U heeft besloten dat ook u wil starten met Facebook Advertising. Om zo veel mogelijk uit uw advertentiebudget te halen, is het belangrijk uw campagne zo goed mogelijk in te steken. Wij helpen u hier graag bij. Zo geven we hieronder enkele praktische tips om uw advertentiecampagne op Facebook zo succesvol mogelijk in te richten.
Tip 1: richt u op een zeer specifieke doelgroep
Veel ondernemers maken een cruciale fout bij het adverteren op Facebook. Ze willen zo veel mogelijk mensen bereiken en richten hun advertentie(s) daarom op een algemene doelgroep. Dit klinkt logisch, maar eigenlijk is dit zonde. Hoe algemener de doelgroep, des te lager het conversiepercentage van uw campagne. Een groot deel van de bereikte mensen zal namelijk helemaal niet geïnteresseerd zijn in uw advertentie en niet tot klikken over gaan.
Wilt u een zo hoog mogelijk conversiepercentage, dan richt u zich liever op een zeer specifieke doelgroep. Bij Facebook Advertising is dit helemaal niet lastig, want Facebook biedt vele segmentatiemogelijkheden aan. U kunt segmenteren op leeftijd, geslacht, woonplaats, opleiding, werk en andere algemene zaken, maar ook op interesses, pagina’s die mensen liken, hobby’s en ga zo maar door. Wij raden u aan handig gebruik te maken van de vele segmentatiemogelijkheden die Facebook biedt.
Tip 2: geef de advertentie een sociaal karakter
Facebook is een social media netwerk. Dit is algemeen bekend, maar veel ondernemers vergeten dit bij het samenstellen van een Facebook Advertising campagne. Ze stellen een hele commerciële of zakelijke campagne op, die op Facebook eigenlijk helemaal niet op zijn plek is.
Advertenties op Facebook moeten eigenlijk altijd een sociaal karakter hebben. In dit geval worden de advertenties namelijk als relevant ervaren, niet als storend. Als u een advertentie heeft opgesteld, is het belangrijk uzelf af te vragen of dit bericht een duidelijk sociaal karakter heeft. Het bericht mag best commercieel zijn, maar het sociale karakter moet wel overheersen.
Tip 3: test meerdere afbeeldingen
U kunt zelf kiezen welke afbeelding u bij uw Facebook advertentie zet. Wij raden u aan meerdere afbeeldingen te testen, zodat u er vanzelf achter komt welke afbeelding het beste werkt. Zet twee of drie advertenties uit met verschillende afbeeldingen, laat deze enkele dagen lopen en check vervolgens de resultaten. De advertentie die het beste scoort, laat u staan.
U kunt er ook voor kiezen meerdere afbeeldingen bij één advertentie te plaatsen. In dit geval worden de afbeeldingen in een soort carrousel getoond. Het lijkt misschien een goed idee, maar advertenties met meerdere afbeeldingen scoren minder goed dan eenvoudige advertenties met een enkele afbeelding. Advertenties met meerdere foto’s worden namelijk over het algemeen als rommelig en verwarrend ervaren. Daarom raden wij u aan een eenvoudige advertentie met een enkele afbeelding samen te stellen.
Tip 4: kies de juiste plaats voor uw advertentie
U kunt op diverse plaatsen adverteren op Facebook. Zo kunt u een advertentie terug laten komen in het nieuwsoverzicht van uw doelgroep, maar ook aan de rechterzijde van de pagina. Goed om te weten: advertenties in de rechterkolom van Facebook worden lager gewaardeerd. Wij raden u daarom aan om op het nieuwsoverzicht van Facebook te adverteren.
Wilt u toch aan de rechterzijde van de pagina adverteren? Start dan niet direct met een hoog dagbudget, maar test uw advertentie eerst goed. Pas als u tevreden bent met het resultaat en uw campagne aan de rechterzijde door wil zetten, gaat u adverteren met een hoger budget.
Tip 5: zet de link op de juiste plek
Uiteraard zet u een link in uw advertentie. U kunt zelf kiezen waar deze moet staan: in de afbeelding, onder de afbeelding of in de tekst van uw advertentie. De meeste ondernemers plaatsen de link in de afbeelding of onder de afbeelding van de advertentie. Zonde, want veel mensen zien deze links helemaal niet. U kunt dan ook beter in de tekst linken. De onderstreepte link in de tekst van uw advertentie valt gegarandeerd op.
Heeft u hulp nodig met het samenstellen van een goede Facebook advertentie? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag de juiste plek te kiezen voor de link in de advertentie, maar kunnen ook de volledige Facebookcampagne voor u samenstellen.
Tip 6: begin met een hoger dagbudget
Als u eenmaal weet dat uw advertentie goed werkt, raden wij u aan met een hoog dagbudget te adverteren. Door met een hoog budget per dag te adverteren, gaat uw advertentie direct goed van start. Als uw advertentie eenmaal goed loopt, kunt u het budget per dag wat verlagen. Let wel goed op dat u uw maximale budget niet overschrijdt. Houd de kosten van uw campagne goed in de gaten en u voorkomt dat u te veel geld uitgeeft aan Facebook Advertising.
Tip 7: houd uw campagne goed in de gaten
U houdt niet alleen het budget van uw campagne goed in de gaten, maar ook de resultaten van uw campagne. Door iedere dag even te controleren wat uw bereik is en hoeveel conversie u uit uw campagne haalt, kunt u de campagne nog beter insteken. Ziet u bijvoorbeeld dat advertentie X minder goed werkt dan advertentie Y, dan kunt u op tijd ingrijpen. Door advertentie X net zo goed in te steken als advertentie Y, haalt u nog meer uit uw campagne.
Links:
Wat is beter: Facebook Advertising of Google Adwords?
Adwords trends 2018
Hoger in Google? Zorg dan voor een hoge pagespeed
LinkedIn voor B2B marketing
7 verschillen tussen Facebook Lead Ads en LinkedIn Lead Ads
5 redenen waarom LinkedIn Advertising werkt
Tips om leads te verzamelen met LinkedIn
Helpen likes op Facebook uw business vooruit?
Wilt u specifieke doelgroepen bereiken? Probeer Facebook Advertising
Hoe zet u Facebook het beste in voor acquisitie?
Hoe kunt u nog relevanter adverteren binnen Google
De belangrijkste recente updates in Google Adwords
Aspecten die elk bedrijf over Google Adwords zou moeten weten
Heeft Google Adwords effect op resultaten binnen SEO?
Praktische Google Adwords tips voor B2B ondernemers