Heb je wel eens gehoord van de Google FRED update? Wellicht niet, en dat is niet zo gek. Maar de gevolgen heb je wellicht wel al ondervonden. Hetzij in positieve, hetzij in negatieve zin. Google sleutelt doorlopend aan het algoritme. Er wordt gezegd dat de zoekmachine per jaar zo’n 500 tot 600 wijzigingen doorvoer. Het merendeel daarvan betreft zeer kleine wijzigingen. Dat kan ook niet anders, want als het allemaal grote wijzigingen waren, kwam er nooit stabiliteit in de ranking.
Eens in de zoveel tijd komt Google echter met een groter pakket aan maatregelen. Het meest recente pakket is genaamd “FRED”. Die naam is ontstaan uit een conversatie op Twitter en die mag je best weer vergeten. Het is echter wel belangrij kom te weten wat deze Google FRED-update, die eind 2017 al werd uitgerold, inhoudt en wat je wel en niet moet doen.
Alles draait nu echt om relevantie
Met elke update die het bedrijf doet, wil Google de ervaring van gebruikers verbeteren. Dit betekent dat tweaks in het algoritme worden gemaakt om de zoekresultaten (in elk geval in de ogen van Google) beter, relevanter en eerlijker te maken. Google’s FRED-update schudde voor het eerst sinds lange tijd de kaarten écht weer opnieuw. Er zijn maar weinig mensen die een boost in traffic hebben gemerkt nadat het nieuwe algoritme was uitgerold; mensen die de vindbaarheid van hun site zagen kelderen, waren er echter in overvloed.
Dit heeft alles te maken met het feit dat Google met deze update echt korte metten wilde maken met misleidende seo-trucjes. Dat heeft voor een groot gedeelte geholpen. De zoekresultaten zijn er “schoner” door geworden en veel website zijn ten goede veranderd. Er zijn echter nog ontelbare mensen die helemaal niets hebben meegekregen van deze wijziging in het algoritme, of die wellicht denken dat het allemaal wel mee zal vallen.
Google heef hard uitgesproken dat de zoekresultaten nu echt gaan draaien om relevantie. Wie hierin de boot mist, loopt het risico ver terug te vallen in de ranking. Maar wat is die relevantie nu precies? Het draait allemaal om waarde voor de bezoeker: een goede, eerlijke ervaring.
Wat wordt er allemaal door FRED afgestraft?
Door insiders wordt het FRED-algoritme gekscherend ook wel “ome FRED” genoemd. Dit omdat “hij” lekker streng op kan treden. Over het web circuleren nog heel wat “seo tips” die inmiddels niet alleen behoorlijk achterhaald, maar ook simpelweg schadelijk zijn. Je doet er je seo geen goed (meer) mee. Sterker nog: word je op het toepassen van “black hat seo” (zoals ongeoorloofde seo trucs genoemd worden) betrapt, dan kun je klederen met je site. En niet zo’n beetje ook.
Cloaking
Cloaking is het bewust presenteren van twee verschillende sites aan de zoekmachine en aan de bezoeker. Zo krijgt de zoekmachine bijvoorbeeld een voorbeeldige site te zien, terwijl de bezoeker getrakteerd wordt op een vervelende site die bol staat van de trucjes en helemaal vol is geplakt met reclame. Dat is dus niet te bedoeling. Cloaking, zelfs in de kleinste vorm, wordt door Google gezien als bewuste manipulatie. Je bent bezoekers aan het misleiden en dat is naar maatstaven van Google de grootste zonde die er is.
Bewust elementen onzichtbaar maken
Het is een trucje dat zo oud is als seo zelf: bewust content op de website onzichtbaar maken. Het wordt nog steeds veel toegepast: witte tekst op een witte achtergrond, bijvoorbeeld. Het is een ongeoorloofde manier om lekker veel keywords in een tekst te rammen. Niet doen, dus: als een tekst relevant en organisch is, zijn er geen trucjes nodig om de zoekmachine te paaien.
Overal reclame
Een gewaagde stap voor een bedrijf dat een enorm deel van zijn inkomsten haalt uit reclame: veel reclame op je website, kan leiden tot een penalty. Wie zijn/haar site, vooral boven de vouw, volhangt met allerlei banners, denk wellicht een centje extra te verdienen, maar zal zich gauw bedenken wanneer de bezoekersaantallen instorten.
Backlinks, backlinks, backlinks
Nee, backlinks zijn nog steeds cruciaal voor je seo. Net als de inhoud van je pagina draait ook hier echter alles om kwaliteit. De tijd dat je kon zorgen voor honderden backlinks en daarmee automatisch een hogere rank kreeg, is absoluut voorbij. Wees dus voorzichtig met linkbuilding. Kwalitatieve links dragen bij aan je seo. Kwalitatief wil zeggen: afkomstig van een goede bron en met een hoge relevantie.
Affiliate links bevinden zich ook in de gevarenzone
In het kader van relevantie: ook met affiliate links moet je oppassen. Natuurlijk is dit nog steeds geoorloofd, maar Google kijkt ook hier naar relevantie. Wat is de waarde van een affiliate link en hoe verhoudt deze zich tot het onderwerp van jouw website?
Maar wat moet je dan wel doen om niet door FRED gestraft te worden?
Het simpele antwoord om aan een Google FRED-penalty te ontkomen? “Gewoon” je site helemaal voor de bezoeker inrichten. Stop met het pleasen van de zoekmachine. Google is inmiddels dermate slim geworden dat de zoekmachine heel goed kan bepalen waar je website over gaat en wat belangrijk is. Je hoeft dit niet meer zo te pushen als vroeger. Sterker nog: dat brengt eerder schade toe dan dat het goed doet.
Betekent dit dat je helemaal niet meer moet optimaliseren? Natuurlijk wel: de basis van seo blijft gewoon in stand. Dus het is nog steeds verstandig om keyword onderzoek te doen, de juiste koppen te hanteren, et cetera. Nog niet zo lang geleden was het uitgangspunt: maak werk van je seo om hoog in de zoekmachine te komen. Dat uitgangspunt is niet helemaal verdwenen, maar wel veranderd: richt je in de eerste plaats op een goede site voor je bezoeker. Want een site die goed is voor je bezoeker, maakt veel meer kans om goed te scoren in de zoekmachine. Je zult merken dat je hiervoor geen trucjes meer nodig hebt.