Meer succes met goede en zoekmachinevriendelijke content

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Schrijf jezelf naar de top van zowel zoek-als sociale sites

Er is de afgelopen 10 jaar veel veranderd op het vlak van schrijven voor zoekoptimalisatie en sociale media. De periode waarin je voor een schijntje een anonieme schrijver in kon huren via duistere websites lijkt z’n langste tijd te hebben gehad. Datzelfde geldt voor de overwegend inhoudsloze teksten die door dergelijke schrijvers werden geproduceerd.
Slimme merken steken tegenwoordig hun geld liever in projecten waar ze ook daadwerkelijk een goede ROI (return on investment) mee kunnen scoren. Met andere woorden, investeren in de groei en ontwikkeling van echte auteurs. Een nieuwe reeks standaarden doen langzaam maar zeker hun intrede. De kunst van het produceren van echte, oprechte, authentieke content die ook nog eens van hoge kwaliteit is, zal meer en meer worden gewaardeerd. Niet alleen door de zoekmachines die dergelijke pagina’s met graagte zullen indexeren, maar ook door de lezers, die je niet langer voor de gek kunt houden met onzinnige verhalen op je website.
Kortom, de tijd van hap-snap content is passé. Hetzelfde geldt voor experimenteel schrijven voor zoek- en sociale media. De hang naar authenticiteit zorgt ervoor dat bots, nepperds en fraudeurs buiten spel worden gezet. We zijn in het tijdperk van de intelligente content aangekomen waarbij slimme optimalisatie het laagje glazuur over de de tekst is welke wordt geschreven door gekwalificeerd auteurs, die hun naam durven te koppelen aan hetgeen ze schrijven en daarmee hun invloed op hun marktsegment onderstrepen.
Volg de juiste route van Google tijdens het schrijven
Waar moet je beginnen als je als merk kwalitatieve content willen verkrijgen? In de eerste plaats zal je schrijvers in moeten huren die een goede reputatie hebben op het vlak van
•    ervaring
•    autoriteit
•    vertrouwen
Merken en marketeers halen hun inspiratie uit expertise, autoriteit en vertrouwen, zoals deze zijn opgesteld in de kwaliteitsrichtlijnen van Google Search. Ze vormen de leidraad waarmee zowel webpagina’s, berichten op sociale media, persberichten alsook educatieve gidsen worden opgesteld.
We willen per slot van rekening zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de traffic beïnvloeden die we via zoekmachines en sociale media naar onze site proberen te loodsen, toch? Als we puur naar traffic kijken wat via Google naar sites stroomt, blijkt dat organische resultaten domineren en goed zijn voor ongeveer 80-82 procent van de zoektraffic, terwijl de overige 18 tot 20 procent via advertenties wordt behaald. In de hedendaagse race om kwalitatief hoogwaardige sitebezoekers, kan de meest invloedrijke factor in de kwaliteit van hetgeen over een merk wordt geschreven schuilen. Daarbij gaat het dan niet alleen om de tekst op zich, maar ook om het produceren van bijvoorbeeld een hoogwaardige titel-tag, meta-omschrijving en tweet.
“Teksten van hoge kwaliteit stralen expertise en vertrouwen uit“, zegt Virginia Nussey hierover. Nussey is content- en mediamanager bij Bruce Clay, Inc. “Hoe beter de schrijver is, des te sterker wordt er een signaal van vertrouwen afgegeven. Iets wat nog verder wordt benadrukt als de schrijver letterlijk thuis is in de materie en goed weet waarover hij schrijft.“

SEO en schrijven – Dat is zo Meta

Meta gegevens
Het schrijven van teksten en het optimaliseren ervan is niet een vanzelfsprekende twee-eenheid. Het is eenvoudiger om een ervaren schrijver te leren hoe de geproduceerde teksten voor SEO geoptimaliseerd kunnen worden, dan dat je een SEO-expert leert om goede teksten te schrijven. Maak er een gewoonte van om te investeren in de basale SEO-educatie van je schrijvers  en content-producenten en sla in dat kader ook je public relations team niet over. Dit alles kan ervoor zorgen dat je kwaliteitscontent ook echt zoek- en sociaal-vriendelijk wordt. Het prettige gevolg hiervan is dat het geproduceerde gemakkelijker gevonden kan worden als er een zoekopdracht voor wordt gegeven. Het maakt in dat geval namelijk niet uit of er dan bijvoorbeeld in Google of Twitter wordt gezocht.
Voorzie schrijvers onder andere van doelgerichte sleutelwoordtermen en populaire hashtags, zodat het uiteindelijke resultaat zo goed mogelijk geoptimaliseerd wordt. Investeer in je schrijvers middels training en het ter beschikking stellen van bronnen, zodat ze ook daadwerkelijk datgene af kunnen leveren wat je van hen verwacht. Maak daarbij gebruik van betrouwbare SEO-bronnen die gratis content, gidsen en handleidingen vertrekken over het schrijven voor SEO. Deze organisaties verdienen de kost met het gratis aanbieden van educatief SEO-materiaal:
•    Hubspot
•    Moz
•    Bruce Clay Inc.
•    Digital Relevance
Tip: Gratis betekent niet altijd dat het je geen geld kan kosten! Zeker als de gratis verstrekte informatie gedateerd – en dus niet meer actueel – is, investeer je kostbare tijd in nutteloze eductaie. Zorg er dus voor dat je je schrijvers voorziet van materiaal wat up-to-date is met betrekking tot onder andere de nieuwste algoritmes van Google en Facebook.

De breedte en lengte van je content

Breedte en lengte content
Merken en marketeers produceren allerlei verschillende vormen content, variërend van tweets die uit slechts 100 karakters bestaan tot aan blog- en nieuwsartikelen van 600 tot 2.000 woorden. Daarnaast wordt specifiek geschreven voor mobiele lezers, die meestal niet zitten te wachten op lange verhalen en voor desktop onderzoekers die die tijd juist wel hebben en graag samen met je de diepte in gaan. De overeenkomst tussen al die verschillende vormen van content is, dat ze niet alleen goed geschreven moeten zijn, maar dat ze ook geoptimaliseerd zijn om er het maximale uit te halen voor wat betreft zoekresultaten en de kans op verdere deling via sociale media.
Is het je doel om met je content personen aan te spreken die op zoek zijn naar lange(re) verhalen, zoals handleidingen, gidsen, diepte-analyses en studies? Zorg er dan voor dat je in je teksten
•    gebruik maakt van opsommingstekens;
•    verhalen vertelt;
•    de belangrijkste punten van de content samenvat middels in het oog springende quotes;
•    gebruik maakt van grafische onderdelen, zoals afbeeldingen, diagrammen en infographics;
•    rekening houdt met mobiele gebruikers, door voor hen een beknopte versie van je verhaal middels een slide show te presenteren.
Als merken voor hun promotionele activiteiten meer naar nieuwsverstrekking beginnen te verschuiven, is het belangrijk dat je weet welke vormen van content het beste op nieuwssites goed uit de verf komen. Volgens experts moet je in dat geval niet langer vasthouden aan artikelen met een lengte van 500 tot 800 woorden. De content is dan namelijk niet lang genoeg om impact te hebben en is aan de andere kant juist weer te lang om de aandacht van de lezer goed vast te kunnen houden. Mobiele en sociale lezers nemen vandaag de dag wel de tijd om een kwalitatief hoogwaardig artikel van 400 woorden tot zich te nemen. Hmmm… het wordt nu ook meteen duidelijk waarom online persagentschappen als PRNewswire een woordlengte van ongeveer 400 adviseren.
“Ik raad aan om blogberichten een lengte te laten hebben van minstens 1.000 woorden, waarbij de inhoud wordt benut voor gedetailleerde informatie“. zegt expert-blogger Ian Clary van Razor Social. “Maar dat betekent zeker niet dat een goed-geschreven artikel van 400 geen succes kan hebben.“

Richt je tot de persoon

Ongeacht de grootte, het publiek is het belangrijkst voor de schrijver van een merk. Voor wie schrijven we en wat is het uiteindelijke doel? Hoe meer informatie we over de kopers hebben, des te gemakkelijker het voor een schrijver wordt om er content voor te produceren. De marketeer profiteert op zijn beurt van de juiste doelgerichtheid door uiteindelijk betere resultaten met het merk te behalen.
Het aanmaken van persoonsprofielen, waarin je specificeert voor wie de content bedoeld is, kan voor een magische win-win situatie zorgen. Je levert namelijk de juiste boodschap bij het juiste publiek af. Laten we Starbucks eens als voorbeeld nemen. Je schrijft voor een profiel wat je “Cindy salesmanager” noemt. Cindy drinkt regelmatig koffie en is op de momenten dat ze zakelijk onderweg is regelmatig op zoek naar een plek met goede wifi-verbindingen en een tafel die als bureau kan dienen op het moment dat ze van haar latte geniet. Of je kunt schrijven voor een profiel wat je de naam “huisvader David“ meegeeft. David heeft slechts vijf minuten de tijd  voor een tweede bak koffie, omdat hij de kinderen met de auto van school op moet gaan halen. In beide gevallen kunnen dit klanten van Starbucks zijn, maar je moet ze wel elk op hun eigen wijze aanspreken als je content voor ze produceert.

Deel woorden met een sociale invloed

Social sharing
Als je over onderzoeksgegevens beschikt, die door de schrijver gebruikt kunnen worden om specifieke woorden in te zetten die het meest geschikt zijn voor sociale of e-mail-marketing, breng je hem hier uiteraard van op de hoogte! De website QuickSprou.com heeft in dat kader een interessante infographic gemaakt, waarin schrijvers duidelijk wordt gemaakt welke woorden het beste werken in de verschillende sociale netwerken.
•    Om meer retweets op Twitter te scoren gebruik je de woorden “Gratis“, “Retweet“ of “Nieuw blogbericht“.
•    Facebook-gebruikers reageren het best op de woorden “Inspirerend“, “Kortingen“ en “Voeg toe“.
•    Op zoek naar succes via LinkedIn? De beste woorden aldaar zijn onder andere “Op tijd“, “Voltooid“, “Gemaakt“ en “Onderzocht“. Laat daarentegen overmatig gebruikte woorden als “Creatief“, “Verantwoordelijk“ en “Strategisch“ links liggen.
•    Google+ gebruikers ondernemen vooral actie op het moment dat ze woorden als “Delen“, “Promoten“ en “Vermeerderen“ tegenkomen.

Content gegenereerd door gebruikers

Als je vertrouwen wilt wekken, is je merk in wezen niet de beste en meest betrouwbare bron van content voor je klanten. Veel belangrijker zijn de beoordelingen die men over je tegenkomt op het hedendaagse sociale internet. Ook al is het van belang om te investeren in de hoogst gekwalificeerde schrijvers die je je kunt veroorloven, toch betekent dat niet dat je ze puur in moet zetten om alleen maar artikelen te spuien. Je kunt hun kwaliteiten ook benutten door ze beoordelingen te laten schrijven voor je producten en diensten. Op die manier kunnen ze zich voordoen als de grootste fans van je merk.

Minder is meer

Less is more
Ruimte opvullen met waardeloze content bezorgt je een waardeloos publiek. Of zelfs helemaal geen publiek. Het is belangrijk dat ondernemingen begrijpen dat je beter kunt investeren in minder content, die daarentegen van hogere kwaliteit is dan hetgeen voorheen werd geproduceerd. Dat betekent ook dat je gerust het aantal publicaties terug kunt schroeven en je alleen iets nieuws naar buiten brengt als je er daadwerkelijk een bepaald resultaat mee wilt bereiken.
Toen Facebook uiteindelijk toegaf dat het organische bereik voor bedrijven was geannuleerd, gaven ze daarbij als reden dat Facebook het doel heeft om uitsluitend content van hoge kwaliteit aan haar gebruikers te willen laten zien. Door de op spam lijkende berichten uit de feeds weg te filteren kon men veel beter aan die maatstaf tegemoet komen.
“”Organische content is nog steeds waardevol op Facebook en pagina’s waarop goede content wordt gepubliceerd kunnen nog steeds in de news feeds terecht komen. Dergelijke vormen van content hebben volgens Facebook een entertainende waarde, laten de gebruiker nadenken of voegen op een andere wijze iets toe aan zijn of haar leven“, aldus Brain Boland van Facebook in Facebook’s Product News.
Conclusie: De zoekmachines en sociale netwerken stellen steeds duidelijkere grenzen voor wat betreft acceptabele content van hoge kwaliteit. Dit betekent dat het aan de merken en marketeers is om niet alleen te investeren in het inhuren van kwalitatief goede schrijvers, maar hen ook te trainen op het vlak van SEO, content-stijlen en trends. Tenslotte is het van belang om de schrijvers onderdeel uit te laten maken van het onderzoeksproces van een merk en de resultaten die daaruit voorkomen bijvoorbeeld te benutten in persoonsprofielen van de verschillende soorten kopers.
 

Belangrijke pagina’s:

seo | seo teksten | seo workshop | seo workshops | seo optimalisatie | seo specialist | seo advies | seo bedrijf | seo bureau | seo campagne |seo consulting | seo diensten | seo mkb | seo no cure no pay | seo uitbesteden | seo cursus | seo training

 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online