arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Duplicate content

Duplicate content: wat is dit nu precies?

Bijna iedereen weet van de risico’s van duplicate content. Maar wat is er nu precies waar en wat niet? Er circuleren nogal wat verhalen. Dit is wat je moet weten over duplicate content en wat je wel en niet moet doen.

Wat is duplicate content ook alweer?

Duplicate content is content die je gebruikt die exact (of voor een significant gedeelte) is gekopieerd van een andere bron. Plagiaat, dus, in de simpelste zin van het woord. Ondanks dat het technisch gezien plagiaat is, hoeft duplicate content niet ontstaan te zijn met de gedachte om ook daadwerkelijk bewust het werk van een ander te stelen. Vaak komt het voort uit luiheid of onwetendheid.

De mythische duplicate content penalty

Google penalty

Wat er altijd over dubbele content gezegd wordt, is dat het een “penalty” oplevert, een straf in de zoekmachine. Dat is niet zo. Dat is niet iets dat wij beweren; dat werd al in 2008 door Google zelf toegelicht. Een duplicate content penalty bestaat dus helemaal niet. De effecten van dubbele content worden door veel mensen verkeerd geïnterpreteerd en zoals dat vervolgens wel vaker gaat, gaat zo’n verhaal een eigen leven leiden en voor je het weet, wordt het aangenomen als de waarheid.

Waar dubbele content wel voor zorgt, is dat jouw resultaten kunnen worden weggefilterd uit de zoekmachine. Schadelijk is het dus absoluut, want met gedupliceerde content ben je totaal niet vindbaar. Wanneer je content van een andere site hebt gebruikt en zoekresultaten over dit onderwerp worden getoond, wordt jouw site simpelweg niet weergegeven in de zoekresultaten. De zoekmachine weet immers dat het gedupliceerde content betreft. Omdat de zoekmachine alle sites en pagina’s indexeert, weet hij ook wie er het eerste was met de content en wat dus de originele bron is. Dubbele content komt je dus niet op een penalty te staan; je wordt simpelweg genegeerd in de resultaten, wat op zich natuurlijk een harde straf is.

Hoe gaat de zoekmachine om met duplicate content?

Duplicate content zorgt dus niet voor een straf. Echter, de zoekmachine weet dat gebruikers diversiteit willen in de zoekresultaten. Immers: waarom zou je hetzelfde resultaat meerdere malen tonen?

Google heeft slimme algoritmes die helpen om duplicate content te filteren. Dit wordt dus gedaan met het oog op de bezoeker. Dit lukt bijna altijd, maar soms komt een kopie van de originele content toch in de zoekresultaten terecht. Waar je altijd rekening mee moet houden, is dat ondanks dat iets niet wordt getoond in de zoekmachine, het alsnog gewoon te bekijken is. Met andere woorden: wanneer iemand jouw content kopieert, verschijnt deze duplicate pagina hoogstwaarschijnlijk niet in de zoekresultaten, maar kan deze pagina wel gewoon nog bekeken worden via de betreffende website of door mensen die de directe url hebben.

Iemand heeft mijn content gekopieerd: wat kan ik hieraan doen?

Je houdt natuurlijk niet van duplicate content. Google ook niet. Verschijnt er gekopieerde content van jouw op een andere website in de zoekmachine, dan kun je een verzoek indienen om duplicate content te laten verwijderen. Google zal vervolgens onderzoeken of jouw claim terecht is en wanneer jij in het gelijk wordt gesteld, zal de andere pagina uit de zoekresultaten verwijderd worden.

Toch veilig duplicate content plaatsen

canonical link

Soms ontkom je er niet aan om duplicate content te plaatsen. Stel bijvoorbeeld dat je een aanzienlijke passage uit wetenschappelijk onderzoek wilt plaatsen op jouw website. Je kunt niets veranderen aan dit onderzoek en mist waarschijnlijk de kennis om een samenvatting te maken. De eenvoudigste manier is dus om hetgeen je wilt laten zien aan je bezoekers, te kopiëren. De kans dat je daarmee dubbele content creëert, is groot.

Toch kun je dit onder bepaalde voorwaarden doen. Je kunt er bijvoorbeeld een canonical link van maken. Met een canonical tag geef je expliciet aan de zoekmachine aan dat het gaat om gekopieerde content. Je geeft daarbij de originele URL op, zodat Google weet wat de bron van de content is. Heb je een canonical tag correct toegepast, dan zal Google ervoor zorgen dat deze pagina op de juiste manier door hen behandeld wordt. Geef, wanneer je content van een ander gebruik, ook altijd netjes op de pagina zelf aan wat de bron van de content is.

De regels voor duplicate content gelden in vergelijkbare wijze ook voor wanneer je bijvoorbeeld Facebook zakelijk gebruikt, je met je bedrijf op LinkedIn content plaatst of op Instagram meer volgers probeert te krijgen. Ook op social media geldt dat het kopieren van content is af te raden.

Reactie plaatsen