arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

De 9 beste SEO tools om te groeien

Ben je op zoek naar de beste SEO tools om online beter te presteren? Search Engine Optimalization is voor bedrijven een essentieel onderdeel om beter vindbaar te worden in de zoekmachine en bezoekers van de website om te zetten naar klanten. Met de juiste SEO software kan je grote stappen zetten. Je krijgt meer mogelijkheden om onderdelen van de website te meten, kunt snel wijzigingen aanbrengen én kan de website op zo’n manier inzetten, dat de kans op een conversie veel reëler is. Om je op weg te helpen, zullen we enkele SEO tools met je doornemen.

De beste SEO tools: welke elementen zijn belangrijk?

SEO is een ruim marketingbegrip. Er liggen tal van factoren ten grondslag aan een al dan niet geslaagde website, zoals de zoekwoorden, de techniek van de website en een ‘logische’ customer journey op weg naar een conversie op jouw website. Spreken we over de zoekwoorden, dan hebben we het in principe over de volledige invulling van de website in termen van content. Content staat niet alleen voor de teksten; ook afbeeldingen en URL’s zijn hierin van belang. Het doel van SEO is om met jouw website bovenin de zoekresultaten van zoekmachines te komen. Een SEO ranking tool kan je daarbij helpen. Selecteer tien van de beste SEO tools en start met het optimaliseren van je online prestaties. Wij helpen je onderweg in Search Engine Optimalization.

Zoekwoorden tools

Spreken we over zoekwoorden tools, dan hebben we het over SEO tools die zich voornamelijk richten op het aanbieden van relevante informatie over de zoekwoorden waarop jij wilt inzetten. Een logische keuze voor zoekwoorden is om te kiezen voor de één of twee woorden die jouw product of dienst direct beschrijven, maar weet je al meer over de concurrentie op het zoekwoord? Voor het kiezen van de beste zoekwoorden is een combinatie hoog zoekvolume/lage of gemiddelde concurrentie het meest ideaal. Zelf gebruiken we hiervoor meerdere tools:
• Ubersuggest
Google Keyword Planner
• Ahrefs

1. Ubersuggest

Ubersuggest is een volledig gratis Keyword SEO tool. Deze tool wordt wereldwijd gebruikt door duizenden bedrijven en miljoenen mensen. Hierop kan je jouw land/regio en gewenste zoekwoord door het systeem halen, om te zien hoe hoog het zoekvolume in de afgelopen maand is geweest. Ook zie je in het overzicht de verwachte concurrentie (laag, gemiddeld of hoog) en de verwachte CPC. Aan de rechterzijde zie je een overzicht van de websites waar men op heeft geklikt. Hier kunnen tevens jouw concurrenten tussen te vinden zijn, waardoor het interessant is om te kijken wat zij op het gebied van SEO goed doen.

2. Google Keyword Planner

De Google Keyword Planner is van oudsher één van de meest betrouwbare tools om te bepalen welke zoekwoorden te maken krijgen met een hoog zoekvolume. Ook is hier andermaal informatie te vinden over de verwachte CPC, de concurrentie en de kracht van het zoekwoord. Let wel op, want de Google Keyword Planner wil niet altijd meewerken. Maak je binnen jouw account ook gebruik van SEA, dan heeft de Keyword Planner vaak meer mogelijkheden dan wanneer je geen budget investeert. Gebruik de Keyword Planner van Google bij voorkeur in combinatie met andere SEO tools.

3. Ahrefs

Tot slot hebben we binnen de beste SEO tools nog Ahrefs. Deze tool richt zich eveneens op het genereren van essentiële informatie over de zoekwoorden op jouw website. Hier krijg je alle benodigde informatie over organische zoekwoorden en een huidige analyse van de zoekwoorden die op jouw website het meest opvallen. Wellicht scoor je momenteel op zoekwoorden die helemaal niet relevant zijn. Met deze informatie in het achterhoofd is het dan ook extra interessant om Ahrefs te gebruiken, want deze SEO tool helpt je zowel vooraf, tijdens als na de zoekwoorden optimalisatie.

Website optimaliseren

Met SEO worden websites beter gevonden in de zoekmachines. Maar ook de website zelf dient uiteraard in orde te zijn. Je hebt tijd en energie gestopt in het genereren van extra (relevante) bezoekers voor jouw website, maar wilt hier natuurlijk ook resultaat uit halen; de Return On Investment. Daarvoor is een goede opbouw en invulling van de website waardevol. Er bestaan diverse handige SEO tools om de website verder te optimaliseren. We nemen er drie met je door.

4. SEO Yoast

SEO Yoast is een zeer uitgebreide tool, welke we vaak terug zien komen in het CMS van een WordPress website. De tool is eenvoudig te implementeren en overzichtelijk in het gebruik. Met de SEO Yoast tool krijg je een direct overzicht van de snippet van de pagina. Dat wil zeggen, je ziet hoe iedere pagina naar voren komt in de zoekmachine. Je kunt direct schakelen en testen met een diverse invulling van de website. Deze tool maakt een uitgebreide analyse van de pagina en geeft je eveneens tips over het optimaliseren hiervan. SEO Yoast behoort absoluut tot de beste SEO tools voor iedere website.

5. Deepcrawl

Deepcrawl is zo’n tool die je een tijdje uit het oog verloren bent, maar welke altijd van pas komt. Met deze tool worden technische problemen, duplicaten of contentmogelijkheden opgespoord. Je krijgt een directe link naar de pagina’s die een betere invulling verlangen en kunt direct aan de slag met het verbeteren van de content of techniek. Is een afbeelding te groot en gaat dit ten koste van de snelheid, of zorgt matige content voor een lagere sitescore? Deepcrawl spoort het voor je op.

6. Sitelinker

Sitelinker is een soortgelijke SEO tool als Deepcrawl, maar deze tool is in principe meer gericht op de content van iedere pagina. Duplicate content op meerdere pagina’s kan gevolgen hebben voor de kwaliteitsscore van de website. Door deze tool te gebruiken, voorkom je dat je voor onnodige foutjes komt te staan. Je ziet in een handig overzicht bijvoorbeeld hoeveel woorden er per pagina met elkaar matchen en bepaalt daarmee helemaal zelf of er écht sprake is van duplicate content tussen pagina’s onderling. Tot slot krijgt de rating van iedere pagina op je website nog een rating in ‘sterkte’.

Linkbuilding inzetten? Ja!

Veel bedrijven twijfelen over het inzetten van linkbuilding. Dat is niet zo vreemd, want de regels binnen linkbuilding zijn de laatste jaren doorlopend gewijzigd en de échte waarde is lastig te bepalen. Desondanks blijven we linkbuilding altijd aanraden. Dat heeft niet alleen te maken met het opbouwen van een online netwerk, maar het geeft je ook inzicht in de huidige kwaliteit van je website. Welke informatie kan je achterhalen door te kiezen voor linkbuilding?

7. Majestic

Wie spreekt over linkbuilding, die maakt zeker gebruik van Majestic. Binnen dit programma krijg je op basis van een URL veelzijdige informatie over de kwaliteit van de pagina. Hierbij komen twee termen vaker terug; Citation Flow en Trust Flow. De Citation Flow staat voor de ‘autoriteit’ van de link binnen jouw branche of doelgroep. De Trust Flow staat voor de betrouwbaarheid die aan de URL wordt gekoppeld. Bij de URL vind je tegenwoordig trouwens ook nog de Topical Trust Flow. Hier krijg je een overzicht van de typische bezoekers die op de website terecht komen. Ga je bezig met linkbuilding, dan wil je hier natuurlijk bezoekers vinden uit jouw gewenste of werkzame branche.

De beste SEO tools voor techniek

De technische back-end van een website is essentieel met het oog op de gebruiksvriendelijkheid. Wil je het maximale uit een bezoeker halen en deze zo lang mogelijk om de website behouden, dan zijn elementen als de snelheid, laden van afbeeldingen en het doorlopen van systemen op de website cruciaal. Welke SEO tools helpen je verder om de techniek van jouw website te optimaliseren?

8. Brokenlinkcheck

Een laagdrempelige en zeer handige tool om de techniek van jouw website te verbeteren is de Brokenlinkcheck. Een broken link werkt niet of niet meer. Het kan een oude URL-link zijn, welke nog wel online te vinden is. Klikt een bezoeker hierop, dan komt deze terecht op een 404-pagina. In een overzicht op Brokenlinkcheck zie je direct waar de ‘dode link’ te vinden is en hoe je dit probleem kunt verhelpen. Met deze SEO tool verbeter je zowel on- als off-page jouw kwaliteitsscore. Een dode link die te lang blijft staan zorgt voor een hoger bounce-percentage, terwijl je juist bezoekers op de website wilt houden. Zorg er daarom voor dat je dode links snel ondervangt.

9. Seositecheckup

Wil je in één overzicht duidelijk hebben hoe jouw website er op dit moment voor staat? De seositecheckup is één van de beste SEO tools van dit moment. Deze tool is als een bot op jouw website en scoort alle onderdelen in een transparant rapport. Zijn er broken links, staat er verkeerde content op de website of worden afbeeldingen niet gerankt voor de zoekmachine? Je leest het in de rapportage van seositecheckup. Binnen enkele minuten beschik je over een rapportage die je verder helpt. Bij een afgekeurd onderdeel krijg je eveneens te zien hoe je eenvoudig en snel stappen kunt zetten in het optimaliseren van de website.

Met de beste SEO tools van dit moment kan jij vandaag nog beginnen met het verbeteren van jouw website op alle belangrijke onderdelen van SEO. Search Engine Optimalization is een complex geheel van on- en off-page factoren en het maken van de juiste keuzes om de doelgroep optimaal te bedienen. Analyse, testen en implementeren spelen hierin een grote rol. Aangezien de optimalisatie van een website nou eenmaal tijd kost, moet je van SEO geen directe wonderen verwachten. Wel bouw je aan een duurzame groei van de website en verbeterde vindbaarheid onder jouw doelgroep.

Reactie plaatsen