Hoe kom ik aan klanten als startende ondernemer? Een essentiële vraag, waar op diverse manieren antwoord op kan worden gegeven. Je product kan nog zo goed zijn, wanneer je jouw klanten niet op de juiste manier bereikt, dan komt je onderneming niet écht van de grond. De methoden om aan klanten te komen zijn in de loop van de tijd stevig veranderd. Van mond-op-mond reclame, tot reclame op de gevel, in de gedrukte media en tegenwoordig steeds vaker op internet. Er zijn diverse dure en minder dure manieren om aan klanten te komen. Wij geven je de beste voorbeelden.
Hoe kom ik aan klanten als ondernemer?
Een bedrijf valt of staat dankzij een klantenbestand; mensen die zorgen voor conversies en zo de inkomsten van jouw bedrijf. Gelukkig heb je de tools om iedere mogelijke doelgroep te bereiken. Wat evenwel essentieel is, is om precies te weten waar je jouw doelgroep kunt tegenkomen en dat is voor ondernemers niet altijd eenvoudig. Het vereist de nodige marktonderzoek en analyses om te bepalen waar de doelgroep zich bevindt en voor welke boodschappen zij gevoelig zijn. Weet je dit, dan ben je al een eind op weg. Wat komt er daarna?
Hoe werf je klanten?
Dat kan door te netwerken, zeker wanneer je in een b2b markt actief bent. Als persoon weet je waarschijnlijk al hoe belangrijk een netwerk is, maar voor bedrijven geldt precies hetzelfde. Zeker wanneer je nog niet over een netwerk beschikt, dan is het verstandig om op open bijeenkomsten af te gaan. Het simpelweg afstappen op relevante bezoekers van die bijeenkomst is de manier om te starten met je netwerk. Wissel gegevens uit en houd contact met elkaar. Tijdens een netwerk is het belangrijk om direct een goede indruk te maken; maak duidelijk wat jij voor andere bedrijven kunt betekenen en vraag wat zij voor jou kunnen doen. Wellicht weet je het nog niet, maar er zijn vrijwel wekelijks meet-ups in jouw omgeving.
Adverteren op internet
Het bedrijf promoten kan je het beste doen op een plek waar zoveel mogelijk mensen bijeenkomen en dat is natuurlijk het internet. Heb je nog geen gevestigde naam en wil je graag werken aan de naamsbekendheid van je bedrijf, dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor adverteren. Toegegeven, hiervoor heb je een budget nodig, maar al met een kleine uitgave kan je bezoekers naar je website trekken. Weet je al waar op het internet jouw doelgroep te vinden is? Dan kan je gericht adverteren op deze plekken. Denk daarbij aan Facebook of advertenties in de zoekmachine met relevante zoektermen. Zo garandeer je jezelf ervan dat een relevante groep bezoekers jouw naam krijgt te zien. Levert dit niet direct (betaalde) klanten op? Geen probleem! Ook passieve naamsbekendheid kan op termijn zorgen voor een nieuwe klant.
Iets gratis aanbieden
Mensen zijn traditioneel gek op ‘gratis’ cadeaus. Om aan nieuwe klanten te komen is het daarom slim om gratis producten weg te geven; als parfumerie een gratis geurtje en als bakker een gratis broodje. Het organiseren van dergelijke aantrekkelijke acties kan je zowel online als offline laten plaatsvinden. Ook hierom is het belangrijk om te bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Wanneer je kiest voor een online actie, dan heb je als aanvullend voordeel dat je vaak meer informatie aan de lezer kunt vragen; een gratis presentje in ruil voor een e-mailadres of het inschrijven bij een nieuwsbrief voor een kortingscode.
Overige kansen om aan klanten te komen
De mogelijkheden om nieuwe klanten aan te trekken zijn enorm. Wat dacht je van het uitnodigen van interessante klanten via LinkedIn, het bijhouden van een informatieve blog of het ruimschoots inzetten van social media platformen waarop jouw doelgroep actief is? Soms krijg je zelfs leads in de schoot geworpen; mensen die informatie aanvragen via jouw contactpagina. Zorg voor een adequate en betrouwbare reactie op vragen van bezoekers, hoe simpel of non-commercieel deze ook mogen zijn. Het werven van nieuwe klanten kost een investering in de vorm van tijd en vaak geld. Ook nadat je klanten je hebben weten te vinden is het overigens belangrijk om kwaliteit te bieden. Zo kan je de bestaande groep klanten uitbreiden en van je bestaande klanten ook nog eens loyale klanten of ambassadeurs maken. De wereld ligt open.