SEO tips om je website te verbeteren

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

20 SEO tips om uw website te verbeteren

Zoekt u SEO tips om uw website te verbeteren? Dan bent u bij het goede artikel beland. Intelligent Online geeft u namelijk handige adviezen die bijdragen een het verbeteren van de SEO op uw website. Met SEO, de afkorting voor search engine optimization, geeft u niet alleen uw bezoekers een optimale ervaring, maar boekt u ook hoge scores in de zoekmachine van Google. Met onze 20 SEO tips bereikt u al snel resultaat. Allereerst geven we algemene SEO tips die onmisbaar zijn voor een goede website. Deze absolute basis is noodzakelijk voor een goede ranking. Vervolgens duiken we steeds verder de diepte in om de gewenste website op te bouwen. Meer weten over hoe u de SEO tips het beste kan toepassen op uw website? Of wilt u persoonlijk advies van onze SEO specialisten? Neem dan vrijblijvend contact op met Intelligent Online voor een gratis groeiscan.

 

Tip 1: Kijk naar de structuur van uw website

Bij SEO tips om uw website te verbeteren, denkt u wellicht direct aan allerlei technische adviezen om de pagina’s op uw online platform in te richten. Als SEO bedrijf Intelligent Online raden wij u echter eerst aan om naar enkele andere onderdelen van uw website te kijken. Wat doet een SEO specialist dan precies? Voordat we het gaan hebben over technische aspecten en tekstuele optimalisaties, nemen we de basis van uw website onder de loep. Waarom is het verstandig om eerst de structuur van de website te analyseren? De gebruikerservaring van potentiële klanten speelt een essentiële rol bij uw score in de zoekmachine van Google. De zoekmachine is er steeds meer op gericht om naar uw website te kijken als een menselijke gebruiker. Als de Google zoekmachine ervan uitgaat dat uw website niet optimaal is qua structuur en gebruiksvriendelijkheid, moet u dit eerst oplossen voordat u bekijkt welke andere optimalisaties er nodig zijn. Daarnaast is een goede structuur van uw website van belang voor het crawlen van de zoekmachine. Dit houdt in dat de zoekmachine goed zijn weg moet kunnen vinden door uw website, en meteen moet begrijpen wat deze inhoudt. Zowel in technische zin als qua gebruikerservaring is het daarom van belang om te letten op de volgende zaken:

  • Maak gebruik van een heldere titel
  • Zorg voor een transparante menustructuur
  • Geef iedere pagina een relevante en unieke titel
  • Pas unieke, logische en relevante urls (met gebruik van keywords) toe
  • Deel iedere pagina in met goede koppen

 

Tip 2: Onderzoek de mobiele pagina van uw bedrijf

Zodra de structuur van uw website verbeterd is, analyseert u uw mobiele pagina. Wat u ook van plan bent op het gebied van SEO, uw mobiele website dient goed opgebouwd te zijn om te scoren. Enige tijd gelegen heeft Google aangekondigd dat zij een mobile first strategie gaan hanteren. Dit houdt in dat de zoekmachine allereerst kijkt naar uw mobiele site om te indexering van uw pagina vast te stellen. Dit heeft met het gedrag van gebruikers te maken; tegenwoordig start meer dan de helft van alle zoekopdrachten door middel van een mobiel apparaat. Voordat u verder gaat optimaliseren, is het daarom van belang dat u uw mobiele website onderzoekt. Beschikt uw mobiele website over een aparte url, dan raden wij u aan om dit zo snel mogelijk aan te passen. Let er daarnaast op dat de website responsief is, in die zin dat de pagina zich automatisch aanpast aan het apparaat waarop de pagina bekeken wordt. Ook zijn er belangrijke onderdelen waar u specifiek rekening mee moet houden als het gaat om de mobiele gebruiksvriendelijkheid. Zo moet de tekst niet te klein zijn om te lezen, moeten de knoppen en andere klikbare onderdelen voldoende ruimte te bevatten en moet het menu geoptimaliseerd zijn voor mobiele toepassingen. Daarnaast mogen er geen aspecten buiten het beeld van de mobiele website vallen. Het aantal mobiele gebruikers stijgt alleen maar verder, waardoor het cruciaal is voor ondernemers om een gebruiksvriendelijke mobiele website te hebben. Zo willen gebruikers met hun smartphone snel wat informatie opzoeken of een product bestellen. U speelt hier handig op in door de pagespeed van uw mobiele website te versnellen en een website op te bouwen waarop men eenvoudig kan navigeren met de smartphone.

 

Tip 3: De snelheid van uw website

De derde algemene SEO tip om uw website te verbeteren, voordat we de diepte in gaan is een zeer belangrijke. Is uw website snel genoeg? Voor een goede indexering bij de zoekmachines is het van belang dat uw website snel en correct laadt. Er bestaat nog wel eens wat verwarring over hoe dit geïnterpreteerd moet worden. Gelukkig geeft Google hier zelf een antwoord op. Het bedrijf heeft namelijk aangegeven dat uw website binnen vijf seconden volledig geladen dient te zijn. Hierbij wordt gemeten vanaf een mobiele verbinding. Het is daarom van belang om de snelheid van uw website te meten. Het kan namelijk zijn dat uw website op het eerste gezicht snel laadt, maar dat op de achtergrond allerlei elementen er langer dan vijf seconden over doen om volledig op te laden. Wilt u zich ervan verzekeren dat uw website snel genoeg is? Onderzoek dan de mobiele laadtijd met ’test my site with Google’. Als de laadtijd zich boven de vijf seconden bevindt, raden wij u aan dit aan te pakken. In dit artikel geven onze SEO experts aan met welke SEO tips u dit kunt doen. U kunt zelf de SEO doen door een aantal belangrijke stappen zetten, bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar het gebruik van multimedia (video’s en afbeeldingen), animaties, plug-ins en andere extra’s op uw website. Als u al het overbodige weghaalt, zult u zien dat uw website veel sneller laadt. Ieder onderdeel van uw website moet een doel dienen, functioneel zijn en zo licht mogelijk zijn in termen van bestandsgrootte.

 

Tip 4: Creëer de juiste technische basis

Wanneer mensen denken aan SEO tips om de website te verbeteren, gaan zij vaak uit van het aanpassen van de teksten op de website. Het aanpassen van de teksten is zeker belangrijk voor een goede optimalisatie, maar alles begint bij een solide technische basis. Ter verduidelijking: een autocoureur kan nog zoveel talent hebben, zonder een goede racewagen zal hij nooit de Formule 1 winnen. Uw website is in deze situatie die betrouwbare raceauto. Welke onderdelen zijn van belang bij een goede technische basis? We zetten ze voor u op een rij:

  • Een snelle en betrouwbare server (met een snelle laadtijd en grote uptime)
  • Pas actuele, moderne techniek en code toe
  • Houd de code zo transparant mogelijk
  • Zorg voor een zo licht mogelijke site, beperk verzwarende elementen tot een minimum
  • Zorg voor een goede structuur in je paginatitel, menunamen en URL
  • Zorg voor een goede meta description en meta title
  • Gebruik goede internet en externe links
  • Maak gebruik van GZIP om je site te comprimeren
  • Maak gebruik van caching om je laadtijd te verlagen
  • Koppel je site aan je social media accounts en schakel social sharing in
  • Maak gebruik van CDN’s
  • Minificeer javascript en CSS
  • Gebruik canonical URLS voor het plaatsen van content die niet van jou is
  • Gebruik HTTPS
  • Let op dat al je redirects kloppen
  • Zorg ervoor dat je website geen dode links heeft

 

Tip 5: Maak uw teksten geschikt voor zowel de zoekmachine als de gebruikers

Een paar jaar terug ging het bij SEO tips om de website te verbeteren veelal over de teksten. Hierbij stelde mensen harde regels op, met een minimum aantal woorden per tekst en een zekere keyword density. Tegenwoordig gaat het er bij de SEO tips minder strikt aan toe. De teksten op uw website moeten tegenwoordig voornamelijk organisch zijn. U schrijft de teksten in de eerste plaats voor de bezoeker en wil voorzien in zijn of haar behoeftes. Dit houdt echter niet in dat er geen optimalisaties meer mogelijk zijn om bij uw teksten toe te passen. Dit zijn een aantal belangrijke punten:

  • Zorg dat u altijd voldoende gebruik maakt van H-tags. De paginatitel krijgt een H1-tag, belangrijke koppen een H2-tag en minder belangrijke koppen een H3-tag.
  • Pas de meest geschikte keywords toe. Hiervoor kunt u een keyword onderzoek laten uitvoeren. Probeer niet uw teksten kunstmatig vaak te vullen met keywords in de teksten. Hiervoor zal Google u eerder straffen dan belonen, wat resulteert in een lagere positie in de zoekresultaten.
  • Laat de keywords terugkomen in zowel de titel als in een of enkele koppen
  • Omdat u de teksten voor de bezoeker schrijft, dienen de zinnen begrijpelijk, vloeiend en goed leesbaar te zijn. Daarnaast geven de teksten antwoord op vragen die bezoekers mogelijk kunnen hebben. De teksten moeten toegevoegde waarde hebben.

 

Tip 6: Voorkom interne concurrentie op uw website

Wanneer uw website is gevuld met allerlei soorten online content, komt het vaak voor dat er interne concurrentie optreedt. Met interne concurrentie bedoelen we dat er twee of meer pagina’s van dezelfde website ranken op een identiek keyword. Het gevolg hiervan is dat deze pagina’s naar alle waarschijnlijkheid niet een toppositie zullen behalen op het toegepaste zoekwoord. Interne concurrentie kunt u op verschillende manieren oplossen. Zo analyseren onze SEO experts in de eerste plaats de verschillende pagina’s die op hetzelfde zoekwoord gericht zijn. Hebben beide pagina’s een identieke zoekintentie? Leveren beide pagina’s een optimale SEO waarde op voor een identiek sleutelwoord? In deze situatie raden onze SEO specialisten aan om beide pagina’s samen te smelten tot één ijzersterke pagina. Het komt echter ook voor dat de verschillende pagina’s zich richten op een andere zoekterm of zoekvraag. In dat geval behoudt u het liefst beide pagina’s. Het kan bijvoorbeeld zijn dat één van de pagina’s een categoriepagina is, terwijl met de andere pagina een productpagina is opgesteld. Deze pagina’s beschikken dus niet over een identieke functie, waardoor deze niet kunnen worden samengevoegd. Deze pagina’s kunt u optimaliseren door te onderzoeken voor welke pagina dit de belangrijkste zoekterm is. Voor de andere pagina geldt dat u het zoekwoord minder vaak laat voorkomen. Verder plaatst u een interne link met een identieke ankertekst van de pagina die u niet hoog wilt laten scoren op Google naar de pagina die u wel goed wilt laten ranken.

 

Tip 7: Spoor gebroken urls op om uw website te verbeteren

Een gebroken url is niet alleen nadelig voor de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Ook Google zorgt een niet-functionerende link ervoor dat uw website minder hoog scoort binnen de zoekresultaten. Dit geldt niet alleen bij gebroken interne links, maar ook bij externe urls. Een link beschouwen we als gebroken als deze gekoppeld is aan pagina die niet bestaat. Door gebroken links te verhelpen geeft u uw bezoekers een betere gebruikerservaring. Onze experts gebruiken handige tools om de urls die niet werken op te sporen. De experts zorgen ervoor dat er een 301-redirect wordt gemaakt van de oude url naar de pagina die hiervoor het meest geschikt is. U wilt immers geen verwijzingen meer naar een 404-pagina. De linkwaarde van de website gaat hierdoor niet verloren en de gebruiker komt direct uit bij de pagina die het meest bij zijn of haar zoekopdracht past. De 301-redirect pagina levert een klein percentage aan linkwaarde verlies op, circa vijf tot tien procent. Onze SEO expert raadt dan ook aan om zoveel mogelijk gebroken links te voorkomen.

 

Tip 8: Verkrijg zoveel mogelijk backlinks

Backlinks, oftewel externe linkverwijzingen, spelen nog altijd een voorname rol bij de SEO zoekmachine optimalisatie. Bij de SEO tips mag dan ook het verkrijgen van zoveel mogelijk backlinks niet ontbreken. Door gebruik te maken van linkbuilding om de SEO te verbeteren creëert u meer backlinks en uiteindelijk een hogere ranking. Het ontvangen van backlinks kan op uiteenlopende wijzen. Zo kunt u samen gaan werken met andere websites, backlinks inkopen, als gast bloggen op een andere website of uiteraard zelf kwalitatief hoogstaande content op uw website plaatsen waardoor andere websites naar uw pagina linken. Draaf hierbij echter niet door, maar zorg dat het linkprofiel zo natuurlijk mogelijk blijft.

 

Tip 9: Maak gebruik van structured data om uw website te verbeteren

Als u structured data toepast op uw website, begrijpt Google de content op de pagina’s beter. Dit zorgt voor een zogeheten ‘Rich result’. Dat resulteert vervolgens in een hoger zoekresultaat in Google, waardoor u meer klikken ontvangt op uw website. Een voorbeeld van de toepassing van structured data is een Veelgestelde vragen lijst op uw pagina. Door het gebruiken van de juiste structured data bij de FAQ snippet, activeert u Google om de pagina op een bepaalde wijze te laten zien. Hierbij geldt dat hoe meer structured data u gebruikt, dus hoe meer en opvallender de content is, de gebruiker sneller op het zoekresultaat klikt. Bij een Rich result gaat het echter niet alleen om de begrijpelijkheid voor de gebruiker; het draait er met name om dat zoekmachines uw pagina’s beter begrijpen. Zo helpt het toevoegen van een auteur schema markering om de betrouwbaarheid van uw pagina aan te tonen bij de zoekresultaten. De structured data voegt een SEO expert voor u toe in de code van de website.

 

Tip 10: Automatiseer de alt-tags om de SEO te verbeteren

Vaak vergeten bedrijven de alt-tags, terwijl ze een belangrijke toegevoegde waarde hebben voor de ranking van uw website. Regelmatig komen onze SEO experts zelfs afbeeldingen tegen waarbij een alt-tag zelfs ontbreekt. Een alt-tag is een beschrijving van een afbeelding die de pagina laat zien als de afbeeldingen om een of andere reden niet kan worden geladen. Deze tekst over de afbeelding wordt bovendien voorgelezen aan bezoeker van uw website die slechtziend is. Google hecht dan ook waarde aan de alt-tag om de gebruiksvriendelijkheid te beoordelen. Onze SEO experts maken gebruik van handige plug-ins die de alt-tags eenvoudig automatiseren. Ook kunnen zij handmatig de alt-tags optimaliseren, waardoor u vanaf de start van uw website meteen grondig te werk gaat. Bij de omschrijving van de afbeelding gaat het erom dat een slechtziende, net als Google, meteen een idee heeft van de inhoud van de geplaatste afbeelding. Vooral als een afbeelding de content op uw pagina naar een hoger niveau brengt, is het van belang om te beschrijven wat er op het plaatje te zien is. Handmatige teksten hebben hierbij de voorkeur, zodat iedere afbeelding over een unieke alt-tag beschikt. Bij het optimaliseren van de alt-tags denkt u net als bij SEO aan de gebruiker. Beschrijf daarom de alt-tag zo gedetailleerd mogelijk, bij voorkeur met het belangrijkste zoekwoord. Interessant is bovendien dat een alt-tag van hoge kwaliteit niet alleen invloed heeft op een hoog zoekresultaat binnen Google, maar ook als het gaat om de Google afbeeldingen zoekfunctie. Een eenvoudige methode om te analyseren of de alt-tags op uw website relevant zijn, is door de CTR in Google Images te onderzoeken. Klikken potentiële bezoekers in veel gevallen op uw afbeeldingen als zij op zoek zijn naar een relevante zoekopdracht? In dat geval is de alt-tag correct. Nemen bezoekers echter niet de tijd om op uw foto’s te klikken, dan sluit de zoekterm waarschijnlijk niet aan bij de content van de afbeelding. In dat geval neemt Google aan dat de alt-tag niet relevant is bij de afbeelding.

 

Tip 11: Maak de bestaande content op uw website uitgebreider

Heeft u content op uw website staan die leidt tot hoge resultaten in de zoekmachines? Dan is dit uiteraard geweldig nieuws. Een pagina die echter een goede ranking geeft op meerdere relevante zoektermen, is een nog groter succes voor uw bedrijf. Zo wilt u met uw pagina bijvoorbeeld niet alleen een mooie ranking behalen op exacte zoektermen, maar ook op zoekwoorden die gerelateerd zijn aan deze sleutelwoorden. Hiervoor doen onze SEO experts een gedetailleerd zoekwoordenonderzoek. Bij dit onderzoek komen de belangrijkste zoekwoorden voor uw bedrijf naar voren. Met tools als Google Search Console analyseren zij op welke zoekwoorden u nu al goed rankt, maar ook naar de zoektermen die net buiten de top 15 vallen. Deze zoektermen acht Google voor de pagina namelijk wel van waarde, maar niet per definitie goed genoeg. Nu u weet op welke zoektermen u uw pagina’s kunt optimaliseren, is het van belang om te bedenken of deze zoekwoorden daadwerkelijk waarde hebben voor uw website. Voldoet uw website aan de intenties van de bezoekers als zij naar deze zoekterm op zoek gaan? Of is het verstandig om een nieuwe pagina aan uw website toe te voegen met deze zoekwoorden? U voegt vervolgens nieuwe content toe aan uw website waarin deze zoektermen op een goede manier zijn verwerkt. De content gebruikt u niet alleen in de titel en tussenkoppen, maar ook in de rest van de tekst. Belangrijk is hierbij wel dat de content begrijpelijk en leesbaar blijft. Onze SEO specialisten helpen u graag bij het schrijven van de content.

 

Tip 12: Zorg voor een goede meta-title en meta-description

Bevindt uw website zich tussen de positie zes en tien? In dat geval is de content op uw pagina naar alle waarschijnlijkheid wel voldoende, maar kunt u diverse elementen rondom de pagina optimaliseren. Een van de meest interessante SEO tips om uw website te verbeteren is hierbij het optimaliseren van de pagina titel en de daarbij behorende beschrijving, ook wel de meta-title en meta-description genaamd. De meta-title, oftewel de pagina titel, heeft een belangrijke functie bij de ranking van uw pagina. De meta-description zorgt niet direct voor een direct betere ranking bij Google, maar geeft wel de potentiële bezoeker meer informatie over uw website bij de zoekopdrachten. Met een duidelijke meta-description weten gebruikers direct waar uw pagina over gaat, wat voor meer relevante klikken op uw pagina zorgt. De click-through-rate, oftewel de CTR, wordt hiermee hoger. Deze CTR wordt wel meegenomen bij het ranken van de zoekresultaten. Daarom heeft de meta-description wel een indirect effect op het weergeven van de zoekresultaten in Google. Bij het optimaliseren van de meta-titel en meta-beschrijving testen onze SEO experts wat wel en niet goed functioneert. Zo onderzoeken onze experts welke pagina’s op uw website goede resultaten boeken, en kijken ze hoe concurrerende bedrijven binnen uw branche omgaan met de meta-data. De volgende SEO tips geven een goede handleiding bij het schrijven van de meta-title en meta-description:

  • Creëer een meta-title en meta-description die uniek zijn
  • Het belangrijkste zoekwoord plaatst u vooraan in de meta-title
  • Ook in de meta-description zet u het belangrijkste zoekwoord vooraan
  • Prijs de pagina goed aan in de meta-description, zodat bezoekers graag op uw pagina willen klikken
  • Plaats een call-to-action in de meta-description, zoals ‘Lees verder voor meer informatie’ of ‘Klik hier’
  • Zet een cijfer in de meta-title, zoals een prijs of een jaartal
  • Maak gebruik van structured data om Rich snippets in uw meta-data te verkrijgen

 

Tip 13: Splits de content op uw website

Onze SEO experts zien veelal voorkomen dat pagina’s zich focussen op verschillende zoekwoorden. Veelal blijven deze pagina’s steken tussen de posities elf en twintig, met name als het gaat om zoekwoorden waar een sterke concurrentie aanwezig is. In deze gevallen raden wij u aan om de content te verdelen over meerdere pagina’s. Zo kan iedere pagina zich richten op een specifiek aantal zoekwoorden, waardoor iedere pagina afzonderlijk een betere score oplevert binnen de zoekresultaten. Binnen de SEO optimalisatie tool Google Search Console vindt u de zoekwoorden die al gedurende een lange termijn niet in de top 10 voorkomen. Vervolgens onderzoekt u welke zoekwoorden aanwezig zijn op de pagina. Daarna bedenkt u of het handig is om voor deze zoekwoorden een nieuwe pagina te creëren die wellicht beter past bij de zoekvraag van potentiële bezoekers. Zodra u verwacht dat dit het geval is, is het verstandig om meteen de content op de pagina’s te splitsen.

 

Tip 14: Verbeter de CTR resultaten in Google

De beste wijze om een hoge doorklikratio, oftewel CTR, te behalen is door op de eerste positie bij de zoekresultaten te staan. Uit onderzoek blijkt dat circa dertig procent van de gebruikers klikt op het eerste resultaat, terwijl de bovenste drie posities zo’n 75 procent van de klikken ontvangen. De overige 25 procent wordt verdeeld over de rest van de zoekresultaten. Wilt u dus een hoge CTR behalen, dan is het essentieel om in de topresultaten terecht te komen. In de praktijk staan bovendien ook de Google Ads resultaten bovenaan, maar ook de Local Pack (Google Mijn Bedrijven). Verder zijn er enorme verschillen per sector aanwezig binnen de zoekresultaten. Ondanks de variaties binnen iedere branche, zijn er een aantal SEO tips om de CTR resultaten te verbeteren. Zoals we al eerder beschreven, raden we u aan om uw pagina goed te verkopen binnen de meta-title en meta-description. Noem bijvoorbeeld essentiële USP’s van uw bedrijf en gebruik het zoekwoord waarnaar mensen op zoek zijn. Handig is om hiervoor Google Ads te gebruiken. Het klinkt wellicht vreemd om Google Ads toe te passen bij het optimaliseren van uw meta-title en meta-description. Het onderzoeken welke meta-data de beste resultaten opleveren kan immers veel tijd in beslag nemen. U kunt immers met meta-data niet A/B-testen, aangezien de SEO slechts één variatie laat zien per pagina. Verder kan het ook meerdere dagen duren voordat de nieuwe meta-title en meta-description te zien zijn in de zoekresultaten pagina. Google Ads biedt u echter de mogelijkheid om snel diverse advertentieteksten online te plaatsen, zodat u meteen ziet wat het beste rendement geeft. Op deze wijze weet u op relatief snelle manier hoe uw advertentietekst scoort. Vervolgens kunt u deze advertentieteksten gebruiken bij de meta-data om de zoekresultaten voor uw website te verbeteren.

 

Tip 15: Optimaliseer niet alleen het menu, maar ook de footer

Als het gaat om het beoordelen van de SEO, bekijkt Google naast het menu de footer. De pagina’s die in zowel het menu als de footer staan, zijn daarom in de ogen van Google belangrijk. Waarom zou u immers een pagina in het menu zetten als deze geen waarde heeft voor uw website? De belangrijkste pagina’s van uw website moeten dan ook gelinkt zijn in zowel het menu als de footer. Het menu is hierbij veelal klein om het overzicht te behouden. Onze SEO experts raden u daarom aan om de andere landingspagina’s te plaatsen in de footer. Ook hier geldt echter dat u geen overdaad aan urls moet toepassen, aangezien dit tot een averechts effect leidt. Heeft u teveel pagina’s voor zowel het menu als de footer, dan is het toepassen van interne urls essentieel. De linkwaarde kan in dat geval ook worden meegegeven aan andere essentiële landingspagina’s van uw website. Allereerst bepaalt u welke pagina’s voor uw website onmisbaar zijn als het gaat om de SEO. Deze landingspagina’s plaatst u in het menu, de footer, of allebei. In het menu houdt u in ieder geval ruimte voor een pagina als ‘Contact’ of ‘Over ons bedrijf’. Deze pagina’s zijn namelijk van groot belang voor de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Met meerdere instrumenten, zoals Screaming Frog, kunnen onze SEO experts onderzoeken welke pagina’s voldoende linkwaarde bevatten voor uw website. Als een pagina te laag scoort als het gaat om SEO waarde, dan plaatsen onze experts deze link in de footer van uw website en zorgen zij ervoor dat er meer interne urls naar deze pagina geplaatst worden.

 

Tip 16: Verklein de crawldiepte binnen uw website

Een andere belangrijke SEO tip om uw website te verbeteren, is om de crawldiepte op uw website te verkleinen. Met de crawldiepte hebben we het over de hoeveelheid klikken die noodzakelijk zijn om op een bepaalde landingspagina terecht te komen nadat een bezoeker op de homepagina is beland. Hoe verder weg de pagina zich bevindt, des te lager de waarde is die deze landingspagina ontvangt van Google. Hier is uiteraard een logische verklaring voor. Waarom zou u immers een essentiële pagina van uw website zodanig diep in uw website verstoppen, als deze nodig is voor uw bezoekers? Over het algemeen houden onze SEO experts een crawldiepte voor essentiële pagina’s aan van maximaal twee. Dit betekent dat het maximaal twee klikken mag kosten om van de homepagina op een belangrijke landingspagina te komen. Ter verduidelijking: op de homepagina van een website over ‘vakanties’ bevindt zich een link naar de pagina ‘zonvakanties’. Het dient maar één klik te kosten om op deze belangrijke pagina te belanden. Als het gaat om ‘zonvakanties in Griekenland’ moet u hiervoor een nieuwe klik uitvoeren, bijvoorbeeld op de landingspagina van ‘zonvakanties’. U gaat voor ‘zonvakanties in Griekenland met het gezin’ weer een klik verder vanaf de pagina ‘zonvakanties in Griekenland’. Als u echter wilt dat deze pagina beter bereikbaar wordt, maakt u direct op de homepagina een verwijzing naar ‘zonvakanties in Griekenland’. Als u in deze situatie op de pagina ‘zonvakanties’ ook een link heeft geplaatst naar ‘zonvakanties in Spanje’, bevindt deze link zich op gelijke hoogte met de link ‘zonvakanties in Griekenland’. Ook kunt u op de pagina van ‘zonvakanties in Griekenland’ een directe url plaatsen naar ‘zonvakanties in Spanje’. Zo hoeft een bezoeker minder te klikken om op de juiste pagina terecht te komen.

 

Tip 17: Maak gebruik van local SEO

Met local SEO zorgt u ervoor dat uw bedrijf uitstekend gevonden wordt door bezoekers die zich in uw regio bevinden. Dit is met name van belang voor bedrijven die afhankelijk zijn van lokale klandizie. Voorbeelden hiervan zijn een lokale elektricien, loodgieter of bakker. Het zoekgedrag van gebruikers heeft in dat geval de volgende kenmerken: ‘elektricien + plaats’, ‘loodgieter + plaats’ of ‘bakker + plaats”. Local SEO is dan ook een belangrijk instrument om locatiegebonden websites naar een hogere positie op Google te leiden. Hoe kunt u uw website verbeteren voor een betere zichtbaarheid? Alvorens onze SEO experts beginnen met het de SEO verbeteren op uw website, voeren zij een zoekwoordenonderzoek uit. Bij dit onderzoek komen naar alle waarschijnlijkheid zoekvragen als ‘bakker + plaats’ naar voren, die te maken hebben met de sector waarin u actief bent. Zodra de juiste zoekwoorden vastgesteld zijn, schrijven onze SEO experts hierop aantrekkelijke content die de focus hebben op de te leveren dienst of het product + de bijbehorende plaats van uw regio. Google wil daarbij bedrijven tonen die in de plaats gevestigd zijn, waardoor u beter zichtbaar wordt. Voor het schrijven van de content dient u echter altijd vanuit het oogpunt van de gebruiker te denken. Het heeft immers geen nut om een landingspagina te schrijven over een bakker in Drachten, als u enkele met uw bedrijf in Limburg werkzaam bent. De bezoeker zal uw pagina in dat geval niet op uw pagina klikken, wat leidt tot een lagere CTR. Bent u als bedrijf echter wel actief in heel Nederland, dan loont het zeker om deze pagina’s voor meerdere locaties te schrijven. U komt als loodgieter of elektricien bijvoorbeeld in heel het zuiden van Nederland, dus maakt het voor de klant niet uit of u in Zeeland of Limburg gevestigd bent. Heeft u echter een restaurant waarvoor de klant naar een bepaalde plaats toe moet reizen, dan heeft het geen nut om andere plaatsen buiten de regio in de zoekwoorden op te nemen.

 

Tip 18: Vul Google Mijn Bedrijf op de juiste wijze in

Volgend op de local SEO, staat bij de lokale zoekopdrachten boven de organische resultaten in iedere situatie een ‘local pack’. U vindt hier een afbeelding met resultaten van Google Mijn Bedrijf. Een vermelding van uw bedrijf in deze resultaten zet uw onderneming letterlijk op de kaart. Het is van belang om bij Google Mijn Bedrijf allerlei essentiële informatie over uw bedrijf te geven. Voorbeelden hiervan zijn de openingstijden van uw bedrijf, de adresgegevens zodat klanten naar uw winkel kunnen reizen, een telefoonnummer voor informatie en een link naar uw website. Ook is het mogelijk om een route naar uw bedrijf te plaatsen, wat de gebruiksvriendelijkheid voor de klanten ten goede komt. Met de aanwezige reviews zien klanten hoe professioneel en betrouwbaar uw bedrijf is.

 

Tip 19: Maak gebruik van Voice Search

Als interessante aanvulling op het creëren van webteksten voor bezoekers, lijkt de Voice Search aan een enorme opmars bezig. Met de Voice Search kunnen gebruikers zoekopdrachten inspreken. Vervolgens krijgen zij zoekresultaten te zien die passen bij hun ingesproken zoekopdracht. Deze trend is afkomstig uit de Verenigde Staten. Hier maakt men op grote schaal gebruik van smartspeakers als Google Home, Amazon Alexa en Apple HomePod. In Nederland is tot u toe de Google Home speaker als Nederlandssprekende smartspeaker interessant. Om op deze trend in te spelen raden wij u aan om vragen die een consument over uw producten, diensten of bedrijf heeft te beantwoorden in zowel spraak als tekst. In de meeste gevallen spreken de gebruikers van de smartspeaker met een vragende vorm. Dit zal ervoor zorgen dat het aantal online publicaties met audio-content zal toenemen. Ook is het van belang om de content aan te passen op lange vragen die potentiële bezoekers kunnen stellen. Over het algemeen formuleren gebruikers van smartspeakers namelijk met lange zinnen.

 

Tip 20: Onderzoek de trending onderwerpen binnen uw doelgroep

Voor het vinden van de trending onderwerpen binnen uw doelgroep om uw website te verbeteren hoeft u veelal niet lang na te denken. U bent immers gespecialiseerd in uw vakgebied en weet als geen ander welke items belangrijk zijn voor uw doelgroep. Bij het schrijven van content voor uw website heeft u twee doelen op het oog. In de eerste plaats wilt u de hoeveelheid bezoekers op uw website vermeerderen, terwijl u in de tweede plaats een hogere omzet wilt behalen. Door gebruik te maken van marketing tools als SEMrush ziet u welke zoekwoorden interessant zijn voor uw bedrijf en hoe u concurrenten kunt onderzoeken. Op een platform als Quora kunt u onder meer zien welke vragen miljoenen mensen bezig houden die voor uw sector van belang zijn. Zo komt u al snel op nieuwe ideeën voor een blog of informatieve video.

 

Schakel de professionals van Intelligent Online in om uw website te verbeteren

Als ondernemer richt u zich het liefst op de kernactiviteiten van uw bedrijf. Het is daardoor niet altijd mogelijk om tijd vrij te maken voor de online marketing van uw bedrijf. Intelligent Online neemt u graag de zorgen uit handen voor de SEO optimalisatie. Met een gepassioneerd en ervaren team van SEO specialisten tillen wij uw website naar een hoger niveau. Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wat de SEO prijzen zijn? Doe dan een gratis SEO check of neem direct contact met ons SEO bureau op via de website.

 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online