SEO Teksten

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

SEO Teksten

SEO teksten schrijven is meer dan alleen letten op een goede keyword dichtheid tegenwoordig. Google zegt veel meer te letten op de kwaliteit van de content dan de goed geschreven content. Hoewel het hiernaar toe gaat denken we bij Intelligent Online nog steeds dat goed geoptimaliseerde content in het algemeen een goede ranking krijgt. Wel is belangrijk goede interne linkbuilding toe te passen. Wanneer we naar de toekomst kijken raden we wel aan om kwaliteitsartikelen te schrijven. De volgende zaken zullen belangrijker worden in de toekomst met het schrijven van SEO teksten.

 

Met SEO teksten rekening houden met de eindgebruiker.

We hebben al gezegd dat het belangrijk is om te letten op de kwaliteit van de content. Voor Google wordt dit belangrijk en zij zullen hier ook meer op letten in de toekomst. Met de zogenoemde Panda updates (dit zijn updates die te maken hebben met de kwaliteit van websites) zal dit mogelijk moeten worden.  Alhoewel kwaliteit natuurlijk altijd subjectief blijft. Wat misschien nog wel belangrijker is, is om rekening te houden met de eindgebruiker. Het is niet alleen belangrijk dat je SEO teksten gevonden worden maar het is nog belangrijker dat men op de website een goede ervaring heeft. De tekst moet dus goed leesbaar zijn voor de eindgebruiker. Wanneer de eindgebruiker een goede ervaring heeft is de kans ook groter dat deze tot actie over gaat. Een goed advies is om gebruiksvriendelijkheid en zoekmachinevriendelijkheid te combineren. Gebruik dus aan de bovenzijde van de pagina een goede call to action met een mooie afbeelding. Zet daar de unique selling points ook prominent naar voren. De SEO teksten komen dan pas tevoorschijn onder de call to action. Zo is de kans al groot dat men tot actie over gaat zonder de tekst te lezen. Mensen houden namelijk niet van teksten lezen, over het algemeen scrolt 80% van al je websitebezoekers niet helemaal naar beneden.

 

 

Unieke content is belangrijk, ook voor SEO teksten.

Duplicate content wordt “bestraft” door Google. Wanneer Google merkt dat je op veel pagina’s dezelfde content hebt of dezelfde content hebt als je concurrenten resulteert dit in een lage ranking. Vanuit deze positie is het lastig je terug te vechten in de markt. Belangrijk is dus dat je op alle relevante zoekwoorden voor jou business goede SEO teksten schrijft. Naast SEO teksten moet je ook originele en goede content op de website zelf hebben. Bloggen is dan ook een absolute aanrader voor de optimale mix. Wanneer Google genoeg relevante content op je website ziet zullen SEO teksten ook een betere werking hebben.

Goede content kan ook zorgen voor veel long tail verkeer.

Long tail verkeer zijn bezoekers op je website die een woord hebben gebruikt die bijna nooit gebruikt wordt op Google. Bijvoorbeeld “online marketing bureau Utrecht nodig in het centrum”. Maar goed, wanneer men goede en relevante content schrijft wordt je vanzelf beloond met veel long tail verkeer. Het is namelijk zo dat er enorm veel verschillende woorden worden gebruikt. Veel verschillende zoekwoorden maakt dus nog steeds veel verkeer. Wanneer je dit bijvoorbeeld een jaar volhoudt zal je zien dat het verkeer op je website enorm is toegenomen.

 

Zijn keywords in goede SEO teksten dan verleden tijd?

Uiteraard niet. Het Google algoritme kijkt nog steeds of de keywords letterlijk terugkomen in de tekst. Zoals eerder vermeld is dit bij veel MKBérs vaak niet op orde. Advies  is om vergelijkbare woorden ook in de tekst te zetten. Zodat Google ziet dat er op verschillende maar ook vergelijkbare termen een webtekst is gemaakt. Een goede tekstschrijver weet ook hoe hij interne linkbuilding moet implementeren Omdat de keywords nog steeds heel belangrijk zijn is het dus belangrijk om een goede zoekwoordenanalyse te doen voordat je de website gaat bouwen. Wanneer je gaat zoeken op Google zie je dat vrijwel geen enkele webdesigner hier rekening mee houdt. Houd daarom altijd in je achterhoofd dat een webdesigner heel goed kan designen maar dat hij niet veel weet van zoekwoordenanalyses en zoekmachinevriendelijke SEO teksten. Ook al beweert de designer vaak anders.

Hoeveel woorden moet ik gebruiken in mijn SEO teksten?

Er is geen optimale hoeveelheid woorden voor een webtekst of voor een andere soort tekst. Wij zouden zelf zeggen hoe meer woorden hoe beter maar in de praktijk is dit niet altijd zo. Er zijn pagina’s die ranken met bijvoorbeeld maar 50 woorden. Veelal zijn het pagina’s tussen de 100 en 300 woorden wat mij betreft. Soms ranken pagina’s zonder content zelfs. Dit komt omdat externe linkbuilding en leeftijd van een website nog steeds heel belangrijk zijn voor de ranking.  Externe linkbuilding werkt echter niet als de site niet goed staat op het gebied van content. Intelligent Online houdt zelf voor SEO pagina’s een gemiddelde van circa 300 woorden aan. Dit is dezelfde hoeveelheid als de bekende plugin van Yoast adviseert. Het is echter geen objectieve waarheid.

Is kwalitatieve content garantie voor een lange termijn top 10 positie?

Nee helaas, dit is niet het geval. Ook kwalitatieve content zal onderhouden moeten worden. Met name in competatieve branches.  Content zal uiteraard niet altijd relevant blijven door ontwikkelingen. Concurrenten zullen over dezelfde onderwerpen schrijven maar dan met de nieuwste ontwikkelingen erin verwerkt. Op zo’n moment zal Google de meest recente nemen. In niches zal dit minder spelen omdat er vanzelfsprekend minder concurrenten zijn. Om constant top 10 posities te houden geven wij het SEO advies om alle relevante zoekwoorden te optimaliseren met SEO teksten. Deze SEO teksten zullen hoge posities houden als je vaak blijft bloggen. Daarnaast zullen de blogs ook verkeer richting de website genereren.

Hoe vaak moeten de zoekwoorden terugkomen in mijn SEO webteksten?

Ook hier zijn geen vaste regels voor. Het is belangrijk dat het zoekwoord terugkomt in de title van een pagina maar ook in de headers. De titles en de headers leest Google als eerste bij het zoeken van relevante pagina’s. Daarna wordt er gekeken naar de body content van een pagina. Ook hier is het verstandig om het zoekwoord een aantal keer terug te laten komen. Ook synoniemen gebruiken is goed. Hoeveel precies weet niemand. Wij hebben vaak 3% keyword density aangehouden. In de toekomst zal dit naar beneden gaan is de verwachting. Wanneer het zoekwoord te veel wordt gebruikt is er sprake van keyword stuffing. Hiermee zal je geen goede reultaten bereiken. Daarnaast is de gebruikerservaring zeer slecht.  De definitie van keyword stuffing vind je hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Keyword_stuffing.

Kan ik gewoon op een natuurlijke manier schrijven om hoog in de zoekresultaten te eindigen? Geen SEO webteksten dus maar gewoon op een natuurlijke manier schrijven zoals iedereen het liefste doet. Ja, je kan met een natuurlijke manier van schrijven veel bezoekers naar je website trekken. Eigenlijk kan je zeggen dat je met meer content ook een stuk meer bezoekers naar je site trekt. Met name de long tail bezoekers zullen hier toenemen. Wanneer je naast op een natuurlijke manier schrijven ook let op de belangrijke zoekwoorden zal je dus meer effect hebben dan dat je op een natuurlijke manier schrijft.

Heb je veel teksten nodig om hoog in Google te eindigen?

In het hele artikel wordt duidelijk dat wanneer er meer content geschreven wordt ook meeer bezoekers richting je website gaan. Je website inrichten met SEO teksten en daarna bloggen over relevante zaken is de beste manier om traffic te laten toenemen. Echter moeten de blogs wel kwaliteit hebben.  JE hebt volgens SEO experts drie hoofdzaken voor goede content.

  • Transactiegericht
  • Informatiegericht
  • Gericht op een goede navigatie

Afhankelijk van de situatie is de één belangrijker dan de ander. Het beste is om ze alle drie goed te integreren Laten we een voorbeeld nemen met een notariskantoor. Het notariskantoor wil zoveel mogelijk klanten hebben die meerdere diensten afnemen. Laten we zeggen dat bijvoorbeeld mensen met een  hypotheekakte ook een testament zouden willen hebben. Transactiegericht:  De tekst voor de hypotheek moet zo geschreven worden dat de bezoeker getriggerd wordt contact op te nemen. Informatiegericht: de bezoeker  moet een antwoord krijgen op al zijn vragen. Daarnaast neemt het imago van het notariskantoor toe wanneer men gezien wordt als expert. Gericht op goede navigatie:  Op de pagina duidelijk maken dat er een vervolgstap gemaakt kan worden naar een testament samenstellen. Mensen die hier tot dusverre niet aan gedacht hadden zullen hier wel op gewezen worden.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online