Veel internetgebruikers gebruiken Google om lokale bedrijven te zoeken. Denk hierbij aan restaurants in de buurt, maar ook aan supermarkten in het dorp, kledingwinkels in het centrum van een specifieke stad en ga zo maar door. Door u bezig te houden met local SEO, kunt u hoog scoren op de voor u relevante (lokale) zoektermen. Bent u al een tijdje bezig met local SEO, maar heeft u hier tot op heden nog niet de vruchten van geplukt? Dan kunnen wij u vertellen waarom uw local SEO (nog) niet werkt.
Reden 1: u heeft te weinig link citations
Er zijn diverse factoren die uw lokale vindbaarheid beïnvloeden, waaronder ook de link citations. Link citations zijn vermeldingen van uw bedrijfsgegevens, zoals bijvoorbeeld uw adres, telefoonnummer en e-mailadres op externe websites. Hier hoeft geen link bij te staan, maar het kan wel. U kunt meer link citations krijgen door de volgende stappen te volgen: 1 Zoek op een zoekwoord waar u op wil scoren met local SEO. 2 Sla te adressen, telefoonnummers en mailadressen op van de vijf bedrijven die het hoogst scoren op dit zoekwoord. 3 Zoek op deze adressen, telefoonnummers en mailadressen. 4 Controleer in de zoekresultaten in welke gidsen en overzichten uw concurrenten terugkomen. 5 Meld uw bedrijf aan bij dezelfde gidsen en overzichten voor meer link citations.
Heeft u hulp nodig met het verbeteren van uw local SEO? Neem dan contact op met Intelligent Online. Wij weten precies hoe uw website hoger in de lokale zoekresultaten terug kan komen.
Reden 2: u heeft te weinig lokale linkjes
Naast de link citations, spelen de lokale links ook een grote rol bij local SEO. Door zo veel mogelijk links te laten plaatsen op lokale overzichten als Goudengids.nl en Allebedrijvenin.nl, is uw bedrijf lokaal beter vindbaar. Let op: een lokale link is iets anders als een lokale citation. In een citation staat namelijk uw telefoonnummer, adres en e-mailadres, niet altijd een link. Een lokale link bevat geen informatie, maar is simpelweg een link naar uw website op een voor u relevante externe site.
Reden 3: u heeft te weinig lokale reviews
Wat veel mensen niet weten, is dat lokale reviews ook een rol spelen bij local SEO. Heeft u veel reviews op bijvoorbeeld Google+, dan scoort uw website beter in de lokale zoekresultaten van Google. Ook als dit negatieve reviews zijn, maar dit is uiteraard niet gewenst. U kunt klanten stimuleren lokale reviews te plaatsen door hier aandacht aan te besteden in uw nieuwsbrief, maar ook door iets te verloten onder de klanten die inderdaad een review plaatsen.
Goed om te weten: ook reviews op andere websites tellen mee bij local SEO. Plaatst een klant een review op een andere website dan Google+, dan is dit ook goed voor uw lokale vindbaarheid.