De groeipartner voor het MKB
Ben jij toe aan de volgende stap?
Ga voor groei met een website analyse
In een perfecte wereld staat je website bovenaan op Google, krijg je elke dag tal van websitebezoekers en heb je een torenhoge conversieratio met bijbehorende omzet. De realiteit ziet er helaas vaak anders uit – hoog scoren in Google lukt slechts bij een klein deel van de websites, en ook een hoge(re) conversieratio is voor veel ondernemingen een flinke uitdaging. Wil je meer uit je website halen? Inzien wat er op dit moment allemaal wel en niet goed gaat, is de eerste stap naar verbetering. Een website analyse helpt je hierbij. In dit artikel leggen we je uit wat een website analyse is, hoe zo’n analyse eruitziet en waar je dit kunt (laten) doen.
Wat is een website analyse?
Je hebt vast wel een doel voor ogen dat je met je website wilt bereiken. Misschien wil je meer bezoekers trekken, of overweeg je om het bestelproces met een aantal nieuwe functies te vergemakkelijken. Wat je doel ook is, om je website te verbeteren is het belangrijk om eerst inzicht te krijgen in hoe je website er nu voor staat. Wat gaat er op dit moment allemaal goed, en is er op die punten nog extra verbetering mogelijk? Welke elementen van je website werken op dit moment juist niet, en wat zou hier een goede oplossing voor zijn? In een website analyse worden dit soort vragen beantwoord.
Wanneer is het slim om een website analyse te (laten) doen?
Het doen van een website analyse is dus belangrijk voor iedereen die zijn of haar website wil verbeteren. In sommige gevallen is het doen van een website analyse echter éxtra belangrijk. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je de content op je website al een tijd niet hebt geüpdate – in dat geval zijn je pagina’s verouderd en heeft je website een frisse wind nodig. Ook is het raadzaam om een website analyse te doen als je website 404 pagina’s of kapotte links bevat. Ten slotte zien we vaak dat ondernemingen geen mobielvriendelijke website hebben. Ook in zo’n geval is het doen van een website analyse een verstandige keuze.
Hoe gaat een website analyse in zijn werk?
Een website analyse kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de punten waarop je focust. Als je specifiek een website analyse doet omdat je teksten en afbeeldingen verouderd zijn, ziet zo’n analyse er waarschijnlijk anders uit dan wanneer de analyse vooral gericht is conversie optimalisatie. Om je toch een goed beeld van een website analyse te kunnen geven, hebben we drie pijlers geformuleerd die mogelijk van belang kunnen zijn in een website analyse.
- Een analyse van de vindbaarheid van de website
Eén van de zaken die mogelijk centraal kunnen staan in een website analyse is de vindbaarheid van je website. Je hebt immers niets aan een mooie, goed werkende website als niemand deze website kan vinden. Het is daarom belangrijk om je SEO te optimaliseren, zodat je website een hogere positie krijgt binnen de Google zoekresultaten. In een SEO analyse wordt er onder andere onderzoek gedaan naar het zoekgedrag van je doelgroep: er wordt onderzocht welke zoektermen jouw doelgroep voornamelijk op Google gebruikt. Vervolgens wordt geanalyseerd hoe hoog jouw website op deze zoektermen scoort. Sta je laag in de zoekresultaten? In dat geval is het belangrijk om content te produceren waar deze zoektermen in worden verwerkt. Een SEO specialist kan je hierbij helpen, eventueel in samenwerking met een copywriter.
- Een analyse van de technische werking van de website
Als er eenmaal een bezoeker op je website terecht is gekomen, is het natuurlijk wel de bedoeling dat deze bezoeker gebruik kan maken van alle functies. Met andere woorden – je website moet technisch gezien goed werken. Als dit niet het geval is, is de kans namelijk groot dat de bezoeker je website wegklikt en een bezoekje aan de concurrent brengt. Het is echter niet alleen belangrijk dat alle functies het doen – het is ook belangrijk dat deze functionaliteit het snel doen. Dit is niet alleen van belang voor de gebruikservaring van je bezoekers, maar ook voor je SEO ranking – een snelle laadtijd wordt namelijk beloond met een hogere positie in de zoekresultaten.
- Een analyse van de inhoud van de website
Is je website goed vindbaar en werkt alles goed? In dat geval is het belangrijk om de inhoud van je website onder de loep te nemen. Is de indeling van de website gebruiksvriendelijk en intuïtief? Is de website toegankelijk voor bezoekers die een andere taal spreken? En hoe zit het met bezoekers die slechtziend zijn? Ook is het belangrijk om waardevolle content op je website te plaatsen, zoals informerende blogartikelen. Dit vergroot niet alleen je naamsbekendheid en het aantal bezoekers, maar zorgt er tevens voor dat je doelgroep je als een autoriteit gaat zien. Ook kan dit je SEO positie ten goede komen. Vier vliegen in één klap!
Hoe voer je een website analyse uit?
Ben je nieuwsgierig waar je op dit moment nog kansen laat liggen op je website? Wil je weten hoe je je doelen op een zo efficiënt mogelijke manier kunt bereiken? In dat geval is een website analyse een verstandige keuze. Er zijn twee manieren om een website analyse te doen. Allereerst kun je deze website analyse zelf uitvoeren met behulp van allerlei online tools. Ten tweede kun je ervoor kiezen om de website analyse uit te besteden. Hieronder vind je een overzicht over beide opties.
Zelf een website analyse doen
Allereerst kun je zelf een website analyse doen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van tools als Google Analytics, Screaming Frog, Hotjar en Semrush. Een voordeel van zo’n analyse is dat het je geen geld kost – behalve de uren die je eraan besteed natuurlijk. Ook heb je de analyse helemaal zelf in de hand en ben je van niemand afhankelijk. Hier staat echter tegenover dat het nooit mogelijk is om helemaal objectief naar je eigen website kunt kijken. Door deze roze bril is de kans groot dat je belangrijke punten mist. Hier komt nog bij dat je voor een diepgaande analyse veel kennis van SEO, SEA, conversieoptimalisatie en webdesign nodig hebt.
Een website analyse door een professional
Je kunt er ook voor kiezen om je website analyse uit te besteden aan een specialist. Het grote voordeel hiervan is dat zo’n specialist alle kennis in huis heeft om een diepgaande, gedetailleerde analyse op te stellen waar je écht wat mee kunt. Aangezien deze specialist niet betrokken is bij je bedrijf en dus geen roze bril op heeft, kan hij of zij objectief naar je website kijken. Het uitbesteden van een website analyse heeft echter ook een nadeel: dit is natuurlijk duurder dan wanneer je het zelf zou doen.
Een website analyse bij Intelligent Online
Zou je wel een professionele website analyse willen laten doen, maar heb je slechts een beperkt budget? Maak je geen zorgen – bij Intelligent Online kun je ook met een klein budget een professionele website analyse laten doen. Samen nemen we de knelpunten op je website onder de loep en gaan we op zoek naar manieren om deze zwakke punten te verbeteren. Ook kijken we of de sterke punten van je website nog verbeterd kunnen worden. Lijkt dat je wel wat? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!