Als u een mooie website heeft laten maken, wilt u natuurlijk wel dat uw site gevonden wordt. Door in SEO te investeren, zorgt u ervoor dat uw website goed geïndexeerd wordt door Google en andere zoekmachines. Dit levert u een hoge positie op in de voor u relevante zoekresultaten.
Wellicht heeft u al veel tijd, energie en mogelijk veel geld gestoken in SEO en wordt uw website inderdaad goed geïndexeerd. Wilt u dat dit zo blijft? Dan moet u bezig blijven met SEO. Er zijn namelijk enkele belangrijke SEO trends 2018 die u weer mee moet nemen, als u wil dat uw website goed blijft scoren. In dit artikel worden de belangrijkste SEO trends 2018 beschreven.
Voice search
Steeds meer mensen gebruiken digital voice assistants als Siri om bepaalde zoekopdrachten uit te voeren. Onderzoeksbureau ComScore voorspelt zelfs dat 50 procent van de zoekopdrachten in 2020 met de stem gedaan wordt. Dit duurt nog 2 jaar, maar ook in 2018 wordt voice search groter en groter. Dit betekent dat het belangrijk is de content van uw website te optimaliseren voor digital voice assistants als Siri.
Linkbuilding
Linkbuiliding is nu al belangrijk bij SEO en dit zal in 2018 zo blijven. Wat dit jaar wel anders zal zijn, is dat Google kwalitatieve backlinks zwaarder laat wegen in de indexatie van uw website. Dit betekent dat het van groot belang is om kwalitatieve backlinks te verzamelen voor uw site, als u dit nog niet gedaan heeft. U kunt verschillende soorten kwalitatieve backlinks verzamelen. Denk hierbij aan links van persberichten, maar ook van nieuwswebsites, online bedrijvengidsen, goede doelen en andere sponsorwebsites en profielen op social media websites. Sommige backlinks ontstaan natuurlijk, voor andere backlinks moet u wat meer uw best doen. Het is in ieder geval goed om te weten dat de moeite die u steekt in het verzamelen van kwalitatieve backlinks, in 2018 zeker beloond zal worden.
Gebruiksvriendelijkheid
Het is al langer bekend dat Google gebruiksvriendelijke websites beter beoordeelt dan websites die minder gebruiksvriendelijk zijn. Ook in 2018 blijft de usability van een website belangrijk. Uw website moet niet alleen snel zijn, maar ook een overzichtelijk design hebben. Daarnaast zijn kwalitatief hoogwaardige webteksten erg belangrijk.
Ook goed om te weten: Google vindt het belangrijk dat uw website op ieder apparaat gebruiksvriendelijk is. Werkt uw website nog niet optimaal op de smartphone of tablet, dan is dit zeker iets om in 2018 aan te gaan werken.
Mobiel vriendelijke websites
Omdat steeds meer mensen hun mobiele telefoon gebruiken om te internetten, vindt Google het uiterst belangrijk dat uw website mobiel vriendelijk is. Heeft u nog geen mobiele website? Dan is het absoluut een must om hier in 2018 voor te zorgen. Zonder mobiele website heeft u simpelweg veel minder kans op een hoge positie in Google dan met mobiele website.
Lokale zoekopdrachten
Steeds meer mensen sturen lokale zoekopdrachten naar Google, ofwel zoekopdrachten met een bepaald land, een bepaalde stad of een bepaalde regio. U kunt hier slim op inspelen door de locatie van uw bedrijf duidelijk naar voren te laten komen op uw site. Heeft u bijvoorbeeld een kledingwinkel in Arnhem, dan laat u uw vestigingsplaats een aantal keer subtiel vallen op uw website. Is het duidelijk voor Google waar u gevestigd bent, dan profiteert u va het groeiende aantal lokale zoekopdrachten in de zoekmachine.
Ook goed om te weten: lokale zoekopdrachten zijn ook erg belangrijk voor voice search. De meeste mensen die Siri en andere digital voice assistants gebruiken, stellen namelijk een vraag met lokale zoekopdracht. Door uw locatie goed naar voren te laten komen op uw website, worden deze internetgebruikers ook doorgestuurd naar uw website.
Featured snippets
De kans is groot dat u er zelf al meer dan eens mee te maken heeft gekregen: de featured snippets van Google. Als u nu een bepaalde vraag stelt aan de zoekmachine, krijgt u een kader te zien met hoogstwaarschijnlijk exact het antwoord dat u nodig had. Dit is een featured snippet.
Onderzoekt u de featured snippet eens goed, dan ziet u dat het antwoord in dit kader van een doodgewone website komt. Deze website heeft geluk, want met het juiste antwoord op uw vraag staat de site plotseling bovenaan in de zoekresultaten van Google. Door het duidelijke kader van de featured snippet kijkt u waarschijnlijk niet eens naar de andere zoekresultaten.
U kunt ook featured snippets krijgen voor uw website. Dit doet u door een duidelijke vraag te stellen in uw webteksten en deze vraag direct, gedetailleerd en krachtig te beantwoorden. U kunt dit doen in uw standaard webteksten, maar ook op een FAQ pagina. Past u uw content op de juiste manier aan, dan is de kans groot dat Google ook stukjes van uw website gaat gebruiken als featured snippets.
Hoger in Google met Intelligent Online
Wilt u uw website optimaliseren op basis van de SEO trends 2018? Dan staat Intelligent Online voor u klaar. Wij zorgen ervoor dat uw website volledig wordt afgestemd op de laatste SEO trends van dit moment, zodat u ook dit jaar een hoge positie in de zoekresultaten heeft. En omdat u hier zelf niets voor hoeft te doen, kunt u zich ondertussen gewoon focussen op de corebusiness van uw bedrijf.
Heeft u een vraag over een van de SEO trends in dit artikel of wilt u meer weten over de werkwijze van Intelligent Online? Neem dan gerust contact met ons op. Wij beantwoorden uw vragen graag.
Links:
Deze businesses hebben het meeste aan local SEO
Hoe kunt u de ROI zien van uw local SEO?
3 redenen waarom uw local SEO niet werkt
10 SEO tips
Uw website optimaliseren: waar moet u nu écht rekening mee houden?
Tips om uw content te optimaliseren voor SEO en conversie
Hoe schrijft u de beste blog voor SEO?
Tips voor B2B om beter te scoren met SEO