Accelerated Mobile Pages

Wat houdt een accelerated mobile page (AMP) in?

De letterlijke vertaling van ‘accelerated mobile page’ is ‘versnelde mobiele pagina.’ Hoewel deze vertaling misschien een beetje gek klinkt, geeft dit de betekenis en het doel van accelerated mobile pages (ook wel AMP genoemd) goed weer. Een accelerated mobile page is als het ware een versimpelde, uitgeklede versie van een reguliere webpagina. Deze versimpelde webpagina is speciaal ontworpen voor mobiele telefoons, zodat de webpagina op mobiele telefoons sneller kan worden geladen. Wil je meer weten over accelerated mobile pages? Wij vertellen je alles over de werking en de voor- en nadelen van AMP. Ook laten we zien hoe je AMP het best kunt implementeren en gebruiken.
 
accelerated mobile pages
 

Wat zijn de voordelen van accelerated mobile pages?

AMP mobile heeft diverse voordelen. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.
Het eerste voordeel hebben we al kort aangestipt: accelerated mobile pages laden sneller op mobiele telefoons dan reguliere webpagina’s. Dit komt doordat een accelerated mobile page gebruikmaakt van geoptimaliseerde code en caching. De snellere laadtijd verbetert de gebruikerservaring van je website. Hierdoor zijn gebruikers eerder geneigd om over te gaan tot conversie.
Het tweede voordeel van accelerated mobile pages is dat accelerated mobile pages meer opvallen in de zoekresultaten van Google. Google promoot accelerated mobile pages namelijk door deze websites te voorzien van een opvallend icoontje in de vorm van een bliksemschicht. Bovendien worden nieuwswebsites die gebruik maken van accelerated mobile pages in een nieuwscarrousel getoond. De kans dat Google gebruikers op een accelerated mobile page klikken, is dus relatief groot. Het gebruik van AMP is dan ook een goede manier om je click through rate (CTR) een boost te geven!
 

 

Wanneer zijn accelerated mobile pages interessant?

Het gebruik van accelerated mobile pages is dus een goede manier om de gebruikerservaring van je website te verbeteren. AMP is echter zeker niet de enige manier om een goed gebruikerservaring te bieden. Om te bepalen of AMP interessant is voor jouw onderneming, is het belangrijk om te kijken naar de volgende factoren.
Allereerst is het nuttig om de huidige functionaliteiten van je website onder de loep te nemen. Is jouw website op dit moment al geoptimaliseerd voor mobiel verkeer door middel van responsive websdesign? In dat geval zal AMP weinig nieuws bieden. Als pagina laadtijd van je website nog niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, is AMP wellicht wel een goede keuze.
Ook de rol van advertenties op jouw website is van belang bij de vraag of AMP nuttig is voor jouw onderneming. Is de omzet van je onderneming in grote mate afhankelijk van online advertenties? In dat geval is het slimmer om de pagina laadtijd van je website op een andere manier te optimaliseren. AMP biedt namelijk weinig ondersteuning voor advertenties.
Ten slotte is het belangrijk om je concurrentie in de gaten te houden. Als je concurrenten wél gebruikmaken van AMP en jij niet, is de kans namelijk groot dat je hierdoor websitebezoekers verliest.
 

 

Hoe werken accelerated mobile pages?

Hoe kunnen accelerated mobile pages zo snel laden? Dit heeft met verschillende zaken te maken. Eén van de belangrijkste redenen voor de snelle laadtijd van accelerated mobile pages is dat deze pagina’s enkel gebruikmaken van asynchrone Javascript. Dit zorgt ervoor dat de browser niet hoeft te wachten totdat het Javascript is geladen en uitgevoerd. Een andere reden voor de snelle laadtijd is dat Google AMP pagina’s cachet. Als je vanuit de Google zoekresultaten een AMP aanklikt, is deze pagina al op de achtergrond geladen voordat je deze aanklikt. De snelle laadtijd is tevens te danken aan het feit dat accelerated mobile pages het gebruik van externe bronnen het laden van de pagina niet laten vertragen. Ook worden de gebruikte lettertypes op een efficiënte manier geladen.
 

Hoe implementeer je accelerated mobile pages?

Wil je graag gebruikmaken van accelerated mobile pages? Er zijn een aantal zaken waarmee je rekening moet houden bij het implementeren van AMP. Allereerst moet je ervoor zorgen dat jouw webpagina’s beschikbaar zijn in een formaat dat voldoet aan de specificaties van AMP. Deze specificaties kun je hier vinden. Maak je gebruik van WordPress of een ander bekend content management systeem? Voor de meeste content management systemen zijn er handige AMP plug-ins te vinden. Ten tweede is het belangrijk om je AMP pagina’s te valideren voordat je ze publiceert. Hier kun je bijvoorbeeld deze tool voor gebruiken. Ten slotte is het raadzaam om de AMP pagina’s na publicatie te verifiëren. Ook hier bestaan verschillende tools voor. Deze deze testtool van Google is hier een goed voorbeeld van.
 

 
 

Onze tips voor het gebruik van accelerated mobile pages

Ga je met accelerated mobile pages aan de slag? Lees dan voordat je begint de tips van onze online marketing experts door.
Een inkoppertje, maar ontzettend belangrijk – zorg ervoor dat al je AMP pagina’s goed werken! Foutmeldingen geven niet alleen een onprofessionele uitstraling, maar kunnen tevens een negatief effect hebben op je SEO ranking.
Zorg ervoor dat de inhoud van de AMP en niet-AMP pagina’s overeenkomt. Als er op de AMP variant iets anders staat dan op de niet-AMP variant, kan dat immers tot verwarring leiden onder je bezoekers. Dit kan uiteindelijk leiden tot een lagere conversieratio, en dat wil je natuurlijk vermijden!
Als je de AMP eenmaal hebt geïmplementeerd, bestaan er twee varianten van dezelfde webpagina: de reguliere webpagina (de niet-AMP variant) en de AMP variant. Om te voorkomen dat dit door zoekmachines als duplicate content wordt gezien, is het belangrijk om de relatie tussen deze twee pagina’s aan de zoekmachines duidelijk te maken. Dit doe je door op de reguliere pagina gebruik te maken van het ‘link rel=”amphtml”‘ attribuut, en door op de AMP pagina te maken van een canonical URL. Doe je dit niet, dan wordt een van deze pagina’s als duplicate content gezien. Dat leidt tot een lagere SEO score.
 

De beperkingen van accelerated mobile pages

Hoewel accelerated mobile pages veel voordelen hebben, zit er ook een schaduwzijde aan AMP mobile.
Zoals we hierboven ook al kort vermeldden – AMP biedt weinig ondersteuning voor het tonen van advertenties. Hierdoor zijn accelerated mobile pages niet aantrekkelijk voor websites die voor het genereren van omzet afhankelijk zijn van advertenties.
De snelle laadtijd van accelerated mobile pages heeft helaas zijn prijs: accelerated mobile pages bieden minder functionaliteiten en opmaakmogelijkheden dan reguliere websites. Het gebruik van een afbeelding of video is nog wel mogelijk, maar veel meer dan dat zit er niet in. AMP pagina’s zijn vooral gericht op het aanbieden van leesbare content, en niet zozeer op het gebruik van hoogstaande grafische elementen. Voor een blog vormt dit niet zo’n probleem, maar voor een website die veel functionaliteiten nodig heeft, zoals een webshop, vormt AMP niet zo’n goede match.
Hoewel het gebruik van AMP kan leiden tot een toename van de bezoekersaantallen, kan het tevens een daling in de engagement tot gevolg hebben. Dit komt doordat AMP content minder functionaliteiten biedt, waardoor er minder mogelijkheden tot interactie zijn. Een andere mogelijke oorzaak van dit probleem is dat het tracken van bezoekers op AMP niet altijd optimaal werkt. Hierdoor worden terugkerende bezoekers soms dubbel geteld, wat leidt tot een lager engagementpercentage.
 

 
 

De invloed van accelerated mobile pages op je SEO ranking

Je wilt natuurlijk dat je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google wordt getoond. Dat zorgt er immers voor dat je beter vindbaar bent voor je doelgroep. Een belangrijke vraag is dan ook in hoeverre het gebruik van accelerated mobile pages invloed heeft op je SEO positie bij Google. Hier kunnen we kort over zijn: vooralsnog speelt het gebruik van AMP geen rol bij het bepalen van je ranking binnen de zoekresultaten van Google. Het gebruik van AMP leidt dus niet tot een hogere (of lagere) SEO score. Dit neemt echter niet weg dat accelerated mobile pages (door het bliksemicoontje en de nieuwscarrousel) extra opvallen in de zoekresultaten, en daardoor kunnen leiden tot hogere bezoekersaantallen.
 

Intelligent Online: de specialist in online marketing

Wil je je website door middel van accelerated mobile pages een duwtje in de rug geven, maar weet je niet hoe je deze pagina’s moet implementeren? Of ben je op zoek naar een manier om je SEO score te verhogen? Intelligent Online heeft jarenlange ervaring met online marketing en SEO. Onze SEO specialisten voorzien je graag van advies! Neem gerust contact met ons op of kom eens langs bij ons online marketing bureau in Utrecht. Je kunt ook bij ons terecht voor advies over social media marketing of content marketing.
accelerated-mobile-pages