Hoe kan ik lokale zoekopdrachten beter benutten voor mijn bedrijf?

Zo kan je lokale zoekopdrachten beter benutten voor jouw bedrijf

Mensen zijn voortdurend op zoek naar informatie via zoekmachines. Als je door een onbekende stad woont en nog snel een cadeautje voor iemand wilt halen, zoek je bijvoorbeeld naar de dichtstbijzijnde winkel waar je dit kan kopen. De lokale zoekopdrachten moeten daarom ook voor jouw bedrijf up-to-date zijn. Het is daarom van belang dat je als ondernemer weet hoe je deze zo goed mogelijk kan benutten en hoe je verbeteringen aan kan brengen in de lokale zoekresultaten. Want welke stappen moet je doorlopen? En wat betekent het voor jouw bedrijf?

 

Het belang van lokale zoekopdrachten

Het vinden van bedrijven in de omgeving is voor veel mensen belangrijk. Of je nou een bloemetje wilt kopen voor een familielid of wilt weten waar de dichtstbijzijnde fotograaf zit, alles is tegenwoordig via de zoekmachines terug te vinden. Ondernemers maken daarom ook voortdurend gebruik van de beste SEO bedrijven om hun vindbaarheid te vergroten. De lokale vindbaarheid van jouw bedrijf kan jou helpen om een grotere omzet te draaien. Ook levert het meer bezoekers op de website op. Daarbij geldt: lokale klanten zijn loyaler dan de klanten die verder moeten reizen. Je hebt dus ook te maken met terugkerende klanten. Door de lokale zoekopdrachten beter te benutten, zorg je dat je een streepje voor hebt op jouw concurrenten.

 

Het bedrijf aanmaken in Google

De eerste stap die je moet nemen voor het beter benutten van de lokale zoekopdrachten is om een Google ‘Mijn Bedrijf’ aan te maken. Je moet hiervoor jouw bedrijf aanmelden bij Google. Het is de meest gebruikte zoekmachine, waardoor het ook van belang is dat je hier zo hoog mogelijk in de resultaten komt te staan. Een SEO bureau in Amersfoort of een van de andere plaatsen zal dit daarom ook adviseren om de lokale vindbaarheid te verbeteren.

Google ‘Mijn Bedrijf’ is de online bedrijvengids van de zoekmachine. Bedrijven die zich aangemeld hebben, zijn direct zichtbaar als jouw bedrijf relevantie heeft voor de zoekopdracht die de doelgroep aangeeft. Je kan veel bedrijfsinformatie toevoegen, waaronder ook de link naar de website, aanbiedingen, telefoonnummers en een routebeschrijving. Ook geeft het mogelijkheden om vragen van klanten direct te beantwoorden. Het aanmelden is eenvoudig en na het invullen van alle gevraagde gegevens kan je het verificatieproces voltooien. De kaart die je van Google krijgt, bevat een unieke code. Zorg dat je deze invult, zodat alles geregeld is. Hoe meer informatie je invult, hoe hoger in Google je tevoorschijn komt.

 

Afbeeldingen toevoegen

Vergeet ook niet om afbeeldingen toe te voegen aan jouw account. Het toevoegen van foto’s zorgt ervoor dat klanten jouw bedrijf sneller herkennen. Je kan hierbij denken aan een profielfoto, maar ook een omslagfoto en vier tot vijf andere foto’s. Door jouw pagina zo volledig mogelijk te maken, geef je jezelf de ruimte om de lokale vindbaarheid te vergroten en kan je de lokale zoekopdrachten beter benutten met jouw bedrijf.

 

Voor iedere vestiging een nieuwe pagina

Het kan zijn dat jouw bedrijf meerdere vestigingen heeft. Je moet daarom voor iedere vestiging een nieuwe landingspagina aanmaken. Jouw website verbeteren is namelijk belangrijk om de relevantie aan te tonen. Iedere landingspagina moet over unieke content beschikken, waarbij je de naam van de stad vermeldt waarin de vestiging zit. De zoekmachines kijken namelijk verder dan alleen de bedrijfsvermeldingen. Het optimaliseren van de website zorgt weer voor lokale zoektermen, waarop de doelgroep zoekt bij de zoekmachine. Door ervoor te zorgen dat de landingspagina’s goed gerealiseerd zijn, kan je ook weer zorgen voor meer bezoekers op jouw website.

 

Klanten vragen een recensie achter te laten

Als je al meerdere klanten hebt, kan je de lokale zoekresultaten ook beter benutten door gebruik te maken van recensies. Vraag jouw bestaande klanten om een recensie achter te laten via Google. Het achterlaten van een recensie is heel eenvoudig, omdat Google hiervoor een aparte pagina heeft aangemaakt. Het toevoegen van recensies zorgt ervoor dat jouw bedrijf wederom hoger in de zoekresultaten terecht komt. De zoekmachine laat immers alleen de drie grootste bedrijven zien binnen de bedrijvensectie. Jouw bedrijf kan wel bij de relevante links hoger komen dan de bedrijven die op de bovenste sectie verschijnen. De gebruikservaring van klanten kan jou daarom helpen om hoger te verschijnen, zodat je steeds meer klanten naar jouw bedrijf kan trekken. Het aantal beoordelingen en het aantal sterren zorgt voor de hogere positie.

 

Zo bepalend zijn de beoordelingen voor de positie

Je kan in eerste instantie denken dat het aantal recensies geen grote invloed heeft op de ranking die je behaalt in Google of een andere zoekmachine. Het is immers niet de enige factor waar de zoekmachines rekening mee houden tijdens het beoordelen van de pagina. Er zijn ook bedrijven die een lagere beoordeling hebben, maar wel hoger in de zoekresultaten terechtkomen. Dit kan met jouw bedrijf ook gebeuren als je jouw profiel niet volledig maakt. Het draait bij de zoekmachine daarom niet alleen om de beoordelingen om de positie te bepalen, maar ook de hoeveelheid informatie die je over het bedrijf verschaft aan klanten. Zorg er daarom voor dat je alles zo volledig mogelijk invult.

 

De overzichten in het bedrijfsprofiel

Als je een profiel aanmaakt, kan je niet alleen zorgen voor een betere lokale vindbaarheid. Je hebt namelijk ook de mogelijkheid om veel zaken te bekijken. De ‘insights’ zorgen ervoor dat je weet hoe je jouw website kan verbeteren en de SEO ranking kan verbeteren. Hieronder staan enkele van deze insights vermeld.

 

Zo zoeken klanten naar jouw bedrijf

Je moet bij het beter benutten van de lokale zoekresultaten voor jouw bedrijf ook goed weten hoe klanten naar jouw bedrijf zoeken. Het draait immers niet altijd om het invullen van Google ‘Mijn Bedrijf’. Er zijn verschillende groepen te onderscheiden als je kijkt naar hoe mensen naar de bedrijven op zoek zijn. Zo zoekt een deel van de zoekers via de zoekmachines rechtstreeks naar het bedrijf. Dit zijn de klanten die de bedrijfsnaam al kennen of al een adres weten. Dit zegt dus ook veel over de bekendheid van jouw bedrijf. Een ander deel zoekt naar een bepaalde categorie of een service die je aanbiedt. Deze mensen kennen jouw bedrijf nog niet, waardoor er nog werk aan de winkel is. Het profiel aanmaken via Google is dan een goede manier om de naamsbekendheid te vergroten.

 

De acties van klanten

Gebruikers van de zoekmachines maken voortdurend acties. Ook deze kan je terugvinden binnen jouw profiel. De acties die gebruikers uitvoeren naar aanleiding van de vermelding in Google kan je hierdoor ook onder de loep nemen. Er zijn een groot aantal acties mogelijk. Denk aan bellen, de routebeschrijving opvragen of het bezoeken van de website. Als veel mensen een routebeschrijving opvragen, maar je deze nog niet hebt toegevoegd kan het aan te raden zijn om dit zo snel mogelijk te regelen. De routebeschrijving helpt jouw klanten immers ook om weer naar jouw bedrijf te komen. Het is daarbij ook goed om naar de piektijden te kijken. Je weet dan precies wanneer mensen op zoek zijn naar jouw bedrijf, zodat je hierop in kan spelen.

 

De foto weergave

Je kan bij de overzichten binnen jouw bedrijfsprofiel ook kijken naar het aantal fotoweergaves van klanten en potentiële bezoekers. Hoe jouw foto’s worden bekeken kan namelijk ook weer nieuwe inzichten geven voor het verbeteren van de lokale zoekopdrachten. Je kan hierbij niet alleen bekijken hoe het met jouw foto’s staat, maar ook een vergelijking maken met andere bedrijven in de regio. Als andere bedrijven beter scoren, kan je direct zien waar dit door komt. Zo kan je ook kritischer naar jouw eigen foto’s kijken en ervoor zorgen dat klanten sneller naar jouw bedrijf komen.

 

De recensies overzichtelijk

Als je nog meer inzichten wilt krijgen en wilt weten hoe jouw recensies het doen ten opzichte van andere bedrijven, kan je de recensies ook overzichtelijk bij elkaar hebben. Zo krijg je bijvoorbeeld ook informatie over de reviews die je via Google hebt gekregen. Deze informatie is uitsluitend te vinden op de desktopversie. Via de app kan je dus niet bekijken welke recensies je hebt ontvangen en welke beoordeling klanten jou hebben gegeven.

 

Het gebruik van andere zoekmachines

Als je alles voor Google hebt ingesteld is het ook goed om naar andere zoekmachines te kijken. Hoewel Google het meest gebruikt wordt voor het vinden van informatie, zijn er ook mensen die gebruik maken van Bing of Yahoo. Bing is bijvoorbeeld al jaren aan een opmars bezig, waardoor het goed is om ook hier aandacht aan te besteden voor het verkrijgen van betere resultaten. Iedere zoekmachine heeft daarbij zijn eigen eisen opgesteld voor het verkrijgen van een hogere ranking.

Tevens kan je ook bij Bing een profiel aanmaken voor jouw bedrijf, welke vrijwel hetzelfde werkt als de bedrijfspagina’s van Google. Houd er wel rekening mee dat deze functie nog niet beschikbaar is voor bedrijven in Nederland. Wel kan je de website al aanmelden voor Bing webmaster, zodat je inzichten krijgt in de prestaties van de website en hier de eerste veranderingen al in aan kan brengen. Je kan Bing webmaster vergelijken met Google Analytics.

 

De lokale zichtbaarheid vergroten

De lokale zichtbaarheid vergroten geeft jou de mogelijkheid om meer lokale klanten te trekken en de loyaliteit te gebruiken voor het verbeteren van jouw bedrijf. De lokale vindbaarheid, en dus ook de lokale zoekresultaten, vergroten. Je kan hiervoor verschillende zaken regelen, zodat je met behulp van SEO de lokale zoekopdrachten verbetert.

 

Lokale online gidsen gebruiken

De lokale zichtbaarheid vergroten kan je als eerste door de lokale online gidsen gebruiken die beschikbaar zijn. Iedere plaats heeft zijn eigen bedrijfsgidsen die je kan gebruiken om jouw vindbaarheid te vergroten. Denk hierbij aan lokale nieuwswebsites, een ondernemingsvereniging of de plaatselijke VVV. Veel van deze websites hebben een speciale rubriek waarvoor bedrijven zich aan kunnen melden. Je kan navragen of je jouw bedrijf hier ook voor aan kan melden, zodat je zichtbaar bent voor mensen in de omgeving. Als ze ook nog een link kunnen plaatsen naar jouw website, kan je ook het verkeer naar jouw website aanzienlijk verbeteren.

 

De gebruikservaring op mobiel optimaliseren

Bovenaan staan bij Google kan ook alleen als jouw website voor een groot aantal apparaten beschikbaar is. Zo hecht de zoekmachine veel waarde aan de gebruikservaring voor mobiele gebruikers. De lokale klanten die je naar jouw bedrijf trekt, zijn daarbij niet alleen mensen die in de omgeving wonen, maar ook mensen die voor een aantal dagen in de omgeving zitten en jouw producten aan willen schaffen. De zoekopdrachten die met een mobiel worden uitgevoerd hebben daarom een lokaal karakter. Door ervoor te zorgen dat jouw website goed beschikbaar is op mobiel, kan je jouw website direct hoger in de ranking krijgen bij de verschillende zoekmachines.

 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies