arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Richt je op copywriting en de seo komt vanzelf

Maak jij je druk over de effectiviteit van je teksten? Dit is voor veel mensen een punt van zorg. Dat begrijpen we, want goede teksten zijn zeer belangrijk voor je seo. Dit is precies de reden waarom veel mensen proberen om trucs uit te halen, of waarom zij eerst proberen om alles goed te doen voor de zoekmachine. Maak je geen zorgen. Het credo luidt wat ons betreft: richt je eerst op copywriting en de seo komt vanzelf.

Nou ja, niet helemaal vanzelf. Niets gaat vanzelf, natuurlijk. Maar als jij je afvraag hoe je kunt zorgen voor goede teksten, dan is het niet raadzaam om je direct op allerlei aspecten van zoekmachineoptimalisatie te richten. Richt je in eerste instantie volledig op je bezoeker. Met andere woorden: besteed veel aandacht aan je copywriting. De reden waarom wij zeggen: richt je op copywriting en de seo komt vanzelf, is omdat je met goede, bezoekersgeorienteerde teksten een optimale basis legt voor goede seo en dus voor een goede indexering in de zoekmachine.

Waarom copywriting zo belangrijk is

Wanneer jij je meer met seo bezig gaat houden dan met het creëren van een goed verhaal dat bezoekers geeft wat zij nodig hebben, ga je zeer waarschijnlijk niet de resultaten behalen die je wenst. Waarom niet? Het antwoord op die vraag, krijg je door de volgende vraag te beantwoorden: voor wie maak je jouw website?

Je maakt je website voor je doelgroep. Voor bezoekers moet je website dus een zo goed mogelijke ervaring bieden. Begin dan ook met hen. Wanneer bezoekers niet krijgen wat zij zoeken, of wanneer jouw site een onvoldoende kwalitatieve indruk maakt, kun je hen snel verliezen.

Natuurlijk moet je website er verzorgd uitzien. Dat is waarschijnlijk stap één. Maar een cruciale tweede stap, zijn goede teksten. Hiervoor komen bezoekers naar je toe. Ze zijn op zoek naar iets en hopen dit bij jou te vinden. Jij geeft een antwoord op hun vraag en voorziet in een behoefte. Daarvoor is goede copywriting nog steeds het beste middel.

Je zult merken dat door je op copywriting te richten, de seo echt vanzelf komt. Seo is namelijk in veel gevallen helemaal niet zo moeilijk, maar je kunt het jezelf wel moeilijk maken door het helemaal verkeerd aan te pakken.

Zijn de teksten op je website goed? Zijn ze verzorgd, kwalitatief, bezoekersgericht, betrouwbaar en prettig leesbaar? Perfect. Dan heb je een goede basis gelegd.

Wanneer je copywriting in orde is, volgt seo vanzelf

Copywriting en seo

Als je hebt vastgesteld dat je copywriting in orde is, volgt seo vanzelf. Als je weet dat je teksten goed zijn, kun je namelijk veel eenvoudiger optimaliseren. Je kunt de puntjes op de “i” zetten zonder dat je heel veel veranderingen door hoeft te voeren. Aan je teksten hoeft immers niet meer getornd te worden.

Je kunt voor jezelf een duidelijke checklist gebruiken om te kijken of je tekstueel goed bezig bent in seo-opzicht. Zorg eerst voor kwalitatieve teksten en doorloop vervolgens de volgende stappen:

  • Komt het hoofdonderwerp goed terug in de tekst?
  • Wordt dit op een organische, bezoekersgeorienteerde manier gepresenteerd?
  • Heb je het belangrijkste zoekwoord verwerkt in je titel?
  • Komen het belangrijkste zoekwoord en overige belangrijke woorden terug in de koppen?

Deze bovenstaande checklist is het bewijs van onze stelling “richt je op copywriting en de seo komt vanzelf”. Heb je de bovenstaande stappen doorlopen en voldoet jouw tekst hieraan, dan heb je echt al voor een heel groot gedeelte een goede seo-tekst. Zo eenvoudig kan het zijn.

Andersom werken is niet aan te raden

Je kunt het ook andersom aanpakken en dat is precies wat veel mensen doen. Dat is wat ons betreft absoluut niet aan te raden. De volgorde copywriting/kwaliteit en dan de finishing touches wat betreft seo, is veel logischer en eenvoudiger dan andersom.

Als jij je heel erg gaat richten op seo, dan verlies je waarschijnlijk je doelgroep en je doel uit het oog. Perfect geschreven teksten vormen een uitstekende basis voor seo, maar teksten die puur met het oog op seo zijn samengesteld, vormen zelden goede teksten voor je lezer. Zie je het probleem?

Je lezer is je doelgroep: je schrijft je teksten voor hen. Als lezers teksten voorgeschoteld krijgen die niet lekker lopen, onlogisch zijn of te gekunsteld aanvoelen, zul je ze kwijtraken. Dat is het risico van overoptimalisatie voor de zoekmachine.

Zijn je teksten niet fijn geschreven, maar is technisch gezien de seo wel helemaal in orde, dan zul je alsnog niet scoren, want je bezoekers zullen hier niet goed op reageren. Bovendien: hoe maak je van zo’n tekst alsnog een goede tekst met behoud van de sterke seo elementen? Dat is lastig. Richt je daarom op copywriting en seo komt vanzelf.

Maak je geen zorgen om de zoekmachine, deze is slim

Veel mensen hebben nog steeds het idee dat ze heel erg hun best moeten doen voor de zoekmachine. Dat is al geruime tijd niet meer zo. Natuurlijk blijven de basisbeginselen van seo van kracht, maar de zoekmachine is inmiddels zo geavanceerd dat deze teksten bijna kan lezen als een mens.

Zeker nu semantic search in opkomst is (een algoritme die entiteiten op je site kan herkennen, context beter kan begrijpen en verbanden kan leggen), is goede tekst een must. Deze hoef je niet meer krampachtig samen te stellen voor de zoekmachine.

De zoekmachine wil jouw bezoekers relevante content serveren en kwaliteit leveren. Daarom telt kwaliteit van je copywriting zwaarder dan ooit. Om te bepalen of jouw tekst relevant is, kan de zoekmachine inmiddels veel meer dan louter oppervlakkig scannen naar keywords. Een goed opgebouwd verhaal met een duidelijk antwoord op vragen uit je doelgroep: dat is waar het om draait.

Behoud dus altijd rust bij het schrijven van je teksten. Laat je niet verleiden door trucjes of overoptimalisatie, maar richt je op copywriting en de seo komt vanzelf. Draag zorg voor een technisch goede (mobiel geoptimaliseerde en snel ladende) website met goede teksten en je zult zien dat je hiermee echt kan scoren.

Reactie plaatsen