arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Tips voor een hogere CTR met SEO

Wat is van alle statistieken die je kunt meten nu de meest waardevolle? De CTR, de click through rate, behoort voor de meeste mensen absoluut tot de top. De CTR is namelijk de verbindende factor tussen een aantal belangrijke metrics. Een website die veel wordt vertoond in de zoekmachine, blijft waardeloos wanneer deze vertoningen niet worden omgezet in kliks (daadwerkelijke bezoeken). Maar de CTR is niet alleen relevant om te kijken hoeveel verkeer er vanuit de zoekmachine doorklikt naar je website; ook wat mensen doen op je website is natuurlijk bijzonder interessant.

Een website die veel bezoekers trekt, lijkt interessant, maar als die bezoeken niets opleveren, heb je vrij weinig aan deze bezoekers. Wat je uiteindelijk wilt, is een conversie: een actie van de bezoeker die voor jou waardevol is. Dat kan een inschrijving voor een nieuwsbrief zijn, een download, een offerte-aanvraag of een aankoop: jij bepaalt het doel.

Ook hierbij is de CTR relevant. Geavanceerde gebruikers denken wellicht direct aan conversiepercentages, maar je moet het pad naar de conversie niet vergeten. Iemand kan namelijk op een andere pagina binnenkomen. Hoeveel mensen klikken vanaf de verschillende pagina’s door naar je contactpagina? Dat is info die je wilt weten en hier is de CTR van belang.

Kortom: je wilt te allen tijde een zo hoog mogelijke CTR realiseren. Hoe zorg je hier nu voor? Laten we kijken naar enkele belangrijke tips.

Een hogere CTR in de zoekmachine

Hogere click through rate

De eerste plek waar je een hogere CTR wilt behalen, is natuurlijk in de zoekmachine. Bij elke zoekopdracht waarbij jouw site vertoond wordt, heb je te maken met concurrentie. Hoe zorg je ervoor dat je die concurrentie verslaat?

Veel valt of staat met je positie. Data wijst namelijk uit dat gebruikers zelden verder kijken dan de eerste vier organische resultaten. Je zult dus echt moeten zorgen voor een goede positie in de zoekresultaten om een hogere click through rate te kunnen realiseren.  Overigens kun je deze statistieken eenvoudig bijhouden in Google Search Console. Hierin kun je precies zien hoe vaak je pagina’s vertoond zijn en hoeveel mensen hebben geklikt. Wellicht zie je hier al verschillen die interessant kunnen zijn. Springt bijvoorbeeld een bepaalde pagina eruit qua CTR, dan kun je onderzoeken wat deze pagina van de andere onderscheidt en waarom deze zoveel beter scoort.

Wie een klik wil scoren vanuit de zoekmachine, moet veel zaken goed voor elkaar hebben. Je krijgt namelijk vaak maar een kans en bezoekers maken in een fractie van een seconde de beslissing om te klikken. Je wilt dat jouw site overtuigender overkomt dan die van de concurrent. Je meta titel en meta description zijn daarom van cruciaal belang. Dit zijn de titel en de beschrijving die gebruikers van de zoekmachine te zien krijgen wanneer jouw site wordt vertoond. Zorg dus altijd voor een pakkende en duidelijk beschrijvende titel en description. Denk ook aan de volgende punten:

  • Maak je titel en beschrijving niet te lang (zodat ze niet buiten beeld vallen)
  • Spreek de lezer persoonlijk aan
  • Verwerk een duidelijke call to action in je omschrijving
  • Maak duidelijk wat je meerwaarde is

Een hogere CTR op je website


Een hogere CTR op je website is ook iets dat je absoluut wilt. Wanneer je kijkt naar conversies, dan zijn vooral geavanceerde gebruikers geneigd om direct te kijken naar de conversieratio. Dan ga je wellicht voorbij aan een belangrijk gegeven: niet iedereen komt direct terecht op de pagina waar je de conversie wilt realiseren. Het is bijzonder interessant om te onderzoeken hoe het zit met de click through rates vanaf andere pagina’s naar deze pagina. Vanaf welke pagina’s realiseer je een hoog doorklikpercentage naar je conversiepagina? Dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat je op deze pagina’s iets goed doet, iets dat bezoekers activeert.

Seo versus conversie is altijd een heikel punt. Volgens sommigen spreken zoekmachineoptimalisatie en conversieoptimalisatie elkaar tegen, maar wanneer je ze goed toepast, sluiten ze juist perfect op elkaar. Het onderliggende principe is namelijk hetzelfde: je bereikt het beste resultaat door de bezoeker een zo goed mogelijke ervaring te bezorgen.

De manier waarop dat gaat om conversies te maximaliseren, kan echter wel iets afwijken van de manier waarop je dit zou doen als jij je puur op seo gaat richten. Om een conversie te realiseren, zul je iets meer to the point moeten zijn en de bezoeker snel en effectief richting de conversie moeten begeleiden. Denk daarbij aan de volgende elementen:

  • Een call to action above the fold
  • De conversie-actie moet bereikbaar zijn met één klik
  • Maak je teksten niet te lang
  • Doe een duidelijke belofte: geef mensen het gevoel beloond te worden voor het uitvoeren van de call to action

Test, meet, optimaliseer


Succesvol je CTR verhogen en zorgen voor een betere conversie, betekent dat je veel zult moeten testen, meten, analyseren en optimaliseren. Wees niet bang om A/B-tests uit te voeren en de resultaten met elkaar te vergelijken. Dit kan je helpen om je belangrijkste metrics een flinke boost te geven.

Reactie plaatsen