arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Hoe belangrijk is content marketing voor je seo strategie?

Content marketing is een populaire vorm van marketing. Steeds meer bedrijven ontdekken waarom de slogan “content is king” geen loze kreet is. Echter: waar doe je content marketing precies voor? Uiteraard om meer klanten aan te trekken en meer omzet en een hogere winst te genereren. Alleen: moet je content marketing als een los iets zien, naast andere vormen van marketing, of kan het onderdeel uitmaken van je seo strategie? Want een vraag die velen hebben, is: hoe belangrijk is content marketing voor je seo strategie.

Content marketing en seo strategie

Content marketing en seo strategie: absoluut met elkaar verbonden

Vraag experts naar de samenhang tussen content marketing en een seo strategie en je zult wellicht verschillende antwoorden horen. Het is goed om te weten dat er geen absolute waarheid is. Voor de een past content marketing naadloos in een seo strategie en voor de ander zijn dit twee losse zaken die naast elkaar bestaan.

Als je het ons vraagt, zeggen we: content marketing en je seo strategie zijn wel degelijk met elkaar verbonden. Sterker nog: content marketing als onderdeel van een seo strategie is een zeer logische keuze. In dit artikel zullen wij uitleggen waarom wij deze mening zijn toegedaan en wat precies de invloed is van content marketing op je seo strategie (en hoe je hier voordeel uit kunt halen).

Een seo strategie kan uit zeer veel onderdelen bestaan

Wat is een seo strategie precies? Ook daar zul je verschillende antwoorden op kunnen krijgen. Voor de een is dit niets meer dan dagelijks Google Analytics checken om te zien of alle metrics nog kloppen. Voor de ander betekent dat met grote regelmaat technische elementen van de website optimaliseren en voor weer een ander is het uitvoeren van een seo strategie letterlijk een fulltime baan.

Dit heeft alles te maken met het feit dat een seo strategie uit zeer veel onderdelen kan bestaan. Denk aan zaken als:

  • Technische optimalisatie
  • Seo copywriting
  • Link building
  • Reviews verzamelen
  • Gastblogs verzorgen
  • A/B testen

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van zaken die je in de meeste strategieën tegenkomt. Content marketing heeft hierin absoluut een plek, want content marketing is veelal een combinatie van seo copywriting, link building en gastbloggen.

Seo strategieAfbeeldingsresultaat voor seo strategie

 

Content marketing kan je autoriteit versterken

Content marketing kan je autoriteit versterken. Het is een relatief (of soms zelfs zeer) goedkope vorm van marketing. Alles wat je in de basis nodig hebt, is tijd. Je hebt immers al een platform om met content marketing aan de slag te gaan: je eigen platform.

Natuurlijk is de kracht van content marketing dat jouw content op andere plekken terecht komt. De droom van elke content marketeer is om viral te gaan (om de juiste redenen, uiteraard). Je kunt echter klein beginnen en zelfs dan kunnen er mooie dingen ontstaan.

Hoewel het einddoel van content marketing natuurlijk is om meer sales en omzet te genereren, is het niet erg als dat niet direct lukt. Sowieso zeggen wij altijd: wees geduldig met content marketing. Nu beginnen, betekent niet automatisch dat je volgende week profiteert. Of volgende maand. Het kan een tijdje duren voordat de effecten zichtbaar zijn.

Hierin schuilt direct ook een risico: veel partijen beginnen vol enthousiasme aan content marketing om niet veel laten alweer gedesillusioneerd te stoppen. Het loont de moeite niet; er wordt veel tijd geïnvesteerd, maar het levert nauwelijks extra bezoekers op, laat staan extra klanten. Haak niet af: de aanhouder wint.

Je kunt beginnen met content te produceren op je eigen platform; je eigen website. Dit is een uitstekende manier om je expertise te tonen. Een van de redenen waarom mensen vaak zeggen “content is king”, is omdat content vanzelf voor je kan gaan werken. Schrijf jij bijvoorbeeld goede blogs voor jouw doelgroep, dan kan het zomaar zijn dat jouw doelgroep deze blogs gaat verspreiden op hun eigen (social media) kanalen. Vanaf dat moment maak je kennis met de kracht van content marketing: content heeft de potentie om zich als een olievlek te verspreiden en zo steeds meer mensen te bereiken.

Je kunt zelf ook eenvoudig meehelpen aan die verspreiding. Naast je website, heb je waarschijnlijk nog meer eigen kanalen, zoals je social media. Hierop kun je jouw geproduceerde content distribueren om je bereik te vergroten. Hiermee zet je een eerste stap naar het volgende niveau en een belangrijke stap richting het ware potentieel van content marketing.

Je gaat groeien zodra je content zich gaat verspreiden

Blijf je content marketing structureel goed toepassen, dan kunnen er mooie dingen gebeuren. Wanneer externe kanalen jouw content over gaan nemen, gaat dit een zeer positieve invloed hebben op je seo.

Andere partijen die jouw content interessant vinden, plaatsen deze wellicht door op hun eigen website en social media kanalen. Zeker wanneer het partijen met een grote online autoriteit betreft, die ook nog eens relevant zijn, kan dit zorgen voor veel extra autoriteit voor jou en een boost voor je seo.

Nu begrijp je waarschijnlijk al: content marketing is dus een vorm van linkbuilding. De kracht hiervan mag niet onderschat worden.

Wanneer je content marketing begint te werken en je content over het web verspreid wordt, groeit je reputatie natuurlijk. Zowel qua seo als qua daadwerkelijke reputatie en naamsbekendheid van je bedrijf of onderneming. Nu kan er iets interessants gaan gebeuren.

King of the content

Eens te meer: content is king, maar jij kunt ook echt uitgroeien tot king of content. Wanneer jij je hebt bewezen als capabele content marketeer, kan het zomaar zijn dat je niet langer hoeft te proberen om je content elders gepubliceerd te krijgen; partijen kunnen jou gaan vragen.

Content marketing heeft namelijk twee kanten. Voor jou is het een uitstekende kans om te werken aan je bekendheid, reputatie en seo, maar voor een andere partij is het een uitgelezen kans om kennis en kwaliteit in huis te halen.

Content marketing is dus ook een kwestie van vraag en aanbod. Stel: jij bent een content marketeer en bent gespecialiseerd in het verzorgen van reiscontent. Je publiceert blogs over de mooiste locaties over heel de wereld. Jouw content kan bijzonder interessant zijn voor een reisbureau of -organisatie met accommodaties of reizen naar plekken waar jij over schrijft. Zij hebben zelf misschien niet de kennis in huis om hier content over te maken, dus kan jouw content voor hen een prachtige aanvulling zijn. Dit is een win/win situatie en kan er zelfs toe leiden dat jij unieke content gaat maken voor derden. In die content wordt echter altijd weer gelinkt naar jouw eigen platform zodat de reputatie van jouw site blijft groeien.

Klinkt content marketing als iets voor jouw seo strategie?

Om de redenen die we zojuist besproken hebben, beschouwen wij content marketing dus absoluut als een onderdeel van je seo strategie. Wil jij ook met content marketing aan de slag? Houd dan rekening met de onderstaande punten.

Definieer je expertisegebied

Waar kun je over publiceren? Waar ligt jouw expertise. Blijf dicht bij jezelf en laat je niet verleiden tot onderwerpen waar je geen verstand van hebt, ook al zijn deze nog zo populair. Kwaliteit en authenticiteit moeten voorop staan.

Kies de juiste vorm

Bij content marketing denk je wellicht direct aan bloggen; aan geschreven artikelen, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Er zijn diverse manieren waarop je content kunt maken. Bloggen is daar inderdaad een van, maar je kunt ook denken aan vloggen, livestreamen of het opnemen van een podcast.

De juiste strategische keuzes

Wat zijn je doelstellingen met je content? Wie wil je bereiken, met welke intentie en waar kun je dit het beste doen? Geef antwoord op deze vragen. Dit helpt je bij het bepalen van en vasthouden aan de juiste strategie. Wat je ook doet: content marketing doe je nooit zonder plan, want dan gaat het niet werken.

Maak een content kalender

We schreven eerder al: heel veel partijen beginnen vol enthousiasme met content marketing, maar stoppen omdat de resultaten tegenvallen, of – en dat is misschien nog erger – omdat de inspiratie op is en het gevoel heerst dat er geen content meer is om te maken.

Om dit scenario te voorkomen, is het aan te raden om te investeren in een contentagenda en contentkalender. Werk topics uit die je zou kunnen behandelen. Dit kun je doen door een mindmap te maken. Verzin hoofdonderwerpen en bedenk daar telkens meer en meer sub onderwerpen bij. Giet dit in een kalender. Zo weet je zeker dat je bijvoorbeeld elke week iets nieuws te maken hebt. Je hoeft echt niet voor een heel jaar exact te weten wat je wanneer gaat doen, maar een goede kalender geeft je absoluut houvast en zorgt ervoor dat je door blijft gaan.

Kun je misschien samenwerken met andere partijen?

Hoe meer kwalitatieve partijen je hebt voor een samenwerking, hoe beter. Kun je vanaf het begin jouw content kwijt op andere platforms, dan is dit een prachtige bonus en perfect voor je seo. Wees niet bang om interessante partijen te benaderen. Mogelijk is er een samenwerking mogelijk waarbij content over en weer kan worden uitgewisseld.

Wees slim en recycle

We hebben het net gehad over het belang van een contentkalender. Zo zorg je op vaste basis voor nieuwe, unieke content. Heb je jouw content eenmaal gepubliceerd, dan is het echt niet einde verhaal. Pak je content marketing goed aan, dan zullen je bezoekersaantal en het aantal volgers op eventuele social kanalen flink kunnen groeien.

Met andere woorden: er is verse aanwas en dat maakt het mogelijk om content te recyclen. Ben je een half jaar verder, breng dan gerust nog eens een ouder stuk content dat nog steeds relevant is onder de aandacht. Je zult zien dat lang niet iedereen deze content al heeft gezien.

Zorg voor een diverse seo strategie

De beste seo strategie is er een waarbij je niet wedt op één paard. Wat ons betreft, moet je content marketing dan ook absoluut onderdeel maken van je seo strategie. Beschikt je zelf niet over de kennis of de middelen om goede content te maken, schroom dan niet om een professional in te schakelen. Een goede content marketeer kost geld, maar kan je helpen om je bereik te vergroten en daarmee ook je omzet en winst te verhogen.

Het maken van goede content is in meerdere opzichten waardevol voor je seo. Zelfs wanneer het zich niet zo verspreid zoals je misschien had gehoopt. Elk stuk unieke content met een uniek, relevant onderwerp, belandt op het web en kan worden geïndexeerd door Google.

Wat dit betekent? Dat je na verloop van tijd op steeds meer onderwerpen vindbaar bent. Content marketing betekent niet automatisch dat je seo vooruit gaat of dat je meer bezoeker gaat trekken, maar de kans dat dit gebeurt is wel levensgroot.

Wij moedigen dan ook iedereen aan om serieus werk te maken van content marketing. Hetzij zelf, hetzij met behulp van een expert. Je gaat namelijk ook waardevolle inzichten krijgen. Content marketing levert je een schat van data op. Deze data kun je gebruiken om te leren en te optimaliseren.

 

Reactie plaatsen