arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Wat is social media?

Social media is een verzameling van alle online platformen waarop bedrijven en particulieren zorgen voor de inhoud of content. Er zit over het algemeen geen redactie achter, zodat je met jouw bedrijf direct in contact kan komen met particulieren en het liefst ‘de klant’. Er bestaan bekende en minder bekende social media platformen waarop je jouw bedrijf op een positieve manier kunt presenteren, met de juiste informatie en met als doel natuurlijk naamsbekendheid, een verbetering in het bereik en ten einde een hoger aantal bezoekers op jouw website. Social media is daarnaast een voordelige manier van reclame maken, want een bericht op social media is vaak gratis. Hoewel, je kunt nog veel meer met social media waarover we je hier meer gaan vertellen.

Social media: de gebruiker centraal

De gebruiker centraal met social media

Binnen social media staat ‘de normale man of vrouw’ centraal. Het is mensenwerk en dat zorgt ervoor dat alles mogelijk is. Het doel van social media is over het algemeen wel hetzelfde, namelijk aandacht vragen voor een bepaald doel. Dit kan in de persoonlijke aard liggen, maar ook met een commercieel tintje worden uitgebracht. Aandacht is waar het steeds vaker om gaat en diezelfde aandacht wil jij vragen voor jouw product of dienst. Niet erg, want ook op de social media kanalen kan je steeds vaker onopgemerkt een commerciële boodschap uitdragen. De grens tussen een normaal bericht en een commerciële uiting is voor veel mensen steeds minder duidelijk. Zo kan een ‘normaal bericht’ met link naar de website zomaar een nieuwe conversie opleveren. Het is maar net hoe je de berichten op het platform insteekt. Een subtiele commerciële boodschap doet het goed.

Welke social media kennen we?

Social media is er al sinds jaar en dag. Sommige van deze platformen zijn inmiddels alweer verdwenen, terwijl anderen het ieder jaar beter lijken te doen. Welke platformen kennen we?

• Facebook
• Twitter
• Pinterest
• Instagram
• LinkedIn
• Snapchat
• Youtube
En meer! Het aanbod van social media is enorm gestegen door de jaren heen en de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn eveneens enorm geworden. Maak je gebruik van jouw eigen social media kanaal of verkies je een platform die jouw boodschap kan uitdragen onder een veel grotere groep volgers? Vaak hebben andere platformen namelijk al een relevant aantal bezoekers, terwijl jij nog moet beginnen met het opbouwen van een zogenaamde community. Tijd om stappen te zetten.

Verschillende social media

Verschillende social media kanalen

Social media gebruiken voor jouw bedrijf

Hoewel social media dus van de gebruiker is, zit er zelfs achter het concept een bedrijf dat een bepaald winstoogmerk heeft. Je hoeft je er dus niet voor te schamen dat je social media gebruikt om jouw boodschap onder een brede doelgroep onder de aandacht te brengen. Het overbrengen van een boodschap via social media kan zowel in de vorm van B2B, als ook B2C. Zo is LinkedIn een typisch platform voor B2B; het bereiken van professionals in tal van sectoren met een prikkelende boodschap. Is dit jouw doel, of richt je je meer op de particulier? In dat laatste geval kom je verder door gebruik te maken van platformen als Youtube, Snapchat of Instagram. Ook Twitter blijft een traditionele optie om een groot aantal bezoekers te bereiken. Een re-tweet is bijvoorbeeld snel gestuurd en bezoekers kunnen doorlopend berichten ontvangen die meerdere doelen nastreven.

Adverteren op social media

Social media richt zich in principe op iedereen, ongeacht locatie, gender, voorkeuren en interesse. Er is echter veel meer mogelijk met social media dan je wellicht verwacht. De berichten op social media zijn steeds commerciëler van aard geworden, met name via Facebook. Steeds vaker kom je tussen de berichten van vrienden en volgers ook de advertenties tegen van bedrijven. In de persoonlijke sfeer is dat misschien niet zo prettig, maar voor jouw bedrijf kan het veel betekenen. Zo kan je adverteren op Facebook en dat commerciële onderdeel is steeds uitgebreider geworden. Het opzetten van een campagne via Facebook is in korte tijd te realiseren. Daarbij kan je eveneens een gerichte doelgroep benaderen op basis van de eerder genoemde locatie, leeftijden, gender en noem maar op. Ten einde is het mogelijk voor een bepaald budget een gegarandeerd aantal views te realiseren. Zo vergroot je de kans dat jouw boodschap op social media door een relevante groep mensen wordt bekeken. Het doel? Doorgaans meer bezoekers trekken naar jouw website en de conversie verhogen.

Wat levert social media nog meer op? Een betrokken doelgroep. Wil je ‘in het hoofd’ van de doelgroep blijven zitten, dan is het belangrijk om aanwezig te blijven. Veel van jouw potentiële klanten hebben de website wellicht eens bezocht, maar willen niet direct een aankoop doen. Wel willen ze je volgen voor meer informatie of later zelfs terugkomen om alsnog over te gaan op een conversie. Door actief te blijven op social media kan je jouw doelgroep activeren om ook iets te doen; een aankoop, informatie aanvragen of middels cookies een lead realiseren.

Facebook ads

Social proof maken van jouw website/bedrijf

Als onderdeel van conversieoptimalisatie wordt vaak het social proof concept genoemd. Mensen willen weten wie er schuilgaat achter een bepaalde website. Door actief te blijven op social media, berichten te delen en zelfs video’s te maken, krijg je een betrouwbare naam. Die betrouwbaarheid zorgt er op haar beurt weer voor dat de conversies op jouw website kunnen stijgen. Het kan het verschil zijn tussen de keuze voor een conversie of het vroegtijdig afhaken. Overigens maakt men een keuze voor een conversie zelden alleen. Krijg je positieve reacties over jouw product of dienst via de social media, dan geeft dit anderen het vertrouwen om óók te kiezen voor een conversie. Je kunt je merk daardoor flink verstevigen via social media platformen in binnen- en buitenland.

Een volgende stap om klanten te bereiken

Wie is je doelgroep, hoe kan je die doelgroep bereiken en wat is de beste manier om deze te activeren? Het zijn de vragen die een antwoord krijgen op social media platformen. Van het maken van een gerichte advertentie tot het opbouwen van een relevante community; alles met als doel het vergroten van de traffic naar jouw website, het opbouwen van naamsbekendheid en natuurlijk het realiseren van conversie.

Reactie plaatsen