arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Een SEO check om jouw website te optimaliseren

Middels een SEO check verwerf je inhoudelijke informatie over de kwaliteit van jouw website. Het is een nuttige manier om erachter te komen hoe een website in elkaar steekt, vanuit een neutraal standpunt. Het is namelijk best mogelijk dat jouw website er van de buitenkant mooi uitziet, maar dat de kwaliteit te wensen overlaat. Dat zie je in dat geval terug in de kwaliteitsscore van de website en de vindbaarheid in de zoekmachine. Wil je stappen zetten in het verbeteren van je naamsbekendheid en meer bezoekers op jouw website verwelkomen? Dan is een SEO check online de beste manier om direct aan de slag te gaan.

SEO check voor optimalisatie

Search Engine Optimalization wordt vaak gezien als een ‘gratis’ manier om meer bezoekers naar je website te krijgen. Deels klopt dat, want een organische bezoeker gaat, in tegenstelling tot SEA, niet direct ten koste van een advertentiebudget. Desalniettemin kost een organische bezoeker ook een bepaalde investering, zoals in de snelheid of techniek van de website, dan wel in de geschreven informatie die hierop te vinden is. Het is niet exact te duiden hoeveel een nieuwe bezoeker je heeft gekost, maar het is wel verstandig budget vrij te maken voor de optimalisatie van jouw website. Om erachter te komen waar je moet beginnen, is een SEO check voor Google erg interessant. Dit levert je essentiële informatie op over de elementen van jouw website die nog geoptimaliseerd kunnen worden. Een SEO check gratis uitvoeren? Ook dat is mogelijk.

SEO check gratis

Ben je zelf ervaren in de marketing? Dan kent SEO voor jou in principe geen geheimen. Je kunt daarom zelf al een gratis SEO check uitvoeren. Bekijk de content op de website inhoudelijk, let op de diverse URL’s, staan er interne links op de website en hoe zit het met de opbouw van het menu? Het zijn stuk voor stuk ‘logische’ elementen die je voor jezelf al kunt checken.

Content
Frequente bezoekers van je website zijn doorlopend op zoek naar nieuwe elementen of verrassende informatie. Het zorgt ervoor dat ze blijven terugkomen en dat is wat jij natuurlijk graag ziet gebeuren. Om dit voor elkaar te krijgen dien je niet alleen over frisse en unieke content te beschikken, maar ook over kwalitatief hoogstaande content. Dat wil zeggen dat je binnen de content rekening hebt gehouden met zoekwoorden, heading en informatievoorziening. Binnen een SEO check wordt hier eveneens aandacht aan besteedt. Hoe zorg je voor een hoge kwaliteitsscore?

• Gebruik heading (H1, H2 en H3)
• Voeg afbeeldingen toe (inclusief scherpe beschrijvingen)
• Maak gebruik van opsommingen om het beeld te breken
• Kies voor gerichte zoekwoorden met een hoog zoekvolume

Vernieuwende content is cruciaal om jouw website op de korte én lange termijn een hoge score te geven in de zoekmachines. Hiermee wordt jouw website goed gevonden en daarmee groeit de kans op conversies; het doel van jouw website.

URL’s
De URL’s van jouw website zijn ook van belang. Binnen een CMS kan je doorgaans zelf vormgeven aan de URL’s. Dit is vaak de titel van de content of de titel van de pagina. Hoe scherper je deze URL’s vormgeeft, des te beter worden ze gevonden in en door de zoekmachine. Dit resulteert op zijn beurt weer in een betere kwaliteitsscore van de website in zijn geheel en een verbeterde vindbaarheid.

Interne links
Bij een SEO check zijn interne links altijd een vast onderdeel. Dit zijn subtiele interne links die de bezoeker kunnen doorverwijzen naar een andere pagina op de website. Dat is erg belangrijk, want je wilt middels een logische structuur de bezoeker overhalen tot een conversie. Interne links kunnen hierbij helpen, want het zorgt ervoor dat de bezoeker doorklikt naar een nieuwe pagina en dat houdt het ‘bounce-percentage’ op de website laag. Hoe langer een bezoeker op jouw website blijft, des te hoger is de kans op een conversie. Zorg daarom voor interne links en een koppeling naar nieuwe pagina’s op jouw website.

Menu
Het menu van een website is het laatste onderdeel van de SEO check die je zelf kunt uitvoeren. Beschikt jouw website over een menu en hoe zit deze in elkaar? Het menu is niet alleen belangrijk om bezoekers ‘de weg te wijzen’, maar ook voor de zoekmachines. Het laat namelijk de belangrijkste onderwerpen van jouw website zien en vervolgens de kleine subgroepen die ook bezocht kunnen worden. Een logische structuur in het menu zorgt andermaal voor een betere SEO-score.

SEO check online gratis

Heb je jouw website uitvoerig bekeken en diverse aanpassingen gedaan op bovenstaande punten, maar heeft dit nog niet het gewenste resultaat? Op het internet bestaan diverse gratis tools die je helpen om SEO efficiënter in te zetten. Deze tools geven je SEO optimalisatie tips om jouw website instant te optimaliseren voor meer bezoekers, een verbeterde gebruisvriendelijkheid en een grotere kans op conversies. Hoewel de tools zelf gratis zijn, bieden deze je over het algemeen wel alle informatie die je nodig hebt. We gaan enkele SEO check gratis tools met je doornemen.

Seositecheckup
Eén van de tools waar wij zelf in het verleden veel gebruik van hebben gemaakt is seositecheckup. Deze tool is erg gebruiksvriendelijk en laagdrempelig. Zelfs voor de meest basic websites is deze tool te gebruiken. Het enige dat je hoeft te doen is de URL van jouw website in te voeren en binnen enkele minuten rolt jouw SEO quickscan binnen. Enkele elementen die worden bekeken zijn:

• De domeinscore van de URL
• Passed/Failed Checks en waarschuwingen
• Meta titels (H1, H2, H3 en beschrijvingen)
• Gebruik van zoekwoorden
• De snelheid/gebruiksvriendelijkheid
• Beveiliging van de website

Deze laagdrempelige tool geeft naast een beschrijving van de algemene bevindingen ook direct aan hoe je jouw kwaliteitsscore kunt verbeteren. Hierbij worden relevante verbeterpunten aangedragen, welke je doorgaans zelf al kunt doorvoeren. Je hebt voor deze SEO check tool geen account nodig en kunt op basis van je URL direct zien hoe jouw website ervoor staat.

WooRank
Een soortgelijke tool is WooRank. Deze SEO check online tool is iets uitgebreider en moderner. Je krijgt andermaal de kwaliteitsscore van je website te zien en in het vervolg wordt je rapportage op diverse elementen gebaseerd. Er wordt gekeken naar de content, de mobiele prestaties, gebruiksvriendelijkheid, technologie en crawlfouten. De volledige rapportage kan je eveneens downloaden, om zodoende verbeterpunten over langere periode te kunnen doorvoeren. Vaak gaat het bij SEO namelijk om uitgebreide verbeterpunten in de techniek, welke enige tijd verlangen. WooRank is hierin een uitstekend middel, want deze elementen krijg je klip-en-klaar aangeleverd.

SEOquake
Voor gebruikers van Chrome bestaat de plug-in SEOquake. Dit is een ideale functie om vast in de taakbalk van Chrome te plaatsen. Het geeft je onder meer alle uitgebreide informatie over de kwaliteitsscore van de website, maar kent nog diverse andere functies. Zo kan je losse pagina’s op jouw website in de plug-in gooien en kijken op welke positie de pagina wordt gevonden, op basis van de gewenste zoekwoordencombinatie. Daarbij krijg je eveneens adviezen over hoe je de pagina kunt verbeteren om een impuls te geven aan de vindbaarheid hiervan.

Pingdom
Pingdom is andermaal een SEO check tool waarmee je de kracht van de website kunt testen. Middels een SEO quickscan ontvang je relevante informatie over de kwaliteit van de website. Pingdom draait overigens met name om de laadsnelheid van de website, hetgeen een belangrijk element is van de gebruiksvriendelijkheid. Onderdelen die hierop betrekking hebben zijn onder meer:

• De laadtijd van de pagina
• De snelheid van content en afbeeldingen inladen
• De grootte van de pagina; afbeeldingen of content die de snelheid beïnvloeden

In een te downloaden bestand vind je alle relevante informatie om bovenstaande elementen en andere onderdelen van jouw website onmiddellijk te optimaliseren.

Waar zelf aan denken?

Genoeg SEO check tools om direct aan de slag te kunnen! Waar kun je zelf al aan denken om jouw online prestaties te verbeteren? Denk om de Heading, zoekwoordengebruik, frisse en unieke content, een logische structuur van de website en interne links. Het zijn essentiële onderdelen van SEO, welke door de zoekmachine worden beoordeeld. Test daarbij de snelheid van je website. Een langzame website is doorgaans een indicatie dat afbeeldingen of filmpjes ‘te zwaar’ zijn voor de website. De grootte van deze elementen kan je over het algemeen gewoon aanpassen, waardoor de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van de website een impuls krijgen. Voer daarnaast je SEO check online uit en krijg een overzicht van de website elementen die nog verbeteringen kunnen gebruiken.

Reactie plaatsen