arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

SEO analyses: dit moet je maandelijks minimaal doen

Wie succesvol aan zoekmachineoptimalisatie wil doen, is niet in een keer klaar maar maakt bijvoorbeeld maandelijkse seo analyses. Het zorgen voor de juiste basis verschaft je een goede uitgangspositie, maar dit is slechts het begin. Wie echt goed werk wil maken van zoekmachineoptimalisatie, zal moeten investeren in het onderhoud en de doorlopende optimalisatie van de website. Dat klinkt misschien als een hoop werk, maar uiteindelijk valt dat best wel mee. Het is veel beter te doen om bijvoorbeeld een maandelijkse seo analyse van je site te maken, dan er jaren niet naar om te kijken en vervolgens een enorme update te moeten doen.

Het is zeker verstandig om maandelijks een momentje te plannen waarop je werk maakt van het onderhouden van je seo. Maar hoe doe je dat precies? Dit zijn de dingen die je kunt doen.

Update je systemen

Voor goede seo is het van belang dat je jouw systemen up to date houdt. Wanneer je site draait op een CMS, zoals WordPress of Joomla, is het van belang dat je jouw website laat draaien op de laatste, geverifieerde versie. CMS-systemen worden niet voor niets regelmatig geüpdatet: ze worden dan voorzien van de laatste technieken, bugfixes, maar ook nieuwe seo-updates.

Vergeet niet ook eventuele plug-ins van een update te voorzien, indien deze gereedstaan. Voor plug-ins geldt grotendeels hetzelfde als voor je CMS: een nieuwe versie brengt altijd verbeteringen met zich mee. Bovendien is een nieuwe versie van een plug-in vaak weer compatible met de actuele versie van het CMS.

Zorg voor nieuwe content

Een website die actief wordt bijgehouden en regelmatig wordt aangevuld met goede, relevante content, maakt veel meer kans op een goede ranking dan een site waarop niets gebeurt. Je maandelijkse seo analyse is ook een goed moment om even na te denken over je content. Kun je nieuwe landingspagina’s of blogs publiceren (of misschien wel video’s)? Je kunt dit moment gebruiken om content te publiceren, maar je zou ook na kunnen denken over een content kalender voor de komende tijd.

Voer een seo check uit

Er zijn diverse partijen die een seo check voor je uit kunnen voeren. Ook kun je zelf een abonnement nemen bij een van de vele sites die deze checks aanbieden. Inderdaad: voor beide opties zul je moeten betalen. Het is echter geen weggegooid geld, want je kunt diepgaande analyses van je seo ontvangen en zo waardevolle informatie verkrijgen die je helpt om de optimalisatie van je website op niveau te houden.

Seo check

Lees en spijker je kennis bij

Maandelijks op een vast moment werken aan je seo betekent niet dat je telkens aan je site aan het knutselen bent. Kennis is macht. Het seo-landschap verandert in een rap tempo. Door jezelf de tijd te gunnen om bij te lezen, houd je je kennis up to date. Dat zal je helpen om je optimalisatie goed uit te blijven voeren.

Corrigeer fouten en verwijder dode links

In je streven naar de best mogelijke seo, ben je soms misschien ook afhankelijk van anderen. Misschien heb jij in je teksten wel relevante links geplaatst. Maar wat garandeert je dat die links een maand later nog werken? Controleer met regelmaat op dode links en verwijder of update deze. Dat geldt natuurlijk ook voor je eigen URL’s. Maak bijvoorbeeld gebruik van Google Search Console om eenvoudig te zien of al je pagina’s nog goed geïndexeerd zijn en of er ergens fouten gevonden zijn.

Werk aan je linkbuilding

Linkbuilding is bijzonder waardevol voor je seo. Het kost echter wel tijd en toewijding om hier iets van te maken. Maandelijkse seo analyses helpen je op de status van je linkbuilding in kaart te brengen. Neem de tijd om te kijken of er mogelijkheden zijn tot het genereren van nieuwe, kwalitatieve links, bijvoorbeeld door het plaatsen van een gastblog op een relevante website.

Wat doet de concurrentie?

Concurrentie

Jij bent natuurlijk niet de enige die intensief bezig is met seo. Je concurrenten staan ook niet stil. Als onderdeel van je maandelijkse seo analyses neem je natuurlijk ook je rivalen even onder de loep. Hebben zij nog nieuwe dingen gedaan? Stuit je op spannende verbeteringen die jou kunnen inspireren om ook jouw site nog beter te maken?

In de eerdergenoemde seo checkers kun je vaak naast je eigen site ook sites van de concurrentie onder de loep nemen en zelfs jouw website op cruciale punten vergelijken met die van je rivalen.

Loopt je social media nog?

Social Media

Actief zijn op social media kan een waardevolle bijdrage leveren aan je seo. Natuurlijk beperk je jouw activiteit niet tot eens per maand, tijdens je maandelijkse seo analyses. Dit is echter wel een moment om er wat dieper in te duiken. Bekijk de statistieken en kijk of je strategie nog werkt. Lees ook bij over nieuwe ontwikkelingen die je kunnen helpen jouw social aanwezigheid verder te vergroten.

Reactie plaatsen