arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

SEO: dit is de doe het zelf checklist

Maak gebruik van deze seo doe het zelf checklist


Seo kun je uitbesteden aan een expert, of zelf doen met een seo doe het zelf checklist. In veel gevallen zul je seo uiteindelijk willen uitbesteden om het best mogelijke resultaat te kunnen boeken. Er is echter veel dat je zelf kunt doen, ook als je een relatieve leek bent. Met het leggen van de juiste basis maak je een goede start en je zult verbaasd zijn hoeveel je hiermee kunt bereiken. Wij geven je graag deze seo doe het zelf checklist. Volg de stappen uit deze checklist in de hieronder beschreven volgorde en je weet zeker dat je een uitstekende seo-basis legt waarop je kunt voortborduren.

Stap 1: kies de juiste host

Voordat we ingaan op bepaalde seo-technieken en het bouwen van je site, is het handig om stil te staan bij de host die je kiest. Waarom? Omdat de snelheid van je website cruciaal is voor het succes van je seo. Ons eerste punt van deze seo doe het zelf checklist, is er dan ook een van administratieve aard: waar ga jij jouw website hosten? Kies de juiste host, dat wil zeggen: een bewezen stabiele, snelle host waarmee je een goede basis legt voor je zoekmachineoptimalisatie. Gaat het hier al fout, dan hebben de volgende stappen veel minder effect.

Heb jij jouw website al ergens draaien en ben je niet tevreden over de snelheid van de host? Zet je site dan eerst over voordat je verder gaat met optimaliseren. Maak gebruik van online test tools om de snelheid van je site te testen, zoals Google’s mobiele speed check.

 

Webhosting en snelheid

Stap 2: kies je naam en url zorgvuldig

Zoekmachineoptimalisatie kent een bepaalde structuur. Zie dit als een piramide. De vorige stap is het absolute fundament, maar de laag daar bovenop is de url en de sitenaam die je kiest. Deze zijn voor een groot deel bepalend voor hoe jij jouw site kunt optimaliseren. Start je bijvoorbeeld een website voor een herenschoenen winkel in Amersfoort (laten we deze “De herenschoen Amersfoort” noemen), kies dan een url die hierbij past (die het liefst gelijk is). Probeer nietszeggende namen te vermijden: een sterke combinatie van duidelijke naam en URL maakt het eenvoudiger om goed aan de slag te gaan met seo.

Stap 3: hoe ga je jouw website bouwen?

Een technisch goede website legt een belangrijk fundament voor je kansen om te scoren met zoekmachine-optimalisatie. Met andere woorden: de keuze voor niet alleen de bouwer (of misschien ga je dit zelf doen), maar ook het platform dat je gaat gebruiken (een custom CMS, of een populaire oplossing als WordPress?) zijn bepalend. Jouw website vormt het geraamte van je seo. Zonder goede website, geen goede seo. Niet alleen de snelheid uit stap 1 is belangrijk, ook hoe de website technisch is opgebouwd.

Stap 4: denk na over de inhoud

Lukraak beginnen met het bouwen van je website, is geen goed idee. Wanneer je de eerste drie stappen hebt doorlopen, weet je dat het geraamte goed staat. Vervolgens is de inhoud van cruciaal belang voor je seo. Dit is dus de eerste stap uit de doe het zelf seo checklist waar je misschien wat langer over na moet denken. Doe dit echter wel, want wat je absoluut niet wilt, is een valse start maken. Wie meteen begint met de juiste pagina’s en goede inhoud, maakt een vliegende start. Optimaliseren is altijd een stuk eenvoudiger dan corrigeren.

Ga na welke informatie je op je website hebt willen staan. Hoe ga je jouw homepage invulling geven? Wat zijn de andere pagina’s die je wilt maken? Je zult sowieso een contactpagina willen maken, maar misschien ben je ook wel gebaat bij een offertepagina of een FAQ. Kijk ook naar de hoofdonderwerpen (en eventuele sub onderwerpen) die je wilt behandelen. Geef elk hoofdonderwerp een eigen landingspagina. Een landingspagina is een pagina die volledig is ingericht op het informeren over een bepaald onderwerp (bijvoorbeeld een van je diensten of een van je producten). Omdat deze pagina zo specifiek is, is hij ook specifiek te optimaliseren voor seo.

Wanneer je alle pagina’s in kaart hebt gebracht, kun je een keyword onderzoek doen. Dit keyword onderzoek brengt in kaart welke keywords (zoekwoorden en zoektermen) je het beste kunt verwerken in je teksten. Om nogmaals het voorbeeld van de schoenenwinkel in Amersfoort aan te halen: stel dat een van je producten herenschoenen van Floris van Bommel zijn; onderzoek dan welke zoekwoorden interessant kunnen zijn om op de landingspagina (of productpagina) voor deze schoenen te verwerken.

Je kunt zelf zoekwoorden opgeven en vervolgens zien hoe vaak hierop wordt gezocht. Ook kun je aan de hand daarvan suggesties ontvangen. Zo ontdek je dan misschien dat zoektermen als “Floris van Bommel kopen in Amersfoort” of “nette herenschoenen Amersfoort” populaire zoektermen zijn, die ook nog eens relevant zijn voor jou. Verwerk deze in je teksten.

Stap 5: hanteer de juiste structuur

Afbeeldingsresultaat voor structuur website

Je weet inmiddels dat het goed is om de juiste keywords te gebruiken in je teksten. Dit is zelfs bepalend. Maar de manier waarop je dit doet, ook. Een waarschuwing vooraf: je kunt beter te voorzichtig zijn met seo dan te agressief. Het gevaar van overoptimalisatie ligt op de loer. Onthoud: je maakt je website om mensen te bereiken en niet om de zoekmachine te pleasen. Dat gezegd hebbende, het is goed om een bepaalde structuur aan te houden in het samenstellen van je pagina’s. Met betrekking tot je teksten kun je het beste het volgende doen:

  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de titel
  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de URL
  • Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in de H2-koppen in je tekst
  • Verwerk je zoekwoorden op organische wijze in de tekst

Stap 6: de puntjes op de “i” van je pagina

Als je pagina geschreven is, is het zaak om de puntjes op de “i” te zetten. Deze stappen zijn belangrijk voor je seo. Voorzie elke pagina van een unieke meta description. Dit is de beschrijving die bezoekers te zien krijgen wanneer jouw site in de zoekresultaten wordt getoond. Deze meta description moet een goede samenvatting geven van de inhoud van de pagina en tevens is het belangrijk om hier ten minste het belangrijkste zoekwoord in te verwerken.

Gebruik je afbeeldingen op je pagina? Voorzie deze dan van een alt description: deze beschrijving vertelt de zoekmachine wat er te zien is op de afbeelding, zodat deze beter kan worden geïndexeerd.

Stap 7: maak een Google Mijn Bedrijf pagina aan

Google biedt een gratis dienst aan om je online aanwezigheid verder te versterken. Een handige tip in deze doe het zelf seo checklist: maak een gratis Google Mijn Bedrijf pagina aan. Op deze pagina kun je belangrijke bedrijfsinformatie opgeven, die vervolgens kan worden getoond bij relevante zoekopdrachten.

Google mijn bedrijf

Stap 8: ga op zoek naar links

Linkbuilding

Om goed te scoren met je site, is “off site seo” ook zeer belangrijk. Wanneer je de bovenstaande stappen hebt doorlopen, heb je op je website zelf de belangrijkste handelingen verricht om goed vindbaar te worden. Je kunt dit echter nog behoorlijk versterken door de juiste off site seo. De belangrijkste stap? Zorg voor kwalitatieve binnenkomende links. Andere partijen die naar jou linken, zijn goud waard. Echter wel op voorwaarde dat ze relevant zijn. Kijk of er mogelijkheden zijn om links naar jouw site te krijgen op voor jou belangrijke plekken.

Denk ook na over de mogelijkheden om gebruik te maken van de seo autoriteit van andere sites. Ben je bijvoorbeeld een webshop, dan kan het aanbieden van jouw producten op bijvoorbeeld Amazon, Bol.com of via Google Shopping je seo sterk verbeteren. Bovendien ben je op meerdere plekken zichtbaar/vindbaar en dat is uiteindelijk waar het om draait: je wilt je producten/diensten aan de man brengen. Door je vleugels uit te slaan en te zorgen voor links en aanwezigheid op andere platforms, versterk je niet alleen de seo van je eigen site, maar ben je ook op veel meer plekken vindbaar.

En nu?
Met het doorlopen van deze acht stappen leg je op eenvoudige wijze een prima basis om te gaan scoren met seo. Deze doe het zelf checklist voor seo is echter verre van compleet: daar is seo simpelweg te omvangrijk voor. Heb je het gevoel dat je een goede start hebt gemaakt, maar wil je doorpakken en echt zorgen voor de best mogelijke seo op jouw site? Schakel dan een professional in.

Een online marketingbureau of seo bureau kan jouw website tegen het licht houden en optimaliseren. Er zijn nog tientallen dingen die je kunt doen om nog beter vindbaar te worden. De doe het zelf checklist voor seo die we nu behandeld hebben, helpt je goed op weg, maar er is uiteraard nog veel meer wat je kunt doen. Succesvolle seo is vooral ook een kwestie van doorlopend optimaliseren.

Reactie plaatsen