Iedereen wil goed gevonden worden met zijn of haar website. Dan zijn er tal van zaken die je kunt ondernemen. Sommige dingen zijn eenvoudig, andere dingen zijn wat lastiger. Met de punten die in deze seo checklist omschreven staan, zorg je eenvoudig voor een goede basis. Deze punten zijn eigenlijk de minimale vereisten waar je site aan moet voldoen om kans te maken op een goede indexatie. Verwerk je de punten uit deze seo checklist goed, dan leg je een zeer, zeer solide fundament.
Heb je een snelle server?
Laadtijd voor jouw website is van cruciaal belang. Daarom is dit punt ook het eerste punt op onze seo checklist. Je kunt alles nog zo goed doen, als je een langzame website hebt, ben je zo goed als kansloos voor een optimale indexering. Zorg dus dat je website draait bij een betrouwbare host met een goede snelheid en hoge uptime.
Gebruik je https?
Https is een protocol voor een veilige verbinding. Het zal je niet verbazen: online veiligheid heeft tegenwoordig topprioriteit. Wat geldt voor de snelheid van je server, geldt ook voor de https-verbinding: zonder wordt een goede positie in de zoekmachine verschrikkelijk moeilijk.
Is je website mobielvriendelijk?
Sinds 2017 verwerkt Google meer zoekopdrachten die gedaan worden vanaf een mobiel device dan vanaf computers. Het resultaat? Google kijkt voor je ranking eerst naar je mobiele website. Heb je dus nog geen mobiele website of is deze verre van optimaal? Ga hier dan eerst mee aan de slag. Niet voor niets staat dit punt zo hoog op onze seo checklist. Het is een van je eerste prioriteiten.
Hoe is het met je content gesteld?
Dit is het eerste niet-technische punt van de seo checklist, maar daarom niet minder van belang. Sterker nog: dit is waar het voor een heel groot gedeelte om draait. Heb je jouw content goed verzorgd? Zorg voor duidelijke teksten die geschreven zijn voor je doelgroep. Natuurlijk houd je rekening met belangrijke seo-factoren, maar ga je teksten niet overoptimaliseren: wees to the point en zorg ervoor dat je teksten een vraag van de doelgroep beantwoorden of voorzien in een behoefte.
Check de opbouw van je website en pagina’s
Om kans te maken op een goede positie in de zoekresultaten, is het verstandig om je website op de juiste manier in te delen en je pagina’s op een correcte manier op te bouwen:
- Zorg voor een duidelijke homepagetitel
- Gebruik een eenvoudige url-structuur
- Gebruik een unieke titel voor elke pagina
- Maak gebruik van H2 en H3 tussenkoppen
- Geef elke pagina een goede meta description
Vergaar je kwalitatieve links?
Dit is wellicht een wat lastiger punt van deze seo checklist, vooral voor beginnende websites. Desalniettemin is het iets waar je zeer veel voordeel uit kunt halen: kwalitatieve links. Verzorg goede, relevante links op jouw eigen pagina’s (hetzij naar andere pagina’s, hetzij naar externe sites) en probeer ook kwalitatieve inkomende links te genereren. Met behulp van bijvoorbeeld gastblogs kun je hiervoor zorgen.
Een seo checklist voor meer geavanceerde technieken
Heb je de bovenstaande punten allemaal correct doorgevoerd? Dan kun jij je richten op wat meer geavanceerde technieken. Maak bijvoorbeeld gebruik van caching en minification om je pagina’s nog lichter en sneller te maken en gebruik CDN-servers om je content vanuit verschillende bronnen te kunnen laden.
Ben je al aangemeld op Google mijn bedrijf?
Een van de grootste quick wins op deze seo checklist: meld je bedrijf aan bij Google mijn bedrijf. Deze gratis bedrijfsvermelding wordt door Google gebruikt voor diensten zoals Google maps en jouw essentiële bedrijfsinformatie wordt getoond aan mensen in de buurt van jouw bedrijf wanneer ze een relevante zoekopdracht uitvoeren.
- Goede tips voor zakelijk vloggen
- Zo voorkom je Google penalty’s en behoud je goede seo/” title=”seo”>seo
- Op deze manier haal je conversie uit populaire seo keywords
- Hoe moet je voice search seo optimalisatie in 2019 aanpakken?
- Is social media goed voor seo?
- Een overzicht van de meest gemaakte seo fouten
- Werkt je seo strategie niet? Zo pak je weer de touwtjes in handen
- SEO uitbesteden
- Speel in op longtail en verschaf jezelf nieuwe kansen op het gebied van seo/” title=”seo”>seo
- Meer bezoekers door betere pagina’s
- SEO workshops
- Deze 10 tools zijn het proberen waard voor je seo/” title=”seo”>seo
- Breng meer verkeer naar je webshop met deze tips
- Denk aan seo bij het maken van een nieuwe website
- Hoe belangrijk is content marketing voor je seo strategie?
- Seo over 5 jaar: hoe ziet dit eruit?
- Voorkom grote fouten en zorg voor snel herstel met een seo rampenplan
- website vindbaar maken in Google
- Kun je bloggen als advocaat?
- Seo fouten die je als advocaat maakt
- Als advocaat cliënten online bereiken doe je zo
- Hoe kunnen advocaten leads genereren uit social media?
- Hoe vind je als advocaat online aansluiting bij je doelgroep?
- Zoekmachine optimalisatie advies
- White label linkbuilding
- SEO tips voor advocaten
- De seo trends van 2019 die je niet mag missen
- Zo gebruik je een seo zoekwoordenanalyse voor de beste seo tekst”>seo tekst
- Je seo keywords bepalen
- Welke factoren hebben invloed op je Google ranking?
- Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren doe je niet alleen voor Google
- SEO tips om je website te verbeteren
- Dit betekent semantic search voor je seo strategie
- Waarom je moet stoppen met trucjes voor seo en je moet richten op je doelgroep
- Richt je op copywriting en de seo komt vanzelf
- Wil jij ook seo featured snippets? Dit is wat je moet doen
- Is jouw website seo vriendelijk voor mobiel? Doe de checklist
- Zo maak je een goede anchor tekst voor seo/” title=”seo”>seo
- De belangrijkste seo tips voor webshops
- De hardnekkigste seo mythes ontrafeld
- Een goede vindbaarheid met deze seo checklist
- De belangrijkste Google updates van 2019
- Scoor lokaal met deze tips voor local seo/” title=”seo”>seo
- Optimaliseer je seo (niet alleen voor meer bezoekers)
- Dit zijn onze tips voor betere mobiele content
- Tips om je positie in Google afbeeldingen te verbeteren
- Zo ga je maximaal scoren met seo in 2019
- Welk effect heeft voice search op je seo?