Wat zijn leads en wat kunnen ze betekenen voor jouw bedrijf? Een lead kan op verschillende manieren worden gezien, maar over het algemeen zien we dit als een bezoeker die informatie opvraagt over jouw product of dienst. Men kan dit zien als interesse in het product of dienst en daarom is de bezoeker eveneens een potentiële klant; een lead voor jou als je goed met de informatievraag omgaat. Je zou het kunnen zien als een kans op conversie. Het hoeft echter niet altijd een conversie op te leveren, maar ook een goede reactie op informatievragen kan op den duur resulteren in meer klanten, zeker wanneer via ‘gratis reclame’ van de betreffende bezoeker andere personen jouw website eveneens bezoeken.
Wat zijn leads en welke waarde hebben ze?
Leads zijn kansen die je worden aangereikt door bezoekers van je website. Een lead opvolgen zorgt er echter pas voor dat je ook daadwerkelijk resultaat haalt uit deze lead. Wat betekent leads opvolgen? Dat is de reactie op een informatieaanvraag door de bezoeker, welke interesse toont in jouw product of dienst. De waarde van een lead kan zeer verschillend zijn, waardoor we spreken over koude en warme leads. Een warme lead mag worden gezien als een informatievraag die volgt in de laatste fase van een mogelijke aankoop. Een koude lead is iemand die voor het eerst contact met je opneemt en vraagt naar de mogelijkheden van jouw product of dienst.
Een lead is geen garantie op een conversie. Het is zeer menselijk om contact op te nemen met een bedrijf voor een duidelijke productvraag, waarna je een dag later geen interesse meer toont in het betreffende product of het antwoord op de vraag. Voor de verkopende partij aan de andere kant is dit een duidelijke lead, maar één waar geen conversie uit volgt. Je moet dus altijd voorzichtig zijn om een losse vraag direct te zien als lead.
Hoe krijg ik meer leads?
Het genereren van leads is een spel tussen jou en de potentiële klant. Aangezien er diverse soorten leads zijn, is het belangrijk om gericht te werk te gaan. Geef op jouw website bijvoorbeeld genoeg informatie, maar niet te veel. De kans is aanwezig dat de klant jou benadert met een hulpvraag en door deze lead op te volgen kan je de lead omzetten in een verkoop. Ook kan je leads afdwingen door de website op een bepaalde manier in te richten. Geef bijvoorbeeld de mogelijkheid om een brochure of e-book te downloaden, waarin extra informatie is te vinden. Wellicht ontvang je hierbij direct een e-mailadres van de bezoeker en zo kan je gerichte actie ondernemen.
Leads verzilveren; ga secuur te werk
Hoewel een lead niet altijd een garantie is op een conversie, mag je leads ook zeker niet onderschatten. Het geeft je de kans om aan klantenbinding of naamsbekendheid te doen. Ook wanneer een lead geen conversie oplevert, kan goede communicatie op de langere termijn resultaat bieden. Het doel: een geïnteresseerde bezoeker tot betalende klant maken en vervolgens van de klant een ambassadeur van jouw product of merk maken. Van lauwe lead naar ambassadeur.

Van lauwe lead naar ambassadeur