Ook voor advocaten is SEO een niet te missen kanaal in de mediamix. Voor de advocatuur is het belangrijk om goed gevonden te worden door potentiele cliënten. Bezoekers zoeken gericht op advocatendisciplines en verwachten dan een advocaat te vinden die precies aansluit bij hun wensen. Advocaten spelen in de praktijk niet altijd goed in op de vraag die cliënten op internet hebben. Dat wil zeggen, ze richten hun pagina er niet goed op in.
Mogelijkheden voor advocaten om hoger te scoren
Er bestaan een aantal mogelijkheden voor advocaten om met hun website hoog in Google te komen. Dit kan door adverteren met Adwords. Adwords kent voor advocaten in het algemeen hoge kosten. Hier is het belangrijk om de resultaten zeer goed te monitoren. Wat ook kan is gaan bloggen met relevante zoekwoorden. Dit zal wat meer tijd kosten maar is minder duur. Veel advocaten hebben geen succesvolle blogcampagnes simpelweg omdat ze het bloggen niet volhouden, geen onderwerpen kunnen verzinnen of de blogs niet zoekmachinevriendelijk geschreven worden. Het is daarom zeer belangrijk een goede planning te maken en dit vol te houden. Zodra uw blog hoog in google komt zullen de bezoekers alleen maar toenemen. Daarnaast kunnen de blogs ook verspreid worden met social media wat de expertstatus doet toenemen en wat ook meer bezoekers oplevert.
Omdat Google in de afgelopen jaren het algoritme heeft aangepast, is het voor de “nieuwkomers” interessanter geworden om het op te nemen tegen de websites die al hoog staan in Google. Echter is het belangrijk om dit direct goed aan te pakken. Hier volgen enkele stappen en tips die van belang zijn om de score van uw website tot een groot succes te maken. Allereerst één die al kort besproken is:
Schrijf unieke content voor de bezoeker van uw website
Om de concurrenten binnen de zoekmachine te verslaan is het raadzaam om uw website te voorzien van een unieke content. Wat meetelt voor de ranking zijn artikelen die duidelijk zijn en veel informatie bieden aan de lezer van uw website. De lezer die hier zijn gewenste informatie kan vinden, zal ook sneller geneigd zijn om op de website te blijven en door te klikken. Het moet gaan om korte en krachtige artikelen binnen het bepaalde rechtsgebied waar de bezoeker van uw website naar zoekt. Het moet in dit geval gaan om blogs die veel informatie bevatten met de juiste zoekwoorden (Mensen verliezen het geduld door lange stukken content met te veel vakjargon). Hierdoor wint u het vertrouwen omdat de lezer overtuigd is van uw artikel en de deskundigheid van de auteur. Het gaat dus niet altijd om de hoeveelheid aan artikelen maar de manier waarop deze zijn geschreven. Met een juiste SEO strategie en doorzettingsvermogen komt u met uw website hoger in de zoekmachine.
Vroeger was SEO te manipuleren door keyword spamming, gekochte links en dergelijke trucage echter bevatte deze niet veel of geen kwaliteit. Nu telt nog maar één zaak en dat is goede kwaliteit!
Zorg dat de website is geschikt voor indexatie door Google
Google indexeert websites door te werken met Googlebot. Dit betekent dat er wordt gezocht op nieuwe blogs en er ook daadwerkelijk wordt begrepen wat er op de blogs staat. De technische opbouw van het blog is dus van groot belang. Denk hierbij aan de volgende punten die belangrijk zijn:
- De zoekwoorden waar u op gevonden wilt worden. Deze moeten ook in de titel van het blog staan. De zoekwoorden moeten ook in de tekst terug te vinden zijn maar zeker niet te vaak.
- Tussenkoppen (minimaal een H2 en H3).
- Opsommingen. Denk hierbij aan een opsomming van bepaalde diensten waaruit de bezoeker kan kiezen.
- Het gebruik van externe links in het blog voor een betere ranking.
- Het gebruik van interne links in het blog. Het verbinden van artikelen door interne links te plaatsen maakt de website sterker. Ook is dit voor de bezoeker van de site prettig om snel aan meer informatie te komen.
- Responsive. Hiermee wordt bedoeld dat de website zich aanpast aan het schermformaat. Denk hierbij aan de mobiele telefoons, tablets et cetera.
Een zoekwoorden analyse
Het is van groot belang om vooraf de zoekwoorden te bepalen. Niet vanuit de juridische termen maar vanuit de termen waar de cliënten op zoeken. Iemand die informatie zoekt zal niet meteen naar het juiste rechtsgebied zoeken maar naar het onderdeel van hun situatie. Zij zoeken bijvoorbeeld in de eerste instantie naar “ontslagen” en niet naar arbeidsrecht. Met de juiste zoekwoorden start u de basis van een goede SEO Campagne voor advocaten. Het is dus belangrijk om u hierin te verdiepen. Wat biedt u aan en welke doelgroep wilt u bereiken? Gebruik daarom meerdere zoekwoorden die relevant zijn voor het artikel. Denk bijvoorbeeld aan de zoekwoorden “ontslagvergunning werkgever”. De reden hiervan is omdat het eerste zoekwoord een concurrerend zoekwoord is met een hoog volume. Door een woord toe te voegen wordt het blog dat u plaatst unieker. Hierdoor is uw blog meteen al een stuk informatiever en vergroot direct de kans dat de bezoeker meer geïnteresseerd is.
U kunt de zoekwoord analyse doen door gebruik te maken van de Google Keyword tool. Deze tool laat op een eenvoudige manier zien hoe mensen zoeken in de zoekmachine. Door een zoekwoord in te toetsen, wordt er direct aangegeven op welke manier hier naar wordt gezocht. Ook laat deze tool direct zien of er juist een tweede of derde woord bij aan moet komen.
Linkbuilding
Het is belangrijk om tijd en energie te steken in linkbuilding. Wanneer u een goede content heeft zal deze worden gelezen en worden gedeeld. Op deze manier krijgt de content externe links op een natuurlijke manier waar u niets voor hoeft te doen. Het is daarom ook aan te raden om gebruik te maken van social media. Door derden te attenderen op een bepaald blog waar zij ook daadwerkelijk van overtuigd raken. Zal de SEO Campagne voor advocaten vanzelf sterker worden. Uw website is populair en komt dus hoger in de zoekmachine te staan!
Identificeer uw websitebezoekers
Met de geavanceerde software van Intelligent Online kunt u tegenwoordig al zien welk bedrijf er op uw website geweest is. Uiteraard dient u voorzichtig te zijn met de acquisitie. U kunt wel zien wat voor type bedrijf er op uw website komt.
Meten is weten!
Zorg dat al uw resultaten meetbaar zijn. Hiermee zit u uw rendement direct terug. Hieronder emkele manieren om te meten:
Google Analytics:
Hiermee zite u precies wat uw klanten op de site doen. Hoe lang ze blijven, hoe vaak vult men een contactformulier in en bezoekt men voldoende pagina’s? Naast deze drie zaken zijn er nog veel meer zaken die gemeten kunnen worden
Google Tag Manager:
Met Google Tag Manager kunt u evenementen meten. Een evenement kan zijn hoe vaak er op een button geklikt wordt maar ook hoe vaak er op de bel button mobiel wordt geklikt.
Call tracking:
U kunt tegenwoordig al zien wanneer er naar u gebeld wordt en of uw campagne hier aan bijgedragen heeft.
Hotjar:
Met Hotjat kunt u door midel van heatmapping exact zien waar men op geklikt heeft op uw site. Daarnaast worden de websitebezoeken allemaal opgenomen en kunt u precies zien waar uw clienten tegenaan lopen en welke zaken goed gaan op de website.
Heeft u vragen omtrent dit blog wilt u weten hoe u Intelligent Online u kan helpen om hoger in de zoekresultaten te komen? Neem dan nu nog contact op.