arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Tips om uw content te optimaliseren voor SEO en conversie

U wilt dat uw website hoog scoort in de zoekresultaten van Google, maar u wilt ook een hoog conversiepercentage. Veel ondernemers vinden het lastig de juiste balans te vinden tussen SEO en conversie. Wij helpen u hier graag bij. Hieronder geven we enkele tips om uw content te optimaliseren voor SEO én conversie.

Verwerk de juiste zoekwoorden subtiel in uw content

Uw website moet hoog scoren op de juiste zoektermen. Om te achterhalen op welke zoektermen uw (potentiële) klanten zoeken, kunt u een zoekwoordanalyse uitvoeren. De keywords die voor u het meest relevant zijn, verwerkt u in uw teksten. Let op: u verwerkt de keywords subtiel in uw teksten. De lezer mag eigenlijk niet in de gaten hebben dat u uw teksten probeert te optimaliseren voor Google.

Keyword stuffing, ofwel het toevoegen van te veel keywords in uw content, is niet goed voor uw positie in Google. Ook heeft het een negatief effect op de conversie van uw website. Teksten die niet goed leesbaar zijn door een groot aantal keywords, overtuigen namelijk niet om een aankoop te doen of tot een andere vorm van conversie over te gaan. Het is dan ook absoluut ongewenst om een groot aantal keywords in uw teksten terug te laten komen, zowel voor SEO als voor uw conversiepercentage.

Heeft u hulp nodig met het optimaliseren van uw content? Neem dan contact met ons op, want wij helpen u graag de beste SEO-technische en conversiegerichte teksten te schrijven.

Voeg een CTA toe aan iedere tekst

Afbeeldingsresultaat voor call to action

Om de lezer over te laten gaan tot actie, hebben uw teksten CTA’s (Call To Actions) nodig. U kunt de CTA in de inleiding van een tekst zetten, maar ook ergens halverwege of aan het einde. Het is ook mogelijk meerdere CTA’s in één tekst te plaatsen, maar de content moet wel leesbaar blijven. Vaak is het beter u te beperken tot een enkele CTA per tekst of twee CTA’s voor een wat langere tekst.

Tip: plaats een link in de CTA. Wil de lezer inderdaad over gaan tot actie, dan is dit direct mogelijk door enkel op de link te klikken. Ook laat een onderstreepte en blauwgekleurde link uw CTA nog beter opvallen. U kunt uw CTA ook in een button veranderen om deze nog meer op te laten vallen, maar dit is alleen mogelijk bij een korte Call To Action.

Vergeet de menselijke lezer niet

Veel ondernemers willen zo graag dat hun website hoger scoort in Google, dat ze hun teksten volledig voor deze zoekmachine schrijven. Dit lijkt misschien verstandig, maar is zeker niet gewenst. Een tekst moet goed geïndexeerd worden door Google, maar absoluut ook leesbaar zijn voor de menselijke lezer. Als u een tekst heeft geschreven, raden wij u aan deze nog eens goed door te lezen. Is de tekst vooral gericht op Google, of ook op de menselijke lezer? De perfecte tekst houdt rekening met de regels van Google, maar richt zich primair op de menselijke lezer.

Schrijf wervende teksten

Wie een zo hoog mogelijk conversiepercentage wil, heeft wervende teksten nodig. Zelfs informatieve teksten moeten de lezer subtiel overtuigen om tot actie over te gaan. Op en top commerciële teksten zijn niet nodig, maar uw teksten moeten wel enthousiast en overtuigend zijn. Door nog een paar zoekwoorden aan de teksten toe te voegen, zorgt u ervoor dat Google uw teksten ook goed indexeert. Zo zijn de teksten niet alleen voor de menselijke lezer geschreven, maar ook voor de zoekmachine opgesteld.

Hanteer een duidelijke indeling

Duidelijke indeling website

Zeker als u lange teksten op uw website wil plaatsen, hebben deze teksten een duidelijke indeling nodig. Geef iedere tekst een titel, een wervende inleiding en vervolgens een kern met duidelijke indeling. Werk met alinea’s met koppen, voldoende witregels en eventueel enkele onderstreepte of dikgedrukte woorden, als deze wat meer op moeten vallen. Dit is niet alleen prettig voor de menselijke lezer, maar ook voor SEO. Google vindt het namelijk erg belangrijk dat de teksten op uw website goed leesbaar zijn en zal teksten met een duidelijke indeling beter beoordelen.

Testen, testen, testen

Ook als u bovenstaande tips raadpleegt bij het schrijven van uw teksten, zal het lastig blijven de juiste balans te vinden tussen SEO en conversie. Om de juiste balans te vinden en deze vervolgens vast te houden, is het van groot belang uw website te blijven testen. Controleer wat de content op uw website met uw positie doet in Google en stuur uw SEO eventueel bij. Test wat het conversiepercentage van iedere relevante pagina op uw website is en stuur ook de conversie bij, mocht dit nodig zijn. Heeft u weer iets veranderd op het gebied van SEO of conversie, dan gaat u weer verder met testen. U kijkt niet alleen wat een SEO verandering met de positie van uw website in Google doet, maar ook wat deze aanpassing doet met uw conversie. Wie zijn of haar website blijft testen en verbeteren, zal uiteindelijk de juiste balans vinden tussen SEO en conversie en deze balans bovendien vast kunnen houden.

 

 

 

Reactie plaatsen