Speel in op longtail en verschaf jezelf nieuwe kansen op het gebied van SEO

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Al jarenlang zijn wij gewend om seo op een bepaalde manier aan te pakken. Er was ook nooit echt urgentie om het anders aan te pakken. Keyword based seo was the way to go. Dat is het nog steeds en hoewel er andere algoritmes en manieren in opkomst zijn, zal het ook nog wel enige tijd zo blijven. Toch missen veel partijen belangrijke kansen door zich louter te focussen op shorttail keywords. Shorttail keywords (losse woorden of zeer korte zinnen) zijn altijd de basis geweest van seo, maar wie wel eens op longtail keywords heeft geoptimaliseerd, kent deze voor velen nog verborgen kracht. Speel in op longtail en verschaf jezelf nieuwe kansen op het gebied van seo/” title=”seo”>seo.

Waarom inspelen op longtail?

Wie nog niets zo bekend is met het verschil tussen shorttail en longtail keywords, ziet wellicht niet in waarom inspelen op longtail je veel voordelen kan bieden. Daarom kijken we eerste even naar de verschillen.
Dat er nog zoveel gebruik wordt gemaakt van optimalisatie op shorttail keywords, is eigenlijk helemaal niet zo gek. Dit is nu eenmaal hoe seo voor de meesten van ons werkt. Dit wordt gevoed door twee dingen: 1) de manier waarop mensen altijd hebben gezocht en 2) de manier waarop wij keyword onderzoek uitvoeren.
Traditiegetrouw maken mensen nu niet bepaald gebruik van volledige zinnen wanneer zij iets zoeken in Google. Sterker nog: vaak bestaat uit een zoekopdracht uit een enkel woord, of een kleine hoeveelheid woorden zonder al te veel samenhang. Door website-eigenaren en online marketeers wordt hier al jarenlang op ingespeeld. Je kunt zonder problemen een paar zoekwoorden op staccato wijze invoeren en de zoekmachine weet dan precies wat je bedoelt en waar je naar op zoek bent.
Er is echter nog een andere manier: longtail keywords. Dan vraag je je wellicht af: waarom zou ik inspelen op longtail als het ook met shorttail prima lukt. Dat is te simplistisch gedacht. Ken je dat verhaal van die vijver waarin iedereen zit te vissen? Dat is precies wat je doet wanneer je alleen op shorttail inzet. Natuurlijk: er zit voldoende spreekwoordelijke vis in de vijver, maar wat nu als je andere bronnen zou kunnen aanboren?
Speel in op longtail en maak het mogelijk. Er zijn twee zeer goede redenen te noemen waarom je direct zou moeten beginnen met een longtail strategie, mocht je hier nog niet mee bezig zijn.

Speel in op longtail en trek een zeer specifieke doelgroep aan

Hoe langer en specifieker een zoekopdracht is, hoe meer kansen dit je ook biedt om precies de juiste doelgroep te benaderen, mits je longtail op correcte wijze in je teksten verwerkt hebt. Iemand die een longtail zoekopdracht uitvoert (dus een zin of een vraag), is niet op zoek naar een algemeen antwoord, maar naar een zeer specifiek, gedetailleerd antwoord.
Door je meer te focussen op longtail, ga je bezoekers aantrekken die door andere partijen min of meer worden genegeerd. Om je een voorbeeld te geven: iemand is op zoek naar een herenhorloge en jij bent de partij die zulke horloges verkoopt. Natuurlijk ligt het voor de hand om te optimaliseren op de term “herenhorloge”. Veel van je concurrenten zullen dit ook doen. Wanneer iemand zoekt op deze term, barst dus een grote strijd los voor de toppositie.
Maar wat nu wanneer iemand zoekt op een term als: “Ik wil een klassiek, automatisch herenhorloge kopen.” Stel dat jij een merk verkoopt dat dergelijke horloges in de collectie heeft; beschrijf het horloge in je tekst zo veel mogelijk met eigenschappen in longtail vorm en je gaat dit soort klanten aantrekken. De concurrentie op een term als deze zal gering zijn. Toegegeven: er zal ook een lager zoekvolume op de meeste longtail zoekopdrachten zijn, maar wat wil je liever: 1.000 mensen waarvan er 2 doorklikken, of 100 mensen waarvan er 30 doorklikken>?

Longtail past bij opkomende ontwikkelingen

Speel in op longtail om mee te kunnen komen in nieuwe ontwikkelingen. Er zijn twee specifieke, zeer interessante ontwikkelingen op het gebied van seo, waarin longtail perfect past.
Allereerst is er voice search. Voice search zijn gesproken zoekopdrachten die afkomstig zijn van onder andere smartphones, maar ook andere smart devices, zoals slimme speakers. Waar getypte opdrachten vaak bestaan uit een woord of enkele losse worden, wordt er bij gesproken opdrachten vrijwel altijd gebruikgemaakt van volzinnen. Longtail, dus. Verwerk jij longtail zoekopdrachten en vragen in je teksten (en geef je in deze teksten ook de antwoorden op de vragen), dan kun je daarmee perfect inspelen op de opkomst van voice search.
Voice search is nog niet dominant, maar zit er nu wel echt aan te komen. Meer en meer mensen hebben thuis smart devices staan en er komen steeds meer diensten beschikbaar. Diensten die bovendien een uitstekende techniek kennen en de gebruikers van goede antwoorden voorzien. Het is belangrijk dat de zoekmachine jouw longtail keywords en antwoorden oppikt, want vergeet niet: de meeste smart devices kunnen geen tekst laten zien, louter uitspreken. Hier kun je voordeel behalen door te optimaliseren voor longtail.

Semantic search gaat longtail beter begrijpen

Speel ook in op longtail met het ook op semantic search. Met semantic search is Google in staat om woorden met losse context (entiteiten) beter te begrijpen en verbanden te leggen met andere entiteiten. Het gevolg is dat Google teksten op je site veel meer kan lezen als een menselijke gebruiker. Door goed gebruik te maken van longtail, kun je dus zeer veel entiteiten benoemen en de zoekmachine zal meer en meer in staat zijn om dit op waarde te schatten.
Speel je hier goed op in, dan zijn er talloze nieuwe manieren waarop jouw content gepresenteerd kan worden, bijvoorbeeld met featured snippets.

Loop je teksten kritisch na

Je hoeft niet het roer om te gooien. Speel in op longtail in je huidige teksten door deze te herschrijven en longtail keywords en vragen toe te voegen, waarop je bondige, heldere antwoorden formuleert. Iedereen kan deze optimalisatie doorvoeren, dus ga ermee in de slag en ga er snel van profiteren.
 

 
 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online