Een optimaal seo resultaat voor mobiel is niet langer een luxe of een mooie extra: het is een keiharde vereiste. Vrij recent stonden wij namelijk voor een belangrijk keerpunt in de nog relatief jonge geschiedenis van het internet: de mobiele telefoon heeft de computer ingehaald als het gaat om internetgebruik.
Hoewel het nog niet in elke sector zo is, wordt het merendeel van de websites inmiddels vaker met een mobiel apparaat dan met een traditionele laptop of desktop bezocht. Wie nu nog beweert dat een mobiele website bijzaak is, mist echt de boot. Daarom wil je waarschijnlijk weten hoe je een optimaal seo resultaat voor mobiel behaalt. De tips in de artikel gaan je zeker helpen.
Een optimaal seo resultaat voor mobiel? Verleg je focus
Een optimaal seo resultaat voor mobiel behalen, gaat alleen wanneer je de focus verlegt van desktop/laptop naar mobiel. Hiermee willen wij uiteraard niet zeggen dat je jouw desktopwebsite maar moet laten voor wat deze is. Deze is natuurlijk onveranderd belangrijk. Om het beste uit mobiele seo te halen, is het echter wel belangrijk om je focus te verleggen en wellicht een verandering in je werkwijze aan te brengen.
Wanneer je wijzigingen op je site aanbrengt: waarop bekijk je deze dan? De kans is groot dat jij, net als het merendeel van site-eigenaren, webmasters en gebruikers, het eerste kijkt naar de desktopversie van je site. Waarom? Nu zelfs Google onomwonden heeft gesteld dat er bij het bepalen van de ranking in de zoekmachine eerst wordt gekeken naar mobiele resultaten, is het dan niet logischer om eerst naar je mobiele site te kijken of de veranderingen daar goed uitpakken?
Dat is dus de switch die gemaakt moet worden: van desktop denken naar mobiel denken. Breng wijzigingen primair aan met je mobiele website in gedachten en test wijzigingen en nieuwe features eerst op mobiel. Werken deze namelijk op je mobiele website goed, dan zullen ze 99 van de 100 keer ook direct op de desktop site goed werken. Andersom is dat maar al te vaak niet het geval.
Snelheid is op mobiel nog belangrijker
Het mag geen geheim meer zijn dat de laadsnelheid van je website een bepalende factor is in je ranking in de zoekmachine. Dit geldt voor je desktop maar nog meer voor je mobiele website. Google hanteert zelf een laadtijd van maximaal 5 seconden. Dit lijkt goed haalbaar (en dat is het voor een goede website ook), alleen zit er wel een klein addertje onder het gras: de laadtijd wordt getest met de snelheid van een gemiddelde mobiele verbinding. Dat is natuurlijk iets anders dan een razendsnelle glasvezelverbinding.
Dat snelheid voor mobiele seo zo belangrijk is, is natuurlijk niet zomaar. Wie denkt dat dit puur te maken heeft met technische redenen, komt bedrogen uit. De grens van 5 seconden is door Google niet toevallig gekozen. Het heeft alles te maken met het gedrag van je bezoeker. Een te lange laadtijd zorgt ervoor dat mensen vertrekken. Bezoekers die op deze manier vertrekken, zie je zeer waarschijnlijk niet meer terug. Google weet dit ook en aangezien je jouw website maakt voor bezoekers, staat hun belang voorop. Een te trage mobiele site wordt echt keihard afgestraft en dat is iets om rekening mee te houden.
Alles draait om de bezoeker
De juiste eerst stap naar een goed seo resultaat voor mobiel zet je door alles in het teken van je bezoeker te zetten. Gebruikerservaring moet op nummer één komen. Er zijn in dat kader best wel wat dingen waar je voor kunt zorgen en die een positieve invloed (of negatieve, indien verkeerd aangepakt) op seo kunnen hebben.
Alles begint natuurlijk met een goed design. Je website, en in het bijzonder je mobiele website, moet eenvoudig en intuïtief te gebruiken zijn. Wat maakt een goede mobiele site in dit opzicht? Dat lijkt subjectief en dat is het ook enigszins, maar toch probeert ook de zoekmachine te bepalen of jouw website gebruiksvriendelijk is. Denk in elk geval aan de volgend aspecten:
- Zorg voor een helder menu
- Plaats duidelijke buttons
- Maak de tekst goed leesbaar en gebruik geen te klein lettertype
- Houd voldoende afstand tussen klikbare onderdelen
- Maak gebruik van AMP (Accelerated Mobile Pages)
- Zorg dat gebruikers vanaf elke plek op je site eenvoudig contact op kunnen nemen
Above the fold
Het begrip “above the fold” is iets waar hele onderzoeken naar zijn gedaan. Wat houdt dit precies in? Met above the fold wordt het gedeelte van het scherm bedoeld dat te zien is zonder naar beneden te scrollen. Met andere woorden: het is het gedeelte wat je ziet wanneer je op een pagina arriveert. Uit studies blijkt dat hoe een pagina boven deze spreekwoordelijke vouw eruitziet en overkomt, bepalend is voor beslissingen van gebruikers. Krijgt een gebruiker geen goede indruk, dan zal deze in veel gevallen de site direct weer verlaten.
Waarom is dit zo’n belangrijk punt? Dat heeft twee redenen. Allereerst is het zo dat Google bij het bepalen van je ranking streng kijkt naar het gebruikersgedrag op je site. Haken mensen over het algemeen snel af, dan is dit slecht voor je ranking. Blijven ze juist lang op je site, dan ziet Google dit als een teken dat je site waardevol is en kun je een uplift in je ranking krijgen.
Veel mensen zijn zich nog niet bewust van de impact van de fold op mobiel. Vanwege het geringe formaat past er nu eenmaal veel minder op het scherm van een smartphone dan op het scherm van desktop, laptop of zelfs een tablet. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben. Je bent wellicht in de veronderstelling dat jouw website above the fold goed scoort, maar is dit ook zo op mobiel? In de praktijk blijkt namelijk bij veel websites dat de meest waardevolle content zich op de mobiele pagina onder de vouw bevindt en dat is een gemiste kans. Eentje die je zelfs schade kan berokkenen.
Wat wil je dan zichtbaar hebben boven de vouw om te zorgen voor een optimaal seo resultaat voor mobiel? Denk daarbij aan de volgende zaken:
- Een duidelijk en helder menu
- Een manier om contact op te nemen
- Een duidelijke, pakkende uitleg en/of weergave waar jouw site voor staat
- Als het kan een USP of pakkende quote
Indien jouw website op de bovenstaande punten slaagt, dan is de kans groot dat je site op mobiel een positieve indruk maakt op mensen en dat zij vervolgens gaan scrollen en op je site blijven.
Hoe zit het nu met lengte van teksten?
Het is een blijft een lastig punt en dan met name bij het creëren van een goed seo resultaat voor mobiel: de lengte van teksten. Sommigen zeggen minimaal 500 of zelfs wel 600 woorden, anderen zeggen dat 250 genoeg is, terwijl veel seo check plug-ins weer uitgaan van een minimum van 300 woorden. Wat is het nu?
Het beste antwoord is: gebruik je gezonde verstand en vertel wat je moet vertellen. Kom je daarmee uit op 275 woorden, dan ben je echt niet direct kansloos. Ga nooit proberen om extra te schrijven met als enige reden om aan het “juiste” aantal woorden te komen. De enige richtlijn die je wellicht kan geven, is: niet te kort, niet te lang. Wat te kort is, is eenvoudig te bepalen. Met een tekst van 80 woorden ga je het niet redden. Hiermee zal het zelden mogelijk zijn om voor de bezoeker een goed verhaal neer te zetten (en dus ook voor de zoekmachine niet). Wat te lang is, daar zijn de meningen over verdeeld.
De een zegt dat een tekst van 1.000 woorden prima moet kunnen en de ander zegt dat dit veel te lang is. Wat is nu de waarheid? Dit hangt af van een aantal factoren. Niet in de laatste plaats van de device waarop de content bekeken wordt. In de basis is tekst op een smartphone eerder te lang dan op een desktop/laptop. Mensen vinden het over het algemeen nu eenmaal wat minder prettig om grotere stukken tekst op het scherm van een smartphone te lezen.
Veel is echter ook afhankelijk van de aard van de tekst en of je mensen hiermee weet te grijpen. Sommige onderwerpen lenen zich nu eenmaal meer voor een wat langere tekst dan andere. Een politieke longread zal zich niet snel beperken tot 300 woorden, terwijl een productomschrijving in een webshop zelden langer zal zijn dat dat. Het heeft alles te maken met de behoefte, verwachting en beleving van mensen.
De beste tip die wij kunnen geven, is: blijf meten en analyseren. Schrijf de teksten zoals jij vindt dat ze goed zijn en kijk hoe je bezoekers hierop reageren. Constateert je een te hoog bouncepercentage of een te lage gemiddelde time on page, dan zijn dat duidelijke signalen dat je met een kortere tekst misschien beter kunt scoren.
Vergeet ook de leesbaarheid van teksten niet
Naast de lengte van teksten, is ook de leesbaarheid van teksten cruciaal. Schrijf in heldere, korte zinnen en zorg voor een prettige indeling van je tekst. Maak gebruik van alinea’s. Je zult versteld staan hoe anders je een tekst kunt beleven wanneer deze opgedeeld is in alinea’s. Een tekst van 300 woorden oogt ineens totaal anders wanneer deze is opgedeeld in drie alinea’s van 100 woorden per stuk. Voor je lezer kan dit het verschil betekenen tussen afhaken en doorlezen.
Waarom hebben wij het de hele tijd over ervaringen?
Alle tips die wij tot nu toe gegeven hebben, hebben te maken met de gebruikerservaring. Wellicht had je meer technische tips verwacht, maar het creëren van de juiste gebruikerservaring is dé manier om te zorgen voor een optimaal seo resultaat voor mobiel. Hoe de gebruiker zich gedraagt op je site is een van de belangrijkste factoren voor de zoekmachine.
Bovendien: je algemene seo geldt ook gewoon voor je mobiele site: het juist omgaan met multimedia (niet te groot), de juiste meta descriptions, alt descriptions en goed titelgebruik, het gebruik van de juiste keywords, etc. Als dit op je desktop site goed geregeld is, is dit op je mobiele site automatisch ook het geval.
Welke technische optimalisaties kun je doorvoeren op mobiel?
Zijn er dan helemaal geen technische optimalisaties die je door kunt voeren op mobiel? Zeker wel, al betreft het meestal meer aandachtspunten in de werking van de techniek ten opzichte van je desktop site. Kijk kritisch naar je plug-ins op je mobiele site. Lang niet alle plug-ins hebben op een mobiele pagina ook het gewenste resultaat. Bovendien kunnen plug-ins het laden van je site behoorlijk vertragen.
Een ander punt van aandacht zijn vaak op de site aanwezige formulieren. Controleer of deze op je mobiele website goed werken. Dat is namelijk niet altijd het geval. Zeker wanneer ze met een externe of verouderde plug-in zijn gemaakt, passen zij zich niet altijd goed aan je mobiele site aan. Het risico is bijvoorbeeld dat de velden buiten de randen van het scherm komen te liggen.
Na “responsive design”, een site die zich automatisch aanpast aan de device waarop deze bekeken wordt, is nu ook “adaptive design” sterk in opkomst. Dit gaat namelijk nog net een stapje verder. Hiermee kun je ervoor kiezen om bepaalde elementen, pagina’s, features of posts die op mobiel niet optimaal werken helemaal weg te laten op de mobiele site. Dit zou een goede keuze kunnen zijn. Uiteindelijk draait het om het verkrijgen wat je wil en dat is conversie. Alles wat hiervan afleidt, zou je in theorie weg kunnen laten. Wees vooral niet bang om te a/b-testen met je site.
Wil je optimaliseren en een zo goed mogelijk seo resultaat voor mobiel behalen? Schakel dan onze hulp in. Als optimalisatie- en conversiespecialist kunnen wij je perfect helpen. Ons bureau in Houten (Utrecht) werkt voor klanten door heel Nederland. Wij garanderen je resultaat. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen je graag meer en verzorgen uiteraard met plezier een vrijblijvende offerte voor je.