Ga voor groei met onze website marketing tips
Je hebt een mooie website met alles erop en eraan, maar toch haal je minder bezoekers binnen dan je zou willen. Ook je conversieratio valt tegen. Wat gaat er toch mis? Dit soort situaties zijn erg frustrerend, maar (gelukkig) niet ongewoon. Het optimaliseren van een website is namelijk altijd een lang proces van trial and error – door verschillende technieken te testen, kom je er langzamerhand beetje bij beetje achter wat wel én niet werkt. Daar kan echter heel wat tijd in zitten. Geduld is dus een schone zaak! We kunnen het ons echter goed voorstellen dat je ook op de korte termijn al graag wat resultaten zou willen zien. Om je alvast op weg te helpen, hebben we daarom een lijst met website marketing tips voor je opgesteld. Deze lijst is volledig afgestemd op de huidige online marketing trends. Lees je mee?
Wat is website marketing?
Voordat we onze website marketing tips erbij halen, is het wellicht een goed idee om eerst eens te bekijken wat website marketing precies inhoudt. Wat is website marketing precies? De definitie van website marketing is simpel – deze vorm van marketing draait om het promoten van je onderneming en de daarbij horende producten en/of diensten via een website. Website marketing is een voorbeeld van online marketing. Online marketing richt op het promoten van een product of dienst via het internet in het algemeen. Het kan hierbij dus gaan om promotie via een website, maar bijvoorbeeld ook om promotie via social media of zoekmachine advertenties.
Waarom is website marketing zo belangrijk?
Het belang van website marketing mag niet worden onderschat. Ga maar eens bij jezelf na – als jij meer over een onderneming wilt weten, wat doe je dan? De kans is groot dat je het internet opgaat en de website van die onderneming opzoekt. Dit geldt waarschijnlijk ook voor je doelgroep. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je een website hebt. Het hebben van een website is an sich echter niet voldoende.
- Allereerst moet je website er picobello uitzien. Als je website er halfleeg of incompleet uitziet, is de kans groot dat de bezoeker je website wegklikt. Ook niet bij elkaar passende kleuren of ouderwetse designs kunnen bezoekers afschrikken. Besteed daarom voldoende aandacht aan het ontwikkelen van een aantrekkelijk design – eventueel in samenwerking met een webdesign bureau. Je hebt immers maar één kans om een goede eerste indruk te maken!
- Ook is het van belang dat je website handig in gebruik is. Als het een halfuur duurt om een bestelling te plaatsen omdat de bijbehorende knoppen op onlogische of onvindbare plekken zitten, is de kans groot dat de klant zijn of haar geduld verliest. Zorg er daarom voor het dat je het zo makkelijk (én leuk) mogelijk maakt om tot conversie over te gaan.
- Ten slotte moet je website technisch gezien natuurlijk goed werken. Zorg er dus voor dat alle functionaliteiten het goed doen. Ook is het belangrijk om de laadtijden zo veel mogelijk te minimaliseren. Dat zorgt namelijk niet alleen voor een betere gebruikservaring, maar is ook nog eens goed voor het optimaliseren van je SEO. Hierdoor kom je hoger in Google te staan – een uitstekende manier om meer verkeer te genereren!
Haal alles uit je website met onze website marketing tips
Een website moet dus goed werken, er aantrekkelijk uitzien én het zo leuk en makkelijk mogelijk maken om tot conversie over te gaan. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe pak je dit in de praktijk aan? Om je alvast een duwtje in de juiste richting te geven, hebben onze webdesign specialisten een aantal handige tips & tricks op het gebied van website optimalisatie voor je verzameld. Eén ding is zeker: met deze website marketing weetjes til je je website naar een hoger niveau.
-
Doe een zoekwoordenonderzoek en investeer in SEO teksten
Een van de belangrijkste manieren waarop nieuwe klanten je vinden, is via de Google zoekresultaten. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je zo hoog mogelijk in deze zoekresultaten komt te staan. Een groot deel van de Google gebruikers kijkt namelijk niet verder dan de eerste paar zoekresultaten, en een nóg groter deel kijkt niet verder dan de eerste pagina. Er zijn verschillende manieren om je positie binnen de Google zoekresultaten te verbeteren. Eén daarvan is het doen van een zoekwoordenonderzoek. In zo’n onderzoek neem je het zoekgedrag van je doelgroep onder de loep en probeer je te achterhalen welke zoekwoorden zij het meeste gebruiken. Dit zijn de zoekwoorden waar je het hoogst op wilt scoren. Als je een kleding webshop hebt, is het bijvoorbeeld raadzaam om je te richten op zoekwoorden als ‘kleding dames’, ‘jeans kopen’ en ‘winterjas bestellen’. Hoe zorg je er echter voor dat je bij deze zoekwoorden hoog scoort? Ook hier zijn verschillende methodes voor, maar een van de meest gebruikte technieken is het plaatsen van SEO teksten waarin deze zoekwoorden subtiel zijn verwerkt. Een copywriter kan je hier, indien nodig, bij helpen.
-
Start een blog
Je kunt dit soort zoekwoorden niet alleen in product- of categorieteksten verwerken – je kunt er ook voor kiezen om een blog te starten en deze op je website te plaatsen. Dit heeft niet alleen een positief effect op je SEO positie, maar zorgt er ook voor dat je doelgroep jou als een autoriteit binnen je vakgebied gaat zien. Hierdoor vergroot je de naamsbekendheid en de herkenbaarheid van je onderneming, en geef je je bedrijf een betrouwbare uitstraling. Zorg er echter wel voor dat de blogs van goede kwaliteit zijn – slecht geschreven blogs vol spelfouten kunnen namelijk een averechts effect hebben. Heb je geen vlotte pen? Ook in dat geval is het inschakelen van een copywriter wellicht het overwegen waard.
-
Speel in op FOMO
Misschien heb je wel eens van de term ‘FOMO’ gehoord. Deze afkorting staat voor ‘fear of missing out’, de angst om iets te missen. Deze angst speelt vandaag de dag bij veel mensen een grote rol. Misschien heb je er zelf ook weleens last van – bijvoorbeeld als je op Instagram ziet dat die ene vriend of vriendin ontzettend veel lol heeft op een festival, terwijl jij al urenlang op de bank ligt. In het kader van website marketing kun je hier slim op inspelen door bijvoorbeeld je live voorraad te tonen. Hierdoor krijgen je klanten een melding te zien als er nog maar een paar producten in voorraad zijn. Dat zorgt niet alleen voor transparantie, maar ook voor een gevoel van urgentie – de bezoeker krijgt het gevoel dat hij of zij het product snel moet bestellen, omdat het anders misschien opraakt. Dit kan wonderen doen voor je conversieratio!
-
Maak gebruik van remarketing
Een andere waardevolle techniek binnen website marketing is remarketing. Bij deze marketing methode richt je je advertenties specifiek tot personen die je website eerder al eens hebben gezocht, maar destijds geen bestelling hebben geplaatst. Dit kan een websitebezoeker net over de streep trekken om dat ene product toch te bestellen. Zorg er echter wel voor dat je niet te veel remarketing advertenties plaatst – dat kan namelijk opdringerig overkomen.
-
Geef je brand een gezicht
Wil de herkenbaarheid van je merk vergroten en een persoonlijke sfeer op je website creëren? In dat geval is het wellicht een goed idee om op zoek te gaan naar iemand die kan functioneren als het gezicht van jouw bedrijf. Je kunt deze rol natuurlijk zelf op je nemen, maar je kunt er ook voor kiezen om een model of acteur in te schakelen. Zorg er echter wel voor dat je voor iemand kiest die aansluit bij je doelgroep en het imago van je onderneming. Op deze manier smeed je niet alleen een band met je doelgroep, maar zorg je er ook nog eens voor dat potentiële klanten je makkelijk kunnen herkennen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan Harry Piekema, die door velen nog steeds als ‘de man van de Albert Heijn’ wordt gezien – en dat terwijl hij al jaren geleden is gestopt.
Samen zijn we succesvoller
De bovenstaande tips zijn nog maar het tipje van de ijsberg – bij het optimaliseren van een website komt nog zoveel meer kijken! Wist je bijvoorbeeld dat je je conversieratio kunt verhogen door je 404 error pagina’s te optimaliseren? Of dat featured snippets wonderen kunnen doen voor je bezoekersaantallen? Eén ding is zeker: het optimaliseren van een website gaat niet over één nacht ijs. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? De website marketing specialisten van Intelligent Online voorzien je graag van advies. We nemen je website uitgebreid onder de loep en ontwikkelen op basis van jouw wensen en doelstellingen een uitgebreide marketing strategie. Naast website marketing helpen we je ook graag met je social media marketing. Lijkt je het leuk om eens met ons te sparren? Neem dan gerust contact met ons op! Je kunt ons bellen via +31 30 3070 322 of mailen via info@intelligentonline.nl. We leren je graag kennen!