arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

SEO tips om hoger in de zoekmachine gevonden te worden

Met gerichte SEO tips zorg je voor een duurzame groei van jouw website en bedrijf. Binnen SEO draait het om het optimaliseren van jouw website om niet alleen beter te worden gevonden in de zoekmachines, maar ook meer waarde te kunnen bieden aan de bezoekers van jouw website. Het uiteindelijke doel blijft natuurlijk meer conversies, maar dit bereik je alleen door zoekmachine optimalisatie in alle facetten van de website door te voeren. Een goede SEO website zorgt ervoor dat bezoekers van jouw website vaker terugkeren en zo de kans op een conversie vergroten. Waarmee moet je rekening houden om die optimale status te bereiken?

SEO tips waarmee je groeit

De beste SEO tips moeten resulteren in een status waarbij jij de autoriteit bent binnen jouw sector of doelgroep. Dit lukt door tijd en energie te steken in de organische ranking van jouw website. Hoe je het wilt bekijken, een website die bovenaan de zoekresultaten komt, wordt door de meeste mensen gezien als de autoriteit, terwijl dit niet eens zo hoeft te zijn. Het gegeven dat je website echter zo goed in elkaar zit, dat deze bovenaan is te vinden, betekent dat je voor jezelf al een status hebt verworven. Die status moet natuurlijk nog worden omgezet in tastbare resultaten.

Mensen gebruiken de zoekmachine omdat ze op zoek zijn naar informatie of een antwoord op een bepaalde vraag. Dat antwoord kan jij geven. Weet jij waar de doelgroep naar zoekt of welke zoektermen een hoog zoekvolume hebben? Dan kun je de content aanpassen op die zoekwoorden en zo bovenaan gevonden worden binnen de zoekfunctie van Google. Het gaat allemaal om het bieden van kwaliteit in de antwoorden op vragen die worden gesteld. Niet alleen de homepage van je website is daarbij belangrijk, maar misschien nog wel meer het ranken van de andere pagina’s op de website; dit zijn de meest specifieke websites waarop de doelgroep in de praktijk moet ‘landen’.

Wees consistent in de content

Beschik je over één of enkele pagina’s die goed presteren in de zoekmachine, terwijl andere pagina’s achterblijven? Een logische keuze zou dan zijn om de slechtere pagina’s direct aan te passen aan de SEO vereisten. Echter is het ook van belang dat je de goede pagina’s blijft optimaliseren en vernieuwen. Dit zijn de pagina’s met de meeste waarde voor je website, ofwel waar de bezoekers op binnenkomen. Door een logische structuur op de website te implementeren met interne links, zorg je ervoor dat bezoekers ook elders op je website terechtkomen, zoals op minder goed scoren pagina’s. Blijf daarom consistent investeren in de goede pagina’s en pas daarnaast de minder goed scorende pagina’s aan op basis van vaste spelregels binnen zoekmachine optimalisatie:
• Gebruik gerichte zoekwoorden/termen en combinaties
• Zorg voor relevante informatie (antwoord op de vraag)
• Kies voor de juiste Heading (H1, H2 en H3)
• Implementeer infographics en video’s voor meer waarde
En blijf vooral vernieuwen. Unieke content zorgt ervoor dat bezoekers vaker terugkeren op de website en in combinatie met een logische structuur resulteert dat in een verbeterde conversie.

Welke onderdelen behoren toe aan SEO?

Wanneer we je SEO tips geven, is het natuurlijk wel belangrijk om te weten welke onderdelen allemaal betrekking hebben op zoekmachine optimalisatie. Een goede SEO website beschikt over optimalisatie in de volgende gebieden:
• De juiste technologie, ofwel een CMS met diverse mogelijkheden
• Het creëren van relevante content voor jouw doelgroep
• Een logische structuur van de website; menu’s, URL’s
• Snelheid in het laden van de website (gebruiksvriendelijk)
Ten einde wil je met jouw website voorzien in een behoefte van de klant. Zorg er daarom voor dat bezoekers van jouw website weten wat er te halen is. Stuur niet te duidelijk richting een conversie, maar voorzie wel in het antwoord op een vraag. De conversie die je uiteindelijk beoogt te halen kan zijn een directe contactaanvraag, een verkoop of simpelweg een verhoogde naamsbekendheid.

De beste SEO tips voor een impuls aan de vindbaarheid

Wil je meer bezoekers op jouw website, dan zal je moeten inzetten op SEO. Zoekmachine optimalisatie resulteert in meer organische bezoekers op jouw website. Tevens is SEO een strategie voor de lange termijn, zeker wanneer je doorlopend bezig bent met optimaliseren. We gaan de diverse onderdelen van de website doorlopen, waarmee je de kwaliteitsscore van de website een impuls kunt geven en de ranking in de zoekmachine kan verbeteren.

Zoekwoorden- en termen
Content op jouw website is niet het enige onderdeel binnen SEO dat van belang is, maar het is wel essentieel om een goede invulling te geven aan de teksten. Zoekwoorden bepaal je volledig zelf, zolang je er maar op gevonden wordt door een relevante groep zoekende mensen. Hoe specifieker jij de zoekwoorden- en termen weet te koppelen aan jouw doelgroep, des te relevanter worden de bezoekers en hoe beter het resultaat uit de inspanningen. Aangezien je zoveel mogelijk bezoekers op de website wilt, is het interessant om in te zetten op een hoog zoekvolume. Met diverse online tools kan je direct zien op welke zoekwoorden- en termen het hoogste zoekvolume zit. Zo bereik je een zo groot mogelijke groep van potentiële klanten. Voor het beste SEO-resultaat is het overigens ook nog belangrijk om de zoekwoorden goed terug te laten komen in de teksten en H1, H2 en H3. Dat brengt ons direct bij het volgende punt; het schrijven van SEO-teksten.

SEO-teksten: opbouw en structuur
Je hebt een zoekwoord of zoekterm gespecificeerd; nu is het tijd om teksten te schrijven. Het doel is zoals gezegd om antwoord te geven op de vraag van de bezoeker. Bij het schrijven van de teksten is het verder cruciaal om de zoekwoorden consistent door te voeren. Met een zoekterm bedoelen we een groepje woorden, waaronder ook het belangrijkste zoekwoord. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

• Hoe zet ik SEO in voor mijn website?
• Zoekmachineoptimalisatie voor een hogere positie in Google

Hoe gerichter de zoekterm terugkomt in de tekst, des te beter deze zal ranken in de zoekmachine. Daarnaast is het gebruik van een H1, H2 en eventueel een H3 cruciaal. Deze headers worden door de zoekmachine gemonitord en primair gerankt. Het zoekwoord moet daarom zeker op deze plekken terugkomen. Tot slot is het aan te raden om niet té overduidelijk zoekwoorden te laten terugkomen in de tekst, want dit zorgt voor een situatie van overkill. We gaan verder naar de volgende SEO tips.

De URL
Iedere individuele pagina van jouw website beschikt over een unieke URL. De URL is doorgaans de paginatitel, maar deze kan je ook zelf vormgeven. Deels heeft de URL ook te maken met de opbouw of structuur van jouw website. Zo kan de paginatitel onderdeel zijn van een submenu, waardoor je eerst de websitetitel krijgt, dan het submenu en dan pas de onderliggende pagina. Diverse CMS-systemen zijn inmiddels overgestapt op een ander concept, waarbij je de paginatitel vooraan in de URL kunt zetten. Dit is interessant voor de zoekmachine, want die kijkt als eerste naar het begin van de URL en daarna pas naar het vervolg. Heb je daarom binnen jouw CMS ruimte voor het invullen van een eigen URL, denk dan goed na over de opbouw.

Interne links
Een website behoort een logische structuur te hebben. Daarbij is het menu leidend; hieraan koppelt de zoekmachine waarde. Wil je een bezoeker langer op de website houden, dan is het verstandig om gebruik te maken van een structuur die relevante informatie op subpagina’s plaatst. Het menu plaats je doorgaans aan de bovenzijde van de website, waar ook de subpagina’s te vinden zijn. In de content die je op iedere pagina plaatst kan je echter ook interne links of backlinks plaatsen. Deze zijn aan te klikken en leiden de bezoeker direct naar de voor jou gewenste pagina.

De meta description
Een pagina kan je in het CMS voorzien van een meta description. Hierin beschrijf je in het kort welke informatie er op de betreffende pagina te vinden is en zo geschied het ook in de zoekmachine. Voor bezoekers is het eenvoudig om in twee zinnen te zien waar je de pagina aan wilt wijden. De zoekmachine voegt waarde toe aan deze beschrijving, waarin je doorgaans ook een zoekwoord of zoekwoordencombinatie plaatst. Beschrijf hier daarom ook op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden, want zo ben je terug te vinden in de zoekmachine. In een later stadium kan je middels SEO optimalisatie gaan ranken op de verschillende pagina’s.

Nu je alle SEO-stappen hebt doorlopen is het zaak om verder te optimaliseren. Wellicht heb je nog onderdelen van de website over het hoofd gezien of zorgt een andere insteek voor betere resultaten. Laat daarom een SEO site checkup uitvoeren. Hiermee genereer je een gratis rapportage over de ins & outs van de website. Je krijgt een allround oordeel over de kwaliteit van de website of over individuele pagina’s én ontvangt SEO tips over hoe je iets nog verder kunt optimaliseren. Zo ben je doorlopend bezig met het verbeteren van je website, met als doel meer relevante bezoekers op je website te krijgen en ten einde het aantal conversies te verhogen.

Reactie plaatsen