12 Magento SEO tips en tricks van onze SEO experts
Er maken wereldwijd maar liefst 270.000* webwinkels gebruik van Magento, en dat is niet zonder reden. Dit populaire e-commerce platform is erg gebruiksvriendelijk en biedt veel mogelijkheden. Zo maakt dit platform het bijvoorbeeld mogelijk om een layered navigatie toe te voegen en producten te groeperen. Ook kunnen je websitebezoekers gebruikmaken van een wenslijst, producten met elkaar vergelijken en producten filteren. Het gebruik van Magento heeft echter ook een nadeel. Als je gebruikmaakt van de standaardinstellingen, is de kans klein dat je webwinkel hoog in de Google zoekresultaten terechtkomt. Gelukkig zijn er diverse manieren om je SEO ranking te verbeteren. In dit artikel delen onze SEO experts hun beste Magento SEO tips. Lees snel verder! * Bron: https://www.contentkingapp.com/academy/magento-seo/
Wat is Magento SEO?
Alvorens we onze Magento SEO tips met je delen, is het belangrijk dat we eerst uitleggen wat het begrip ‘Magento SEO’ precies inhoudt. Zo kun je gericht te werk en weet je waar je mee bezig bent. De term ‘Magento SEO’ bestaat uit twee losse begrippen: Magento en SEO.
Wat is Magento?
Hierboven heb je al wat kunnen lezen over Magento. Als je al gebruikmaakt van dit platform, weet je waarschijnlijk al een beetje hoe deze software in elkaar zit. Maak je nog geen gebruik van Magento, en weet je nog niet zo goed wat Magento inhoudt? Wij leggen je het uit. Als je een webwinkel op wilt zetten, moet je een Content Management Systeem (CMS) voor je shop kiezen. Dit is het systeem achter de website dat ervoor zorgt dat je de website op een eenvoudige manier kunt inrichten en beheren. Magento is een voorbeeld van een dergelijk systeem. De Magento CMS is speciaal bedoeld voor kleine webwinkels, en maakt het mogelijk om op eenvoudige wijze een webwinkel te ontwerpen en te beheren. Magento biedt veel mogelijkheden, zowel op het gebied van functionaliteiten als design. Hierdoor kun je je webwinkel precies zo inrichten zoals jij het wilt – een webwinkel op maat dus! Een ander voordeel van Magento is dat dit platform erg betrouwbaar is. Als je gebruikmaakt van Magento hoef je je dus geen zorgen te maken dat je webshop offline gaat of vastloopt.
Wat is SEO?
Je hebt natuurlijk alleen iets aan een webwinkel als potentiële klanten jouw online shop ook daadwerkelijk weten te vinden. Er zijn verschillende manieren om de vindbaarheid van je webshop te vergroten. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren op social media, of flyers ophangen. De beste manier om de vindbaarheid van je webwinkel te vergroten is echter door je te richten op Search Engine Optimization, ook wel SEO genoemd. Dit houdt in dat je je webshop zodanig inricht dat je webwinkel zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komt te staan. Hierdoor kunnen gebruikers van Google je website makkelijker vinden. Dit is overigens niet alleen belangrijk voor gebruikers van Magento, maar voor alle websitebeheerders.
Onze Magento SEO tips en tricks
Bij Magento SEO gaat het dus om het optimaliseren van een Magento webshop zodat deze webshop zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten wordt getoond. Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken. Op deze pagina delen onze SEO specialisten hun Magento SEO best practices met je. Met deze tips kun je de online aanwezigheid van jouw webshop naar een hoger niveau tillen. Heb je een vraag over een van deze tips of over Magento SEO in het algemeen? We geven je graag wat extra uitleg. Stuur ons gerust een bericht via info@intelligentonline.nl, of bel ons via 030-3070322!
Tip 1. Neem de tekst op je homepage onder handen
De homepagina is het visitekaartje van je webwinkel. Je wilt dan ook dan deze homepagina goed vindbaar is voor potentiële klanten. Het onder handen nemen van de homepagina is dan ook een essentieel onderdeel van een goede Magento SEO strategie. Er zijn verschillende manieren om de vindbaarheid van je homepagina te vergroten, maar een van de belangrijkste methodes is het gebruik van zoekwoorden. Door relevante zoekwoorden in je welkomsttekst te verwerken, zorg je ervoor dat potentiële klanten die op deze zoekwoorden Googelen, jouw homepagina te zien krijgen. Stel bijvoorbeeld dat je een kledingwebshop hebt. De kans is in dat geval groot dat jouw doelgroep zoekt op termen als ‘dameskleding’, ‘kleding heren’ en ‘winterjassen’. Om ervoor te zorgen dat deze potentiële klanten jouw website te zien krijgen, is het belangrijk om deze zoekwoorden in je homepagina te verwerken. Er zijn echter wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.
- Het is erg verleidelijk om je homepagina vol te proppen met zo veel mogelijk zoekwoorden, ook wel keyword stuffing genoemd. Dat is echter geen goed idee. Als je te veel zoekwoorden gebruikt, bestaat namelijk de kans dat je door Google wordt ‘gestraft’ met een lagere Magento SEO ranking. Over het algemeen wordt een keyword density van 1 à 2% aangeraden. Dit betekent dat 1 à 2% van de woorden in een tekst uit zoekwoorden bestaan.
- Een inkoppertje, maar daardoor niet minder belangrijk: richt je op de zoekwoorden die je doelgroep het meest gebruikt. Er zijn misschien een paar potentiële klanten die zoeken op ’tuinbroek goedkoop dames’ maar er zijn veel meer potentiële klanten die zoeken op ‘dames broek’ of ‘zomerkleding’. Om het beste resultaat te behalen, is het dan ook belangrijk om te onderzoeken welke zoekwoorden jouw doelgroep het meest gebruikt.
- Zoekwoorden komen niet alleen van pas bij het optimaliseren van de homepagina, maar kunnen ook op andere pagina’s worden gebruikt. Op deze manier geef je ook de SEO score van die pagina’s een boost. Zorg er echter wel voor dat je voor elke pagina unieke teksten gebruikt. Als je op verschillende pagina’s dezelfde (of soortgelijke) teksten gebruikt, is er sprake van duplicate content. Dit wordt door Google gezien als een teken dat de webpagina van slechte kwaliteit is. Om die reden wordt duplicate content, net zoals keyword stuffing, bestraft met een lagere Magento SEO score.
Tip 2. Besteed voldoende aandacht aan je categoriepagina’s
Magento biedt de mogelijkheid om bij elke productcategorie een inleidende tekst te plaatsen. Dit doe je door naar de catalogus te gaan, op ‘Categories’ te klikken en vervolgens bij ‘Description’ een tekst toe te voegen. We zouden je zeker aanraden om dit te doen. Een categoriepagina is namelijk erg waardevol voor de Magento SEO ranking. Je kunt hier namelijk veel relevante tekst kwijt, die versterkt wordt door de omschrijvingen van de producten in de betreffende categorie. Vergeet overigens niet om de producten een goede titel te geven. Dit is niet alleen van belang voor de Magento SEO, maar ook voor de bezoeker. Kies dus niet voor ‘schoen maat 39’ maar bijvoorbeeld voor ‘Adidas Originals Stan Smith sneaker in wit’.
Tip 3. Boost je Magento SEO score met goede afbeeldingen
Als je doelgroep aan het internetshoppen is, kunnen zij niet alleen gebruikmaken van de reguliere zoekresultaten van Google, maar ook van Google Images. Op deze manier hoeven zij niet op de website van een webwinkel te klikken om het product in kwestie te zien. Het is daarom belangrijk om ook binnen Google Images te streven naar een hoge SEO positie. Er zijn een aantal manieren om dit te bereiken.
- Gebruik je eigen productfoto’s, en maak dus geen gebruik van foto’s van andere webshops of stockfoto’s. Ook op het gebied van foto’s kan duplicate content namelijk tot een lagere SEO positie leiden. Heb je geen ervaring achter de camera? Schakel dan een fotograaf in. Het is immers belangrijk dat de foto’s er zo aantrekkelijk uitzien dat Google gebruikers er wel op moeten klikken.
- Zorg ervoor dat de afbeelding relevant is. Een foto van jeans past goed bij een blog over het vinden van het juiste model spijkerbroek, maar minder bij een categoriepagina voor schoenen. Geef de afbeelding een duidelijke, relevante naam, zodat de afbeelding goed aansluit bij de tekst.
Tip 4. Voorkom misverstanden door middel van synoniemen en gerelateerde zoekwoorden
Een woord kan verschillende betekenissen hebben. Denk maar aan het woord SEO – in deze context verwijst dit begrip naar ‘Search Engine Optimization’, maar in een andere situatie gaat het wellicht om ‘Sociaal Economisch Onderzoek’. Om ervoor te zorgen dat jouw webwinkel in de juiste zoekresultaten verschijnt, is het belangrijk dat de zoekmachine begrijpt hoe de teksten op jouw website moeten worden geïnterpreteerd. Dit doe je door synoniemen en gerelateerde zoekwoorden in je teksten te verwerken. Door in een tekst over Magento SEO synoniemen (zoals ‘Magento zoekmachine optimalisatie’) en gerelateerde zoekwoorden (zoals ‘webshop’, ‘marketing’, ‘online’ en ‘website’) te gebruiken, maak je duidelijk dat het hier gaat om ‘Search Engine Optimization’, en niet om ‘Sociaal Economisch Onderzoek.’ Op deze manier voorkom je verwarring én zorg je voor een hogere SEO positie. Twee vliegen in één klap!
Tip 5. Vergeet je social mediakanalen niet!
Een goede Magento SEO strategie richt zich niet alleen op de website van je webwinkel, maar ook op social media. Je social mediakanalen wegen namelijk ook mee bij het bepalen van je Magento SEO score. Het is daarom belangrijk om aanwezig te zijn op in ieder geval Facebook, Instagram en Twitter. Aanwezigheid is op zichzelf echter niet genoeg: om een goede Magento SEO score te krijgen, is het ook belangrijk dat je actief bent op deze sociale accounts. Dit betekent dat je regelmatig een nieuwe post creëert en het gesprek aangaat met je volgers. Weet je niet zo goed wat je moet posten? Met deze ideeën kun je alvast aan de slag.
- Geef je volgers een kijkje achter de schermen, bijvoorbeeld door middel van foto’s of zelfs een korte video. Op deze manier geef je je onderneming een persoonlijke touch en overbrug je de afstand tussen jou en je (potentiële) klanten.
- Introduceer je binnenkort nieuwe producten in je webshop? Geef je volgers alvast een voorproefje. Wie weet kiezen ze ervoor om het product te zijner tijd te bestellen!
- Zoek je naar een goede manier om het engagement van je volgers op te schroeven? Overweeg dan eens een prijsvraag te organiseren. Hiermee vergroot je het aantal volgers likes en comments, én maak je ook nog eens de winnaar(s) blij.
Tip 6. Het belang van Magento canonical URLS
Eerder in dit artikel vertelden we al dat het belangrijk is om duplicate content te vermijden. Dit is zeker waar, maar helaas is het vermijden van dubbele content niet altijd mogelijk. Stel bijvoorbeeld dat je één t-shirt in vier verschillende kleuren verkoopt, en deze productpagina’s elk een eigen URL hebben. Aangezien deze t-shirts verder precies hetzelfde zijn, gebruik je voor elk t-shirt dezelfde (of een soortgelijke) titel en productomschrijving. Aangezien dezelfde tekst vier keer op je website staat, wordt dit door Google als duplicate content gezien – met een lagere Magento SEO score als gevolg. Erg vervelend! Gelukkig is er eenvoudige manier om dit op te lossen. Door gebruik te maken van de canonical URL tag, zorg je ervoor dat de zoekmachine maar één van deze webpagina’s meetelt bij het bepalen van de SEO score. Doordat er maar één webpagina wordt meegeteld, worden de andere drie pagina’s niet langer dan duplicate content gezien, en blijft je Magento SEO score intact.
Tip 7. Hoe sneller, hoe beter
Bij het bepalen van je Magento SEO positie kijken zoekmachines niet alleen naar de tekst op je website, maar ook naar de laadtijd van je website. Hoe sneller je website laadt, hoe beter dit is voor je SEO score. Is je webwinkel aan de trage kant? Er zijn twee manieren om je snelheid een boost te geven.
- Ga naar ‘System’, klik op ‘Cache Management’, en ga naar het kopje ‘Cache Control’. Zorg ervoor dat alle cache functionaliteiten aanstaan. Dit doe je door alle verschillende soorten caches onder dit kopje aan te vinken.
- Een goede host is erg belangrijk. Je kunt je webwinkel het beste laten hosten bij een provider die gespecialiseerd is in Magento shops. Hierdoor weet je zeker dat de servers goed met Magento zullen communiceren.
Tip 8. Vergeet de (tussen)koppen niet
Zeg nu zelf, lees je liever een tekst die bestaat uit verschillende alinea’s of een tekst die bestaat uit één lange blok tekst? Dat dachten we al. Ook de bezoekers van je webwinkel lezen liever overzichtelijke teksten. Het is dan ook belangrijk om tussenkopjes te gebruiken in je teksten – of deze teksten nu op de homepagina staan of in een blog. Dit is niet alleen van belang voor de gebruikerservaring van je bezoekers, maar ook voor je Magento SEO. Als je tekst niet leesbaar is, is de kans namelijk groot dat bezoekers de tekst niet (helemaal) zullen lezen. Zij zullen de betreffende webpagina daardoor snel verlaten. Als Google detecteert dat bezoekers gemiddeld gezien weinig tijd op een bepaalde webpagina doorbrengen, heeft dit een negatief effect op je Magento SEO score. Dat wil je natuurlijk vermijden!
Tip 9. Gebruik de (tussen)koppen op de juiste manier
Het gebruik van (tussen)koppen is een goed eerste stap, maar dit is op zichzelf niet voldoende. Het is namelijk ook belangrijk dat je deze (tussen)koppen op de juiste manier gebruikt. Wij hebben onze tips voor het gebruik van headers voor je op een rij gezet.
- Zorg ervoor dat de (tussen)koppen overzichtelijk zijn. Je wilt de (tussen)koppen immers gebruiken om de tekst leesbaar(der) te maken, en niet om de verwarring te creëren. Zorg er daarom voor dat een (tussen)kop uit maximaal 60 karakters bestaat.
- Zorg voor een logische structuur. Geef de titel van de pagina aan door middel van een H1 kop, en gebruik H2 koppen om de tekst in verschillende alinea’s te verdelen. Zorg ervoor dat elke alinea één onderwerp bespreekt, en dat elk onderwerp zijn eigen alinea heeft. Als een alinea aan de lange kant is, kun je deze verder onderverdelen door middel van H3 koppen. Deze kunnen opnieuw worden onderverdeeld door middel van H4 koppen, enzovoort.
- Gebruik geen (tussen)koppen voor elementen die op elke pagina aanwezig zijn, zoals de ‘contact’-knop of de zoekbalk.
Tip 10. Zorg voor een Magento SEO vriendelijke URL structuur
Een eenvoudige, duidelijke URL structuur is niet alleen handig voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Een goede URL geeft duidelijke informatie over de betreffende pagina, is makkelijk te lezen en is zo kort mogelijk. Zo kun je bij een kledingwebshop bijvoorbeeld denken aan een URL structuur zoals deze: www.naamwebshop.nl/dames/jeans/bootcut. Om verwarring te voorkomen, is het belangrijk om bij alle URL’s dezelfde structuur te hanteren. Als je voor de ene pagina de bovenstaande URL gebruikt, gebruik bij een andere pagina dan niet www.naamwebshop.nl/jeans-heren/, maar in plaats daarvan www.naamwebshop.nl/jeans/heren.
Tip 11. Vergroot je online aanwezigheid met een relevante blog
Eerder in dit artikel stipten we al het belang van zoekwoorden aan. Deze zoekwoorden kunnen, zoals je al hebt gezien, worden verwerkt op de homepagina en de categoriepagina’s van je webshop. Ook op productpagina’s kun je zoekwoorden kwijt. Wil je je Magento SEO ranking naar een nóg hoger niveau tillen? Overweeg dan om een blog aan je website toe te voegen. Op deze blog schrijf je teksten die relevant zijn voor de producten die je in je webshop verkoopt. Als je een kledingwebshop runt, kun je bijvoorbeeld blogs schrijven over de nieuwste trends of het vinden van de juiste maat. Door relevante zoekwoorden in deze blogs te verwerken, vergroot je je online vindbaarheid. Bovendien creëer je zo binding met potentiële klanten, en geef je je naamsbekendheid een opkikker. Heb je zelf geen vlotte pen? In dat geval is het wellicht een goed idee om een samenwerking met een copywriter aan te gaan. Een copywriter weet precies hoe hij of zij aantrekkelijke blogs moet schrijven en hoe hier op subtiele wijze relevante zoekwoorden in kunnen worden verwerkt.
Tip 12. Heb geduld!
Het verwerven van een goede positie in de zoekresultaten van Google is niet eenvoudig en kan heel wat tijd kosten. Dit komt doordat er ontzettend veel factoren van invloed zijn op je Magento SEO ranking, waarvan we er in dit artikel slechts een klein aantal hebben besproken. Naast tijd vergt het uitwerken van een Magento SEO strategie ook veel kennis. Je moet immers weten hoe je je webshop het beste aan de man kunt brengen. Wat is je doelgroep precies? Op welke manier wordt deze doelgroep het liefst aangesproken? Welke zoekwoorden gebruiken zij vooral? Hoe moet het webdesign eruitzien? Aangezien Magento SEO om veel inspanning vraagt en soms zelfs wel een dagtaak kan vormen, kiezen veel webshops ervoor om de optimalisatie van hun website uit te besteden. Zo kunnen zij zich concentreren op hetgeen waar zij het beste in zijn – het runnen van hun onderneming! Lijkt dat je ook wel wat? Intelligent Online helpt je graag met het opzetten en uitvoeren van een Magento SEO strategie.
Samen tillen we je Magento SEO naar een hoger niveau
Magento canonical URLs, keyword stuffing, duplicate content… We zijn ons ervan bewust dat dit velen wellicht saai in de oren klinkt, maar voor ons is het tegendeel waar. Online marketing en SEO is onze passie! De SEO experts van Intelligent Online helpen je dan ook graag bij de Magento SEO van jouw webshop. Ben je nieuwsgierig naar onze tarieven, of heb je een vraag over onze diensten? Neem dan gerust contact met ons op. We zijn bereikbaar via 030-3070322 of info@intelligentonline.nl. Je kunt overigens niet alleen bij ons terecht voor advies op het gebied van Magento SEO, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van social mediamarketing en conversieratio optimalisatie.