Duplicate content op de website voorkomen doe je zo
Heb je informatie die op meerdere plekken op de website terugkomt? Dan kan dit gevolgen hebben voor de vindbaarheid van de website. Je moet daarom goed weten of het schadelijk is voor jouw SEO en wat je hieraan kan doen. Hieronder lees je daarom wat je moet weten over deze dublicate content en hoe je het kan voorkomen.
Wat is dublicate content
Als eerste is het goed om te kijken naar wat dublicate content precies inhoudt. Het is dezelfde informatie die op meerdere plekken van de website terugkomt. Er zijn verschillende manieren waarop de dublicate content verschijnt. Denk hierbij als eerste aan interne content. Dit betekent dat de content meerdere keren op één website voorkomt. Dit zorgt voor conflicterende URL’s. Een andere variant is externe duplicate content. Hierbij gaat het om dubbele content die op andere websites zijn verschenen. Dit komt onder andere als meerdere websites een bepaald deel van een blog citeren of wanneer dezelfde productinformatie op meerdere websites terugkomt.
Dit doet dublicate content binnen zoekmachines
Duplicate content zou schadelijk kunnen zijn voor SEO, omdat je hiermee minder hoog in Google verschijnt. De zoekmachine kiest namelijk tussen de websites waar deze content terugkomen. Zo kunnen websites met dezelfde content dus een geheel andere ranking krijgen. De website in Google verbeteren gebeurt dn aan de hand van verschillende richtlijnen, zoals autoriteit, laadsnelheid en een aantal andere factoren. Ook kan het voor een lagere indexatie zorgen. Daarbij maakt de zoekmachine ook onderscheid tussen spam en dublicate content. De hoeveelheid content die je overneemt, is daarom van belang om te zorgen dat je niet te laag in de zoekmachine verschijnt.
Zo kan je het voorkomen
Om ervoor te zorgen dat jouw website bovenaan in Google verschijnt, moet je goed weten hoe je dublicate content kan voorkomen. Indien je bepaalde citaten over wilt nemen, kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om slechts een deel van het citaat over te nemen. Je kan de content ook aanvullen met extra informatie. Zo onderscheid je jezelf van jouw concurrenten. Ook kan je gebruik maken van HTML-tags. Dit is het technische aspect, waar je het beste een professional voor in kan schakelen. De professional zorgt dan voor het benodigde overzicht voor zoekmachines.