Is e-mail social media?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Een veelgehoorde opmerking is of e-mail als social media mag worden aangerekend? Dit is zeker niet het geval en wel om meerdere redenen. Toegegeven, e-mail is een concept waarmee je in contact kunt komen met andere mensen, maar het biedt geen ongelimiteerde mogelijkheden voor mensen om deel te nemen aan een discussie of onderdeel te worden van een community. Social media is daarentegen een collectief mechanisme; iedereen kan eraan deelnemen en berichten staan open voor eenieder die het wil zien, tenzij anders aangegeven door de betreffende gebruiker. Je zou het ook op een andere manier kunnen zien; e-mail versus social media is hetzelfde als massacommunicatie versus massale samenwerking. We vertellen je meer over de verschillen die bestaan tussen e-mail en social media, hoewel beide interessante marketinginstrumenten zijn.

De verschillen tussen e-mail en social media

E-mail is dus geen social media en dat is maar goed ook. Wat over de e-mail wordt besproken is namelijk niet voor open discussies benaderbaar. Dat wil echter niet zeggen dat je als bedrijf geen gebruik kunt maken van de mogelijkheden van e-mail, maar dat is een ander verhaal. Bezoekers of klanten van jouw bedrijf kunnen zich namelijk wel conformeren aan jouw website en bedrijf door zich in te schrijven. Dit kan je zien als een conversie, want het betekent dat je informatie op frequente basis kunt delen met ieder persoon die zijn of haar gegevens heeft achtergelaten op jouw website. Zo kan je aanbiedingen of een nieuwsbrief sturen om de klant te blijven activeren.

De mogelijkheden van e-mail ten opzichte van social media

Marketing is in de loop van tijd enorm veranderd. Er zijn tal van nieuwe instrumenten bijgekomen en de doelgroep is op steeds meer plekken te vinden. Social media biedt hierin veel kansen, want je kunt een grote groep mensen met één boodschap bereiken en een eigen community opbouwen. Zo kan je social media kanalen koppelen aan je website en hierdoor een open web creeren van een steeds groter wordende groep potentiële klanten. E-mail marketing is heel anders. Een groot voordeel van de e-mail is dat je vrijwel volledig je doelgroep zult bereiken met uitingen. De klant heeft zich namelijk zelf geregistreerd op je website en zodoende interesse getoond in je product of dienst. Iedere uiting via de e-mail maakt hierdoor een goede kans op een conversie.

Statistieken tonen de voordelen van e-mail over social media

Statistieken en email marketing
Kijken we naar de conversie in vormen van commitment door de doelgroep, dan zien we een interessant feit bij de e-mail marketing. Uit de statistieken blijkt namelijk dat ruim 20% de e-mail van een bedrijf opent. Daarbij is de click-through met 3,5% ook bijzonder hoog ten opzichte van andere marketinginstrumenten, waaronder social media. De kans op een conversie door het juist inzetten van e-mail als marketingtool is dan ook groot. De uitgaven van e-mail marketing zijn daarbij laag en de ROI (Return On Investment) is met 15% behoorlijk goed te noemen. Is e-mail social media? Nee, dat zeker niet. Is het verstandig om als bedrijf e-mail te gebruiken als tool? Dat zeker wel!

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online