arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Wil jij ook seo featured snippets? Dit is wat je moet doen

Met enige regelmaat ontstaan er nieuwe manieren waarop je met jouw website gevonden kunt worden. Daar wil je natuurlijk op inspelen. Seo featured snippets is een van die nieuwe manieren. Ze bestaan nog niet zo heel erg lang, maar zijn mateloos populair. Zeker bij gebruikers van de zoekmachine. Seo featured snippets voorzien de gebruikers van de zoekmachine namelijk op een nieuwe manier in hun behoefte. Een belangrijke manier waar je absoluut op in wilt spelen. Wij leggen je uit hoe je dit kunt doen.

Wat zijn seo featured snippets precies?

Nog niet iedereen kent seo featured snippets of weet precies wat deze doen. Toch is de kans groot dat je al vele malen met ze in aanraking bent geweest, zonder dat je dit wist. Deze “snippets”, korte stukjes tekst die boven de normale zoekresultaten kunnen verschijnen, zijn illustratief voor de evolutie van zoekmachines. Google gaat hierin voorop.

Google wil namelijk van een zoekmachine een antwoordmachine worden. Eigenlijk is dat ook heel logisch. Mensen komen naar Google om te zoeken, maar natuurlijk vooral om een antwoord te vinden op hun vraag. Het is de taak van de zoekmachine om dit antwoord zo snel, nauwkeurig en goed mogelijk te vinden en te geven. De featured snippets doen dit op een nieuwe manier.

Google houdt gebruikers het liefst binnenboord

De traditionele manier van zoeken is dat een gebruiker een vraag stelt of keywords invoert, dat Google vervolgens de volgens hen beste resultaten toont en de bezoeker doorklikt naar de getoonde website. In veel gevallen gaat dat nog steeds zo, maar Google is op zoek naar nieuwe manieren om informatie te presenteren.

Een belangrijk gegeven daarbij is dat Google heel graag wil dat bezoekers binnenboord blijven. Een vergelijkbare strategie heeft Facebook eigenlijk al enkele jaren geleden uitgerold. Om met het voorbeeld van Facebook te beginnen: Facebook werd meer en meer een contentplatform dan een traditionele social mediasite met profielen. Gebruikers gingen content delen en voor publishers en websites werd Facebook een waar content distributieplatform. Voor gebruikers betekende dit een verrijking, maar Facebook werd geconfronteerd met een probleem: gebruikers verlieten het platform voor externe content.

Om dit een halt toe te roepen en zowel publishers als gebruikers Facebook meer te laten omarmen, ging het platform zoeken naar manieren om content op het platform zelf te creëren. Er werd in het algoritme voorrang gegeven aan content die op Facebook zelf verscheen. Facebook moedigde dit een en beloonde “on platform publicaties” veel sterker dan externe content. Externe content werd dan ook steeds minder goed zichtbaar in de tijdlijn van gebruikers.

Google heeft in zeker zin hetzelfde probleem als Facebook. Google doet van oudsher natuurlijk niets anders dan gebruikers doorsturen naar andere partijen. Dat willen zij nogal gaan veranderen. Ook Google wil steeds nadrukkelijker bezoekers binnenboord houden. Dit is niet primair omdat ze willen dat mensen Google niet verlaten en maar blijven zoeken, maar vooral om de gebruikers tegemoet te komen met meer gebruiksgemak en een snellere service.

Hoe seo featured snippets zorgen voor meer gebruiksgemak

Met seo featured snippets heeft Google eigenlijk niets meer en niets minder gedaan dan gebruikers nog beter op hun wenken bedienen. Waarom een gebruiker naar een andere site sturen als het antwoord op de vraag ook direct getoond kan worden? Deze filosofie lag ten grondslag aan het ontstaan van featured snippets.

Het verschil tussen de normale presentatie van informatie en de presentatie met behulp van featured snippets, is eenvoudig te illustreren. Stel dat je in Google de volgende vraag invoert: wie is Max Verstappen? Traditiegetrouw krijg je dan de beste resultaten geserveerd: websites die je informatie geven over Max Verstappen. Dit werkte altijd prima, en doet het nog steeds, maar betekent eigenlijk wel een extra handeling voor de gebruiker. Om het antwoord te krijgen, moet er namelijk op een link naar een externe website worden geklikt.

Google weet echter al lang wie Max Verstappen is, want Google kent natuurlijk de relevante pagina’s en de informatie die hierop staat. Deze kennis kan worden gebundeld en gebruikt om je direct de resultaten te tonen met behulp van seo featured snippets.

Stel Google maar eens de vraag: “Wat zijn featured snippets”? En je ziet dat je direct antwoord krijg in de vorm van een featured snippets. Google gebruikt de beschikbare informatie om je een kort en bondig antwoord te geven op je vraag. Welke informatie Google daarvoor gebruikt, is afhankelijk van de kwaliteit: de zoekmachine kiest zelf de in zijn ogen beste site.

Wat je uiteindelijk wilt, is dat jouw seo featured snippets worden vertoond wanneer gebruikers op zoek zijn naar informatie die jij geeft. Hoe kun je hier nu voor zorgen?

Hoe ook jij seo featured snippets kunt krijgen

Wat van tevoren belangrijk is om te weten: het is niet gegarandeerd dat jij daadwerkelijk ook featured snippets kunt krijgen. Zelfs als je alles goed doet, kan het bijvoorbeeld zo zijn dat er zoveel concurrentie is voor jouw website, dat de zoekmachine steevast andere partijen kiest voor het tonen van deze snippets. In veel gevallen liggen er echter wel kansen en is het raadzaam om hierop in te spelen.

Wil jij ook seo featured snippets krijgen bij Google, dan heeft dit gevolgen voor hoe je informatie moet presenteren op je website. De snippets geven namelijk antwoord op een concrete vraag. Om jouw kansen te vergroten, is het dus belangrijk dat jij ook antwoord gaat geven op vragen.

Het is dus belangrij kom een vraag en een antwoord te verwerken in jouw teksten. Dit doe je natuurlijk op een bepaalde manier, zodat Google de informatie ook goed kan raadplegen en gebruiken. Stel je een concrete vraag in je tekst, geef hier dan ook direct antwoord op.

Laten we even teruggaan naar het eerder gebruikte voorbeeld van Max Verstappen. Wil jij bij populaire zoekopdrachten over Max Verstappen getoond kunnen worden als featured snippet, dan is het altijd handig om eerst vast te stellen naar welke informatie mensen zoeken en op welke vragen jij antwoord kan geven. Deze vragen kun je verwerken in een tekst. Heb je bijvoorbeeld een pagina over Max Verstappen, dan kun je antwoord geven op vragen als “Wie is Max Verstappen?” “Voor welk team rijdt Max Verstappen?” of “Wie is de teamgenoot van Max Verstappen”? Verwerk deze vragen in een kop en geef direct daarna een helder, bondig antwoord.

Bijvoorbeeld op de vraag “Wie is Max Verstappen?” Kun je antwoorden: “Max Verstappen is een Nederlandse formule 1 coureur en de jongste grand prix winnaar ooit. Hij was 18 jaar en 228 dagen oud toen hij zijn eerste race won. Hij was daarmee niet alleen de eerste Nederlandse racewinnaar, maar ook de jongste racewinnaar in de geschiedenis van de formule 1 tot nu toe.”

Houd deze aanpak in gedachten en verwerk deze consequent in je teksten om kans te maken om naar voren te komen als featured snippets.

Houd er wel rekening mee dat het niet automatisch betekent dat je meer bezoekers gaat krijgen wanneer jouw content als featured snippet getoond kan worden. Sterker nog: omdat bezoekers niet door hoeven te klikken om het antwoord op hun vraag te vinden, zullen er misschien zelfs minder bezoekers uiteindelijk op je site belanden. Voor je vindbaarheid, naamsbekendheid en reputatie zijn seo featured snippets echter bijzonder gunstig. Uiteindelijk zullen mensen ook meer willen lezen en dus door willen klikken.

Reactie plaatsen