Enkele jaren geleden introduceerde Apple Siri, de digital voice assistant van het bedrijf. In het begin werd er een beetje lacherig gedaan over Siri. De voice assistant werkte namelijk niet altijd even goed en dit leverde grappige ‘gesprekken’ op. Er waren maar weinig mensen die Siri gebruikten zoals de digital voice assistant van Apple bedoeld was.
Nu is dit wel anders. Omdat Apple Siri flink geoptimaliseerd heeft, werkt de voice assistant steeds beter. En omdat de functie beter werkt, zijn er steeds meer mensen die Siri regelmatig of zelfs dagelijks gebruiken.
De toekomst van voice search
Voor we u vertellen hoe u uw website optimaal in kunt steken op het groeiende gebruik van voice search, is het wellicht goed om te weten hoe de toekomst van Siri er precies uit ziet. Onderzoeksbureau ComScore voorspelt dat in het jaar 2020 maar liefst 50 procent van alle zoekopdrachten Ingesproken zullen worden. Optimaliseert u uw website niet, dan betekent dit dat mogelijk 50 procent van uw zoekvragen misloopt.
Natuurlijk zal de ene doelgroep voice search sneller gebruiken dan de andere doelgroep. Richt u zich op een vrij innovatieve doelgroep met uw bedrijf, dan kunt u deze ontwikkeling in ieder geval niet negeren. Richt u zich op senioren, dan is het optimaliseren van uw website al minder relevant. Toch is het zeker niet uitgesloten dat ook ouderen voice search gaan gebruiken in de toekomst. Sterker nog, wellicht is voice search voor hen gemakkelijker dan alle zoekopdrachten steeds uittypen.
Uw content optimaliseren voor Siri Toen Siri nog niet zo goed werkte en niet veel gebruikt werd, hoefde u eigenlijk geen rekening te houden met deze digital voice assistant van Apple. Nu kunt u de voice assistant echter niet meer negeren. Omdat ook steeds meer Nederlandse internetgebruikers Siri inzetten om bepaalde zoekopdrachten uit te voeren, is het verstandig hier als ondernemer op in te spelen.
Dit doet u door uw content te optimaliseren voor Siri. Optimaliseert u uw content, dan wordt uw website gevonden door Siri op de voor u relevante momenten. Heeft u bijvoorbeeld een website met nieuwsberichten over voetbal en vraagt een internetgebruiker aan Siri wat het laatste voetbalnieuws is, dan wordt hij of zij doorgestuurd naar uw site. Is uw website niet geoptimaliseerd op voice search, dan kan Siri uw site niet vinden. Dit betekent dat u een websitebezoeker misloopt.
In vijf stappen de juiste content Wilt u dat internetgebruikers op uw website terecht komen als ze een voor u relevante zoekvraag voorleggen aan Siri? Dan zijn er verschillende stappen die u moet volgen om uw content te optimaliseren. Deze stappen worden hieronder kort beschreven.
Stap 1: voer een nieuw zoekwoordonderzoek uit
Wilt u weten wat voor weer het morgen wordt in Utrecht, dan typt u in Google waarschijnlijk iets als ‘weersverwachting Utrecht’. Wilt u Siri vragen wat voor weer het morgen wordt in Utrecht, dan stelt u daadwerkelijk een vraag. Kortom: bij voice search worden er hele andere zoektermen gebruikt. Hier moet u als ondernemer op inspelen. Wie goed gevonden wil worden door Siri en andere digital voice assistants, voert een nieuw zoekwoordonderzoek uit. Dit onderzoek moet zich niet richten op de short tail zoekwoorden, maar op de long tail zoekwoorden. Bedenk welke vragen uw doelgroep over u zou kunnen stellen en werk deze vragen uit in diverse long tail zoekwoorden.
Stap 2: voeg een FAQ pagina toe op uw website
Op een FAQ pagina zet u enkele relevante vragen voor de lezer en geeft u antwoorden op deze vragen. Een groot voordeel van een FAQ pagina met betrekking tot voice search, is dat Siri de vraag van de consument direct op deze pagina kan vinden. Dit betekent dat u, met de juiste vragen op uw FAQ pagina, regelmatig verkeer van Siri op uw website krijgt.
Stap 3: zorg ervoor dat u featured snippets krijgt
Een featured snippet is een zoekresultaat dat Google nog boven alle andere zoekresultaten toont. In de snippet wordt vaak antwoord gegeven op een vraag. Omdat de meeste mensen een vraag stellen aan Siri, is het erg relevant om featured snippets voor uw website te verzamelen. Hoe meer featured snippets u heeft, des te vaker Siri de internetgebruiker naar uw website stuurt. U krijgt een featured snippet in Google door een specifieke vraag in uw teksten te verwerken. Op deze vraag geeft u vervolgens een duidelijk antwoord. Is de structuur van de tekst goed, dan is de kans groot dat Google deze vraag oppakt en als featured snippet in de zoekresultaten zet.
Stap 4: voeg structured data toe aan uw website
Structured data helpt Google meer inzicht te krijgen in uw website. Dit betekent dat de zoekmachine beter kan zien waar uw website over gaat. Weet Google beter waar uw website over gaat, dan werkt dit in uw voordeel bij voice search. Het is niet lastig om structured data aan uw site toe te voegen, want dit is simpelweg een extra stuk code. Vraag de techneut binnen uw bedrijf om zich te verdiepen in structured data en u heeft deze code in een mum van tijd aan uw site toegevoegd.
Stap 5: optimaliseer uw website met uw locatie
Veel voice search zoekopdrachten gaan over een bepaalde locatie, zoals bijvoorbeeld de stad Amsterdam. We noemden eerder al het voorbeeld van de weersverwachting in Utrecht, maar internetgebruikers zoeken met Siri ook op ‘Wat is het beste restaurant in Utrecht?’ en ‘Waar vind ik een feestwinkel in Utrecht?’. Hier kunt u als ondernemer slim gebruik van maken.
Dit doet u door uw website goed te optimaliseren met uw locatie. U hoeft niet op iedere pagina te vermelden dat u in Utrecht gevestigd bent, maar u kunt dit wel een paar keer duidelijk aangeven. Doet u dit op de juiste manier, dan pakt Google dit op. Zo stuurt Siri ook de mensen met een lokale zoekterm naar uw website.
Direct aan de slag
Wilt u meer bezoekers op uw website, simpelweg door uw site te optimaliseren op voice search? Ga dan direct aan de slag met bovenstaande stappen. Huurt u liever een expert in die uw website voor u optimaliseert, zonder dat u hier iets voor hoeft te doen? Dan staat Intelligent Online voor u klaar. Wij zorgen ervoor dat uw website perfect geoptimaliseerd wordt voor Siri en andere digital voice assistants, zodat u de komende jaren meer bezoekers kunt verwelkomen op uw site.
Wilt u meer weten over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact met ons op. Wij beantwoorden uw vragen over voice search en dergelijke onderwerpen graag.