arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

SEO optimalisatie: zichtbaar worden in de zoekmachine

SEO optimalisatie staat tegenwoordig hoog op de agenda van bedrijven. Meer bezoekers naar de website betekent namelijk een grotere kans op conversie. Een hoge notering in de zoekmachine is daarvoor vereist, want het zorgt ervoor dat het organisch verkeer naar de website toeneemt. Op het moment dat meer bezoekers jouw website weten te vinden, is er evenwel nog steeds veel te doen om het uiteindelijke doel van meer conversies te genereren. Lees meer over onze SEO optimalisatie tips om ook hoog in de zoekmachine te worden gevonden.

SEO optimalisatie van de website

Search Engine Optimalization is gericht op het verbeteren van de online vindbaarheid binnen de niet-betaalde resultaten van de zoekmachine. Door een hogere ranking in Google, wordt je gevonden op zoekwoorden die voor jouw onderneming relevant zijn. Dit zorgt voor meer bezoekers en normaal gesproken een groei in de online conversies, ook wel gevolgd door conversieoptimalisatie. Over het belang van zoekmachines hoeven we het eigenlijk niet te hebben, getuige het gegeven dat ruim 81% van de internetgebruikers bij het zoeken gebruikmaakt van dit mechanisme. Een hogere ranking in de zoekmachine biedt tal van voordelen voor jouw bedrijf.

Welke voordelen hebben we het dan over? Wanneer iemand zoekt naar een bepaald onderwerp, één met een match naar jouw product, dan wil je natuurlijk voor jouw concurrenten worden gevonden. Hoe hoger jij staat, des te sneller iemand geneigd is op jouw website of link te klikken. Een hogere positie betekent niet automatisch dat je een autoriteit bent in jouw niche, maar het wordt door bezoekers toch min of meer zo opgepikt. De voordelen van een hoge positie in de zoekmachine zijn daarmee als volgt:
• Een verbeterde vindbaarheid van de website
• Een hogere naamsbekendheid (bewust en onbewust)
• Meer bezoekers naar de website
• Groei in conversies op de website
• Een hoge kwaliteitsscore van de site
Met name dat laatste voordeel is erg interessant. Een hoge kwaliteitsscore zorgt niet alleen voor een goede positie in de zoekmachine, maar het betekent ook nog eens dat jouw website goed in elkaar zit. De kans is daarmee groot dat bezoekers van jouw website vaker terugkomen.

Is SEO optimalisatie gratis?

Hoewel SEO optimalisatie zich primair richt op de organische bezoeker, is dit geen gratis concept. Het kost namelijk tijd en energie om SEO op jouw website te implementeren. Overigens is het bij het optimaliseren van jouw website ook interessant gebruik te maken van een SEO optimalisatie check. Op het internet zijn diverse tools beschikbaar die je middels scherpe rapportages meer kunnen vertellen over de onderdelen van jouw website die een directe impuls kunnen geven aan de SEO. Deze tools zijn gratis, het implementeren van alle tips kost wel geld. Het is echter een duurzame investering, want een hoge organische ranking in Google is goud waard voor bedrijven. Het gaat doorgaans om een duurzame hoge positie.

Die duurzame hoge positie, in hoeverre verhoudt zich dat tot SEA? SEA is het adverteren in de zoekmachine. Hiervoor moet je als bedrijf daadwerkelijk een budget vrijmaken. Het meten van de resultaten is hierbij wel eenvoudiger, maar iedere bezoeker van jouw website die via een advertentie binnenkomt heeft je al geld gekost. Een advertentiecampagne loopt daarnaast vaak voor een bepaalde tijd; interessant voor resultaten op de korte termijn, maar met SEO optimalisatie bereik je als bedrijf op de lange termijn meer resultaat.

Facetten om rekening mee te houden
Voor bedrijven die niet bekend zijn met SEO, is een SEO optimalisatie training wellicht interessant. In deze training kom je alles te weten over de do’s en don’ts als het gaat om Search Engine Optimalization. SEO is een complex pakket van facetten die ervoor zorgen dat jouw website wel of niet goed scoort in de zoekmachine. Veel bedrijven denken bij SEO enkel aan teksten of linkbuilding, maar er is nog veel meer om in ogenschouw te nemen. Denk maar eens aan:
• De snelheid van de website
• De technologie achter de site
• De mate van informatie
• Het gebruik van zoekwoorden
• Heading in de teksten
Al deze facetten worden meegenomen in een SEO optimalisatie check. Wil je voor jezelf het hoogste bereik genereren, dan is SEO optimalisatie in Google natuurlijk het belangrijkste. Deze zoekmachine wordt verreweg het meeste gebruikt en hiermee bereik je dus de meeste mensen.

Waar staat de zoekmachine optimalisatie voor?

SEO optimalisatie is niet een eenmalige expeditie; je moet doorlopend kijken naar de te optimaliseren onderdelen van jouw website. Aangezien de richtlijnen van Google betreffende de SEO ook doorlopend wijzigen, kunnen diverse onderdelen van de website verouderen en hierdoor minder goed scoren. Voor een bedrijf is het daarom aannemelijk om een vast aantal uren per week of per maand te reserveren voor SEO optimalisatie. Een hoge positie in de zoekmachine voor vandaag biedt geen garanties voor de nabije toekomst. Heb je eenmaal een hoge positie te pakken, dan is optimalisatie nog altijd een vereiste om deze positie vast te houden en zo blijvend meer bezoekers naar de website te trekken.

Kies je ervoor om wekelijks of maandelijks een aantal uren te reserveren voor SEO optimalisatie of wil je middels een SEO optimalisatie training zelf aan de slag? Deel dan je tijd effectief in. De volgende onderdelen spelen een grote rol binnen zoekmachine optimalisatie:
• Content/teksten/infographics
• Quickscan website en zoekwoorden
• Technische optimalisatie en CMS
• Conversieoptimalisatie met logische structuur
• Linkbuilding met relevante partners
Heb je alle bovenstaande facetten op orde, dan is het tijd voor periodieke optimalisatie. Blijf de kwaliteitsscore van je website monitoren en content vernieuwen. Unieke content zorgt voor waarde op jouw website en dat is goed voor bezoekers én de zoekmachine ranking.

SEO optimalisatie is een geheel van onderdelen op en buiten jouw website, welke ervoor zorgen dat meer bezoekers op de website komen, blijven én overgaan op een conversie. Wil je blijvend een hoge ranking in de zoekmachine en duurzaam investeren in de kwaliteit van jouw website? Zet dan in op SEO optimalisatie voor een verbeterde vindbaarheid van jouw website en impuls in het resultaat.

Reactie plaatsen