Wat is de Google Panda update?

Wat houdt de Panda update in?

In 2011 werd een update van het Google algoritme aangekondigd. Deze update werd ‘Google Panda’ genoemd. Het doel van de Google Panda update was het herkennen van websites met content van lage kwaliteit, zodat deze websites ofwel lager in de zoekresultaten konden worden getoond, ofwel uit de zoekresultaten konden worden verwijderd. Google Panda is de afgelopen jaren verschillende keren vernieuwd. Hoewel de Panda updates de eerste jaren handmatig werden doorgevoerd, is Google Panda tegenwoordig onderdeel van het reguliere Google algoritme. In 2014 werd Google Panda 4 geïntroduceerd. Deze versie is wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt – op dit moment is Panda 4.2 actief.

Hoe beoordeelt Panda 4.0 de kwaliteit van online content?

De Google Panda update had en heeft dus als doel het opruimen van websites van lage kwaliteit uit de zoekresultaten, zodat Google gebruikers alleen websites met hoge kwaliteit content krijgen te zien. Om te bepalen of de kwaliteit van een website hoog genoeg is, gebruikt Google een aantal factoren. We hebben de belangrijkste factoren voor je uitgewerkt.

  • Allereerst kijkt Google naar de leesbaarheid van de content. Als er zoveel zoekwoorden op je webpagina staan dat deze niet meer leesbaar is (ook wel keyword stuffing genoemd), dan is dit voor Google een indicatie dat deze pagina van lage kwaliteit is. De content is dan immers niet geschreven voor de lezer, maar voor de zoekmachine. Ook taalfouten vormen een indicatie van lage kwaliteit.
  • Ten tweede kijkt Google of er sprake is van duplicate content. Er is sprake van duplicate content als de inhoud van een webpagina grotendeels overeenkomt met de inhoud van een andere webpagina. Het maakt hierbij niet uit of deze webpagina’s op dezelfde website of op verschillende websites staan. Duplicate content vormt voor Google een aanwijzing dat er sprake is van content van lage kwaliteit.
  • Ook de inhoud van de content is uiteraard van belang. Biedt de pagina meerwaarde voor de lezer? Is de tekst geschreven door iemand met kennis van zaken? Worden de argumenten voldoende onderbouwd? Als deze vragen met ‘ja’ kunnen worden beantwoord, wordt de content door Google gezien als content van hoge kwaliteit.
  • Ten slotte wordt er gekeken naar de rol van advertenties op de webpagina. Als er zo veel advertenties op de webpagina staan dat het (bijna) niet meer mogelijk is om de hoofdtekst te lezen, wordt dit door Google gezien als een website van slechte kwaliteit.

 

Hoe voorkom je dat Google Panda je SEO negatief beïnvloedt?

De komst van de Google Panda Update had een grote invloed op de SEO ranking. Wil je voorkomen dat je SEO positie negatief wordt beïnvloed door Google Panda? Onze SEO specialisten vertellen je hoe je het best met Google Panda om kunt gaan.

  • Spoor duplicate content op en verwijder de dubbele pagina’s. Je hoeft gelukkig niet al je pagina’s door te pluizen: er bestaan verschillende gratis tools die duplicate content voor je detecteren, zoals deze van Siteliner.
  • Zorg ervoor dat je alleen unieke content plaatst. Wil je informatie van een andere webpagina gebruiken? Schrijf deze informatie dan in je eigen woorden op en vermeld de bron op een duidelijke manier.
  • Neem de inhoud van al je webpagina’s onder de loep en verwijder pagina’s van lage kwaliteit. Dit lijkt misschien zonde, maar een klein aantal pagina’s van slechte kwaliteit kan een enorm effect hebben op de vindbaarheid van je website. Je kunt er ook voor kiezen om slechte webpagina’s te herschrijven. Dat is echter wel een flinke klus. Heb je hier geen tijd voor of heb je geen vlotte pen? Ga dan op zoek naar een goede SEO tekstschrijver. SEO bureau Intelligent Online helpt je hier graag bij.

 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies