Heb je nog niet van semantic search gehoord? Dan is het goed dat je dit artikel leest, want semantic search heeft heel wat gevolgen voor je seo strategie. Dit is geen overdrijving. Vaak gaat het bij wijzigingen in je seo strategie om kleine tweaks of subtiele wijzigingen in het algoritme, op basis waarvan jij verdere aanpassingen en optimalisaties voor je site door kunt voeren. Semantic search zou echter zomaar de boel om kunnen gooien. Welke impact het precies gaat hebben, zal de komende jaren blijken. Je hebt dus nog wel even de tijd om de benodigde wijzigingen in je seo strategie door te voeren. Wij leggen je graag uit wat semantic search is en hoe het van invloed is op jouw strategie en de resultaten in de zoekmachine.
Wat is semantic search precies?
In het kort zou je kunnen stellen dat semantic search de eerste echt grote verandering in tijden is, op het gebied van hoe de zoekmachine werkt. Semantic betekent in het Nederlands vertaald “semantiek” en semantiek is het vermogen om betekenis te kunnen geven aan een stuk informatie. Denk je een stap vooruit, dan weet je nu waarschijnlijk al wat semantic search is, ondanks dat je er nog niet of nauwelijks van hebt gehoord.
Je zult dan ook al gaan vermoeden dat semantic search en enorme impact op je seo strategie kan hebben. Wat is er namelijk aan de hand: tot nog niet zo erg lang geleden konden zoekmachines weliswaar websites “lezen”, maar hier niet echt goed betekenis aan toe kennen. Door middel van het juiste gebruik van keywords op de website, konden zoekmachines wel bepalen waar een pagina over ging, maar niet echt betekenis of context geven. Met andere woorden: het was voor de zoekmachine lastig om in te schatten of iets echt relevant was of waarde had. We staan nu op een keerpunt.
Semantic search zal echt niet “traditionele seo” direct overbodig maken. De invloed van semantic search op je seo strategie betekent ook niet dat je per direct afscheid moet nemen van bewezen strategieën, alleen: er gaan weldegelijk dingen veranderen.
Wat Google wil met semantic search
Met semantic search wil de zoekmachine een website zo volledig mogelijk leren begrijpen. Deze techniek stelt de zoekmachine nog beter in staat om een website te lezen zoals een mens dat doet. Met andere woorden: niet alleen de betekenis is helder, maar de zoekmachine begrijpt ook verbanden en individuele onderdelen.
Een cruciaal onderdeel van semantic search zijn “entiteiten”. Entiteiten kunnen van alles zijn. Elk stukje informatie op het web, beschouwt de zoekmachine als een entiteit. Semantic search is erop gericht om zowel losse entiteiten te begrijpen, alsmede het grotere geheel en dus ook de samenhang tussen de verschillende entiteiten.
Wat zijn entiteiten dan? Tekst, uiteraard. Maar ook afbeeldingen, omschrijvingen, titels, nuances, noem maar op. Als iets herkenbaar is als “zijnde een bepaald iets”, kun je spreken van een entiteit.
Wat is dan de invloed van semantic search op mijn strategie?
Je vraagt je op dit punt waarschijnlijk af: wat is dan de invloed van semantic search op mijn strategie? Als je website duidelijk is, dan is er toch geen reden om af te wijken van de huidige strategie? Zo eenvoudig ligt het niet. In de transitie van de huidige manier van indexeren naar semantic search (we bevinden ons momenteel in een transitieperiode), is het zeer belangrijk om op de juiste manier in te spelen op de veranderingen die aan het ontstaan zijn.
Net zoals altijd geldt: je maakt je website voor de bezoeker en je dient dus in te spelen op de behoeften van je bezoeker. Of je dit goed doet, kan met semantisch zoeken veel beter bepaald worden en daarom is het raadzaam – en in de nabije toekomst waarschijnlijk cruciaal – om adequaat op de veranderingen in te spelen met een goede, gerichte semantic search seo strategie.
De zoekmachine waardeert het namelijk zoals altijd, wanneer je een handje helpt. Uiteraard weer op de juiste manier. Hoe beter ervoor zorgt dat de entiteiten op jouw website te onderscheiden zijn en hoe duidelijker jij het verband tussen de entiteiten aan kunt tonen, hoe beter je geïndexeerd kunt worden.
Een voorbeeld van hoe entiteiten werken
Stel dat jij een website hebt die gaat over Mark Rutte. Je hebt momenteel je website waarschijnlijk geoptimaliseerd op basis van keywords, zoals “Mark Rutte” of “minister-president”. Laten wij het eenvoudig houden en stellen dat dit de twee enige keywords zijn waarop je (intensief) hebt geoptimaliseerd. Als alle voorwaarden voor een goede indexering verder ook in orde zijn, dan kun je dus zeer goed gevonden worden op deze keywords. De zoekmachine weet inmiddels waar je site over gaat. Hoe fijn dit ook is: met een goede semantic strategie, zul je (in de toekomst) nog veel beter gevonden kunnen worden.
Want wat nu wanneer bezoekers zoeken op termen als “de meest invloedrijke Nederlandse politicus”, “VVD kopstuk” of “Nederlandse ambtsgenoot van Donald Trump”, om maar een aantal voorbeelden te noemen. Door entiteiten te begrijpen en verbanden hier tussen te kunnen leggen, zal de zoekmachine met semantic search veel beter in staat zijn om jouw website voor te schotelen bij relevante zoekopdrachten. Iemand die op de zojuist genoemde termen zoekt, is zeer waarschijnlijk op zoek naar informatie over Mark Rutte. Met het traditionele seo-algoritme, kan Google dit echter moeilijk doorgronden.
Hoe moet ik nu optimaliseren?
De belangrijkste vraag die je nu hoogstwaarschijnlijk hebt, is: hoe moet ik nu optimaliseren? Daar zijn diverse manieren voor. Zoals wij eerder schreven: je hoeft echt niet alles radicaal om te gooien. Een groot deel van de basis van goede seo blijft gewoon bestaan. Alleen om echt te kunnen scoren, is er méér nodig.
Een goede seo strategie voor semantic search begint bij logisch nadenken en zelf al goed inspelen op wat je weet van deze nieuwe techniek. Houd rekening met goede beschrijvingen van entiteiten in je teksten en probeer zelf op een organische manier verbanden uit te leggen. Doe dit echter met je bezoeker in gedachte en niet puur voor de zoekmachine.
Gelukkig zijn er manieren om de zoekmachine een handje te helpen. Aan de basis van semantic search ligt namelijk “structured data”. Met structured data is het mogelijk om pagina’s en informatie in te delen in talloze categorieën en hier dus een expliciete betekenis aan toe te kennen. Dit helpt Google bij het samenstellen met de database van entiteiten waaruit kan worden geput.
Wil je beginnen met een goede seo strategie voor semantic search? Kijk dan hoe structured data wordt aangepakt op Schema.org en implementeer de daar uitgelegde stappen in jouw website.
Wat je krijgt als je dit goed doet? Talloze nieuwe manieren waarop jouw website gevonden kan worden omdat de entiteiten die aanwezig zijn in verband kunnen worden gebracht met zoekopdrachten waarin ze nooit zouden zijn verschenen zonder semantic algoritme. Zo kunnen er snippets worden vertoond, maar kan een bezoeker ook extra informatie te zien krijgen op basis van zijn/haar zoekopdracht. De invloed van semantic search op je seo strategie is dus wezenlijk. Doe er je voordeel mee.
Wanneer semantic search precies de standaard gaat worden, is nog niet helemaal zeker, maar hoe eerder je hiermee begint, des te groter de kans is om een hoge positie in de zoekresultaten te verkrijgen of te behouden.