dat je zelf eenvoudig links kan plaatsen die naar andere delen van de website leiden. Ook kan het ervoor zorgen dat andere pagina’s naar jouw content verwijzen, waardoor je verschillende backlinks hebt. De bezoekers krijgen via jouw website al voldoende informatie, de zoekwoorden zorgen voor een verbeterde ranking en de autoriteit zorgt ervoor dat jouw website ook gebruikt wordt bij andere pagina’s.

 

Stap 2: De concurrentie analyseren

Het is niet alleen belangrijk dat je naar jouw eigen bedrijf en website kijkt. Ook moet je goed weten wat de belangrijkste verschillen tussen jou en de concurrenten zijn. Hiervoor kijk je onder andere naar de belangrijkste pagina van zowel jezelf als de concurrent. Meet de pagina’s met behulp van de SEO tools. Als je de concurrenten analyseert, weet je niet alleen wat wel en niet werkt, maar kan je ook beter bekijken waar je interne links moet plaatsen op jouw website.

 

De focus zoekwoorden en URL’s opstellen

Je bepaalt dan welke zoekwoorden er nodig zijn binnen de website. Jouw doelgroep vindt jouw producten en diensten aan de hand van het invullen van zoekwoorden via Google. Je kan tools gebruiken om te zien welke zoekwoorden het goed doen en welke minder goed werken. Ook krijg je variaties erop te zien om te gebruiken bij de content. Deze zoekwoorden kunnen ook helpen om de links te plaatsen. Door de anchorteksten te gebruiken voor de plaatsing, weet je precies hoe de verdeling van de links is en voorkom je dat je te veel links in een tekst plaatst. Ook kan je aan de hand van de zoekwoorden de SEO verbeteren binnen de website.

 

Deze tips kan je toepassen bij interne links voor SEO

Wil je zo snel mogelijk zelf aan de slag met het gebruiken van interne links en jouw SEO verbeteren? Deze tips kunnen jou hierbij helpen.

  1. Gebruik relevante links

De hoeveelheid links binnen een pagina is niet belangrijk. Zolang je maar relevante links gebruikt. Door vooral relevante links te plaatsen, zal Google deze relevantie ook zien en belonen binnen de zoekmachine.

 

  1. Relevante anchorteksten gebruiken

Het is van belang dat je de juiste zoekwoorden of anchorteksten gebruikt voor het plaatsen van de interne links. bovenaan Google komen kan dus alleen als je onderzoek hebt gedaan naar de zoekwoorden.

 

  1. Houd rekening met de click depth

Je moet goed rekening houden met het aantal kliks dat nodig is om een pagina te bereiken. Hoe minder bezoekers hoeven te klikken om op de juiste informatie uit te komen, hoe beter dit voor jouw SEO is.

 

  1. Gebruik sitemaps

Het maken van sitemaps is belangrijk voor het duidelijk hebben van de structuur van de website. Zoekmachines bekijken ook aan de hand van de sitemap hoeveel relevantie een pagina binnen de website heeft. Ook helpt het jou om sneller veranderingen aan te brengen.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online