Kun je bloggen als advocaat?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Bijna iedereen blogt tegenwoordig, maar kun je bloggen als advocaat? Ben jij een advocaat en wil je weten of je kunt bloggen, dan biedt dit artikel je wellicht de juiste perspectieven. Vooropgesteld: iedereen kan bloggen, ook over zijn of haar werk. De vragen die je voor jezelf dient te beantwoorden, zin: 1) Is het relevant? 2) Is het interessant? En 3) Is het schadelijk?

Bloggen als advocaat: om deze redenen moet je dat doen

Kun je bloggen als advocaat? Absoluut. Net als ieder ander draait het om het vinden van de sweet spot: het claimen van je expertise en het op de juiste manier bereiken van je doelgroep. Wie is je doelgroep? Zijn dat potentiële cliënten? Als dat het geval is, zul je moeten nadenken over hoe je deze doelgroep het beste kunt bereiken en wat voor soort content je kunt maken.
De redelijk recente geschiedenis leert dat het absoluut interessant is om als advocaat te bloggen. Veel mensen zijn geïnteresseerd in juridische zaken en lezen hier maar wat graag over. Het blijkt ook wel uit het feit dat diverse juridische professionals op social media, voornamelijk op Twitter, een grote following hebben.
Wat we gezegd willen hebben: bloggen hoef je natuurlijk niet groots aan te pakken. Microbloggen kan ook zeer interessant zijn, bijvoorbeeld door op social media zoals Twitter interessante feiten en ontwikkelingen te delen en een kijkje achter de schermen te bieden.
Bloggen als advocaat kun je dus doen om een brede doelgroep te bereiken, zonder echt een specifiek doel. De kans is echter groot dat je wel een doel in gedachten hebt, namelijk het bereiken van meer potentiële cliënten.
Wie zegt dat een advocaat niet commercieel kan zijn? In alle beroepsgroepen worden blogs gebruikt om meer bezoekers te genereren en om meer conversie te behalen. Als advocaat kun je dit ook prima doen, want er zijn absoluut mensen op zoek naar jouw diensten.

En zo pak je dat aan

Wat je met je blogs wilt bereiken, is dat potentiële cliënten bij jou uitkomen. Om de kans hierop te vergroten, is het goed om na te denken over wie je wilt bereiken en op welke manier. Je gaat natuurlijk je expertise aantonen in je blogs, zodat cliënten ervan overtuigd raken dat jij de ideale advocaat bent om hun belangen te behartigen.
Waar zoeken jouw cliënten naar? Dat is de eerste stap naar een succesvolle blog als advocaat. Jij kent jouw beroep natuurlijk van A tot Z, maar het gaat er vooral om dat je jouw cliënt kent. Jouw cliënten zullen veruit in de meeste gevallen leken zijn op juridisch gebied. Wil je cliënten aanspreken, dan hoef je niet te bloggen over zeer inhoudelijke, met juridische termen doorspekte termen.
Richt je op je doelgroep. Speel in op de behoeften van je potentiële cliënten en de manieren waarop zij naar jou op zoek zijn. Afhankelijk van je rechtsgebied, zijn er zeer specifieke keywords die je kunt gebruiken. Denk aan zaken als “Ik zoek een strafrechtadvocaat”, “Ik ga scheiden en heb een advocaat nodig”, “Wat kost een letselschadeadvocaat” etcetera. Maak content voor je doelgroep en wordt gevonden.

Waarom bloggen als advocaat misschien niet zo slim is

Of je als advocaat kunt bloggen, is geheel aan jou om te beoordelen. Er zullen wel enkele risico’s bestaan. Kun je alle onderwerpen zomaar aansnijden? Waarschijnlijk niet. De privacy van je cliënten weegt te zwaar, dus inhoudelijk vertellen over zaken die je hebt meegemaakt, is waarschijnlijk geen optie.
Naast dat je de privacy van betrokkenen niet wilt schenden, wil je van jezelf ook geen doelwit maken. Advocaten werken op vertrouwelijke basis en met materie die doorgaans zeer gevoelig is. Je wilt niet het risico lopen dat je cliënten een van je blogs naar zichzelf kunnen herleiden.
Uiteindelijk is het jouw beslissing en kun je zelf de beste afweging maken. Een ding staat als een paal boven water: bloggen als advocaat biedt je een mooie mogelijkheid om dichterbij je cliënten te komen en om vindbaar te zijn wanneer zij behoefte hebben aan jouw diensten.

Seo fouten die je als advocaat maakt

Voor iedereen is seo belangrijk. Advocaten vormen hierop geen uitzondering. Sterker nog: advocaat is een beroep waarmee je misschien wel meer dan in andere beroepen kunt profiteren van seo. Seo zorgt er namelijk voor dat je beter gevonden wordt door je doelgroep. Mensen gaan niet zomaar op zoek naar een advocaat: wanneer zij een advocaat nodig hebben, zullen zij zeer gericht online gaan zoeken. Jij wilt dan natuurlijk bij relevante opdrachten boven komen drijven.
Hiervoor liggen kansen, maar er zijn veel seo fouten die je als advocaat maakt. Niet alleen jij; vrijwel alle advocaten lopen tegen dezelfde fouten aan die ervoor zorgen dat je potentiële cliënten niet zo goed bereikt als je zou willen. Wij lopen graag met je door de meest gemaakte fouten heen.

Je kennis is simpelweg niet goed genoeg

Een van de seo fouten die je als advocaat maakt, is door in te zetten op seo, terwijl je niet over de benodigde kennis beschikt. Seo is een behoorlijk specialistisch karwei en dit moet goed gebeuren. Gebeurt dit namelijk niet goed, dan werkt het alleen maar averechts en zul je in plaats van meer cliënten juist nog minder cliënten bereiken dan dat je daarvoor deed.
De vraag die jij je moet stellen, is: kun je met jouw drukke baan genoeg tijd vrijmaken om seo effectief aan te pakken? En zelfs als dat het geval is: zul jij je het vereiste kennisniveau eigen kunnen maken?
Je weet zelf waar je staat qua seo kennis. Een van de seo fouten die je als advocaat maakt, misschien zelfs wel de belangrijkste, is het belang van seo onderschatten. Vrijwel iedereen die een advocaat nodig heeft, zal online gaan zoeken. Je wilt dus eenvoudigweg vindbaar zijn.
Beschik je zelf niet over de benodigde kennis, of kom je tijd tekort: schakel dan een professional in. Een goede seo specialist kan je op de kaart zetten en ervoor zorgen dat je maximaal vindbaar bent.

Je optimaliseert op de verkeerde termen

Wanneer we kijken naar seo fouten die je als advocaat maakt, is dit zonder twijfel de meest voorkomende. Je kunt nog zoveel tijd en moeite steken in optimalisatie; als je op de verkeerde dingen optimaliseert, zul je nooit het resultaat behalen dat je wenst, omdat je simpelweg de juiste mensen niet bereikt.
Voor een advocaat is het eenvoudig om te vergeten hoe specialistisch je beroep wel niet is. Dingen die voor jou logisch en vanzelfsprekend zijn, zijn abracadabra voor de leek. Dit is dan ook een veelgemaakte fout: de taal van je doelgroep niet spreken.
Je wilt als advocaat je kwaliteit overbrengen op mensen en potentiële cliënten ervan overtuigen dat jij de aangewezen persoon bent om hun belangen te behartigen. Hoe doe je dat? In elk geval door op de juiste termen te optimaliseren. Wat zijn die juiste termen? Daar kom je achter met een zoekwoorden analyse.
Veel advocaten hebben de neiging om in hun teksten veel vaktermen en jargon te gebruiken, of om sterk juridische teksten te schrijven. Als je daarop gaat optimaliseren, sla je de plank waarschijnlijk volledig mis. Je spreekt namelijk de taal van de doelgroep niet.
Wat voor jou een logische term is, is een term die jouw potentiële client hoogstwaarschijnlijk nooit zal gebruiken. Denk dan goed na over je teksten. Deze dienen vertrouwen en kunde uit te stralen, maar moeten wel passen bij je doelgroep.

Advocaten zijn ook gewoon maar mensen

Eigenlijk komen de seo fouten die je als advocaat maakt sterk overeen met seo fouten die ook in andere beroepsgroepen worden gemaakt. Seo werkt voor iedereen hetzelfde en dus worden ook door iedereen dezelfde fouten gemaakt. We geven je graag een overzicht van veelgemaakte fouten die in het algemeen gelden, dus ook voor advocaten.

Je website is te traag

De belangrijkste stap op weg naar goede seo, is een website die snel laadt. Is je website erg traag, dan kun je een goede positie in de zoekmachine haast wel vergeten, ook al is je website verder nog zo goed geoptimaliseerd.

Je website is niet geschikt voor mobiele weergave

Een voor mobiel geoptimaliseerde website is net zo belangrijk als een snelle website. Sinds enige tijd neemt Google zelfs je mobiele website als uitgangspunt voor het bepalen van je positie in de zoekresultaten. Dit komt omdat Google sinds 2017 meer zoekopdrachten vanaf mobiele apparaten (smartphones) ontvang dan vanaf normale computers. Vanuit dat oogpunt is het dan ook logisch dat de zoekmachine als eerste naar je mobiele site kijkt.
Heb je nog geen goede mobiele site (omdat deze bijvoorbeeld niet responsive is), dan is dit de allereerste zaak waarin je moet investeren.

Je overoptimaliseert

Wellicht doe je al het voorgaande wel goed: je website biedt een uitstekende basis en je schrijft teksten die aansluiten bij de doelgroep. Dan nog gaat het best vaak fout. Onder de seo fouten die elke advocaat maakt, maar ook niet-advocaten, prijkt overoptimaliseren zeer hoog. Je overoptimaliseert wanneer je bijvoorbeeld te vaak je keywords gebruikt. Je denkt dat je hiermee sterk bezig bent voor seo, maar het werkt juist averechts. In het ergste geval kun je zelfs een penalty krijgen, waardoor je behoorlijk in de zoekresultaten zakt.

Je maakt je schuldig aan black hat seo

Het is niet te doen om in dit artikel alle vormen van black hat seo te behandelen, want dan wordt het veel te lang. Maar het begrip black hat seo moet je kennen. Black hat seo is de noemer voor alle seo-technieken die volgens Google niet door de beugel kunnen, dus die in strijd zijn met hun richtlijnen. Sommige zaken zijn zeer voor de hand liggend, zoals het bewust misleiden van de zoekmachine. Andere verkeerde technieken zijn wat subtieler. Hier kun jij je relatief eenvoudig schuldig aan maken zonder dat je het door hebt.
Black hat seo kan je op behoorlijke straffen van de zoekmachine komen te staan, waardoor je vindbaarheid zeer slecht wordt. Doe je voor je gevoel alles goed, maar is het met je seo nog steeds niet goed gesteld? Schakel dan een seo expert in om het probleem te achterhalen.

SEO tips voor advocaten

Meer dan 50% van de rechtzoekenden zoekt online naar zijn/ haar advocaat. Veel advocatenkantoren spelen hier nog altijd niet of niet goed op in. Er zijn veelvoorkomende fouten die makkelijk op te lossen zijn. Alles wat je nodig hebt is goed advies en het uitvoeren van dit advies. Daarom heeft Intelligent Online 7 tips voor u op een rij gezet.

1.      Zorg voor een converterende website

Websites kunnen heel mooi zijn en heel informatief. Dit wil niet zeggen dat je klant direct vindt naar waar deze op zoek is. Advocatenkantoren hebben de neiging de website vol informatie te zetten die misschien wel zinvol is maar die wel op de verkeerde plekken staat. De website moet rustig en duidelijk zijn. De websitebezoeker moet geen moeite hoeven te doen om een actie te ondernemen. Een actie kan zijn:
 

  • Een telefoontje
  • Een mail versturen
  • Invullen van een leadformulier
  • etc

De informatie moet op plaatsen staan waar de bezoeker ook echt de behoefte heeft om te lezen.
Onderstaand staat niet veel tekst maar wel de juiste tekst en direct een “call to action”

 

2.      Zorg voor een goed converterende mobiele website:

 
Is een responsive website genoeg? Het antwoord is heel simpel: nee. Een responsive website past zich weliswaar aan naar elk device waar je mee werkt. Het wil echter nog niet zeggen dat hij is ingericht op maximale conversie.
Bovenstaande website ziet er mobiel zo uit:

Bovenstaande is rustig en de “call to action” is direct in beeld. Daarnaast staan de “unique selling points” direct in beeld. Dit zijn de redenen waarom men moet kiezen voor deze advocaat.
Werk ook met Accelerated Mobile Pages (AMP):
De definitie volgens Wikipedia:
Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn webpagina’s met statische content, geoptimaliseerd voor browsen op mobiele apparaten. AMP documenten zijn ontwikkeld in “AMP HTML”, een open framework speciaal ontworpen met bestaande webtechnologie voor het ontwikkelen van kleine en snelle webpagina’s.[1] AMP wordt geleid door Google.
 Door de volgende technieken kunnen AMP HTML-pagina’s snel worden geladen:[3]

  • sta uitsluitend asynchrone scripts toe
  • pas de grootte van alle bronnen statisch aan
  • laat geen extensies de rendering van een pagina blokkeren
  • alle JavaScripting van een derde-partij wordt vermeden
  • alle CSS-code moet inline en aan grootte zijn gebonden
  • efficiënte afhandeling van lettertypes
  • herberekeningen van een stijl minimaliseren
  • sta alleen animaties via een grafische processor toe
  • bronnen worden met hoge prioriteit geladen
  • HTTP-verzoeken worden zo snel mogelijk gedaan

Bovenstaande zegt je misschien niets maar je webdesigner zou dit moeten weten. Met AMP wordt een betere gebruiksvriendelijkheid gerealiseerd. Daarnaast zorgt het ook voor hogere posities in Google.

3.  Blijf bloggen of besteed het uit:

90% van alle advocatenkantoren gaat nat (in klaverjastermen) omdat het bloggen niet wordt volgehouden. Bij 1 blog kijkt men naar de resultaten (die er dan onmogelijk kunnen zijn) en bij het tweede blog kijkt men ook nog naar de resultaten. Bij blog 3 verliest men de moed en wordt er bij wijze van spreken ruzie gemaakt wie het vierde blog moet schrijven.
Bloggen is iets van de lange adem dus zijn onderstaande tips zeer relevant:
Maak iemand hoofdverantwoordelijk voor de blogs zodat je hem of haar kan aanspreken.
 
Of:
 
Besteed het uit.
 
“Als ik het uitbesteed worden de teksten niet goed geschreven”
 
Dat denk je toch?
Welnu, blogs worden pas relevant als ze zichtbaar worden in Google. Dit kan gemonitord worden in Google Analytics. Wanneer het blog zichtbaar wordt kan je altijd nog beslissen om het blog te herschrijven naar de perfecte normen en waarden van de organisatie. Tot die tijd is het “better done than perfect” Wanneer je 100 blogs schrijft komt het in de praktijk voor dat er maar 5 echt goed zichtbaar zijn. Deze kan je dan herschrijven. Google kijkt wel naar die andere 95 blogs en beloond je met hogere rankings van andere pagina’s omdat websites met veel content nu éénmaal als relevant  gezien worden door Google.

4.      Maak een goede analyse van hoe er gezocht wordt in de markt:

Dit doet bijna niemand in de praktijk. Dit is echter het belangrijkst advies van dit artikel. Het gaat niet om jou of je kantoor, het gaat om je potentiele klant. Waar zoekt je klant op is de vraag?
Dit kan jezelf uitzoeken met verschillende software of je kan het een expert laten doen:
 

 
Voorbeeld kleine analyse:
Bovenstaande afbeelding laat zien dat alle arbeidsrecht advocaten die roepen dat het netwerk het enige en belangrijkste klanten apparaat is niet gelijk hebben. Links zie je de zoekwoorden en rechts zie je de zoekvolumes per maand. Speel hier op in met je content marketing!

 5.      Verval niet in vakjargon:

De meeste advocaten zijn geneigd te schrijven in vakjargon. Dit omdat ze het gewend zijn maar ook omdat ze kennis en expertise willen tonen aan de doelgroep. Echter de doelgroep is alleen geïnteresseerd in een stuk wat ze kunnen begrijpen. Verval dus niet in vakjargon maar schrijf zoals de doelgroep het graag wil zien.

6.  Maak alles meetbaar op je website:

Je wilt toch weten hoeveel je website bijdraagt aan je omzet? Maak dan alles meetbaar. Alleen Google Analytics is niet goed genoeg. Gebruik de volgende 4 programma’s om alles meetbaar te maken:
 

  • Google Analytics (hiermee zie je het gedrag van je bezoekers in cijfers.)
  • Google Search Console ( hiermee zie je welke zoekwoorden men gebruikt in de organische resultaten om jou te vinden)
  • Google Tag Manager (Hier mee maak je elke button op je website meetbaar. Deze doelstellingen kan je daarna integreren.) Zo kan je zien:

 
Hoe vaak en wanneer er wordt gebeld
Hoe vaak en wanneer er wordt gemaild
Hoe vaak en wanneer er een leadformulier wordt ingevuld
Hoe vaak en wanneer er een nieuwsbriefinschrijving is.
 
Praktijkvoorbeeld:
Wanneer je vier onderwerpen hebt om over te bloggen. In dit voorbeeld blog W, X, Y en blog Z. Je ziet dat er bij de onderwerpen van blog X vaker leads binnenkomen. Dit is een reden om te intensiveren op X en niet op W, Y en Z.
 
Voorbeeld per onderwerp:

Gebeurtenislabel Periode leads
blog W laatste 30 dagen 1
blog X laatste 30 dagen 25
blog Y laatste 30 dagen 1
blog Z laatste 30 dagen 2

 
In bovenstaande tabel is het dus duidelijk dat er geschreven moet gaan worden op onderwerpen die met blog X te maken hebben. Hier zijn namelijk 25 leads op binnengekomen en op de rest niet meer dan 2.
 

  • Hotjar (Hiermee worden bezoeken opgenomen en zie je het gedrag van je klanten per bezoeker. Daarnaast is deze tool ook uitstekend geschikt voor heatmapping. Hiermee zie je in één oogopslag welke zaken belangrijk zijn per pagina. Je ziet dus waar e klant op klikt.

 
Zie hier de heatmap van een Google Zoekopdracht:
heatmapping voor advocaten

7. Start Google Ads pas als je alles meetbaar gemaakt hebt.

Voor een maximale ROI zorg je ervoor dat alles meetbaar is gemaakt voordat je betaalde media inzet. Zo kan je de Google Ads campagne goed bijsturen omdat je precies weet welke zoekwoorden rendement opleveren en welke niet.
Voorbeeld Google Ads resultaten per zoekwoord:

Gebeurtenislabel Periode leads
zoekwoord W laatste 30 dagen 1
zoekwoord X laatste 30 dagen 25
Zoekwoord Y laatste 30 dagen 1
zoekwoord Z laatste 30 dagen 2

Wanneer we bovenstaande cijfers zien moeten we concluderen dat we 100% zichtbaar willen zijn op zoekwoord X. Hiermee komen de meeste leads binnen.
We hopen dat we je veel duidelijkheid hebben gegeven met bovenstaande tips. Schroom niet om contact met ons op te nemen en dingen te vragen.

  Hulp nodig:

 
Heb je geen zin, tijd of kennis genoeg om bovenstaande zaken succesvol in te zetten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Je kan een scan laten doen waarmee je jou huidige status ziet en je mogelijkheden in de toekomst om meer omzet uit je website te halen.
 

Benieuwd naar wat andere klanten te zeggen hebben?

 
Niet overtuigt van bovenstaande tips? Kijk dan gerust is even wat onze klanten te zeggen hebben:
 


Ander klanten:
 “Wij werken al bijna een jaar met veel tevredenheid samen en onze website blijft maar klimmen in de zoekresultaten! Ook vielen de kosten reuze mee ten opzichte van de baten.””
Casper Verhoog (Directeur Super Seat)
“We doen al jarenlang zaken met Intelligent Online. Wat mij goed bevalt is de persoonlijke aanpak. Intelligent Online is altijd bereikbaar. Daarnaast maken ze ons goed inzichtelijk welke werkzaamheden zijn gedaan en welke resultaten dat heeft gehad.”
Colin MacLennan (Manager Jawasport)
Geruime tijd gebruik gemaakt van de diensten van Intelligent Online om onze SEO te optimaliseren en een ander inzichtelijk te krijgen. Wij zijn zeer tevreden over de verrichte werkzaamheden en het behaalde resultaat. Dankjewel Intelligent Online!
Judith Evraets (Manager Hofclub B.V.)
“Zeer aan te bevelen om je zichtbaarheid online te vergroten.”
Kaji But (Director/ owner Sea Palace Restaurant Amsterdam)
“Dankzij een leuke en goede samenwerking hebben we gedurende de samenwerking veel meer verkeer richting onze website gekregen. Dit heeft ons meer verkopen opgeleverd. Ik kan u Intelligent Online ten zeerste aanraden.”
Peter Regterschot (Eigenaar Mijnnaaiattelier.nl)
“””Intelligent Online weet waar ze over praten als het gaat om SEO‘s, Adwordscampagnes en alles wat daarbij komt kijken. Je krijgt waarvoor je (een eerlijke prijs) betaald en het is transparant.”
Larry Koelewijn (Mede-Eigenaar, Steven Koelewijn Bike Totaal)
 
 
 

Als advocaat cliënten online bereiken doe je zo

Ook als advocaat komt de business je niet aanwaaien. Hoewel je als advocaat een beroep hebt waarbij mogelijke cliënten actief op zoek gaan naar jou, kan het helemaal geen kwaad om optimaal zichtbaar te zijn, je daar te begeven waar je cliënten zijn en wellicht zelfs acquisitie te plegen. De grote vraag is: hoe kun je als advocaat cliënten online bereiken?
Als advocaat cliënten online bereiken, valt of staat met het kennen van je doelgroep. In zekere zin is het bereiken van je doelgroep op voorhand lastig, want je hebt immers een zeer diverse doelgroep. Geen enkele cliënt is hetzelfde. Of toch wel? Eigenlijk wel, want je kunt al jouw cliënten indelen in doelgroepen. Als advocaat heb je een specialisatie op een bepaald rechtsgebied. Al je cliënten kun je dus categoriseren als mensen die op zoek zijn naar een behoorlijk specifieke dienst, namelijk: de dienst van een advocaat in een bepaald rechtsgebied.
Iemand die behoefte heeft aan een strafrechtadvocaat, zal totaal anders zoeken dan iemand die op zoek is voor een advocaat in een civiele kwestie, of een advocaat die gespecialiseerd is in echtscheidingen. Wanneer je dit onthoudt, wordt het een stuk makkelijker om als advocaat cliënten online te bereiken.

Zorg voor de basis: een goede website

Om als advocaat cliënten online te bereiken, is je website je allerbelangrijkste middel. Dit geldt niet alleen voor advocaten, maar voor professionals in alle beroepsgroepen. Je website is het kanaal waarop je zeer veel business binnen kunt halen; als je optimalisatie maar goed is.
Cliënten online bereiken, kun je op diverse manieren doen. Je kunt naar hen toegaan, maar je kunt er ook voor zorgen dat ze jou weten te vinden en dat ze bij jou uitkomen. Jouw website maakt dit mogelijk. Daarom is de eerste stap in het effectief bereiken van je cliënten het zorgen voor een goede website, zodat je goed vindbaar bent.

Aan welke eisen moet jouw website voldoen?

Om te zorgen voor een succesvolle website, is het belangrijk om aan een aantal eisen te voldoen. Er zijn sowieso twee eisen die van cruciaal belang zijn. Deze factoren zijn zo belangrijk dat als er een van de twee niet in orde is, je kans op succes behoorlijk gering is.
Wat die factoren zijn? Snelheid en mobielvriendelijkheid. Om de ranking van jouw website te bepalen, kijkt Google zeer streng naar de laadsnelheid van je website. Er zijn verschillende theorieën over wat de maximale laadtijd is, maar Google helpt je een handje. Google hanteert zelf een maximale laadtijd van 5 seconden.
Heeft jouw website langer dan 5 seconden nodig om volledig te laden, dan komt je dit als het ware op strafpunten te staan. Let wel: het gaat hier om het volledig inladen van de website. Het kan best zo zijn dat een bezoeker al na een halve seconden de site ziet, maar dat het nog 10 seconden duurt voordat alle elementen zijn ingeladen. Dit zijn de secondes die tellen.
De snelheidstest neemt (uiteraard) niet een supersnelle verbinding als uitgangspunt, maar een gemiddelde mobiele verbinding. Wil je weten of je website snel genoeg is? Gebruik dan de eenvoudige tool “Test my site with Google”. Hierin biedt Google de mogelijkheid om de snelheid van je site te checken.
Het tweede cruciale punt: mobielvriendelijkheid. Sinds 2017 hebben mobiele zoekopdrachten in Google traditionele zoekopdrachten met een computer of laptop ingehaald. Google heeft hier een logische conclusie aan verbonden: mobiele websites moeten nu leidend zijn in het bepalen van jouw ranking. Heb je nog geen goede mobiele website? Zorg hier dan zo snel mogelijk voor. Een goede allround website is responsive, wat wil zeggen dat hij zich automatisch aanpast aan de device waarmee deze bekeken wordt.
Als deze twee factoren (snelheid en mobielvriendelijkheid) in orde zijn, kun je de puntjes op de “i” zetten. Je kunt denken aan factoren als:

  • Een logische URL-structuur
  • Een goede sitemap
  • Pagina’s met unieke, relevante titels
  • Goed gebruik van koppen
  • Goede interne links
  • Caching en minifactie om je site nog sneller te maken

Interne linkbuilding

Spreek de taal van je doelgroep


Met een technisch goede site, leg je de basis voor een goede seo score. Maar om als advocaat cliënten online te bereiken, zijn goede teksten net zo belangrijk. Natuurlijk is het zaak om je potentiële cliënten te overtuigen van je expertise en ervaring. Je wilt hen ervan verzekeren dat jij de advocaat bent die hun belangen het beste kan behartigen.
Speel hier dan ook op in, maar zorg dat je de taal van de doelgroep spreekt. Dit heeft wat ons betreft een tweeledige betekenis. Enerzijds gaat het erom dat je de juiste keywords gebruikt in je teksten. Waarom? Keywords zijn belangrijk om gevonden te worden. Door de juist keywords op de juiste wijze te implementeren in je teksten, word je goed gevonden bij relevante zoekopdrachten van gebruikers. Doe daarom ook altijd een keyword onderzoek om te kijken welke keywords je moet gebruiken.
Maar de taal van de doelgroep spreken om als advocaat cliënten online te bereiken, betekent ook dat je hun taal moet spreken. Jouw cliënten zijn – een uitzondering daar gelaten – geen juristen of experts op het gebied van recht. Benader hen dan ook in heldere, eenvoudige en overtuigende bewoordingen. Het heeft geen zin om een heel register aan jargon open te trekken. De cliënt wil zichzelf ervan verzekeren dat jij de best mogelijke advocaat bent. Dit bereik je niet door je juridische kennis te etaleren met allerlei vaktermen, maar door je cliënt het gevoel te geven dat je betrouwbaar en ervaren bent, en dat je voor hem of haar klaarstaat.

En als de basis staat….

Staat de basis op het gebied van technische optimalisatie en teksten, dan zijn er nog meer geavanceerd methoden die je kunt toepassen om als advocaat cliënten online te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan bloggen, je content verspreiden op social media, als expert voice optreden op een ander, gerelateerd platform of door te zorgen voor link building: kwalitatieve links van relevante platforms die jouw seo autoriteit versterken.
 

Hoe kunnen advocaten leads genereren uit social media?

Advocaten en social media: is dat een gelukkig huwelijk? Als je het ons vraagt wel. Advocaten zijn nog wel eens huiverig om social media te gebruiken, omdat zij er niet zeker van zijn of hun beroep wel geschikt is om op social media te etaleren. Dat is het absoluut wel. Sterker nog: advocaten kunnen leads genereren uit social media. Wij leggen je graag uit waarom en hoe.
Leads genereren draait allemaal om op het juiste moment zichtbaar zijn onder de juiste doelgroep. Dat is het voordeel van advocaat zijn: bijna iedereen kan jouw doelgroep zijn. Wie mensen ook zijn en wat zij ook doen: iedereen kan vroeg of laat behoefte hebben aan de diensten van een advocaat. In dat geval wil jij er zijn voor jouw cliënten en wil je ervoor zorgen dat potentiële cliënten jou kunnen vinden. Social media is daarvoor uitermate geschikt.
Advocaten en social media

Vind de manier die bij je past

Als advocaten leads willen genereren uit social media, gaat het erom dat zij de juiste tone of voice weten te hanteren en de juiste strategie gebruiken om in contact te komen met potentiële cliënten.
Iedereen gebruikt social media op een eigen manier en de manier waarop, is zeer verschillend. Waar het allemaal om draait, is dicht bij jezelf blijven en de juiste tone of voice en toenadering naar je doelgroep zoeken.
Een belangrijke stap om als advocaat leads te genereren uit social media, is door simpelweg goed aanwezig te zijn. Je hoeft niet naar potentiële cliënten toe te komen; zij komen wel naar jou toe wanneer zij daar behoefte aan hebben. Dat is het voordeel van het beroep advocaat: je vervult een belangrijke functie en bent voor cliënten eigenlijk onmisbaar. Daarom gaan mensen naar jou op zoek wanneer ze behoefte hebben aan je diensten.
Je hebt natuurlijk je website waarmee je hopelijk optimaal vindbaar bent, maar je social media kanalen kunnen een zeer belangrijke rol vervullen in het genereren van nieuwe leads. Door content te delen op je social media kanalen en je zelf hier goed te vertegenwoordigen, kun je potentiële cliënten bereiken die je alleen met je website waarschijnlijk nooit zou bereiken. Op die manier kunnen advocaten leads genereren uit social media.

Een geheime bonus

Er is echter nog een tweede aspect, waar mensen vaak overheen kijken. Aanwezig zijn op social media kan wonderen doen voor je seo. Niet direct voor de seo van je eigen website, maar wel voor je algemene vindbaarheid.
Wanneer jij bijvoorbeeld als advocaat goed vertegenwoordig bent op Facebook, met contactinformatie, content en reviews, zul je op dit gebied een grote autoriteit genieten. Waarom? Facebook heeft een enorme autoriteit en komt bij vrijwel alle zoekopdrachten in de top terecht. Wanneer een cliënt op zoek is naar jouw diensten en online gaat zoeken, komt jouw website misschien niet direct naar boven, maar jouw Facebook profiel (bedrijfspagina) wellicht wel.
Het is dus absoluut aan te raden om te investeren in social media. Advocaten kunnen leads genereren uit social media en dat zonder al te veel budget of tijd te hoeven investeren.
 

Hoe vind je als advocaat online aansluiting bij je doelgroep?

Weet jij hoe je als advocaat online aansluiting bij je doelgroep moet vinden? Wij wel. Wij helpen je daar graag mee. Je twijfelt wellicht of je die aansluiting bij je doelgroep online kunt vinden. Dat kan absoluut. Het draait om het hanteren van de juiste strategie en dat begint allemaal bij het kennen van je doelgroep en bij weten hoe je deze het beste kunt bereiken.

Je website is een safe bet, als je de juiste strategie hanteert

Als advocaat online aansluiting vinden bij je doelgroep, gaat uiteraard primair met je website. Indien goed aangepakt, is dit een krachtig middel. Waarom? Er is iets dat advocaten onderscheidt van best veel andere beroepen. Een advocaat is per uitstek iemand waar mensen dringen behoefte aan hebben onder zeer specifieke omstandigheden. Dat betekent dat je een sterk pull-effect hebt: jouw doelgroep komt naar jou toe, als ze je tenminste kunnen vinden.
Als advocaat online aansluiting vinden bij je doelgroep, betekent dan ook zorgen voor een goede website. Investeer hierin. Wat is een goede website? Hierop zijn meerdere antwoorden mogelijk en deze zijn eigenlijk allemaal van belang.
Eerst is er het technische aspect. Wij leggen seo eigenlijk altijd als volgt uit: je wilt een race winnen en om die race te winnen heb je een snelle auto en een goede coureur nodig. Zie de techniek van je website als die snelle auto. Je website moet snel laden (Google straft een laadtijd van langer dan 5 seconden af met een slechtere ranking) en deze moet geschikt zijn voor mobiele weergave (zorg voor een responsive site die zich automatisch aanpast aan de device van de gebruiker). Voldoet je website niet aan deze twee voorwaarden, dan wordt het heel erg lastig om middels seo bezoekers en dus potentiële cliënten binnen te halen.
Daarnaast zijn er ook nog andere technische factoren van belang. We kunnen daarover lang uitweiden, maar heb je het gevoel dat jouw website nog niet optimaal is, of trek je gewoon zeer weinig (relevante) bezoekers, laat dan je website eens onder de loep nemen door een seo expert. Optimalisatie is bijna altijd mogelijk en een goede technische basis is cruciaal.
Dan je teksten: de goede coureur die het maximale uit de snelle auto weet te halen. Je teksten moeten relevant zijn (maak gebruik van de juiste keywords) en kwalitatief hoogwaardig. Het allerbelangrijkste om als advocaat online aansluiting bij je doelgroep te vinden: spreek de taal van de doelgroep.
Jij bent een advocaat, een juridisch expert; jouw cliënt is dit hoogstwaarschijnlijk niet. Het is jouw taak om in heldere taal uit te leggen wat je voor je cliënt kunt betekenen en hem/haar ervan te overtuigen dat zijn/haar belangen bij jou in de juiste handen zijn. Doe dit dus in een tone of voice die aansluit bij je doelgroep én maak gebruik van de juiste keywords: keywords die potentiële cliënten gebruiken om naar jouw diensten te zoeken. Deze kunnen je achterhalen met tools als Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden en de website Keywordtool.io.

De mogelijkheden van social media

Social Media Mobiel
Een andere goede mogelijkheid om als advocaat online aansluiting bij je doelgroep te vinden, is social media. Zelfs als je doelgroep niet direct naar je diensten zoekt via social media, profiteer je dankzij goede social media profielen wel van uitstekende zichtbaarheid via seo. Platforms als Twitter, Facebook en LinkedIn hebben een immense autoriteit in de zoekmachine.
Wanneer potentiële cliënten zoeken naar diensten die jij biedt, behaalt jouw website misschien (nog) niet een toppositie: jouw profielen op social media kanalen doen dit waarschijnlijk wel. Zo ben je toch nog goed vindbaar en versterk je jouw online autoriteit.
 

 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online