Vraag jij je net als andere mensen af of Youtube een social media platform is? Dan kunnen wij je het antwoord geven. Youtube behoort zeker tot de social media platformen. Sterker nog, het geeft je tal van mogelijkheden om jouw product beter onder de aandacht te krijgen bij de doelgroep. Hoewel je misschien denkt dat Youtube enkel voor de grappige of muzikale video’s is, zijn steeds meer bedrijven op dit platform actief. Waarom? Dat vertellen we je hier.
Youtube als social media gebruiken
Social media zijn alle platformen die ervoor zorgen dat mensen (en bedrijven) met elkaar in contact kunnen komen. Ook jij kunt jouw doelgroep bereiken via Youtube. Denk maar eens aan een complex product, waarvoor mensen altijd met vragen bij je komen. Middels een instructievideo op Youtube kan je die vragen tackelen én je online betrokkenheid vergroten. Door Youtube als social media platform eveneens te implementeren op de website, krijg je van de Google zoekmachine een hogere waardering én verbeterde zichtbaarheid in de zoekresultaten. Youtube heeft dus tal van voordelen.
Een eigen kanaal op Youtube is de eerste start om te beginnen met deze social media optie. Vervolgens ga je beginnen met de opbouw. Je ontwikkelt enkele video’s met een divers doel; het informeren van de kijker, het aanzetten tot een aankoop of simpelweg het vergroten van de online naamsbekendheid. Denk er wel om dat je bij social media niet altijd wilt kiezen voor het grootste aantal views, want een video laten zien aan een relevante (kleinere) doelgroep kan een veel betere invloed hebben op je doelstellingen als bedrijf. Wat kan je verder met Youtube?
Andere relevante kanalen volgen, video’s delen en meer
Het ontwikkelen van kwalitatief hoogstaande video’s op doorlopende basis
Reageren op opmerkingen van volgers; snel, simpel en effectief
Youtube is een laagdrempelige plek om jouw informatie of product te richten op de gewenste doelgroep. Heb je een community opgebouwd via Youtube? Dan kan je met jouw video’s zelfs als autoriteit worden gezien en dat kent vanzelfsprekend grote voordelen.
Videomarketing via Youtube
Video’s kan je zien als een vorm van marketing. Het zorgt ervoor dat jouw doelgroep je kan volgen, video’s bekijkt en geactiveerd wordt om bijvoorbeeld een aankoop te doen. Omdat je kanalen kunt volgen en video’s niet alleen commercieel zijn, maar ook zeker een informatieve rol hebben, kan je Youtube zeker zien als een social media platform. Daarbij zijn beelden erg prettig; mensen met een vraag over jouw product kunnen via de video’s alles zelf ondervinden. Zo geeft een Youtube extensie op je website je diverse kansen om potentiële klanten nog meer te binden.
Adverteren via Youtube
Of we het nou willen of niet, via Youtube kan je op uitgebreide manier adverteren. Het is eenzelfde concept als andere social media als Facebook en Twitter. Je kunt dus jouw community opbouwen via de reguliere video’s, maar ook bij relevante andere video’s met veel ‘views’ een gerichte en betaalde advertentie plaatsen, om zodoende de doelgroep naar jouw website te trekken. Het is social media in een commerciële setting, maar je zult zeker niet de eerste zijn die hiervoor kiest.