Wil je scoren met je website? Dan is een goede website en goede mobiele content van cruciaal belang. We hebben het dan uiteraard niet alleen over seo. Wellicht ten overvloede: je maakt je content voor je doelgroep, voor je bezoeker. Te veel partijen zijn nog bezig met een focus die louter op seo ligt. Stel altijd je doelgroep centraal: richt je op de bezoeker, dan volgt seo vanzelf. Dit zijn onze tips voor betere mobiele content waar je doelgroep goed op reageert én die scoren in de zoekmachine.
Allereerst: heb je wel een goede mobiele website?
Wij kunnen talloze tips voor betere mobiele content geven, maar de vraag die je eerst voor jezelf dient te beantwoorden, is: heb je wel een goede mobiele website? Zonder goede basis zul je niet kunnen scoren. Dat een goede mobiele website geen overbodige luxe meer is, maar pure noodzaak, blijkt wel uit de data.
Sinds 2017 is de balans tussen mobiel verkeer en desktop/laptopverkeer omgeslagen in het voordeel van mobiel. 2017 was het eerste jaar in de geschiedenis waarin Google meer zoekopdrachten te verwerken kreeg die afkomstig waren van mobiele apparaten (voornamelijk natuurlijk smartphones) dan van traditionele computers.
Je vraagt je wellicht af wat dit voor invloed heeft op seo en waarom jij jouw website en content hierop aan zou moeten passen. Het antwoord is eenvoudig: Google doet dit ook. Sinds enige tijd kijkt Google voor je seo-indexatie eerst naar de mobiele site. De mobile first strategy, noemt men dit. Met andere woorden: heb je nog geen goede mobiele site, dan kunnen wij je wel tips geven voor betere mobiele content, maar zullen deze slechts summier of helemaal niet werken omdat je basis niet in orde is.
Hoe zorg ik dan voor een goede mobiele website?
Een goede mobiele website is er eentje die snel laadt, die geoptimaliseerd is voor weergave op mobiele devices en waarvan de functionaliteiten maximaal gebruiksgemak bieden op het kleine touchscreen van je smartphone.
Je kunt eenvoudig zorgen voor een goede mobiele site door jouw website responsive te maken. Responsive wil zeggen dat de website zich automatisch aanpast aan de device waarop deze bekeken wordt.
Neem voortaan je mobiele website als standaard
Om betere mobiele content te maken en de prestaties van je mobiele site (en dus je totale Google-indexering) te verbeteren, is het slim om voortaan je mobiele website als standaard te nemen. Bijna iedereen bekijkt zijn/haar website nog op de computer, maar data leert dat het verstandiger is om dit op je smartphone te doen.
Natuurlijk hangt het ook af van hoe vaak jouw site op mobiele devices wordt bekeken. Dat Google meer zoekopdrachten te verwerken krijgt vanaf smartphones dan vanaf computers, wil natuurlijk nog niet zeggen dat jouw website ook meer bezoeken vanaf mobiele apparaten te verwerken krijgt. Is dit wel het geval, dan is het sowieso en absolute must om van je mobiele site je prioriteit te maken. Dit geldt echter eigenlijk in alle gevallen wat ons betreft. Wil je de overige tips voor betere mobiele content optimaal laten slagen, denk dan vanaf nu mobiel.
Wat bedoelen we hiermee? Check elke wijziging eerst op je mobiele site. Wijzig je een pagina, probeer je een nieuw thema, heb je een nieuwe pagina aangemaakt, een button veranderd: het maakt niet uit. Bekijkt eerst welk effect deze wijzigingen hebben op je mobiele site en kijk daarna pas naar de desktop variant. Overigens zul je vrijwel altijd zien dat iets dat goed werkt op mobiel, ook prima tot zijn recht komt op desktop. Andersom is dit zeker niet zo.
Maak ook je content geschikt voor mobiele weergave
Tips voor betere mobiele content zijn waardeloos wanneer je niet in de eerste plaats content produceert die ideaal is voor consumptie op mobiele apparaten. Nogmaals: wanneer een aanzienlijk percentage van jouw bezoeken afkomstig is van een mobiel apparaat, is dit een no brainer. Zelfs als dit niet de meerderheid vormt, is het wijs om toch mobiele devices als uitgangspunt te nemen. Immers: content die je produceert met het oog op mobiele weergave, zal het ook op andere apparaten prima doen. Andersom geldt niet.
Waar zit het verschil hem dan in? Er zijn wellicht meer factoren waar je rekening mee dient te houden dan dat je in eerste instantie denkt.
Is je lettertype geschikt voor mobiel?
Wat goed oogt op je desktop, hoeft dus niet per definitie ook goed te ogen op mobiel. Je lettertype is bepalend voor de ervaring van je bezoeker. Zorg dus dat je mobiele content een prettig lettertype heeft. Niet te groot, maar zeker ook niet te klein. Het moet optimaal leesbaar zijn op een relatief klein scherm. Kies dus altijd voor een duidelijk, eenvoudig lettertype.
Zijn je teksten niet te lang?
Het internet is behoorlijk vluchtig. Zelfs op reguliere computers zijn mensen vaak niet geneigd om langere teksten te lezen. Je kunt het zelf zien aan factoren als de gespendeerde tijd op een pagina. Heb je een pagina met 2.000 woorden en ligt de gemiddelde tijd die een bezoeker hierop spendeert op 50 seconden, dan is dit een teken dat veel van de bezoekers te tekst niet helemaal uitlezen.
Wat geldt op een desktop of laptop, geldt nog meer op een smartphone. Je teksten zijn al snel te lang. De meeste bezoekers vinden het niet prettig om langere teksten te lezen op hun telefoon. Dit heeft gevolgen voor hoe je dingen verwoordt.
Wees to the point: zorg voor pakkende teksten die niet te lang zijn. Houd je taalgebruik eenvoudig, maak gebruik van korte zinnen en draai niet te veel om zaken heen.
Hoe zijn je teksten opgebouwd?
Dit gaat natuurlijk voor een groot gedeelte hand in hand met de lengte van je teksten. De opbouw van je content bepaalt voor een groot gedeelte hoe mensen hierop reageren. Dan hebben wij het nog niet eens over de inhoudelijke opbouw van je verhaal, maar de pure weergave. Is je inleiding te lang en moeten mensen veel scrollen, dan is de kans groot dat ze vroegtijdig uitstappen.
Probeer ook korte alinea’s te hanteren. Wat op een computer oogt als een compacte alinea kan op een smartphone oneindig lang lijken.
Maak voldoende gebruik van koppen
Een perfecte manier om de aandacht van je lezer vast te houden, is door goed gebruik te maken van koppen. Probeer tussen alinea’s waar relevant een kop aan te brengen. Zo’n kop breekt met een lap tekst en doet het geheel eenvoudiger en aantrekkelijker ogen. Zelfs een wat langere tekst kan met behulp van goede koppen (of quotes tussendoor) prima behapbaar overkomen.
Over het fenomeen “above the fold” zijn hele studies geschreven. Daarom mag dit principe ook zeker niet missen in onze tips voor betere mobiele content. Wat houdt dit in? Er is veel onderzoek gedaan naar gedrag van mensen op websites. Iemand die jouw pagina opent, wil snel weten waar hij of zij aan toe is en of dit de juiste plek is om een antwoord op een vraag te vinden of in de behoefte van de bezoeker te voorzien.
Hoewel de meningen hierover uiteenlopen, is het verstandig om mensen al “above the fold” een goed antwoord te geven en hen ervan te verzekeren dat ze naar de juiste plek zijn gekomen. Met above the fold wordt bedoeld: alles wat op je website en pagina’s zichtbaar is voordat bezoekers naar beneden moeten scrollen.
Ook een laptop of desktop kent uiteraard zo’n “fold” (vouw). Op een scherm van een computer past echter veel meer informatie dan op het scherm van een smartphone en dus hoeven gebruikers van een computer vaak niet te scrollen om een indruk te krijgen van wat er op je website te vinden is.
Je kunt goed op dit principe inspelen door boven de vouw al cruciale informatie te tonen. Of dat nu contactinformatie is, een belangrijke link of een call to action: de juiste informatie direct in het zicht van de bezoeker kan het verschil betekenen tussen afhaken of doorgaan.
Zijn je afbeeldingen wel optimaal voor mobiel?
Natuurlijk: afbeeldingen kunnen een zeer belangrijke en soms zelfs cruciale bijdrage leveren aan de ervaring van je bezoeker, maar het moeten natuurlijk wel de juiste afbeeldingen zijn. Onze tip voor betere mobiele content: wees zuinig met je afbeelding.
Plaats afbeeldingen alleen als ze echt iets toevoegen. Dat betekent heus niet dat je nergens een afbeelding kunt plaatsen ter vermaak, of om de tekst te breken, maar meerdere afbeeldingen in een artikel of op een pagina kunnen op mobiele devices als storend worden ervaren.
Dan is er natuurlijk nog de kwestie van afbeeldingsgrootte: niets is zo vervelend als een te grote afbeelding die buiten het beeld valt, of die zo zwaar is dat navigeren hierdoor wordt vertraagd. Wees hier scherp op.
Over afmetingen gesproken…
Waarschijnlijk één van de grootste afknappers op mobiele websites is content die niet goed zichtbaar is omdat deze buiten beeld valt. Of het nu gaat om een knop, tekst, een afbeelding, link of menu: wanneer gebruikers buiten beeld moeten scrollen om iets te lezen, bekijken of doen, is dit zeer storend.
In principe zou je met een responsive mobiele website (dus een website die zich automatisch aanpast aan de device waarop deze bekeken wordt) geen problemen moeten ondervinden. Echter: het kan altijd zo zijn dat bepaalde elementen zich niet aanpassen. Loop daarom al je pagina’s handmatig op mobiel na om er zeker van te zijn dat alles past.
Elimineer storende elementen
Omdat je op je smartphone nu eenmaal minder ruimte beschikbaar hebt in het scherm, kunnen elementen die op de computer prima werken op je smartphone zeer irritant zijn. Wees kritisch bij het bepalen welke elementen je wel en niet laat zien.
Gebruik je bijvoorbeeld bepaalde plug-ins die additionele elementen weergeven, kijk dan goed of deze niet in de weg zitten. Het is prima om bijvoorbeeld ook op mobiel een livechat functie te laten zien, maar als die knop de hele tijd aan de zijkant ter hoogte van het verticale midden van het scherm blijft zweven, kan dit hinderlijk zijn voor de bezoeker.
Toch worden fouten als deze vaak gemaakt. Kijk maar eens naar een handvol mobiele sites die je kent of vaak bezoekt: hoe vaak komt het wel niet voor dat er toch een element een deel van de tekst bedekt?
Maak je al gebruik van Google’s AMP?
Enkele jaren geleden heeft Google AMP in het leven geroepen. AMP staat voor “Accelerated Mobile Pages”. Maak jij hier nog geen gebruik van, dan is dit een van onze belangrijkste tips voor betere mobiele content. Gebruikmaken van AMP kan je een hoop extra bezoek opleveren.
Ten eerste is het zo dat Google AMP specifiek heeft ontwikkeld om de weergave van content op mobiele websites te optimaliseren. Pagina’s en artikelen die passen in het AMP-format worden uitgekleed zodat alleen de meest essentiële informatie overblijft. In feite is AMP dus een nogal kale, eenvoudige automatische weergave van je pagina’s. Het werkt echter razendsnel en leest prettig omdat je niet wordt afgeleid door andere elementen.
Google gebruikt een aparte ranking voor AMP-artikelen en deze krijgen een behoorlijke voorrang boven reguliere artikelen. Maak er dus absoluut gebruik van.
Snelheid is van cruciaal belang
Wanneer we tips geven voor betere mobiele content, moeten we natuurlijk niet alleen naar de inhoud kijken, maar ook naar hoe deze content presteert. Nog meer dan op de desktop is snelheid op mobiele devices zoals smartphones van cruciaal belang. Gebruik Think with Google om je site te testen op snelheid.
Een snelle laadtijd is niet alleen prettig voor je bezoekers, maar ook belangrijk voor je seo. Doet een pagina er te lang over om te laden, dan is de kans groot dat bezoekers gefrustreerd afhaken. Data leert dat bezoekers die je site verlaten omdat ze een probleem hebben ervaren niet vaak meer terugkomen.
Mobiele seo is van cruciaal belang
Al onze tips voor betere mobiele content dragen ook bij aan betere seo voor mobiel. Nu mobiele sites de standaard vormen, wil je dit gewoon in orde hebben. Heb je een goede mobiele site met goede content, dan maak je een goede kans op een prima positie in de zoekresultaten én op tevreden bezoekers.