Zo verbeter je je website voor zoekmachines
Jouw website is een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Het is de plek waar jouw doelgroep naartoe gaat voor informatie en welke ook zorgt voor aankopen. Je moet er daarom voor zorgen dat jouw website goed in elkaar zit. Hier hoort ook SEO bij. SEO is het verbeteren van jouw website om hoger in de zoekresultaten te komen. Het is een onderdeel dat je niet over het hoofd mag zien, maar waarvan je vaak niet weet wat er allemaal bij komt kijken. Onderstaande informatie geeft jou daarom inzichten in alle facetten van SEO en laat jou zien hoe je meer verkeer krijgt naar jouw website.
Hoe optimaliseer ik mijn website voor zoekmachines?
Het optimaliseren van de website is belangrijk om hoger in de zoekmachines te verschijnen. Jouw doelgroep kijkt voortdurend via de zoekmachines naar bepaalde producten en diensten, waarbij de doelgroep voornamelijk blijft hangen bij de eerste resultaten. De SEO ranking is dus belangrijk voor het behalen van betere resultaten en meer verkeer op de website te verkrijgen. Je moet dan wel weten hoe je alles zo goed mogelijk kan optimaliseren op de website. Er zijn een aantal zaken die je hierbij in het achterhoofd moet houden.
De juiste content
De content op de website is een van de belangrijkste onderdelen van het verbeteren van de SEO van jouw website. De content bestaat uit verschillende geschreven teksten, zoals blogs, nieuwsberichten, informatieve teksten en checklists. Ook afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van de content. De content geeft jouw doelgroep alle informatie over het bedrijf en de producten of diensten, zodat ze kunnen bepalen of het bedrijf bij de behoeften past. De content goed in elkaar zetten en de juiste zoekwoorden gebruiken, zorgt dat je betere resultaten behaalt en het verkeer op de website aanzienlijk verbetert.
Een duidelijke website opzetten
Zoekmachines belonen jou niet alleen met de content en de relevantie daarvan. Ook moet de website goed en duidelijk zijn. Als je een duidelijke website hebt en de doelgroep beter weet waar ze alle informatie kunnen vinden, zorgt het er ook voor dat iedere bezoeker langer op de website blijft hangen. Een zoekmachine als Google meet ook deze resultaten om er een ranking aan te hangen. Een duidelijke website is daarom wel een vereiste. Als de website nog niet duidelijk is, kan het zomaar zijn dat je niet op de eerste pagina verschijnt en je veel aanpassingen moet doen.
Een goede URL-structuur toepassen
De website zelf is hetgeen waar de doelgroep alle informatie vindt. Voordat ze op de website terecht komen, zien ze jouw website staan in de zoekmachines. Een goede URL-structuur is daarbij ook een vereiste. Bij deze structuur gaat het om het zo duidelijk mogelijk maken van de URL, zonder onnodige tussenstappen te hoeven maken. Op basis van de categorieën op de website kan je de structuur maken en zorg je dat zoekmachines ook dit meenemen in het maken van de ranking.
Hoe kan ik de zoekwoorden op mijn website optimaliseren voor zoekmachines?
Bij het optimaliseren van de website voor de zoekmachines moet je ook goed letten op zoekwoorden. Dit zijn de woorden waar potentiële klanten op zoeken om bij jouw website uit te komen. Er zijn een groot aantal zoekwoorden die jouw concurrenten ook gebruiken. Je moet er daarom voor zorgen dat deze op de juiste manier in de content zijn verwerkt. Hiervoor dien je een aantal zaken in het achterhoofd te houden. De volgende SEO tips kunnen jou hierbij helpen.
De zoekwoorden bepalen
Het eerste wat je moet doen bij SEO is het bepalen van de zoekwoorden. Dit kan je realiseren met behulp van SEO tools. Je moet hiervoor namelijk een goed beeld hebben van de mogelijkheden. Ieder zoekwoord geeft weer waar de tekst over gaat. Schrijf je bijvoorbeeld over een bepaalde dienst, kan je niet alleen de dienst zelf als zoekwoord gebruiken, maar ook de plaatsnaam eraan toevoegen. Als iemand een professional nodig heeft in een bepaalde regio, zal deze immers ook op de plaatsnaam zoeken. Het bepalen van de zoekwoorden geeft jou ook een goed beeld van de mogelijkheden voor jouw content en wat er nog meer bij komt kijken.
Zoekwoorden toevoegen aan de tekst
Zodra je een lijst hebt opgesteld van alle zoekwoorden en de relevantie die deze hebben, is het belangrijk om deze in de content van jouw website te verwerken. Dit lijkt in eerste instantie heel eenvoudig. Het schrijven van een tekst kan iedereen toch? Toch komen ondernemers er al snel achter dat het lastig is om de juiste content te creëren en de zoekwoorden hierin te verwerken. Een SEO expert inhuren is daarom belangrijk. Deze kan de content op een goede manier schrijven en de zoekwoorden zo subtiel mogelijk erin verwerken. Zolang de zoekwoorden niet storend zijn, blijft de doelgroep geïnteresseerd in de informatie.
Variatie aanbrengen binnen de zoekwoorden
De zoekwoorden subtiel toevoegen zorgt dat er veel relevantie is bij de content en de doelgroep ook door blijft lezen. Toch kan het bij langere teksten lastig zijn om de aandacht te bewaren. Vooral als je gebruik maakt van één bepaald zoekwoord is dit lastig. Je moet daarom ook variatie aanbrengen binnen de zoekwoorden. Wissel bijvoorbeeld enkelvoud en meervoud met elkaar af. De variatie maakt het niet alleen interessanter om de informatie te lezen, maar wordt ook beloond door de zoekmachines. Zo komt jouw website hoog in Google en maak je jouw website relevant voor iedere bezoeker.
Hoe kan ik verkeer naar mijn website verhogen door middel van SEO?
Je kan je afvragen waarom je SEO dan toe moet passen om het verkeer naar de website te verhogen. Als bedrijf wil je dat er zo veel mogelijk bezoekers op de website komen, omdat de kans dan groter is dat zij een aankoop doen via jouw bedrijf. Het verkrijgen van meer verkeer op de website is echter niet eenvoudig en kent meer dan alleen het aanbieden van relevante informatie. Zo moet je bijvoorbeeld zo relevant mogelijk zijn, moet jouw website een goede URL-structuur hebben en moet je ook een meerwaarde blijven bieden in de toekomst. SEO toepassen kan hier wel voor zorgen. Maar hoe kan je het verkeer naar de website dan verbeteren?
Alles goed op elkaar aanpassen
Om ervoor te zorgen dat het verkeer op jouw website verbetert, moet je hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine terecht komen. De zoekmachines kijken hiervoor naar een groot aantal factoren die samen voor een bepaalde ranking zorgen. Een van de eerste zaken is dat je de volledige website goed op elkaar aan moet passen. Het gaat hierbij niet alleen om de content die je op de website hebt staan, maar ook de afbeeldingen, de structuur van de website en de URL-structuur. Als je over alle aspecten nadenkt en hier ook voldoende tijd voor neemt, zorg je dat de website al een betere beoordeling krijgt.
De navigatie verbeteren
De navigatie van de website is ook belangrijk. De navigatie op de website helpt bezoekers om bij alle informatie uit te komen. Als je geen duidelijke structuur hebt, kan een bezoeker ook niet bij de juiste informatie uitkomen zonder de zoekfunctie te gebruiken. Bedenk daarom welke categorieën ervoor nodig zijn om jouw website onder te brengen. Ook subcategorieën kunnen meer duidelijkheid aanbrengen. Zorg er echter voor dat bezoekers niet te veel door hoeven te klikken. Dit maakt de navigatie immers ook weer lastiger en zal nadelig werken als een zoekmachine als Google een beoordeling geeft voor de ranking.
Hoog in de resultaten verschijnen
Het gaat er dus om dat je hoog in de zoekresultaten verschijnt van een zoekmachine als Google. Alleen als je hoog in de zoekmachines staat, kan het helpen om meer verkeer op de website te krijgen. Je kan ervan uit gaan dat mensen binnen de zoekmachine vooral de eerste drie websites aanklikken om voldoende informatie te verkrijgen. Jouw website bovenaan in Google helpt om het verkeer op jouw website te bevorderen en te zorgen voor een zo goed mogelijk resultaat.
Hoe kan ik het vertrouwen en de autoriteit van mijn website verhogen bij zoekmachines?
De autoriteit van jouw website is ook belangrijk voor het zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen. Dit geeft namelijk de waarde van jouw website weer en kan het vertrouwen verbeteren. Dit kan alleen als je voldoende relevante content op de website hebt staan. Het gaat immers niet alleen om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen, maar ook dat de bezoekers daadwerkelijk wat aan jouw website hebben. Door de autoriteit goed te bewaken, voorkom je dat bezoekers snel weer naar de concurrent gaan.
Hoe kan ik de zoekmachineoptimalisatie van mijn website bewaken en bijhouden?
Als laatste moet je de zoekmachineoptimalisatie van de website bewaken. Het bijhouden van alle content is hier een goed voorbeeld van. Door regelmatig de content van jouw website te verbeteren en daarbij de nieuwe regels binnen SEO toe te passen, voorkom je dat jouw website steeds lager komt te staan. Het inzetten van tools die zorgen voor een analyse helpen jou om te zien waar je veranderingen aan moet brengen om de beste resultaten te behouden. Een SEO expert kan jou hier te allen tijde in bijstaan.