Aan online advertenties wordt ontzettend veel geld verdiend. Soms door de partijen die adverteren, maar in de regel door de zoekmachine, dankzij sea en seo. Google draait duizelingwekkende omzetten op het Google Ads programma. Wellicht ben jij tevreden over je advertenties, maar de kans is ook aanwezig dat je een te lage ROI hebt, of dat het je zelfs geld kost in plaats van dat het onder de streep geld oplevert.
Wat is de reden hiervan? Er kunnen tal van redenen zijn. Als je echter het idee hebt dat jouw advertenties helemaal geoptimaliseerd zijn en dat het aan de kwaliteit hiervan niet kan liggen, dan zijn er wellicht redenen die buiten jouw macht liggen. Zo kan een gebrek aan resultaat te maken hebben met heftige concurrentie. Je bevindt je misschien eenvoudigweg in de verkeerde branche om tegen scherpe tarieven te kunnen scoren met sea.
Wat nu? Is doorgaan geen optie, dan liggen er misschien kansen op het gebied van seo. Ook hier zul je met (heftige) concurrentie te maken kunnen krijgen, maar seo is in de basis wel gratis. In tegenstelling tot sea zit je niet direct aan kosten vast. Wat zijn nu de lucratiefste branches om te switchen van sea naar seo? Wij lichten ze graag voor je uit. Wel moeten wij natuurlijk opmerken dat de switch van sea naar seo geen garantie op succes biedt. Met “lucratief” bedoelen wij in dit artikel dat er kansen liggen om erg veel geld te besparen, omdat sea in de hieronder genoemde branches erg duur is.
-
De advocatuur
Online adverteren kan voor advocatenkantoren ongelofelijk duur zijn. Je vraagt je wellicht af waarom. Google baseert de tarieven die gelden voor bereik of kliks natuurlijk op iets. Als uitgangspunt pakt Google de gemiddelde waarde van klanten die uit advertenties voortkomen. Een advocaat heeft al snel een uurtarief van dik meer dan 100 euro. Wie voor langere tijd een advocaat nodig heeft, kan een rekening van duizenden euro’s gepresenteerd krijgen. Met andere woorden: wanneer je als advocaat dus via sea een klant binnenhaalt, kun je hier enorm op verdienen. Dit geldt al helemaal voor letselschadeadvocaten. Zij kunnen enorme bedragen voor cliënten uit het vuur slepen en daar zelf ook fantastisch aan verdienen. Logisch dus dat de zoekmachine een fors bedrag rekent voor een klik of conversie.
- Slotenmakers
Waarschijnlijk een branche die je hier niet had verwacht. Toch behoort deze tot de lucratiefste branches om te switchen van sea naar seo. Hoe en waarom dat leggen wij later in dit artikel uit. De hoge tarieven die slotenmakers soms moeten betalen, heeft te maken met vraag en aanbod. Wie een slotenmaker nodig heeft, heeft hier vaak met spoed behoefte aan. Dat drijft de prijs op. Slotenmakers kunnen forse spoedtarieven vragen en Google weet dit natuurlijk. Daarom kan Google ook forse prijzen hanteren voor advertenties. Temeer omdat de concurrentie groot is.
-
Energiemaatschappijen
Een nieuwe klant is een energiemaatschappij een hoop waard. De klant tekent immers een contract voor minimaal een jaar. Wanneer Google een energiemaatschappij een nieuwe klant bezorgt, tja, dan wil het bedrijf wel even afrekenen, in de wetenschap dat de advertentie het energiebedrijf iets zeer waardevols heeft geleverd. Vaste contracten en zekerheid zijn altijd een hoop geld waard.
-
Telecomproviders
Voor telecomproviders geldt hetzelfde als voor energiemaatschappijen. Een nieuwe klant sluit een contract af van een jaar of zelfs wel twee jaar en koopt of leaset in de meeste gevallen hier een nieuwe telefoon bij. Zo loopt het bedrag aardig op en dat is voor Google een rechtvaardiging om flinke bedragen te vragen voor vertoningen, kliks of conversies (afhankelijk van de gekozen advertentie en strategie).
-
Kredietverstrekkers
Bij de vorige voorbeelden ging het in veel gevallen al om langdurige contracten en forse bedragen. Kredietverstrekkers zijn wat dat betreft de overtreffende trap. Een nieuwe klant die een lening afsluit, zorgt ervoor dat een kredietverstrekker jarenlang kan profiteren van een mooie rente. Een klant levert een kredietverstrekker dus al gauw enkele honderden tot wel enkele duizenden euro’s op. Met die wetenschap is het logisch dat Google je in deze branche niet laat adverteren tegen een vriendenprijsje.
Waarom liggen er kansen om te focussen op seo?
Dit zijn dus de vijf lucratiefste branches om seo te verkiezen boven sea. Nogmaals: dit geldt natuurlijk alleen wanneer er met sea niet het juiste resultaat wordt geboekt. Presteren de advertenties uitstekend en haal je hier klanten op binnen, dan moet je natuurlijk zeker zo doorgaan. Ben je in een van deze branches maandelijks echter forse bedragen aan het uitgeven aan online campagnes, maar krijg je hier weinig tot niets voor terug? Dan is het eigenlijk al een hele vooruitgang om van het verlies dat je maakt op je advertenties verlost te zijn.
Een belangrijke reden waarom dit de lucratiefste branches zijn voor een switch van sea naar seo, is omdat er in deze branches nog lang niet altijd goed gebruik wordt gemaakt van seo. Daarom kunnen er in deze branches kansen liggen. In de branches van energiemaatschappijen en telecombedrijven, hebben wij het dan natuurlijk niet over een Nuon of een KPN: die hebben hun zaken uiteraard ook op het gebeid van seo dik voor elkaar. Als jij echter bijvoorbeeld als reseller in deze branche bezig bent, dan kan het wel zo zijn dat je hier een belangrijke stap kunt maken met goede seo.
Investeer een deel van je besparing in een goede seo specialist
Het kan een zeer goed idee zijn om een deel van de besparing die je realiseert door met sea te stoppen, te investeren in een goede, bewezen seo specialist. Investeren in seo is duurzaam: de juiste specialist kan jou op de kaart zetten en kan er met regelmatig onderhoud bovendien voor zorgen dat je altijd blijft inspelen op de laatste ontwikkelingen en op die manier altijd kunt profiteren van een goede ranking.