Moet je je SEO strategie bij specifieke niches aanpassen?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Laat je niet voor de gek houden, om SEO te kunnen begrijpen hoef je geen professor te zijn. Er bestaat een basisformule, bestaande uit vier SEO-onderdelen, waar iedereen die succes wil hebben met SEO-campagnes gebruik van maakt. Die onderdelen zijn: content oftewel tekstuele inhoud, links, optimalisatie op de webpagina en sociale media.

Je succes wat je met een campagne hebt, hangt vooral van één ding af: diepte.

Hoe diep je gaat met je inspanningen hangt af van de niche waarin je actief bent en de concurrentie die je daarin aantreft. Om een passende strategie op te stellen moet je ruim de tijd nemen om goed na te denken en zaken te analyseren.
En alsof dat nog iet genoeg is, moet je ook de verschillende doelstellingen van je SEO-activiteiten overwegen. Rand Fishkin gaat op Moz uitgebreid in op deze materie. In zijn artikel behandelt hij de zes doelstellingen van SEO en hoe je per bedrijfstak de juiste keus daaruit maakt. Vanwege de uitgebreidheid van dat artikel, beperken wij ons tot een beknopte samenvatting van de verschillende SEO-doelen. We gaan het hebben over SEO voor globale traffic, SEO om e-commerce verkopen mee te genereren, SEO voor Mindshare en Branding, SEO voor direct marketing en om leads mee te verwerven, SEO voor reputatiemanagement en SEO met een ideologische doelstelling.
Het is zaak dat je je SEO-tactieken kiest op basis van de doelen die je voor je onderneming hebt vastgesteld. Hierbij houd je tevens rekening met de diepte die nodig is om de strategie voor je niche goed uit te kunnen voeren.
Om de concurrentie in je niche te kunnen verslaan, moet je daarvoor eerst research verrichten binnen je niche. Je begint dan ook met de basisonderdelen van SEO: marktonderzoek, concurrentieonderzoek, het inventariseren van geschikte zoekwoorden, het maken van tekstuele inhoud en het genereren van links, je webpagina’s optimaliseren en actief zijn op sociale media.

Marktonderzoek en concurrentieonderzoek

Wie is je concurrent? Hoe diep is de bedrijfstak waar je je op richt?
Begin nooit blindelings een SEO-campagne. Kopieer daarentegen ook niet volledig de strategie van je concurrenten. Door marktonderzoek te verrichten naar de activiteiten van je concurrenten, kun je een inschatting maken van het bereik van hun tekstuele inhoud en hun aandeel op de sociale mediakanalen. Je ontdekt hoe intensief ze zich bezig houden met het verwerven van links en het produceren van tekstuele inhoud, op welke zoektermen ze zich richten en welke andere tactieken ze gebruiken. Al deze factoren helpen je uiteindelijk bij het behalen van de nummer één positie in de zoekmachines.
We kunnen het echter niet vaak genoeg zeggen: kopieer niet klakkeloos de strategie die je concurrentie gebruikt. Tenzij je uitermate bedreven bent op het gebied van SEO, weet je niet hoe Google gaat reageren op een specifieke link of tekst. Door de strategische onderdelen van je concurrenten te kopiëren loop je ook nog eens de kans hiervoor op SEO-gebied gestraft te worden. Je kunt nog steeds je concurrentie verslaan door simpelweg gebruik te maken van diverse SEO-factoren en indicatoren die volledig aan de richtlijnen van Google voldoen. Op die manier maak je effectief gebruik van je niche om de strijd met je concurrenten aan te gaan. En je hoeft je in dat geval ook geen zorgen te maken over strafmaatregelen die Google tijdens Panda- en Pinguin-updates voor de SEO-gemeenschap in petto heeft.
Overigens begrijpen we dat aanpassingen van algoritmes bij zoekmachines ervoor zorgen dat ogenschijnlijk goede SEO-strategieën opeens waardeloos kunnen worden. Daarbij zouden we willen stellen, dat wat door sommigen als goede SEO- strategieën wordt beschouwd, zich uiteindelijk in het grijze gebied bevindt wat grenst aan illegale SEO.
Er bestaan mythes, die al zolang rondgaan in de wereld van SEO, dat ze door sommigen als waardevolle strategieën worden beschouwd. Als deze ’experts’ echter even de moeite hadden genomen om de richtlijnen van Google te bestuderen, hadden ze begrepen dat ze illegaal bezig zijn. Een voorbeeld op dat vlak zijn de zogenoemde ’link wheels’, die duidelijk een overtreding zijn van het ’link schema’ van Google. Wanneer je je te agressief bezighoudt met het verwerven van links, word je gestraft door Penguin. Als vuistregel kun je het beste onthouden, dat wanneer een bepaalde actie puur voor SEO wordt uitgevoerd, deze in je nadeel zal werken voor wat betreft je indexeringen. Maak er daarom ook geen gebruik van.

Zoekwoorden onderzoek

Welke zoekwoorden gebruikt mijn concurrent om traffic te genereren?
De belangrijkste stap in een SEO-campagne is het vinden van de juiste zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de ruggengraat voor SEO en zorgen ervoor dat je strategie in gang wordt gezet. Doe dus research naar de zoekwoorden die je concurrentie gebruikt. Onderzoek daarbij niet alleen de optimalisatie op de webpagina’s en hoe daarbij zoekwoorden worden ingezet, maar steek ook tijd in het bepalen van de zoekvolumes van de verschillende zoekwoorden en hoeveel traffic je daarmee uiteindelijk naar je website zou kunnen genereren. Als je eenmaal een lijst met passende zoekwoorden hebt samengesteld, kun je een planning opmaken voor het produceren van tekstuele inhoud.

Tekstueel onderzoek

Hoeveel teksten schrijven mijn concurrenten?

Het gaat er niet om teksten te maken waarin zoveel mogelijk zoekwoorden of verschillende geweldige ideeën zijn verwerkt. De teksten die op je website te vinden zijn moeten in eerste instantie vooral interessant zijn voor de doelgroep die je ermee wilt bereiken. Informatie die ze graag met hun vrienden willen delen en die die vrienden op hun beurt weer met hu eigen vriendengroep gaan delen.
Saaie teksten worden in de regel NIET gedeeld. Gedeelde berichten worden ook wel sociale versterking genoemd. Het kan de aantrekkingskracht van elk stuk tekst wat je schrijft in positieve zin beïnvloeden. Het sociale onderdeel van teksten behandelen we verderop in dit artikel. In algemene zin is het belangrijk om te onderzoeken hoeveel teksten je concurrenten op hun site hebben staan en waar ze inhoudelijk over gaan.
•    Uit hoeveel woorden bestaan hun artikelen?
•    Hoeveel woorden gebruiken je concurrenten doorgaans om iets uit te leggen?
•    Hoeveel nieuwe teksten plaatsen ze wekelijks?
•    Hoeveel nieuwe teksten plaatsen ze maandelijks?
•    Hoe passen ze zoekwoorden toe in hun teksten?
Analyseer op deze wijze 5 tot 10 concurrenten en hou de gevonden gegevens bij in een spreadsheet. Op die manier ga je goed bewapend de strijd aan met de concurrentie in je niche..

Link-onderzoek

Welke concurrenten worden bestraft? Hebben ze een slecht link-profiel?
Links zijn weliswaar niet langer de heilige graal om snel SEO-succes mee te behalen, maar ze zijn nog wel een wezenlijk onderdeel van je SEO-campagne. Het is daarom belangrijk om de linkstrategie van je concurrenten in kaart te brengen. Met hulpmiddelen als Cemper’s Link Detox, Google Webmaster Tools, AHREFs en Majestic SEO kun je de kracht van een linkprofiel van je concurrentie onderzoeken. Als je dit voor de top 10 zoekresultaten in Google doet, krijg je een goed beeld van links die door Google als waardevol worden beschouwd.
Gebruik echter NIET het linkprofiel van je concurrentie in je eigen strategie. Dat levert je onherroepelijk strafpunten van Google op. Je kunt echter wel het linkprofiel van je concurrenten als basis gebruiken en als het ware de krenten uit de pap vissen die volgens de richtlijnen van Google als het meest waardevol worden beschouwd. Door je te focussen op links van de hoogste kwaliteit voor je niche, kun je je concurrentie onttronen en daardoor hun hogere plek in de rangschikking van Google uiteindelijk innemen.
Vergeet niet dat strategieën voor link-acquisitie per niche sterk kunnen verschillen. Voor een niche die zich bijvoorbeeld richt op de grootschalige markt van de Randstad is een groter marketing budget nodig om een goede ROI (return on investment) te kunnen behalen. Een niche die zich daarentegen bijvoorbeeld richt op het Flevolandse Dronten en de daaromheen liggende plaatsen, kent doorgaans minder concurrentie op het vlak van specifieke zoekwoorden. Hierdoor kan met een minder uitgebreid linkprofiel toch goede resultaten berikt worden voor zo’n site.
Dit is dan ook exact de reden waarom het doen van onderzoek in verschillende niches belangrijk is en waarom je je SEO-strategie per niche aan moet passen. Het heeft niet alleen impact op je link-acquisitie, maar ook op je research naar goede zoekwoorden! Elke niche heeft een eigen jargon, wat in hoge mate bepaalt hoe men je site probeert te vinden. Door hier rekening mee te houden tijdens je research, kun je een uiterst effectieve SEO-campagne opzetten die je investering dubbel en dwars waard is.

SEO op webpagina’s

Hoe gebruikt mijn concurrentie zoekwoorden op hun webpagina’s?
Dit is opnieuw een belangrijk punt, wat per niche en zoekwoord in hoge mate kan verschillen. Het hangt er in dit geval ook van af hoe mensen in de specifieke niche zoeken. Zo is het goed mogelijk dat in teksten voor een bepaalde niche tal van technische termen en de daarbij behorende synoniemen worden gebruikt, terwijl bij een andere niche juist extreem eenvoudig taalgebruik nodig is. In dat laatstgenoemde geval valt er maar weinig te optimaliseren aan je webpagina’s.
Dit zijn de belangrijkste lessen die je op dit onderzoeksgebied van je top 10 Google-zoekresultaten kunt leren:
•    Wat doet je concurrentie met deze zoektermen op hun webpagina’s?
•    Hoe gebruiken ze het in hun titel tag?
•    Hoe wordt het gebruikt in de meta omschrijving?
•    Hoe worden ze gebruikt in de meta sleutelwoorden? (Nee, voor het maken van rangschikkingen in Google zijn meta sleutelwoorden niet belangrijk, maar ze worden wel door de zoekmachine gebruikt om pagina’s optimaal inhoudelijk te kunnen indexeren.)
•    Hoe worden de zoektermen gebruikt in de teksten op de website?
•    Hoe vaak worden de zoektermen gebruikt? (We hebben het in dit geval over de frequentie van zoektermen voor relevantie en bedoelen hiermee NIET het aantal malen dat een zoekterm in een tekst genoemd wordt. Het is in dit geval belangrijk om te begrijpen, dat wanneer je de zoektermen-strategie van de concurrentie klakkeloos kopieert, je ook het risico loopt daarmee op dezelfde wijze gestraft te worden door Google als blijkt dat je je niet aan hun richtlijnen houdt. Zetten je concurrenten hun zoektermen op een spam-achtige manier in? Maak dan teksten die van een hogere kwaliteit zijn.)
Afhankelijk van de niche waarin je actief bent, kan je zoekwoorden-strategie en het gebruik ervan op webpagina’s in breedte en frequentie verschillen. Het is dus belangrijk om tijd te steken in onderzoek naar de manieren waarop je concurrentie de zoektermen op hun site gebruikt.

Onderzoek sociale media

Hoe kan ik het sociale bereik van mijn content vergroten?
De afgelopen jaren doet veel onjuiste informatie en speculatie op het vlak van sociale media de ronde. Zeker daar waar het gaat om de invloed op rangschikkingen bij Google. Er was zelfs zoveel onduidelijkheid, dat Matt Cutts uiteindelijk – ongeveer een jaar geleden – een video maakte waarin hij hierover uitleg gaf. Hij stelde daarin dat sociale media geen invloed heeft op de rangschikkingen binnen Google.
Wat is dan eigenlijk de waarde van sociale media? De waarde schuilt in het tonen van autoriteit en vertrouwen richting Google, omdat je ermee aan kunt geven dat je teksten door mensen van vlees en bloed worden gelezen. Dit wordt opgemerkt door de zoekmachine, wat vervolgens een positieve uitwerking op de indexering van de andere content op je website zal hebben.
Aan de resultaten van het research wat je op dit vlak doet, moet je in SEO-opzicht dus niet te zwaar tillen. Het is daarentegen interessant om te zien wat de concurrenten in je niche doen met sociale media en of ze daar succes mee hebben.
•    Wie deelt het meest de content? Dit kan een indicator zijn om de invloedrijkste personen in je niche te vinden. Als je eenmaal weet wie dat zijn, kun je bekijken wie hun volgers zijn, waarna je deze personen vervolgens probeert te enthousiasmeren om ook jouw content te gaan delen.
•    Welke soorten content worden het meest gedeeld?
•    Bij welke soorten content wordt in algemene zin de meeste actie ondernomen (likes, share) op de 4 grote sociale netwerken Facebook, Twitter, LinkedIn en Google Plus?
•    Wanneer wordt content het meest geliked en gedeeld?
•    Hoe wordt de content gedeeld?
•    Waarom krijgt specifieke content de meeste likes en shares?
Je kunt onder andere van BuzSumo gebruik maken om een goed beeld te krijgen van recente, deelbare content voor zoektermen in je niche. Met Twello kun je daarnaast snel ontdekken welke personen het meest invloedrijk zijn. Onderzoek met behulp van deze gegevens hoe goed de content van je concurrenten scoort op de verschillende sociale medianetwerken.
Als je je SEO strategie niet op maat maakt, kun je het wel schudden
Elk Google zoekresultaat kan net zo verschillend zijn als de zoekterm zelf, waarbij enkelvoud, meervoud, synoniemen en antoniemen wel of geen rol kunnen spelen. Door gedegen onderzoek te doen in de niche waar je je op richt, kun je een op maat gemaakte SEO-strategie opstellen. Dat maatwerk is van essentieel belang, want standaard SEO is niet langer effectief.. De complexiteit van zoeken is met name de afgelopen 5 jaar enorm toegenomen, waarbij Google inmiddels meerdere algoritmes toepast om tot de beste resultaten voor haar gebruikers te kunnen komen. De tijd dat je simpelweg een zoekterm uitkoos, je teksten ermee optimaliseerde en de website bij wat zoekmachines aanmeldde voor indexering, is definitief voorbij.
Via zoekresultaten behalen veel bedrijven tegenwoordig een belangrijk deel van hun omzet. Alleen door toewijding, het doen van onderzoek en het op maat maken van je SEO-strategie valt succes te behalen. Het kan je dan ook duur komen te staan, als je niet weet wat precies je doelgroep is en wat zich online afspeelt in de niche die je wilt bedienen.
Als je na het lezen van dit artikel ons nog steeds niet gelooft, bedenk dan dat er nog nooit iemand een pizza online heeft besteld door op links te klikken die naar een website van een loodgieter verwijzen.
Meer iformatie over SEO voor niches. Neem vrijblijvend contact op.
 

Belangrijke pagina’s:

seo | seo teksten | seo workshop | seo workshops | seo optimalisatie | seo specialist | seo advies | seo bedrijf | seo bureau | seo campagne |seo consulting | seo diensten | seo mkb | seo no cure no pay | seo uitbesteden | seo cursus | seo training

 
 
 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online